Bilder på Geforce GTX 1080 med eftermarknadskylare läcker ut

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Fast jag är mer intresserad av en target FPS. Hade det funnits kort som garanterar 144fps i den upplösningen så hade jag kunnat maxa allt men nu är det inte så. Hur spelar det roll? Knappast så att man får en boost på 15 fps per spel mellan olika drivare. Som bäst är det 50-100p i 3DMark om ens det vilket är någon FPS hit eller dit i spel.

Jag har en 6700K som tickar i 4500MHz.

Witcher 3 - Ultra förutom Grass på High, HW off
Primal - Very High
Division - En väldigt custom blandning av High och Ultra
SW:BF - Ultra

För att settings är allt beroende på skalning och drivare!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu är säkert 16nm noden något dyrare än vad tidigare noder varit, men måste ändå ge Nvidia lite kredit. De gjorde helt rätt här, mjölka kunderna till max med ett chip som är ungefär hälften så stort som det chip som satt i GTX980Ti och samtidigt ta mer betalt för det. Prestandan är ju visserligen något högre men Nvidia betalar garanterat mycket mindre än de gjorde för GM200 som satt i de ovan nämnda korten. När mjölken väl har sinat så BOOM ut med GTX1080Ti och fortsätta mjölk entusiasterna, än en gång med ett chip som troligtvis även det är något billigare än GM200 i den förra generations toppkort. Som en sidnot så tror jag inte de kommer ha några som helst problem att bli av med korten, finns tillräckligt med fans där ute som bara inte kan tänka sig att vänta på vad AMD har att komma med, eller rättare sagt oavsett vad de har att komma med

Rättelse, det är naturligtvis bara entusiaster "trogna kunder" man mjölkar här, i två omgångar.

Nu skriver jag givetvis ur ett rent entusiastperspektiv, och då önskar jag verkligen att AMD har ett ess i skjortärmen. Dessvärre verkar det dock inte vara så. Jag vet inte vad det är, men jag får uppfatttning om att AMD både har en dålig PR-avdelning, men även verkar ha lite dålig timing. Det känns som att de alltid är tvåa på bollen så att säga. Möjligt att det dock bygger mer på mina förutfattade meningar än "actual facts" i det här fallet

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Och folk köper Founders Edition... Så ovärt att ens existera.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hmm hoppas inte EVGA's kort kör referenskretskortet (vilket det ser ut som på bilden). Verkar ju enligt rykten vara lite klen strömförsörjning på det kortet, iallafall om man tänker sig nån form av överklockning.

Skrivet av bonaqua:

SuperClocked är väl referenskort med bättre kylare bara?
FTW är customkort.

Läste ni öht artikeln eller kikar ni bara på bilderna?

Citat:

Från EVGA:s sida visas två kort upp, Geforce GTX 1080 FTW och Geforce GTX 1080 Superclocked. Det förstnämnda är ett av företagets toppmodeller och använder sig av ett uppgraderat kretskort och en kraftfullare VRM som får ström från två stycken 8-pins PCI Express-kontakter.

Superclocked-modellen däremot använder Nvidias referenskretskort samt en 8-pins PCI Express-kontakt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Läste ni öht artikeln eller kikar ni bara på bilderna?

Jag erkänner.. bilderna. Men nu såg jag även andra bilder att det ser ut som EVGA har eget kretskort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Verkar som att MSI är de enda som inte gör färgneutrala kylare denna generation. Antar att alltid kommer finnas en marknad för svart & rött.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att invänta att priserna ska stabiliseras. Tredjepartskorten var ju tänkt att vara billigare, men så verkar ju fallet inte vara. Mest troligt har butikerna lagt på ett saftigt påslag för att tjäna pengar på alla som struntar i priset.

Edit: Ser ut som att EVGA GTX 1080 SC Gaming kommer kosta runt 6500kr, vilket låter mer rimligt än 8000kr som MSI vill ha för sitt kort. Men jag vill gärna ser kort som kostar 6000kr som det var tänkt från början.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett kort som är superduper överklockat som bara fungerar med vattenkylning.

Så det så! : O )

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Tycker att dom kan få släppa FTW eller FTW+ nu!

