GTX 1070 prissättning

Permalänk
Medlem

Får hoppas AMD kan lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

förstår inte att du inte förstår vad som e provocerande med FE, prissättningen på FE e ju helt enkelt det inofficiella msrp priset på vad partnertillverkarna tar för sina kort. FE påverkar priset på alla kort. dvs det lägre msrp vad typ en luftbalong typ eller vad mans kalla det. Kanske att man får se lite billigare om nån månad men tvivlar att vi får se nått kort för det lägre msrp priset.

Skrivet av trickeh2k:

Va? Kan du editera ditt inlägg till någon mer begripligt?

Jag håller med @DST

FE korten och medföljande överpris på $449 är det "inofficiella" MSRP på 1070. Att de sa $379 var bara för att det skulle låta så jävla bra i konsumenternas öron. Så några 379 dollar eller motsvarande i SEK kommer vi inte se röken av.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Kan du editera ditt inlägg till någon mer begripligt?

jag vet att jag skriver lite som om jag skulle prata men vad förstår inte du utav mitt inlägg?

[quote]förstår inte att du inte förstår vad som e provocerande med FE, prissättningen på FE e ju helt enkelt det inofficiella msrp priset på vad partnertillverkarna tar för sina kort. dvs det lägre msrp vad typ en luftbalong typ eller vad mans kalla det. Kanske att man får se lite billigare om nån månad men tvivlar att vi får se nått kort för det lägre msrp priset.[/guote]
hur fasiken citerar man text här hehhe

okey för att förtydliga då...

Jag förstår inte att du inte vet varför folk anser att FE korten som bara är ett refkort fast med nytt och högre pris är provocerande för många. Det är givet att FE kortets pris blir vad partnertillverkarna kommer att hålla sig till då det blir inofficiellt rekommendations priset för alla kort. Vi lär se kort bli billigare i framtiden men tvivlar att det blir mer än några hundringar billigare än vad de går för nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag håller med @DTS

FE korten och medföljande överpris på $449 är det "inofficiella" MSRP på 1070. Att de sa $379 var bara för att det skulle låta så jävla bra i konsumenternas öron. Så några 379 dollar eller motsvarande i SEK kommer vi inte se röken av.

Alltså... vad är det i "föreslaget" pris du inte förstår? Hört talas om tillgång och efterfrågan? Vet inte vad det är för fin spåkula ni hittat där ni ser in i framtiden och redan vet hur prissättningen kommer se ut fortsättningsvis. Herregud, kortet har funnits ute till försäljning i mindre än fyra timmar och de fåtal korten som fanns slutsålda direkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

MSI GTX 1070 Gaming X: Benchmarks and Review

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Tillgång och efterfrågan. Med så låga yields och därav risig tillgång för Pascal-korten generellt så kan de glatt strunta i MSRSP tillsvidare. Antar att ÅF gärna vill städa ur så mycket som möjligt av Maxwell-korten också. Skulle tippa att framåt augusti så har nog priserna stabiliserats sig, då kanske vi eventuellt ser fallande priser på äldre kort också.

När 970 lanserades så var tillgången för dessa kort inte så begränsad som nuvarande lansering. Förstår inte vad folk ser som provocerande med FE? Skit i att köpa den, vänta tills tredjepartskorten finns ute?

Det är alltid dyrare att haka på och köpa splitternya produkter, speciellt när det är leveransproblem inledningsvis. ÅF av grafikkort driver ju inte sin verksamhet för att göra folk en tjänst, de försöker ju tjäna pengar och lägger sig givetvis så högt de bara kan.

Du missar poängen enligt mig.

Att Nvidia utnyttjar sin dominanta ställning kan vilken normalbegåvade människa som helst förstå. Det som är provocerande och lite svårt att smälta är hur uppenbart mycket skitsnack det var med hela FE-grejen och hur gimpad Pascal är. Referenskortet klockar lika bra som AIB-korten. När hände det senaste?

Vidare så pratade OP om hur rätt många människor talat om hur grym 1070 kommer bli för runt 4000:-. Visst baserat på GTX 970 så var inte 4000:- så osannolikt och själv hade jag ingen uppfattning om saken innan lansering men man måste inse när någon annans åsikt håller vatten och man själv hade fel.

Låt mig säga så här. 970 gick runt 3500:- vid lansering, 1070 går vid 5000:-. Nästa generation? 6000:-? Du måste hålla med om att det är oroande trend och provocerande vad dom försöker skinna oss. 56% marginal på sina produkter såg jag någonstans och jag är inte förvånad. Monopolställning visar sitt fula ansikte.

