Bredband2 påstår att jag har haft ett aktivt bredband hos dem.

Permalänk
Medlem

Bredband2 påstår att jag har haft ett aktivt bredband hos dem.

Här är brevet jag fick:

Citat:

Hej,
I en genomgång har vi hittat att ni sedan 2014-12-28 har ett aktivt bredbandsabonnemang(100/10 Mbit/s) på adress: Min Gamla adress utan att faktureras. Med hänsyn till detta kommer vi behöva fakturera er för tiden som varit. Fakturan skickas ut i Juli och har förfallodatum den 27:e samma månad.

Vi ber om ursäkt för att vi inte upptäckt detta tidigare.
Det fakturerade beloppen kommer uppgå till en summa på närmare 4700,00kr.

Vi har full förståelse för om ni vill delbetala fakturan. Vi ber er i så fall att vår kundtjänst via någon av nedan kontaktvägar. I ert fall kan vi erbjuda att dela upp fakturan på 4 stycken inbetalningstillfällen.

Om ni har några frågor är ni naturligtvis välkomna att kontakta vår kundtjänst per telefon eller e-post:
- 0770 - 81 10 00
- faktura@bredband2.se

Med vänliga hälsningar,
Bredband2 AB
2016-06-15

Nu till det intressanta. Min första tanke var ju att det var en bluffaktura, språket är ju tveksamt. Men står ingen inbetalningsinformation och telefonnummer och email stämmer överrens med Bredband2's hemsida. Verkar konstigt att man skulle hänvisa till riktiga företagets telenummer om det var en bluff. Under hela tiden jag bodde i den lägenheten hade jag Universal som jag sedan bytte till Banhof. Någon som har stött på liknande brev?

Permalänk
Medlem

kontakta Bredband2 och red ut det istället.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Ser inte ut som bluff med tanke på delbetalning, endast kommande fakturering (inte BETAL NU!) osv.

Som föregående, ring direkt till Bredband2 och red ut vad det gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@l4nky: ring upp dem och fråga såklart?

Permalänk
Medlem

Yes ska ringa imorgon. Tycker bara det är konstigt att Bredband2 skulle kunna starta en tjänst utan mitt vetande eller godkännande.

Permalänk

Ahh, älskar den här typen av trådar. Uppdatera gärna om hur det går.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte har ett avtal med dem så blir det svårt för dem att fakturera dig för något.
Glöm inte fråga om en kopia på avtalet!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du inte har ett avtal med dem så blir det svårt för dem att fakturera dig för något.
Glöm inte fråga om en kopia på avtalet!

Precis! Be om kopia av avtalet som du, enligt dem, ska ha ingått. Har de inget att skicka så be dem att riva fakturan.

Permalänk
Medlem

Följer tråden. Ska bli väldigt intressant att se vad dem har att säga. Hoppas att det löser sig för dig! tråkiga pengar!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det här ska bli intressant att följa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Be dom presentera affärsöverenskommelsen mellan Er två som dom påstår Du skall ha tecknat med dom. Be dom annars att skicka det till inkasso där Du kommer att bestrida det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har försökt få dem att informera mig om vad de anser att jag har för avtal, eftersom de vill att jag ska godkänna det nya, för att få ta del av det lägre priset, så kan jag säga med stor säkerhet... de kan inte producera något avtal. De har en textrad i sin dator som säger att du har ett avtal, och det är allt de har.

Jag är för övrigt en så kallat lojal kund, så jag har bara tecknat ett abonnemang för bredband sedan stadsnätet anslöts för typ 8-10'a år sedan. Och det tecknades med Teknikmejeriet. "jag" har sedan köpts och sålts som en handelsvara när olika företag har gått ihop, sålt sin kundstock och lagt ner, ändrat verksamhetsområde osv. Så att Bredband2 skulle ha mitt avtal såg jag redan från början som en orimlighet, men deras pissiga "men du måste godkänna det nya avtalet för att få det lägre priset" när de inte ens kan presentera skillnaden mellan det nya och det gamla, är lite skrattretande.