Visa signatur

CPU: I7 3770K @4.5ghz | RAM: 16gb 1800mhz | MOBO: MSI z77a-gd65 | GPU: EVGA GTX1070 FTW2 | PSU: Corsair RM850x | Asus VG248QE 144hz/Samsung 24" | SSD: Samsung EVO 850 500GB/1TB HDD | Corsair K65 RGB Rapidfire | Corsair H115i | Logitech G502 | Phantek P400S Tempered glass

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ink7:

Undrar varför MSI gtx1080 kostar så mycket mer än alla andra? Över 8k?! https://www.inet.se/produkt/5400061/msi-geforce-gtx-1080-8gb-...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att det beror på att de har bättre strömförsörjning, tycker dock att prisskillnaden är för stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu är säkert 16nm noden något dyrare än vad tidigare noder varit, men måste ändå ge Nvidia lite kredit. De gjorde helt rätt här, mjölka kunderna till max med ett chip som är ungefär hälften så stort som det chip som satt i GTX980Ti och samtidigt ta mer betalt för det. Prestandan är ju visserligen något högre men Nvidia betalar garanterat mycket mindre än de gjorde för GM200 som satt i de ovan nämnda korten. När mjölken väl har sinat så BOOM ut med GTX1080Ti och fortsätta mjölk entusiasterna, än en gång med ett chip som troligtvis även det är något billigare än GM200 i den förra generations toppkort. Som en sidnot så tror jag inte de kommer ha några som helst problem att bli av med korten, finns tillräckligt med fans där ute som bara inte kan tänka sig att vänta på vad AMD har att komma med, eller rättare sagt oavsett vad de har att komma med

Rättelse, det är naturligtvis bara entusiaster "trogna kunder" man mjölkar här, i två omgångar.

Nu skriver jag givetvis ur ett rent entusiastperspektiv, och då önskar jag verkligen att AMD har ett ess i skjortärmen. Dessvärre verkar det dock inte vara så. Jag vet inte vad det är, men jag får uppfatttning om att AMD både har en dålig PR-avdelning, men även verkar ha lite dålig timing. Det känns som att de alltid är tvåa på bollen så att säga. Möjligt att det dock bygger mer på mina förutfattade meningar än "actual facts" i det här fallet

AMD har hamnat efter sen 7970 (var det sista kortet som AMD låg före Nvidia).

Nu kommer amd efter igen, fast i topsegmentet i stället (vad det verkar som, om inte Nvidia kontrar), men är väl på grund av dåligt med pengar och blir svindyrt med ny nod.

Skrivet av Ratatosk:

Tror att det beror på att de har bättre strömförsörjning, tycker dock att prisskillnaden är för stor.

Ja även för eget designat kretskort känns över 7.000kr dyrt, även Nvidia snåla in på sitt kretskort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker ASUS kylare blir sämre för varje generation. Dom hade enligt mig sin topp i och med 7900-serien från AMD. En riktigt maffig kylare som osade premium och kvalité. kollar man sedan hur kylaren har utvecklats under senare generationer så har den bara börjat likna vilken annan kylare som helst. Om nuvarande bild på ASUS 1080 stämmer så har dom helst tappat smaken för design...

De var väl "bäst" kring 500-serien från Nvidia och har sedan dess tappat ganska frekvent. Detta beror dels på att Asus vägrat bryta ny mark utan hållit sig till mer eller mindre samma kylare ända tills de släppte sin Strixkylare och dels pga det överpris de tar. För fem år sedan så var ju DCIIU eventuellt något att satsa på men idag är det inte värt att lägga ut de extra hundralapparna för att få en kylare som i mångt och mycket inte presterar lika bra som sina konkurrenter som MSI, EVGA och Gigabyte.

Skrivet av RaBlack:

MSI lyser med sin frånvaro fortfarande?

MVH

Inte direkt. Sweclockers har bara valt att ha med kortet i deras artikel för någon anledning.

http://videocardz.com/60395/msi-announces-geforce-gtx-1080-ga...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det beror på att de har bättre strömförsörjning, tycker dock att prisskillnaden är för stor.

EVGA 1080 FTW har ju 2st 8pins och kostar mindre än MSI som har 1st 8pins + 1st 6pins.

Stavfel
Visa signatur

CPU: I7 3770K @4.5ghz | RAM: 16gb 1800mhz | MOBO: MSI z77a-gd65 | GPU: EVGA GTX1070 FTW2 | PSU: Corsair RM850x | Asus VG248QE 144hz/Samsung 24" | SSD: Samsung EVO 850 500GB/1TB HDD | Corsair K65 RGB Rapidfire | Corsair H115i | Logitech G502 | Phantek P400S Tempered glass

Permalänk

Enda saken som var roligt med allt detta nya hype om alla priser som skulle vara så billigt vilket inte det blev utan samma pris som innan och dyrare. Tycker synd om alla som har sålt sina 980ti för billigt:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chamoxzqt:

Enda saken som var roligt med allt detta nya hype om alla priser som skulle vara så billigt vilket inte det blev utan samma pris som innan och dyrare. Tycker synd om alla som har sålt sina 980ti för billigt:D

6599:- för ett EVGA 1080 kort inkl. backplate, LED, 8GB o.s.v. med bästa Garantin i hela branschen är INTE illa min vän.
https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik...