PS. GTX 1070 är prestandamässigt ett imponerande kort inget snack om saken med det var även HD 4870, GTX 670 och GTX 970. DS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag vet att jag skriver lite som om jag skulle prata men vad förstår inte du utav mitt inlägg?

[quote]förstår inte att du inte förstår vad som e provocerande med FE, prissättningen på FE e ju helt enkelt det inofficiella msrp priset på vad partnertillverkarna tar för sina kort. dvs det lägre msrp vad typ en luftbalong typ eller vad mans kalla det. Kanske att man får se lite billigare om nån månad men tvivlar att vi får se nått kort för det lägre msrp priset.[/guote]

okey för att förtydliga då...

Jag förstår inte att du inte vet varför folk anser att FE korten som bara är ett refkort fast med nytt och högre pris är provocerande för många. Det är givet att FE kortets pris blir vad partnertillverkarna kommer att hålla sig till då det blir inofficiellt rekommendations priset för alla kort. Vi lär se kort bli billigare i framtiden men tvivlar att det blir mer än några hundringar billigare än vad de går för nu.

Nej, jag förstår det inte eftersom Nvidia gick ut och sa att FE kommer att vara dyrare för att inte konkurrera med tredjepartstillverkarna. Om man nu blir provocerad av priserna, vilket jag i sig tycker är väldigt märkligt, så är det bara att skita i att köpa ett kort på ett par månader. Priserna kommer ligga över MSRSP tills det finns fler kort att tillgå. Just vid nylansering av hårdvara har ÅF störst chans att sälja med god marginal och de kommer givetvis hålla så höga priser så länge folk fortfarande köper korten.

När tillgången blir bättre och/eller de har kort kvar på lagret som inte köps så kommer priset gå ned.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltså... vad är det i "föreslaget" pris du inte förstår? Hört talas om tillgång och efterfrågan? Vet inte vad det är för fin spåkula ni hittat där ni ser in i framtiden och redan vet hur prissättningen kommer se ut fortsättningsvis. Herregud, kortet har funnits ute till försäljning i mindre än fyra timmar och de fåtal korten som fanns slutsålda direkt.

alltså... haha....

Ett "plåster på såren" som det lägre rekommendations priset eg är kommer nog ingen att hålla sig till, kanske å då säger jag kanske att budget refkortet kommer komma väldigt nära till men e osäker om det ens når det låga priset här hos oss. sen hoppas jag att jag har fel, för oss konsumenters skull.

du får ju förstå att det inte e bara tillgång och efterfrågan som styr priset, nu e det ju så att nvidia har gjort det mer invecklat med sitt FE kort. Ingen kommer vilja hålla sig till det när det finns ett kort på marknaden som är ett slags rikt/vattenmärke som alla kan gå efter.

du verkar inte förstå hur det brukar fungera i en svensk butik, när en vara inte finns i lager så brukar det var så att det e oftast billigare spec när det gäller datorprylar hos oss i Sverige för att sen höjas med någon hundring när affären har fått in dem i lager.

edit: sen att nvidia gick ut å sade att de håller ett högre pris för att de inte vill konkurrera med partnertillverkarna.. ok så då köper du bla att de visade 61c @2100mhz... ok... sluta ha så naiv syn på världen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ja det finns två viktiga faktorer som bidrar till att prisnivån är som den är. Väldigt dålig tillgång och att AMD inte på länge har något nytt att konkurrera med i samma prestandaklass..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du missar poängen enligt mig.

Att Nvidia utnyttjar sin dominanta ställning kan vilken normalbegåvade människa som helst förstå. Det som är provocerande och lite svårt att smälta är hur uppenbart mycket skitsnack det var med hela FE-grejen och hur gimpad Pascal är. Referenskortet klockar lika bra som AIB-korten. När hände det senaste?

Vidare så pratade OP om hur rätt många människor talat om hur grym 1070 kommer bli för runt 4000:-. Visst baserat på GTX 970 så var inte 4000:- så osannolikt och själv hade jag ingen uppfattning om saken innan lansering men man måste inse när någon annans åsikt håller vatten och man själv hade fel.

Låt mig säga så här. 970 gick runt 3500:- vid lansering, 1070 går vid 5000:-. Nästa generation? 6000:-? Du måste hålla med om att det är oroande trend och provocerande vad dom försöker skinna oss. 56% marginal på sina produkter såg jag någonstans och jag är inte förvånad. Monopolställning visar sitt fula ansikte.