Märkligt nog har ingen haft några som helst problem med att höja priset under resans gång, utan att kräva att jag "godkänner" det nya avtalet. Spännande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Intressant! Meddela gärna hur det går i samtalet med dom.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Hoppas vi snart får veta hur det gick med detta

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Säkert missat detta, men har du nån gång haft ett aktivt abonnemang hos dom genom åren? Om inte, ring och red ut saken och bestrid fakturan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Liten update. Pratade med kundtjänst, han bad mig att maila in min kundspecifikaiton från Banhof som trädde i kraft samma datum som BB2 påstår att jag haft tjänst hos dem. Väntar nu på svar.

Informationen som BB2 hade kommer tydligen från Öresundskraft som sköter stadsnätet här.

Tycker det är konstigt att jag behöver bevisa att jag inte är kund hos dem. Borde ju vara tvärtom kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Klart att det är BB2 som ska bevisa att de har någon grund för att skicka nån faktura. Frågade du varför bevisbördan låg på dig?

Permalänk
Medlem

Bestrid och anmäl detta bör inte gå obemärkt.
Är som sagt inte du som ska bevisa nått.
Bara meddela dom att du kommer dra detta i varje instans om dom inte ger sig samt smutskastning av företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det inte spelar någon roll vem som har bevisbördan, gör vad du kan för att lösa situationen så snabbt och enkelt som möjligt, det gynnar dig själv mest. Det handlar uppenbarligen om ett missförstånd någonstans...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Här är brevet jag fick:
Nu till det intressanta. Min första tanke var ju att det var en bluffaktura, språket är ju tveksamt. Men står ingen inbetalningsinformation och telefonnummer och email stämmer överrens med Bredband2's hemsida. Verkar konstigt att man skulle hänvisa till riktiga företagets telenummer om det var en bluff. Under hela tiden jag bodde i den lägenheten hade jag Universal som jag sedan bytte till Banhof. Någon som har stött på liknande brev?

Det är bådas ansvar att se till så att man betalar och vid liknande händelser (betalat för mycket eller för lite, har haft för hög hastighet eller för låg hastighet) så är det brukligt att begränsa sig 6 månader bakåt i tiden om det är till kunds fördel (som i ditt fall, inte 18 månader, max 6) - om du nu hade betalat för mycket, givetvis skulle du ha haft varenda krona av detta. Hur det än går med det där, betala inte mer än för 6 månader bakåt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Var har du fått "brukligt att begränsa sig 6mån" från?
Enligt svensk lag är det enbart kundens ansvar att se till att företag får in sina pengar.

Tex så kan ett företag skita helt i att skicka ut räkningar/krav och det skulle ändå vara kundens fel om denne missar att betala in dessa räkningar.
Företaget har sen 3år på sig att kräva in sin skuld.
Då det är kunden som SKA ta reda på vad den är skyldig att betala.

I värsta fall så kan ett företag helt enkelt vänta med att skicka ut någon som helst info om vad kunden ska betala och sen inom 3år kräva in pengarna plus ränta och dom skulle kunna göra detta varje månad.

NU är ju detta inget som TS behöver bekymra sig om då TS ej varit kund hos BB2.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Tycker det är konstigt att jag behöver bevisa att jag inte är kund hos dem. Borde ju vara tvärtom kan man tycka.

Det är de som har bevisbördan, men samtidigt är det mycket smidigare att hjälpas åt, och lösa det i stället för att bestrida fakturor tills man hamnar i rätten, slösa bort dagar, möjligen veckor på förberedelser, och sen sitta där och glo i ett par timmar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Håller tummarna för dig

Hur har det gått?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Liten update. Pratade med kundtjänst, han bad mig att maila in min kundspecifikaiton från Banhof som trädde i kraft samma datum som BB2 påstår att jag haft tjänst hos dem. Väntar nu på svar.

Informationen som BB2 hade kommer tydligen från Öresundskraft som sköter stadsnätet här.

Tycker det är konstigt att jag behöver bevisa att jag inte är kund hos dem. Borde ju vara tvärtom kan man tycka.

Låter nästan som om det är någon på Östersundskraft som klickat fel. BB2 borde ju rimligtvis ligga precis över Bahnhof i listan på operatörer. Slå en signal till Östersundskraft kanske? Tippar på ett litet felklick i en drop down-meny.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom jag har försökt få dem att informera mig om vad de anser att jag har för avtal, eftersom de vill att jag ska godkänna det nya, för att få ta del av det lägre priset, så kan jag säga med stor säkerhet... de kan inte producera något avtal. De har en textrad i sin dator som säger att du har ett avtal, och det är allt de har.

