Nvidia i uppgörelse om falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vadå 250... Alla som köpt ett 970 borde få tillbaka 300kr. när det säljs till kund så avrundas det till x10 men om kunden ska få någon ersättning då går man efter valutakursen.. 300 or bust

30 dollar får man, motsvarande 250 kronor. Anledningen till detta är nog att svenskar inte kommer få några pengar

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Gladast är nog media som inte lyckades upptäcka detta, och nu vill glömma detta snabbare än Nvidia.
Hade jag varit journalist som testat detta kortet utan att upptäcka det, så hade jag varit ursining. Stå där som en fåne efteråt.
PCper var ändå roligast. De svettas ordentligt när sanningen kom fram, de gillar ju att sitta där som några slags präster och låta som de kan något om teknologin bakom produkterna i sina podcasts. Men de kan uppenbarligen inte särskilt mycket.
Sweclockers ska ändå ha elogé för att de riktade någon slags kritik mot Nvidia. Resten av pressen med PCper is spetsen var däremot i total "damage control mode".

Ska inte försvara media. Men en orsak är ju att Nvidia inte släppte dokumenten fria på gm204 kretsen från början (inte så man ska begära att testsiter ska handhålla med mikroskåp och plocka isär gpu:n).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av maniac:

Hur gick det med alla "bojkottare" efter detta uppdagades? Köper ni fortfarande nVidia produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

många "bojkottare" köpte ett GTX980 i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas alla är nöja med affären då Förutom svenska kunder som inte får ta del av ersättningen

970 såldes ju ändå som smör i solsken. Så har inte påverkat Nvidia mer än ekonomiskt (verkar inte vara någon PR katastrof än).

Jaja, "minnesbuggen" har ju inte påverkat köpare nämnvärt (efter flertalet större tester gjorts).

Skriv för dig själv om minnesbuggen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Skriv för dig själv om minnesbuggen

Kan man ju göra Men äger inte kortet så drabbas inte av "buggen" Verkar ju som 970 och 980 drar jämt skägg när minnet närmat sig 4GB enligt flera olika tester, men kan ju ha helt fel (vore inte första gången ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ett fel skall reklameras inom skälig tid från att det upptäcks, där skälig tid generellt innebär två månader. Sitter någon och hoppas på en gratis uppgradering nästa höst genom att då göra en reklamation baserat på "minnesfelet" kommer de bli besvikna.

Det är ingenting som vunnits i någon rättegång. Samtliga parter har kommit överrens om en förlikning, och därmed drivs saken inte vidare och inga "rätt" eller "fel" utdöms.

Precis. Tycker Nvidias sätt att agera är helt åt pipan.Dem må göra bra kort men aktören i helhet är en riktigt ful fisk som jag numera tappat allt förtroende för.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Klart att färre spel får stöd för sli/cf när den gröna djävulen bestämmer sig för att göra såhär.

Nvidia ska inte bestämma om jag ska få köra 4 kort eller inte i spel, det är som att de helt plötsligt skulle ta bort stöd för eyefinity/surround bara för att det är några få användare och att utvecklarna ligger på latsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska spelutvecklarna lägga ner resurser på att stödja flera GPU'er för ett försvinnande fåtal användare. Det vi andra med singel GPU'er som får vara med och betala era multi GPU spektakel.

Skrivet av GilbertG:

30 USD, vilket skämt! Verkar som att storbolagen kan köra nästan hur som helst utan att bli dömda för något. #korporatokrati https://en.wikipedia.org/wiki/Corporatocracy
Du är alltså helt okej med att köpa produkter oavsett tillvägagångssätt, vilket inkluderar mutor, falsk marknadsföring, slavarbete och miljöförstöring, sålänge de är bäst? Finns många sätt att skaffa sig fördelar för att få bättre produkter. En sann fri marknadare hör jag.

När det gäller slavarbete och miljöförstöring så tror jag inte att det spelar någon roll om jag väljer nVidia eller AMD, där tror jag att båda bolagen är lika dåliga eller bra. Det är nog snarare så att det är tredjeparts tillverkarna som är dom stora bovarna i detta fallet. Jag sa inte heller något om vad jag tycker om domen. Personligen tycker jag att det var en klen dom, mer ett slag i luften än ett tillrättavisande av Nvidia som sig bör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Varför ska spelutvecklarna lägga ner resurser på att stödja flera GPU'er för ett försvinnande fåtal användare. Det vi andra med singel GPU'er som får vara med och betala era multi GPU spektakel.

Varför ska spelutvecklare göra snygga spel när det är en försvinnande liten del utav alla spelare som faktiskt kan använda så höga inställningar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Varför ska spelutvecklarna lägga ner resurser på att stödja flera GPU'er för ett försvinnande fåtal användare. Det vi andra med singel GPU'er som får vara med och betala era multi GPU spektakel.