PS. GTX 1070 är prestandamässigt ett imponerande kort inget snack om saken med det var även HD 4870, GTX 670 och GTX 970. DS.

Skickades från m.sweclockers.com

Att korten klockar under förväntan håller jag med om, annars hade jag nog hoppat på tåget och uppgraderat till ett 1080 men det har inget att göra med den här diskussionen. Ingen av er verkar förstå vad tillgång och efterfrågan innebär. Ett GTX 1070 kan låta som en hel jävla orkester, prestera sämre än ett HD 7970, det spelar ingen roll så länge folk kastar sig över kortet och köper det, nästan oavsett pris.

GTX 1080 har funnits ute i två veckor idag och GTX 1070 i fyra timmar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltså... vad är det i "föreslaget" pris du inte förstår? Hört talas om tillgång och efterfrågan? Vet inte vad det är för fin spåkula ni hittat där ni ser in i framtiden och redan vet hur prissättningen kommer se ut fortsättningsvis. Herregud, kortet har funnits ute till försäljning i mindre än fyra timmar och de fåtal korten som fanns slutsålda direkt.

Jag är inte här för att skapa osämja, men jag tycker trots tillgång/efterfråga samt "early adopters" att 3e parts korten inte bör kosta samma eller till och med mer än vad FE korten kostar. Nvidia gick ju ut med att FE korten skulle ligga högre i pris för att inte konkurrera med 3e parts lösningarna.
Då är ju frågan "vem" det är som trissar upp priserna på 3e parts korten. Är det återförsäljarna, korttillverkarna eller Nvidia själva?
Visst, när tillgången blir högre kommer priserna säkerligen leta sig nedåt. Jag är mycket medveten om att tillgång/efterfråga påverkar priserna i en marknadsekonomi, men det förklarar ändå inte varför FE-korten kostar mindre än resterande kort när det egentligen ska vara tvärt om (enligt Nvidias rekommendationer).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Första GTX 1070-priset är uppe på prisjakt och det handlar om 6000kr+. Så de som drömt om ett kort för runt 4000kr eller under kan nog tyvärr drömma vidare.

Varför ger dom inte varje butik en pistol som kassapersonalen kan ha, och rikta mot kunderna?
Det lär ju inte vara någon större skillnad mot nu.
Nåväl, då riktar vi oss mot AMD.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Blev en GTX1070 Strix 5399:-
Saftig pris men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag är inte här för att skapa osämja, men jag tycker trots tillgång/efterfråga samt "early adopters" att 3e parts korten inte bör kosta samma eller till och med mer än vad FE korten kostar. Nvidia gick ju ut med att FE korten skulle ligga högre i pris för att inte konkurrera med 3e parts lösningarna.
Då är ju frågan "vem" det är som trissar upp priserna på 3e parts korten. Är det återförsäljarna, korttillverkarna eller Nvidia själva?
Visst, när tillgången blir högre kommer priserna säkerligen leta sig nedåt. Jag är mycket medveten om att tillgång/efterfråga påverkar priserna i en marknadsekonomi, men det förklarar ändå inte varför FE-korten kostar mindre än resterande kort när det egentligen ska vara tvärt om (enligt Nvidias rekommendationer).

Nej inte jag heller

Jag har väldigt svårt att se att det är några andra än ÅF som trissar upp priserna. När GTX 9xx-serien kom var det på en tillverkningsteknik som de lyckats kräma ut det bästa av med både prestanda och yields. Nu är vi inne på en helt ny teknik, en som är dyrare och i början också är svårare att klämma ut tillräckligt många chip som håller måttet.

Jag älskar ny teknik och Nvidia har alltid varit min favorit, men jag tänkte inte köpa något Pascal-kort idag. Jag är besviken på överklockningen och tredjepartskorten känns som pengarna i sjön så länge man nu inte blir hård i byxan av nya färgscheman och blinkande belysning.

Så länge tredjepartstillverkarna fortfarande säljer ut sina egna kort utan några som helst problem så kan ju omöjligt det innebära några problem för dom, oavsett vad Nvidia säljer sina FE-kort för? Kan ju vara så att när man utannonserade eller satte MSRSP så hade man räknat med en klart större tillgång av korten, vad vet jag.

Det enda jag vet är att man får skylla sig själv om man hoppar på tåget tidigt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, du är nästan för rolig för att vara sann. Varför ska Sweclockers idiotförklaras för att de listar Datapryl? De listar de som eventuellt har produkten i sitt sortiment med det lägsta priset, när artikeln skrevs och fram till och med idag var Datapryl de enda som hade produkten.