I mitt fall kan de fortfarande inte säga exakt vad jag har för avtal, men de börjar inse att jag har rätt när jag säger att jag aldrig har tecknat något avtal med dem, utan att jag blev kund hos dem när de köpte upp Adamo.

Bredband2 har antagligen förlorat mig som kund i alla fall, men jag tänkte älta mitt ärende vidare tills de åstadkommer något meningsfullt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter nästan som om det är någon på Östersundskraft som klickat fel. BB2 borde ju rimligtvis ligga precis över Bahnhof i listan på operatörer. Slå en signal till Östersundskraft kanske? Tippar på ett litet felklick i en drop down-meny.

Öresund

OT men när jag flyttade in i min lägenhet behövde jag inte skriva på något kontrakt för att bli kund hos Bredbandsbolaget, vi ingick ett muntligt avtal och sedan postade de mina kontouppgifter. Däremot ingår det i min driftkostnad så kanske är så att bostadsföreningen är kunden hos Bredbandsbolaget? ÄR dock registrerad som kund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter nästan som om det är någon på Östersundskraft som klickat fel. BB2 borde ju rimligtvis ligga precis över Bahnhof i listan på operatörer. Slå en signal till Östersundskraft kanske? Tippar på ett litet felklick i en drop down-meny.

Ja det är nog så det har gått till. Öresundskraft hänvisar till att kontakta leverantören först. Väntar fortfarande på svar från deras kundtjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ja det är nog så det har gått till. Öresundskraft hänvisar till att kontakta leverantören först. Väntar fortfarande på svar från deras kundtjänst

Så gött när ingen tar ansvar, har koll och hänvisar till varandra... men betala faktura, det ska man minsann!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Skitdum fråga till TS. Under tiden du påstås ha haft BredBand2, hade du alltså egentligen Banhof? Och du fick, samt betalade punktligt räkningarna? Vad jag menar är att du kan visa att du haft, använt och betalt ett aktivt abonnemang, och att det inte har blivit fel hela vägen. Öresundskraft klickade fel, och du har aldrig fått någon faktura, för att du faktiskt inte varit "kund" där du trodde att du var kund?

Jag antar att du har betalat regelbundet till Banhof, vilket gör att det inte borde vara mer att säga i det här läget, BB2 lägger sannolikt ner det hela så snart de kan bekräfta det hela.
Mitt fall har de löst med att ge upp. De insåg att jag är avtalskund sedan de köpt upp Adamo bredband, vilket innebär att de "ärvt" mig, och "vi" har inget avtal i deras register. Jag blev köpt och såld i omgångar, innan jag hamnade där, men jag tecknade från början mitt avtal med Teknikmejeriet, och fick då hemsida, epost, newsgroup-server access, 5 IP, osv. All har Bredband2 slopat, lite i taget, och trots det höjt priset. Eftersom jag är lite envis, kanske rent av tjurskallig, så har jag traglat med dem, och vet ni, det var i slutändan inget problem att sänka priset utan att jag godkänt en avtalsförändring. Vilket förstås rent juridiskt, eftersom jag nu är medveten om att de har gjort en avtalsförändring, innebär att jag godkänner förändringen när jag betalar nästa faktura. Fram tills det är gjort så har jag ingen uppsägningstid, så jag tänker helt enkelt skita i att betala fakturan, och ta kontakt med dem den 29'de, för att säga upp mitt abonnemang från och med söndagen därpå. Jag har en månad på mig att lista ut vem jag ska ha i stället, men det finns risk för att det blir Banhof. Det är dock ingen brådska med att ta det beslutet. Jag startar ju uppkopplingen med ett klick måndag morgon, utan inkopplingstid, och utan startavgift, tack vara Öresundskrafts smidiga portal.
Hade BredBand2 skött det hela snyggare hade de fått behålla mig som kund. Deras tjänst i Öresundskrafts stadsnät är det inget fel på. Men antagligen är det en ren slump, eller för att de sitter för långt från grejerna för att kunna ställa till det...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.