samma fps på låg och hög grafik på cs go

Permalänk
Medlem

samma fps på låg och hög grafik på cs go

Införskaffade mig nyligen en ny dator som jag byggde ihop.. Problemet är att jag inte tycker den presterar särskilt bra. kan ligga på 70-250 fps på cs go beroende på vad som händer i gamesen.. kvittar om jag kör på low eller high settings.

min spec:
AMD FX-8350 - 8 Cores / 4,0GHz (4,2GHz Turbo) / 16MB Cache / 125W / Boxed - Socket AM3+ Sabertooth 990FX R2.0 - ATX / 990FX
ASUS Radeon R9 390 8GB DirectCU III OC (STRIX-R9390-DC3OC-8GD5-GAMING)
Corsair Vengeance Pro Red 16GB (2x8GB) / 1866MHz / DDR3
Corsair Powersupply (PSU) CX650M 650W
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB

Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

@Panikben: Stäng av eller höj FPS-limit.

Permalänk
Medlem

@LemonLaw: har 144hz skärm så skulle gärna kunna anväda dem.. konstiga är ju att jag har samma fps på low och high..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

@LemonLaw: har 144hz skärm så skulle gärna kunna anväda dem.. konstiga är ju att jag har samma fps på low och high..

Jag tycker givetvis att den ska klara mer än vad du beskriver. Men med det sagt, rätta mig om jag har fel, så är väl AMD hyfsat dåliga på en kärna. Och jag har även för mig att CSGO gillar processorer som är starka på en kärna.

För lite referens (för dig och andra):

Jag lirar på en 2500k @ 4,4 GHz & 970 - ligger på 250-300 konstant i CSGO (Kör allt low btw, vet inte vad som händer om jag höjer).

Permalänk
Medlem

@Forsgren: mm men den har ju ändå 4ghz och 8 kärnig känns som den borde klara mer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

@L.Forsgren: mm men den har ju ändå 4ghz och 8 kärnig känns som den borde klara mer :/

Det är lite det jag menar. Den brukar leverera bra på program som använder flera kärnor bra. Men fallerar lite i när den måste använda 1-2 kärnor (vilket jag tror csgo gör).

Dock är fortfarande <100 fps på tok för lite. Och det enda jag kan göra just nu är att googla lite och se om folk har samma problem.

Permalänk
Medlem

Har du några launch options? Har själv en fx-8350 (oklockad för tillfället) ligger mellan 200-300 fps. Har några launch options som hjälpte mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb3n:

Har du några launch options? Har själv en fx-8350 (oklockad för tillfället) ligger mellan 200-300 fps. Har några launch options som hjälpte mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

använder bra -novid just nu !

Permalänk
Medlem

@Forsgren: mm datorn är inte en vecka gammal, sjukt besviken..

Permalänk
Medlem

och nu kraschade datorn under ett overwatch game.. verkar som temperaturerna är väldigt höga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

och nu kraschade datorn under ett overwatch game.. verkar som temperaturerna är väldigt höga..

Om temperaturerna är höga skulle det även förklara din dåliga FPS i CS GO.
Processorn throttlar, dvs sänker sin hastighet när den blir för varm för att inte överhetta.

Kolla med t.ex HWMonitor vad du får för temps när du spelar, är de för höga så kontrollera att kylaren verkligen korrekt monterad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE: när jag spelar overwatch står det att jag ligger vid 85 grader.. använder inte ens stock kylaren utan har köpt en cooler master 212 evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

@L.Forsgren: mm men den har ju ändå 4ghz och 8 kärnig känns som den borde klara mer :/

Om spelet inte kan använda tillräckligt många kärnor så hjälper det inte om den har 8 kärnor eller för den delen fler.

CS:GO använder ganska få antal kärnor typ bara 2 på ett bra sätt, tex en överklockad billig 2 kärning CPU som Intel G3258 är fullt tillräcklig och presterar bättre än din CPU i CS:GO.

I moderna spel som kan använda 6-8 kärnor är dock din CPU bra, typ BF3/BF4 m.f
Flesta spel använder dock runt 4 kärnor och det är detta som gör tex CPU som Intel 6600K så mycket bättre än din CPU då den har runt ca 40% mer prestanda per kärna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

@TiasE: när jag spelar overwatch står det att jag ligger vid 85 grader.. använder inte ens stock kylaren utan har köpt en cooler master 212 evo.

Jag skulle kolla över så att cpukylaren sitter som den ska för det där är alldeles för hög temp för en amd, och ta en titt på vad den ger cpun för volt när du belastar den också.