Sweclockers skrev i sin artikel att det kommer att landa på ca 5000:- för founders edition när den börjar säljas, vilket också stämde. Du basunerade ut att vi minsann kunde glömma priser runt 4000 kronor enbart baserat på Datapryl vilket också var anledningen till att du fick mothugg i tråden.

Ja, det är fortfarande priser vid release vi pratar om. Att det inte finns något kort för runt 4200:- känns inte konstigt alls eftersom 4200:- är tredjepartskort och inte founders edition. Igen, har du ens koll på den här lanseringen?

Tycker du gör bort dig lite nu. Som andra som hann före mig redan har försökt förklara för dig finns det inga kort, inte ens de enklaste tredjepartskort, för 4200kr. Slå en kik på prisjakt vettja. Det finns i själva verket inget kort i närheten av några 4000kr.

Men vill du fortsätta att tjafsa för att du inte verkar kunna ta att folk kritiserar Nvidia eller återförsäljarna för deras prismodeller så låt gå. Jag verkar ju inte vara direkt ensam om att tycka att det stinker lite om detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej inte jag heller

Jag har väldigt svårt att se att det är några andra än ÅF som trissar upp priserna. När GTX 9xx-serien kom var det på en tillverkningsteknik som de lyckats kräma ut det bästa av med både prestanda och yields. Nu är vi inne på en helt ny teknik, en som är dyrare och i början också är svårare att klämma ut tillräckligt många chip som håller måttet.

Jag älskar ny teknik och Nvidia har alltid varit min favorit, men jag tänkte inte köpa något Pascal-kort idag. Jag är besviken på överklockningen och tredjepartskorten känns som pengarna i sjön så länge man nu inte blir hård i byxan av nya färgscheman och blinkande belysning.

Så länge tredjepartstillverkarna fortfarande säljer ut sina egna kort utan några som helst problem så kan ju omöjligt det innebära några problem för dom, oavsett vad Nvidia säljer sina FE-kort för? Kan ju vara så att när man utannonserade eller satte MSRSP så hade man räknat med en klart större tillgång av korten, vad vet jag.

Det enda jag vet är att man får skylla sig själv om man hoppar på tåget tidigt

Då är vi på samma planhalva
Håller med dig. Så länge korten säljer lär de knappast sänka priserna. Tråkigt med låg yield och tillgång för oss konsumenter.
Haha, ja bling blinget hade de gärna kunnat strunta i för min del också. Kommer inte hoppa på nåt 1070 tåg nu heller! Skulle aldrig ge 5000kr+ för dessa kort. Jag får snällt vänta på RX 480 och sen avgöra vad det blir för kort ifall 1070 har ramlat ner lite till en behagligare prisnivå. Trevlig helg!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En riktigt bra krönika om priser på 10xx serien och hur MSRP var ett spel för galleriet:

http://www.nordichardware.se/kronika/kronika-nvidias-sluga-pa...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Efterfrågan och brist på konkurrens styr priserna, det konstigaste är väl kanske att de inte sänkt priset på 980Ti ännu. Det här borde ju vara ett bra tillfälle att rea ut 980Ti innan det kómmer för månag 1070 i omlopp?

https://www.inet.se/filter/164?sortColumn=name&sortAscending=...

Sitter själv väldigt nöjd på ett 980Ti och tänker inte byta, men andra kanske skulle kunna tänka sig ett 980Ti om priset var rätt.

Hade gärna köpt ett 980Ti för ett vettigt pris, men när priset är högre och kortet sämre än 1070 så finns det ju ingen mening alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frux:

x70-korten har ju tidigare varit det populära mellansegmentet för många köpare. Men med 1070 så är det ju faktiskt inte så längre. Varken pris eller prestanda är ju något "mellansegment" precis jämfört med tidigare generationer.

Mitt GTX 470 kostade 2500 kr.
Mitt GTX 670 kostade 2400 kr.
Mitt GTX 970 kostade 3500 kr.

GTX 1070 kostar nu runt 5000-6000 kr. Snacka om prisglidning.

Jag betalade 4099kr för mitt Asus GTX 670 vid release 2012 och då också med en lägre dollarkurs.
Det var dessutom ett litet erbjudande på Alina kommer jag ihåg.

Det är korrekt att priset gick ner senare på 670 men vid release så är det sådär det såg ut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Gjorde inte 970-korten tvärtom, låg lägre och steg sedan i pris?

Ja. Mina MSI 970 Twin Frozr's låg på 3690 när jag köpte dom. Sedan gick dom en bit över 4k..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Ja. Mina MSI 970 Twin Frozr's låg på 3690 när jag köpte dom. Sedan gick dom en bit över 4k..