Test på detta (EVGA GTX1080 SC ACX 3.0) .... ses här.
https://www.youtube.com/watch?v=22ePLtROm6I

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

De var väl "bäst" kring 500-serien från Nvidia och har sedan dess tappat ganska frekvent. Detta beror dels på att Asus vägrat bryta ny mark utan hållit sig till mer eller mindre samma kylare ända tills de släppte sin Strixkylare och dels pga det överpris de tar. För fem år sedan så var ju DCIIU eventuellt något att satsa på men idag är det inte värt att lägga ut de extra hundralapparna för att få en kylare som i mångt och mycket inte presterar lika bra som sina konkurrenter som MSI, EVGA och Gigabyte.

Inte direkt. Sweclockers har bara valt att ha med kortet i deras artikel för någon anledning.

http://videocardz.com/60395/msi-announces-geforce-gtx-1080-ga...

Ok tack vännen... det där fula MSI kortet (ej rödsvarta) kanske kostar 6000:-

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

6599:- för ett EVGA 1080 kort inkl. backplate, LED, 8GB o.s.v. med bästa Garantin i hela branschen är INTE illa min vän.
https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik...

Test på detta (EVGA GTX1080 SC ACX 3.0) .... ses här.
https://www.youtube.com/watch?v=22ePLtROm6I

MVH

Blir sugen att trycka på köpknappen men med tanke på att det är bara max ett par veckor tills dom kraftigt farbriksöverklockade 1080 kommer från tredjepartstillverkarna kan jag hålla mig borta från köp nu.

Permalänk
Medlem

Alltså den första bilden den med 3 fläktar är ju snyggast.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Nu väntar man bara på att GTX 1070 ska komma ut, så att Sweclockers kan komma med sin sommardator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Blir sugen att trycka på köpknappen men med tanke på att det är bara max ett par veckor tills dom kraftigt farbriksöverklockade 1080 kommer från tredjepartstillverkarna kan jag hålla mig borta från köp nu.

Mmm, men jag tror jag slår till nu med rabbatt..

Saken är den bara vilken ska man ta av dessa 3 ?

Jag undrar också hur frekvensen ser ut på Gigabytes kort?
Tror jag går på den med mest OC och bästa kylningen.
Vilken kan det vara?
Om någon vet vore jag tacksam att få ett svar..

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Mmm, men jag tror jag slår till nu med rabbatt..

Saken är den bara vilken ska man ta av dessa 3 ?
http://i.imgur.com/IylGO91.jpg

Jag undrar också hur frekvensen ser ut på Gigabytes kort?
Tror jag går på den med mest OC och bästa kylningen.
Vilken kan det vara?
Om någon vet vore jag tacksam att få ett svar..

MVH

De verkar skilja sig på power connectorn: http://videocardz.com/60496/custom-geforce-gtx-1080-roundup

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker ASUS kylare blir sämre för varje generation. Dom hade enligt mig sin topp i och med 7900-serien från AMD. En riktigt maffig kylare som osade premium och kvalité. kollar man sedan hur kylaren har utvecklats under senare generationer så har den bara börjat likna vilken annan kylare som helst. Om nuvarande bild på ASUS 1080 stämmer så har dom helst tappat smaken för design...

Tycker tyvärr MSI också börjar tappa har kört med deras Twin Frozr kylare ett bra tag och varit mitt go2kort men det som nu sitter på min 970 ser lite "plastic fantastic gaming" ut ex: TwinFrozr 3 Vs TwinFrozr 5

Dold text
Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur mycket dom klockat EVGA GTX 1080 'FTW' Edition, ASUS är mest intressant hittills iallafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Höga priser nu, men det kanske inte är helt oväntat. Partnertillverkarna köper väl inte korten från nVidia till ett visst pris, som sannolikt, och ur ett vinstsyfte, ligger lägre än FE's dito. Sedan kan de ju själva välja hur högt de vill sätta prislappen då nVidia knappast tvingar på dem ett pristak, utan att det snarare är konkurrensen från de övriga aktörerna som bestämmer nivån.
Och just nu så är det ju ingen konkurrens alls. Korten skeppas i en begränsad (till en början) upplaga till butiker världen över, till prestanda hungriga entusiaster som längtar efter att trycka tusenlapparna ner i fickan på återförsäljarnas (som också ska ha en del av kakan) första exemplar, oavsett pris.

Jag tror att priserna kommer justeras en hel del de närmsta månaderna när alla modeller finns ute, och butikerna har lagerhyllorna fyllda. Lägg där till att även 1070 då har gått igenom samma fenomen och att vi fått mer info om AMD's kommande kort så ska ni nog se att priserna snart ligger nere mot de förväntade.

