Ny Firmware till Nikon fick mitt Sigma att sluta Autofokusera

Permalänk

Ny Firmware till Nikon fick mitt Sigma att sluta Autofokusera

Jag har en Nikon D3300 Som från början med FW 1.0 fungerade klockrent med mitt Sigma 70-300.
Efter en firmware update slutade Autofokusen att lira. I displayen blinkar AF och jag misstänkte glapp eller fett på objektivet....

Jag läste mig blodig runt om på webben och tror att jag har kommit fram till att det är just Nikons nya firmware v.1.01 som gör att mitt Sigma slutar att AF.

Någon som har samma problem? Någon som vet om man kan nergradera till tidigare version?
Jag har bara läst om Nikons D5500, men jag tror att detta även gäller D3300.

När det kommer till Systemkameror är jag helt tokgrön och är tacksam för tips och ideér.

/MrF

Version på FW -- ska vara 1.01 från Nikons egna hemsida
Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

låter väldigt konstigt...

prova om du kan flasha om firmwaren till att börja med innan du börjar leta "downgrades"
senaste v1.01 (vet inte var du hittade v1.1 men låter som icke legit sida.)
http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/products/21/D3300.ht...

tvivlar att det finns någon officiell downgrade firmware så garantin lär gå åt helvete om det misslyckas och de märker att du försökt nedgradera firmware.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Objektivtillverkarna reverse-enginnerar (vad säger man på svenska) protokollet för kommunikation mellan objektiv och kamerahus och ibland stöter man på att vissa objektiv inte funkar ihop med vissa kamerahus.
Ffa allt brukar det vara äldre objektiv tillsammans med nya kamerahus.
Generellt verkar Sigmas objektiv oftare råka ut ut för detta än objektiv från Tamron och Tokina (min känsla utifrån vad jag sett på nätet).

Så det är ju inte HELT omöjligt att Nikon gjort någon ändring som gör att det inte funkar som det ska längre.
I en del fall finns det uppdatering av firmware för objektivet och i en del fall gör tillverkaren det kostnadsfritt.

Det kan ju vara idé att ställa frågan till Sigma eller Tura Svandinavia (som är generalagent i sverige).

Vilken av Sigmas 70-300:or är det du har?

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Vilken av Sigmas 70-300:or är det du har?

Ett Sigma DG.... Vad jag kan utläsa på objektivet. Inget superdyrt, men det köptes beg från scandinavianphoto. Tänkt slå dem en signal imorgon och höra, då dem sålt på mig ett objektiv som uppenbart inte går att använda tillsammans med mitt kamerahus.

Eller har jag gjort fel som uppdaterat min Firmware på huset?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Ska testa detta, återkommer med svar.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa är det?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s275317618

OBS! citera för svar

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFranklin:

Eller har jag gjort fel som uppdaterat min Firmware på huset?

Nej, det kan man väl inte säga. Så länge jag inte har problem med den firmware som är installerad brukar jag dock personligen resonera att det är onödigt att uppgradera, just för att det skulle kunna vara så att det är något som de lyckats göra sönder (medvetet eller omedvetet).

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter väldigt konstigt...

prova om du kan flasha om firmwaren till att börja med innan du börjar leta "downgrades"
senaste v1.01 (vet inte var du hittade v1.1 men låter som icke legit sida.)
http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/products/21/D3300.ht...

tvivlar att det finns någon officiell downgrade firmware så garantin lär gå åt helvete om det misslyckas och de märker att du försökt nedgradera firmware.

Detta fungerade inte, samma fel återstod.

Skrivet av Miska:

Vilken av dessa är det?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s275317618

OBS! citera för svar

Kollade som hastigast, det är det dyraste ditot.

Skrivet av dumbo:

Nej, det kan man väl inte säga. Så länge jag inte har problem med den firmware som är installerad brukar jag dock personligen resonera att det är onödigt att uppgradera, just för att det skulle kunna vara så att det är något som de lyckats göra sönder (medvetet eller omedvetet).

Jag slog en plingplång till ScandinaviaPhoto i går, och som en blixt från klar himmel kommer dem med det svaret jag själv googlade fram till.
En ny Firmware som släpptes till Nikon i Jan/Feb, gör så att vissa Sigma objektiv slutar lira tillsammans med nikonhuset.
Enligt folket på ScandinaviaPhoto skulle detta gå på min garanti och ta i runda siffror 10 till 15 arbetsdagar att åtgärda...
Dem sa i all hast att detta var ett problem dem upptäckt nu i dagarna... Konstigt tyckte jag som hittar minst 100 trådar om samma problem hela vägen tillbaks till Februari...

Jag ska bila genom hela Europa nu på Lördag, så jag behöver ju verkligen mitt objektiv. Sagt och gjort, googlade runt efter generalagenten och hittade den i Kungsbacka, exakt i mina hemtrakter. Gött! Köper med mig en bullkrans och knackar på. Teknikern Bosse på Tura Scandinavia släpper in mig och fixar objektivet på 45 sekunder. Jag tackar för hjälpen och Bosse tackar för Kransen.

//Mr Franklin

Visa signatur

Ska det stå något här?