Det fanns 970 kort för strax över 2500kr inom de första månaderna en kortare tid om jag inte minns fel sedan steg det rejält. Dollar kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

En riktigt bra krönika om priser på 10xx serien och hur MSRP var ett spel för galleriet:

http://www.nordichardware.se/kronika/kronika-nvidias-sluga-pa...

Mm tycker som nordichardware å det dära med att nvidia vill skippa alla partners för att sälja sina egna kort har man hört innan.
Frågan e vad Amd kommer att göra, kommer de ärva alla partnerstillverkare och bli mer som arm är idag? dvs att partnerkortstillverkare kommer kunna att släppa kort med egna custom gpuer som baseras på amd arkitekturen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Sorry Nvidia! Säkert ett skitbra kort, men alldeles för dyrt .. kom tillbaka när det kostar 3999:-

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Dollarpriset låg i spannet mellan 6-7kr mellan 2011 och 2014. Idag kostar en dollar 8.27kr... Med det i bakhuvudet så är är prisökningen inte så dramatisk - speciellt inte när vi ännu inte vet om och priserna kommer justeras när tillgången förbättras och "måste-ha-nu-köparna" är färdigmjölkade. För oss norrmän ser det ännu jävligare ut.

Permalänk
Medlem

Lägger in mitt eget inlägg från en annan tråd här också då det är relevant för TS;

Priserna är som förväntat, Nvidia har en väldigt god position på marknaden och dom agerar inte i sitt eget intresse om dom inte sätter dessa priser, jag anser att det är helt korrekt och i sin ordning. Kunderna har valt dem tidigare och kommer fortsätta välja dem. Jag tycker Nvidia skall mjölka sina trogna och nya kunder maximalt så länge som möjligt.

GTX 1070 är ett fruktansvärt snabbt kort för mellanklassen, givetvis kommer 1080Ti och Vega så småningom, men då finns möjligheten att sälja och köpa nytt.

Betala och var glada för ert nya grafikkort i mellanklassen, eller låt bli och köp något annat, det finns en uppsjö därute.

Ett GTX 1070, dyrt eller ej, smakar rätt gott ändå när det väl sitter i burken och tuffar på.

MVH

Meme/gif /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Lägger in mitt eget inlägg från en annan tråd här också då det är relevant för TS;

Priserna är som förväntat, Nvidia har en väldigt god position på marknaden och dom agerar inte i sitt eget intresse om dom inte sätter dessa priser, jag anser att det är helt korrekt och i sin ordning. Kunderna har valt dem tidigare och kommer fortsätta välja dem. Jag tycker Nvidia skall mjölka sina trogna och nya kunder maximalt så länge som möjligt.

GTX 1070 är ett fruktansvärt snabbt kort för mellanklassen, givetvis kommer 1080Ti och Vega så småningom, men då finns möjligheten att sälja och köpa nytt.

Betala och var glada för ert nya grafikkort i mellanklassen, eller låt bli och köp något annat, det finns en uppsjö därute.

Ett GTX 1070, dyrt eller ej, smakar rätt gott ändå när det väl sitter i burken och tuffar på.

MVH

mm jo så e det men att kalla ett fört för 5k för mellanklassen e la lite att ta i även om kretsen i sig e mellanklass så e kortet om vi utgår efter priset ej mellanklass längre.

1060 lär va mer av ett mellanklass kort nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm jo så e det men att kalla ett fört för 5k för mellanklassen e la lite att ta i även om kretsen i sig e mellanklass så e kortet om vi utgår efter priset ej mellanklass längre.

1060 lär va mer av ett mellanklass kort nu.

Håller med. Ett kort för 5000+ kronor är bannemej inte mellanklass nånstans.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Lustigt

På dom sidor jag varit inne på så är alla 1070 från partner tillverkare varit dyrare än 1070 fe, utom någon enstaka.
Skulle det inte vara tvärt om enligt NVIDIA ?

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker du gör bort dig lite nu. Som andra som hann före mig redan har försökt förklara för dig finns det inga kort, inte ens de enklaste tredjepartskort, för 4200kr. Slå en kik på prisjakt vettja. Det finns i själva verket inget kort i närheten av några 4000kr.

Men vill du fortsätta att tjafsa för att du inte verkar kunna ta att folk kritiserar Nvidia eller återförsäljarna för deras prismodeller så låt gå. Jag verkar ju inte vara direkt ensam om att tycka att det stinker lite om detta.