Just nu så behöver företagen inte ens slåss över att karva guld med smörknivarna...det finns så det räcker åt alla

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Mmm, men jag tror jag slår till nu med rabbatt..

Saken är den bara vilken ska man ta av dessa 3 ?
http://i.imgur.com/IylGO91.jpg

Jag undrar också hur frekvensen ser ut på Gigabytes kort?
Tror jag går på den med mest OC och bästa kylningen.
Vilken kan det vara?
Om någon vet vore jag tacksam att få ett svar..

MVH

Jag slog till på ett Asus (Damn you temptation!). Det kortet har en extra 6-pin kontakt, vilket inte G1:an har, och DirectCU är en riktigt bra kylare. Nu hoppas jag bara att kortet är värt 7200kr

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jag slog till på ett Asus (Damn you temptation!). Det kortet har en extra 6-pin kontakt, vilket inte G1:an har, och DirectCU är en riktigt bra kylare. Nu hoppas jag bara att kortet är värt 7200kr

Vet du vad... LOL

Jag gjorde detsamma Hahahaha... svårt att hålla sig va!

Om ASUS ROG STRIX kortet .. all info man behöver veta.
(Det blir ett Asus kort denna gång, jag har ju redan Asus ROG SWIFT...)
(dual 8-pins står det här) "8+2-phase power solution"
http://pcdiy.asus.com/2016/05/this-is-the-asus-strix-geforce-...

#16180185

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Höga priser nu, men det kanske inte är helt oväntat. Partnertillverkarna köper väl inte korten från nVidia till ett visst pris, som sannolikt, och ur ett vinstsyfte, ligger lägre än FE's dito. Sedan kan de ju själva välja hur högt de vill sätta prislappen då nVidia knappast tvingar på dem ett pristak, utan att det snarare är konkurrensen från de övriga aktörerna som bestämmer nivån.
Och just nu så är det ju ingen konkurrens alls. Korten skeppas i en begränsad (till en början) upplaga till butiker världen över, till prestanda hungriga entusiaster som längtar efter att trycka tusenlapparna ner i fickan på återförsäljarnas (som också ska ha en del av kakan) första exemplar, oavsett pris.

Jag tror att priserna kommer justeras en hel del de närmsta månaderna när alla modeller finns ute, och butikerna har lagerhyllorna fyllda. Lägg där till att även 1070 då har gått igenom samma fenomen och att vi fått mer info om AMD's kommande kort så ska ni nog se att priserna snart ligger nere mot de förväntade.

Just nu så behöver företagen inte ens slåss över att karva guld med smörknivarna...det finns så det räcker åt alla

Jag tycker det är billiga priser på ett sådant kort 10 TFLOPS "out of the box" (Bästa singel kortet i världen)... och att betala 600:- extra för mer kräm och bättre kylning är inte dyrt. EVGA kortet för 6599:- är inte dyrt heller men jag valde ändå att ta ASUS ROG STRIX (10 TFLOPS)... då jag även har ASUS ROG SWIFT skärm redan (GSYNC)...

Tomten kom mycket tidigare i år än väntat...

edit: 10 TFLOPS "out of the box"

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Jag tycker det är billiga priser på ett sådant kort (Bästa singel kortet i världen)... och att betala 600:- extra för mer kräm och bättre kylning är inte dyrt. EVGA kortet för 6599:- är inte dyrt heller men jag valde ändå att ta ASUS ROG STRIX... då jag även har ASUS ROG SWIFT skärm redan (GSYNC)...

Tomten kom mycket tidigare i år än väntat...

MVH

Jo, huruvida priset står i relation till vad man får är väl upp till var och en att ha åsikter om. Jag menar mest att priserna just NU är högre än vad de behöver (och kommer) vara då det är de första korten som rullas ut på nästa generations kort. Tycker inte heller att man kan beskylla nVidia för något i sammanhanget. De satte priset på sitt FE 1000$ högre än vad de vet att partnertillverkarna behöver ta för att ändå gå med vinst. Att partnertillverkarna går ut med så hög priser i början är ju sannolikt deras eget val med tanke på den tidiga begränsade upplagan tillsammans med den stora köpviljan hos konsumenterna.

Därför är jag rätt säker på att det finns gott om marginal till stora prissänkningar inom den närmsta framtiden ju mer information AMD kläcker ur sig, när även 1070 finns i butik och ju mer kort av alla modeller som släpps på marknaden.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

@Wiggin: Så sant så... men nu orkade jag inte vänta längre o gå fundera om AMD blir bättre o.s.v. för mig blir det bara köra på och njuta och släppa alla funderingar då kortet sitter i min burk...
Bara det är en stor lättnad faktiskt... äntligen.

Bättre än Titan för ett mycket bättre pris är perfekt för min plånbok.

MVH