Varför ska spelutvecklarna lägga ner resurser på att stödja PC alls när det är så enkelt att slippa porta från konsoll?
Varför ska biltillverkare lägga ner tid på att släppa modeller med hög prestanda när det bara är ett fåtal som vill ha dem och alla andra med sina feelgood miljöbilar får betala för det.

Varför ska man göra någonting alls utöver standard? Alla kan vara likadana och ha samma kläder så blir alla nöjda eller?

§1 screamin-daemon, moderator
Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Det är väl rätt stor skillnad att stöda högre inställningar på spel mot flera GPUer.
Att stödja flera GPUer innebär att det måste kunna parallellisera och då måste det typ göras i grunden eller så gäller fulknep va ja förstår.

Höga inställningar är inte direkt svårt så jobbigt, gör man i hög kvalité är det bara ha någon algorithm för att sen sänka det.

Lite som Texturer, originalen är bra, men i spelet är dom sönder reducerade för att hårdvara / spelmotorn etc ska kunna hantera det.

Snackar självklart inte om Välgjorda saker som att göra avancerade effekter whatnot som tar längre tid. Men högre kvalité betyder inte alltid längre tid:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför ska spelutvecklare göra snygga spel när det är en försvinnande liten del utav alla spelare som faktiskt kan använda så höga inställningar?

Grafiken i dom flesta spel utvecklas redan i högre upplösningar än vad som sedan levereras i spel utgåvan, så har det varit länge.

§1/tagit bort svar på §1-inlägg screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Kan man ju göra Men äger inte kortet så drabbas inte av "buggen" Verkar ju som 970 och 980 drar jämt skägg när minnet närmat sig 4GB enligt flera olika tester, men kan ju ha helt fel (vore inte första gången ).

Jo Och du har tur, hade jag vetat felet så hade jag inte köpt 970it begagnat utan kvitto utan köpt ett 980 :/ Men känns skönt att veta att man kan köpa 1070 nu när det sparkontot tillåter Och det enda problemet jag har haft är vissa spel som "slängt ut mig", bl a Need for speed, det senaste de släppte nu, har slängt ut mig, jag vet inte hur många gånger och jag har då kollat VRAM-användningen, den börjar använda av de sista 0,5GBen som är långsammare, spelet börjar lagga avsevärt och sen kastas jag ut :/

Hade bara tur som lyckades ta mig igenom racen som det hände på till slut
Sen när det kommer till texture-packs, älskar att modda och köra addons i spel, men det har 970it hållit mig ifrån, så kommer bli kul o dra igång Skyrim sen och kunna köra alla moddar och texture packs som jag vill, likväl som i witcher 3 bl a

Men nog med text utanför ämnet ifrån min sida nu, mer relaterat till nyheten så är det synd at de inte kan se att man äger ett 970 och kan få någon form av kompensation :/ Men så känns det så typiskt företag och inte vilja påstå att de har rätt, undrar om det jobbar ett gäng med besserwissrar på Nvidia bland andra företag

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart inte, men pengar är det och inget annat.

erbjudandet gäller tydligen inte i Sverige verkar det som.

http://www.nordichardware.se/nyheter/ingen-ersattning-att-van...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av twit:

Korten har 4GB minne, varav 0.5GB är betydligt långsammare.
Ångerrätt gäller i 14 dagar vid distanshandel, så det är inte aktuellt här. Vad gäller en reklamation, vilket är vad som vore aktuellt, skall denna göras inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Allt under två månader räknas som skäligt, därutöver krävs speciella omständigheter. Reklamerar man inte i tid förlorar man reklamationsrätten för det specifika felet.
I det här fallet har ~1½ år förflutit sedan minneskonfigurationen blev allmänt känd, betydligt mer än två månader.

Jo jag vet att det "har 4gb". Varav 0,5gb är långsammare som kan få spel att hacka/lagga sönder. Och vad är din källa på att reklamations tiden är 2mån? vad jag vet så har man allmänt 3års fabriks garanti svensk konsumenträtts LAG.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

vad är din källa på att reklamations tiden är 2mån? vad jag vet så har man allmänt 3års fabriks garanti svensk konsumenträtts LAG.

Garanti är inte någonting lagstadgat, det är ett frivilligt åtagande från tillverkare/återförsäljare. Detta är inte detsamma som den treåriga lagstadgade reklamationsrätt vi har. Det jag skrev var att en reklamation skall göras inom två månader från det att felet upptäckts, vilket hittas i KKöpL:

Citat:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

@superegg: Hade varit nå! Speciellt om man har två 970

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jo jag vet att det "har 4gb". Varav 0,5gb är långsammare som kan få spel att hacka/lagga sönder. Och vad är din källa på att reklamations tiden är 2mån? vad jag vet så har man allmänt 3års fabriks garanti svensk konsumenträtts LAG.