Jaha, nu försvarar jag Nvidia? Du får jättegärna förklara hur jag försvarar prissättningen på korten som finns tillgängliga med att Nvidia gör rätt. Jag vet inte om du medvetet feltolkar det jag skriver, eller vad det nu kan vara. Jag ska försöka vara extra tydlig så du inte igen gör någon banal tolkning av det jag skriver.

1. Vid recension så tilldelas det ett MSRSP, detta ger ett listpris på 5000:-, vilket också visar sig stämma.
2. Nästa rekommenderade tredjepris ligger på strax under 800:-, här är det dock partnertillverkarnas kort som gäller och i dagsläget finns det inga kort ens i närheten av detta, vare sig när det gäller 1080 eller 1070.
3. Tillgången till Pascal-kort för de båda två varianterna är extremt låg, 40(!) gånger lägre tillgång än efterfrågan i dagsläget.
4. Tillgång och efterfrågan bestämmer prissättning, oavsett produkt. Här har vi extrem obalans. Nvidia menar på att det är dåliga yields vilket historiskt sett i regel alltid stämmer när det är frågan om en helt ny teknik, man papperslanserar ofta i ett tidigare stadie för att skapa hype. Sen om det verkligen är så dålig yield som det ser ut att vara är en annan femma.
5. När tillgången på Pascal-kretsar börjar möta efterfrågan kommer priset att stabilisera sig, hurvida det kommer att gå ned till exakt de rekommenderade priserna för enkla tredjepartskort med referensdesign återstår att se, däremot är jag övertygad att de kommer gå ned från 200:- under för FE-modellen som finns nu av tredjepartskort.
6. Mitt och andras motlägg mot ditt trådskapande var att du baserade hela tråden på att korten kommer gå lös på runt 6000:- som du baserade en mindre återförsäljare på. Enbart detta.

Vidare så tycker jag det alltid är intressant att diskutera saker och ting, mina inlägg ska absolut inte ses som något personligt påhopp mot dig eller någon annan utan mer som upphov för diskussion. Jag tar öppet emot kritik från andra, jag framför bara minga egna högst personliga åsikter vilket innebär att de precis som vem som helst annan tåls att kritiseras.

7. Jag försvarar verkligen inte Nvidia. Jag gillar verkligen Nvidia, men jag gillar verkligen inte deras agressiva prisstrategi mot oss som konsumenter. De må ha de överlag asbolut bästa korten i toppsegmenten, däremot är det bara tråkigt för mig och alla andra som slutkonsument att drabbas av det, oavsett hur bra deras produkter är

Skrivet av Streamdog:

Då är vi på samma planhalva
Håller med dig. Så länge korten säljer lär de knappast sänka priserna. Tråkigt med låg yield och tillgång för oss konsumenter.
Haha, ja bling blinget hade de gärna kunnat strunta i för min del också. Kommer inte hoppa på nåt 1070 tåg nu heller! Skulle aldrig ge 5000kr+ för dessa kort. Jag får snällt vänta på RX 480 och sen avgöra vad det blir för kort ifall 1070 har ramlat ner lite till en behagligare prisnivå. Trevlig helg!

Mmm, hoppas verkligen att RX480 bjuder upp till kamp! Tyvärr så känns det som om kortet är långt ifrån färdigt för att släppas med tanke på att de tryckte på typ en slide där två kort i SLI bröstade GTX 1080 i Ashes of Singularity. Har dock svårt att se att kortet inte blir riktigt bra "bang for the buck", men för prestandajägarna finns det en del frågetecken att räta ut.

Oavsett verkar det dumt att hoppa på tåget och bli en early adopter av både 1080 och 1070. Det känns dock som det är någon form av fulspel i bakgrunden av Nvidia gällande överklockning. Antingen har de hållt tredjepartstillverkarna i dunkel gällande detta eller så har de något hemligt avtal där tredjeparts inte får göra några större ingrepp där det verkligen behövs i form av bios och/eller fysiska spärrar. Trevlig helg!

Skrivet av Streamdog:

En riktigt bra krönika om priser på 10xx serien och hur MSRP var ett spel för galleriet:

http://www.nordichardware.se/kronika/kronika-nvidias-sluga-pa...

Väldigt intressant läsning, sånt här är verkligen något man saknar på Sweclockers. Håller med det han skriver, men det som känns mest beklämmande är det han skriver där en tredjepartstillverkare känner sig oroade av att Nvidia skulle kunna överge partnertillverkarna helt och hållet.