Lite off topic, men om du gör en tråd och frågar om råd till en speldator och alla råder dig till att skaffa en intel för just att spela med, varför väljer du då en amd?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

om den når 85 grader under overwatch med en hyper 212 så sitter inte kylarn monterad helt rätt.

144hz skärm skall du helst ha intel för amd har så dålig IPC, svårt att nå den fpsen i spel, t.ex cs ligger mitt minimumvärde runt 100-120 med en överclockad 8350.

Amd fungerar fint för normal 60hz gaming, skall man över det är intel ett mycket bättre val

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

För er info, CSGO använder utan problem 4 threads om du ber spelet göra det.
Lägg in -threads 4 i launch och återmontera kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

@TiasE: när jag spelar overwatch står det att jag ligger vid 85 grader.. använder inte ens stock kylaren utan har köpt en cooler master 212 evo.

Som Mac83 säger så kontrollera att kylaren sitter ordentligt, din CPU lär throttla ordentligt för att inte överhettas vid den temperaturen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

144hz skärm skall du helst ha intel för amd har så dålig IPC, svårt att nå den fpsen i spel, t.ex cs ligger mitt minimumvärde runt 100-120 med en överclockad 8350.

Amd fungerar fint för normal 60hz gaming, skall man över det är intel ett mycket bättre val

Wat? Har själv en 144 hz skärm och spelar cs go utan problem, har mellan 200-300 fps. Processorn är även oklockad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panikben:

Införskaffade mig nyligen en ny dator som jag byggde ihop.. Problemet är att jag inte tycker den presterar särskilt bra. kan ligga på 70-250 fps på cs go beroende på vad som händer i gamesen.. kvittar om jag kör på low eller high settings.

min spec:
AMD FX-8350 - 8 Cores / 4,0GHz (4,2GHz Turbo) / 16MB Cache / 125W / Boxed - Socket AM3+ Sabertooth 990FX R2.0 - ATX / 990FX
ASUS Radeon R9 390 8GB DirectCU III OC (STRIX-R9390-DC3OC-8GD5-GAMING)
Corsair Vengeance Pro Red 16GB (2x8GB) / 1866MHz / DDR3
Corsair Powersupply (PSU) CX650M 650W
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB

Vad kan det bero på?

Att sänka inställningarna hjälper bäst om det är GPU'n som sätter begränsningen för FPS'en. Är det CPU'n som slår i taket så yttrar det sig mer som ett FPS-tak, vilket är ungefär vad du beskriver. Så precis som andra är inne på här är det CPU'n som du ska felsöka. Börja med värmen, för den verkar på tok för hög.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har nu monterat om kylaren ska se spela en stund och se vad tempsen hamnar på

Permalänk
Medlem

@Mac83: jadu ett dumt val nu i efterhand men amd var billigare och nu vet jag ju varför.. dessutom så var de min kompis som satte ihop datorn åt mig och han hade bara byggt amd.. :/

Permalänk
Medlem

Spelat cirka 1 timme csgo och såhär såg mina temps osv ut. http://i.imgur.com/TgkWKmT.png

Permalänk

@Panikben:

Och resultatet?

Även ändrat i launch som jag skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb3n:

Wat? Har själv en 144 hz skärm och spelar cs go utan problem, har mellan 200-300 fps. Processorn är även oklockad.

Skickades från m.sweclockers.com

kör du lågupplöst eller något? min lägger sig allt som oftast runt 100-120 fps när det är lite action mot en site, det överclockat.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Laggzor: 1440x1080, grafik på medium, 4x MSAA.
här är mina launch options: -nojoy -novid -tickrate 128 +mat_queue_mode 2 -freq 144

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem

@Laggzor: kör high och 1920-1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

Spelat cirka 1 timme csgo och såhär såg mina temps osv ut. http://i.imgur.com/TgkWKmT.png

Det ser mycket bättre ut med tempsen nu, men det är ju lite svårt med eftersom det var med overwatch du mätte förra gången.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83: sant. Dock får jag fortfarande lite fps drops ibland. Men att jag har samma fps på låga och höga inställningar har väl med min processor att göra.. Väldigt tråkigt.. får väl bli att köpa intel moderkort och processor framåt...

Permalänk
Medlem

@Sebb3n: hmm kan dina launch options hjälpt mig? ligger 200-300 konstant nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panikben:

@TiasE: när jag spelar overwatch står det att jag ligger vid 85 grader.. använder inte ens stock kylaren utan har köpt en cooler master 212 evo.

Nu har jag aldrig ägt en AMD prolle, men dom har väl i regel lägre max-temperatur än Intels? 85 låter väldigt högt. Kolla så kylaren verkligen sitter som den ska (Om du har kylpasta hemma, så passa på att byta ifall den blev felapplicerad).