I vilka spel då? Jag har själv överstigit 3.5 och har inte märkt av någon prestandaförlust. Med detta inlägget menar jag inte att det inte kan hända utan är bara nyfiken på vilka spel det kan inträffa i.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mina 970, dom tuggar på och har inte ballat ur vad jag märkt.
Det är tur att detta inte drabbade AMD, för jäklar vad folk hade överreagerat då.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jaha, dags att casha in en familjepizza + stor cola nu då!

Tack Nvidia

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Jag är nöjd med mina 970, dom tuggar på och har inte ballat ur vad jag märkt.
Det är tur att detta inte drabbade AMD, för jäklar vad folk hade överreagerat då.

Folk drar upp detta i var och varannan Nvidia-tråd så det är inte 'glömt' och inget det har varit tyst om, om det var vad du försökte säga med ditt inlägg.

Skrivet av andreas_dock:

Jaha, dags att casha in en familjepizza + stor cola nu då!

Tack Nvidia

Bor man i Varberg så får man inga pengar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ljuger man för kunderna så kan det gå

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@ClintBeastwood:

Det har jag ingen lista på och har själv just NU ingen 4k skärm. Men om problemet inte fanns så skulle det ju inte tas upp?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

@ClintBeastwood:

Det har jag ingen lista på och har själv just NU ingen 4k skärm. Men om problemet inte fanns så skulle det ju inte tas upp?

Jag vet inte, jag frågade dig. Jag har ännu inte spelat något spel som börjat krångla efter att 3.5GB har överstigits. Trodde du visste några spel där det blev problem.

Edit: Jag spelar dock i 1080p och inte 4k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 (trollande och otrevliga inlägg)*
Edit: Tråd återigen rensad, vänligen lägg ner tramsandet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vore ju inte fel att byta ut 970 mot 1070.

Blir nog 1060 isåfall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

I slutändan blir det nog ett gratis Batman: Arkham Knight till alla. :rofl:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag hade precis kommit in i rummet med kaffe och läser "misstolkat" 1070 men det var 970.

Haha... satte kaffet i halsen eller:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Varför ska spelutvecklarna lägga ner resurser på att stödja flera GPU'er för ett försvinnande fåtal användare. Det vi andra med singel GPU'er som får vara med och betala era multi GPU spektakel.

När det gäller slavarbete och miljöförstöring så tror jag inte att det spelar någon roll om jag väljer nVidia eller AMD, där tror jag att båda bolagen är lika dåliga eller bra. Det är nog snarare så att det är tredjeparts tillverkarna som är dom stora bovarna i detta fallet. Jag sa inte heller något om vad jag tycker om domen. Personligen tycker jag att det var en klen dom, mer ett slag i luften än ett tillrättavisande av Nvidia som sig bör.

Varför skriva nya drivrutiner? De flesta kommer ju ändå bara sitta på de gamla.. Hör du hur dåligt det låter? För att lägga det i Nvidias intresse.. De säljer fler kort på det sättet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför skriva nya drivrutiner? De flesta kommer ju ändå bara sitta på de gamla.. Hör du hur dåligt det låter? För att lägga det i Nvidias intresse.. De säljer fler kort på det sättet.

Ursäkta men jag ser inte riktigt analogin mellan dessa två ting. Att speltillverkarna i framtiden inte skulle behöva sitta och koda in stöd för två kort ser jag som en fördel. Det är bättre om den tiden läggs på att göra bättre kod för alla istället för att spendera resurser på något som ett försvinnande fåtal användare har nytta av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte, jag frågade dig. Jag har ännu inte spelat något spel som börjat krångla efter att 3.5GB har överstigits. Trodde du visste några spel där det blev problem.

Edit: Jag spelar dock i 1080p och inte 4k.

Spelar i 1080, alltid på högsta möjliga inställningar, i nyaste Need for speed är det problem "stock", minns det då var senaste spelet, behövs dock duktigt med fart och bilar i omgivningen blandat med drifting och däckrök bl a för att det ska till att krascha,men fan vad förbannad jag blev under ett svårare race när det hände mitt i tävlingen, på ungefär samma ställe, slutade med att jag kom förbi de racen till slut

Sen har jag haft problem med några andra titlar där den långsammare sista 0,5GB VRAMen har fått spelet att krascha/sluta funka.

Och att köra med extra krispiga tillägg/mods/texture packs är bara att glömma i spel så som witcher 3, Skyrim och GTA 5 för mig, än om jag har 16 GB RAM och en värre i7a, kommer bli underbart med nytt 1070 sen, om det inte blir 1080 t o m och köra i 4K på TVn, men att priserna ska ner lite först, och sen vill jag se hur AMDs eventuella 490X presterar, eller om de t o m släpper ett nytt fury-kort när Vega (om jag minns projekt-/kodnamnet rätt) kommer, och att det kommer bli aktuellt först då med vilket grafikkort att köpa denna generation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.