Med enbart två aktörer på marknaden där en dessutom är överlägset störst när det gäller slutkonsument är inte helt otänkbart scenario, tyvärr. Däremot tror jag inte att det skulle fungera i långa loppet. Om så vore fallet skulle det antagligen innebära slutet och döden för många partnertillverkare, partnertillverkare som vi som slutkonsumenter bryr oss om.

När vi köper ett grafikkort idag så väljer vi oftast en tredjepartstillverkare som vi känner tilltro för och som levererar det lilla extra vi är ute efter, vare det sig är estetiska saker, kylarlösning, support eller överklockningsmöjligheter. Om Nvidia hade valt att utelämna en tredjepartstillverkare enbart för att de vill bli än mer dominant och tjäna mer pengar tror jag att omvärlden hade reagerat kraftigt.

Jag må vara hårdvaruentusiat och tillhöra en extremt liten del av marknaden i segmentet, men jag hade aldrig valt att stödja Nvidia genom att köpa deras kort, även om det fortsatte att vara 25% bättre än konkurrenten. Jag är hyggligt säker på att större delen av entusiasterna hade känt likadant.

En annan sak som inte tas upp i artikeln är kanske det mest intressanta, vem som bär ansvaret, eller vad anledningen är att dessa överpriser för tredjepartskorten tas? Folk är arga på Nvidia, men är det Nvidia som tvingar tredjepart och in sun tur ÅF att ta dessa priser? Väljer återförsäljarna att ta dessa priser för att de kan, eller håller Nvidia inne på GPU's till tredjepartstillverkarna och höjer priserna internet för att på så vis både trissa upp slutkonsumentspriser och sin egen förtjänst?

Det finns mycket med Pascal-lanseringen som känns tveksamt, konstigt och befogenhet till att tillverka foliehattar känner jag

Skrivet av Myllox:

Sorry Nvidia! Säkert ett skitbra kort, men alldeles för dyrt .. kom tillbaka när det kostar 3999:-

Så lågt tror jag tyvärr inte vi kommer att komma... åtminstone inte tills AMD eventuellt brädar ett 1070 OCH har tillgång till kortet. Ska vara kampanjpriser då för runt 3800:- kanske.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jaha, nu försvarar jag Nvidia? Du får jättegärna förklara hur jag försvarar prissättningen på korten som finns tillgängliga med att Nvidia gör rätt. Jag vet inte om du medvetet feltolkar det jag skriver, eller vad det nu kan vara. Jag ska försöka vara extra tydlig så du inte igen gör någon banal tolkning av det jag skriver.

1. Vid recension så tilldelas det ett MSRSP, detta ger ett listpris på 5000:-, vilket också visar sig stämma.
2. Nästa rekommenderade tredjepris ligger på strax under 800:-, här är det dock partnertillverkarnas kort som gäller och i dagsläget finns det inga kort ens i närheten av detta, vare sig när det gäller 1080 eller 1070.
3. Tillgången till Pascal-kort för de båda två varianterna är extremt låg, 40(!) gånger lägre tillgång än efterfrågan i dagsläget.
4. Tillgång och efterfrågan bestämmer prissättning, oavsett produkt. Här har vi extrem obalans. Nvidia menar på att det är dåliga yields vilket historiskt sett i regel alltid stämmer när det är frågan om en helt ny teknik, man papperslanserar ofta i ett tidigare stadie för att skapa hype. Sen om det verkligen är så dålig yield som det ser ut att vara är en annan femma.
5. När tillgången på Pascal-kretsar börjar möta efterfrågan kommer priset att stabilisera sig, hurvida det kommer att gå ned till exakt de rekommenderade priserna för enkla tredjepartskort med referensdesign återstår att se, däremot är jag övertygad att de kommer gå ned från 200:- under för FE-modellen som finns nu av tredjepartskort.
6. Mitt och andras motlägg mot ditt trådskapande var att du baserade hela tråden på att korten kommer gå lös på runt 6000:- som du baserade en mindre återförsäljare på. Enbart detta.

Vidare så tycker jag det alltid är intressant att diskutera saker och ting, mina inlägg ska absolut inte ses som något personligt påhopp mot dig eller någon annan utan mer som upphov för diskussion. Jag tar öppet emot kritik från andra, jag framför bara minga egna högst personliga åsikter vilket innebär att de precis som vem som helst annan tåls att kritiseras.

7. Jag försvarar verkligen inte Nvidia. Jag gillar verkligen Nvidia, men jag gillar verkligen inte deras agressiva prisstrategi mot oss som konsumenter. De må ha de överlag asbolut bästa korten i toppsegmenten, däremot är det bara tråkigt för mig och alla andra som slutkonsument att drabbas av det, oavsett hur bra deras produkter är

Mmm, hoppas verkligen att RX480 bjuder upp till kamp! Tyvärr så känns det som om kortet är långt ifrån färdigt för att släppas med tanke på att de tryckte på typ en slide där två kort i SLI bröstade GTX 1080 i Ashes of Singularity. Har dock svårt att se att kortet inte blir riktigt bra "bang for the buck", men för prestandajägarna finns det en del frågetecken att räta ut.

Oavsett verkar det dumt att hoppa på tåget och bli en early adopter av både 1080 och 1070. Det känns dock som det är någon form av fulspel i bakgrunden av Nvidia gällande överklockning. Antingen har de hållt tredjepartstillverkarna i dunkel gällande detta eller så har de något hemligt avtal där tredjeparts inte får göra några större ingrepp där det verkligen behövs i form av bios och/eller fysiska spärrar. Trevlig helg!

Väldigt intressant läsning, sånt här är verkligen något man saknar på Sweclockers. Håller med det han skriver, men det som känns mest beklämmande är det han skriver där en tredjepartstillverkare känner sig oroade av att Nvidia skulle kunna överge partnertillverkarna helt och hållet.

Med enbart två aktörer på marknaden där en dessutom är överlägset störst när det gäller slutkonsument är inte helt otänkbart scenario, tyvärr. Däremot tror jag inte att det skulle fungera i långa loppet. Om så vore fallet skulle det antagligen innebära slutet och döden för många partnertillverkare, partnertillverkare som vi som slutkonsumenter bryr oss om.

När vi köper ett grafikkort idag så väljer vi oftast en tredjepartstillverkare som vi känner tilltro för och som levererar det lilla extra vi är ute efter, vare det sig är estetiska saker, kylarlösning, support eller överklockningsmöjligheter. Om Nvidia hade valt att utelämna en tredjepartstillverkare enbart för att de vill bli än mer dominant och tjäna mer pengar tror jag att omvärlden hade reagerat kraftigt.

Jag må vara hårdvaruentusiat och tillhöra en extremt liten del av marknaden i segmentet, men jag hade aldrig valt att stödja Nvidia genom att köpa deras kort, även om det fortsatte att vara 25% bättre än konkurrenten. Jag är hyggligt säker på att större delen av entusiasterna hade känt likadant.

En annan sak som inte tas upp i artikeln är kanske det mest intressanta, vem som bär ansvaret, eller vad anledningen är att dessa överpriser för tredjepartskorten tas? Folk är arga på Nvidia, men är det Nvidia som tvingar tredjepart och in sun tur ÅF att ta dessa priser? Väljer återförsäljarna att ta dessa priser för att de kan, eller håller Nvidia inne på GPU's till tredjepartstillverkarna och höjer priserna internet för att på så vis både trissa upp slutkonsumentspriser och sin egen förtjänst?

Det finns mycket med Pascal-lanseringen som känns tveksamt, konstigt och befogenhet till att tillverka foliehattar känner jag

Så lågt tror jag tyvärr inte vi kommer att komma... åtminstone inte tills AMD eventuellt brädar ett 1070 OCH har tillgång till kortet. Ska vara kampanjpriser då för runt 3800:- kanske.

Nu tycker ju jag att det är ganska intressant att du anklagar mig för att vara banal och misstolka dig när du själv bygger den största delen av din argumentation mot mina inlägg i den här tråden på att jag i ursprungsinlägget berättade att det första priset hade kommit upp på prisjakt. Jag har upprepade gånger varit tydlig med och aldrig skrivit att något kort eller alla kort skulle kosta 6000kr. I en levande diskussion går man då vidare, men att hänga upp sig på en misstolkning där jag för övrigt redan förtydligat mig flertalet gånger börjar bli ganska tråkigt.

Det är helt klart sant att situationen utnyttjas av både Nvidia och återförsäljare och det är precis det jag ville ha en diskussion kring. Det är tråkigt att priserna för mellanklasskretsar ska kosta så här mycket helt enkelt. Det är en tråkig framtid framöver för dem som vill kalla sig entusiaster eller liknande i detta ämne och kommer aldrig förändras utan en attitydförändring hos kunderna. Liknande diskussioner har många gånger förts gällande förbokningar av speltitlar osv.

Visst är det tydligt att du gillar Nvidia, men det är skönt att höra att du ändå är med på biten gällande konkurrens och utveckling. Tyvärr är det inte alla som är det ens här på Sweclockers längre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti