Nvidia i uppgörelse om falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Det är inte försent, det går att reklamera kortet upp till 3 år om inte produkten håller vad den lovar. Det är inte svårt om butiken där du köpte det skulle neka en reklamation, det finns väldigt mycket fakta och till och med några domar att hänvisa till. Nvidia har även erkänt problemet officellt om ja inte har fel.

Då måste man väl ha köpt kortet innan uppgifterna korrigerades?

Alltså under en 3-4 månaders period.

Skrivet av Fisken1986:

Varför ens göra en nyhet om det nu då?!

Lite onödigt att slösa tid på något som redan har åtgärdats

För att det faktiskt hände något konkret.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

"Nvidia avvisar samtliga anklagelser..."?!?!
Vad är det som de 'avvisar'? De ljög för sina kunder om antalet ROPs => Falskt marknadsföring!

Helt rätt och att de går med på uppgörelsen tyder på att de som driver ärendet på grupptalans sida har stora chanser att göra det ännu dyrare för Nvidia. Men att avsluta det på det sättet så försöker Nvidia tvätta sina händer lite så det inte framstår lika uppenbart som att de erkänner att de gjort fel

De vill nog gärna måla upp det som att de egentligen inte gjort något fel och är snälla och ger ersättning

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Fett nice om min återförsäljare kan reklamera kortet, ge pengarna tillbaka (3200kr) så lägger man till resten och fixar ett GTX 1080 istället ^^

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk

"Nvidia avvisar samtliga anklagelser, men går ändå med på uppgörelsen då den tros vara den bästa lösningen för alla parter"

De vet alltså att dom gjort fel men vill inte stå för vad dom gjort? Skönt att detta vann i rätten även om det är småpengar för ett företag som Nvidia.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är inte försent, det går att reklamera kortet upp till 3 år om inte produkten håller vad den lovar.

Ett fel skall reklameras inom skälig tid från att det upptäcks, där skälig tid generellt innebär två månader. Sitter någon och hoppas på en gratis uppgradering nästa höst genom att då göra en reklamation baserat på "minnesfelet" kommer de bli besvikna.

Skrivet av Swedish Berserk:

Skönt att detta vann i rätten

Det är ingenting som vunnits i någon rättegång. Samtliga parter har kommit överrens om en förlikning, och därmed drivs saken inte vidare och inga "rätt" eller "fel" utdöms.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Falsk marknadsföring som ej åtgärdats. Detta är väl det enda rätta?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Nvidia är Murrica, de vet att de har gjort fel, men kommer aldrig att erkänna det. Och Folk undrar varför folk köper AMD över Nvidia

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är ingenting som vunnits i någon rättegång. Samtliga parter har kommit överrens om en förlikning, och därmed drivs saken inte vidare och inga "rätt" eller "fel" utdöms.

Ja Nvidia visste att de inte kunde vinna alltså gick dom med på en förlikning eller hur? Sen kan man kalla det vad man vill. Skönt att dom får betala för sin falska marknadsföring.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Att det där jävla skurk företaget kan ha så mycket fanboys och lojala kunder är skrämmande. Dom gör allt dom kan för att stänga ner pc marknaden till låsta standarder. Fan kolla på 1060 plockar bort sli. Nästa generation kommer man säkert få köpa 2080 sli edition som är lite dyrare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Går det i dagsläget att begära återköp av GTX 970? och vad skulle man kunna få då istället som är likvärdigt?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Jaha. När får man ersättningen?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag hade precis kommit in i rummet med kaffe och läser "misstolkat" 1070 men det var 970.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja Nvidia visste att de inte kunde vinna alltså gick dom med på en förlikning eller hur?

Nej orsaken vet vi ingenting om, det vi vet är att även om Nvidia skulle vunnit målet skulle det kosta dem en rejäl slant. Nvidia kanske gjorde bedömningen att dålig PR från en utdragen rättsprocess skulle belasta dem mer i slutändan. De kanske räknade lite på det och kom fram till att en rättsprocess skulle kosta dem mer än vad förlikningen nu landar på. De kanske inte vill ha en process pågående i flera år, de kanske inte ville att intern dokumentation skulle bli publikt material som del av bevisning vid en rättegång. De kanske tyckte att risken för att bli fällda var tillräckligt stor. Troligtvis är det en mix av flera faktorer, men att de "visste" att de inte kunde vinna är knappast särskilt nära sanningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Jaha. När får man ersättningen?

Aldrig för svenskar tyvärr :/

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Går det i dagsläget att begära återköp av GTX 970? och vad skulle man kunna få då istället som är likvärdigt?

Uppvisar ditt kort inte några andra fel är det nog svårt att få igenom någonting hos en svensk återförsäljare. Vill du kan du naturligtvis driva saken vidare, det skulle vara intressant med ett ARN-referat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt att Nvidia får betala.
Det var inget fel på GTX 970 i sig, utan det fungerar precis som det var tänkt. Så att kalla det för "bugg" eller "fel" är inte riktigt korrekt eftersom det var designat så från första början. Felet låg snarare hos marknadsföringsavdelningen som kommunicerade felaktiga specifikationer. Enligt Nvidia själva p.g.a en intern kommunikationsmiss.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Grafikjätten Nvidia når en preliminär uppgörelse gällande falsk marknadsföring av Geforce GTX 970, men väljer samtidigt att inte erkänna att några fel begåtts.

Läs hela artikeln här

Rent ut sagt äckligt att dem förnekar att fel begåtts.....

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Att det där jävla skurk företaget kan ha så mycket fanboys och lojala kunder är skrämmande. Dom gör allt dom kan för att stänga ner pc marknaden till låsta standarder. Fan kolla på 1060 plockar bort sli. Nästa generation kommer man säkert få köpa 2080 sli edition som är lite dyrare.

Man behöver inte vara en fanboy för att man tycker att nVidia levererar bra produkter. Att man gör valet att inte satsa på SLI tycker jag är bra då jag tror att framtidens speltitlar kommer att ha mindre stöd för flera GPU'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Varför ens göra en nyhet om det nu då?!

Lite onödigt att slösa tid på något som redan har åtgärdats

Handlar ju om att Domen/Uppgörelsen har avklarats.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Man behöver inte vara en fanboy för att man tycker att nVidia levererar bra produkter. Att man gör valet att inte satsa på SLI tycker jag är bra då jag tror att framtidens speltitlar kommer att ha mindre stöd för flera GPU'er.

Ser ju ut att vara precis tvärtom.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av twit:

Uppvisar ditt kort inte några andra fel är det nog svårt att få igenom någonting hos en svensk återförsäljare. Vill du kan du naturligtvis driva saken vidare, det skulle vara intressant med ett ARN-referat.

Men om jag försttått det så har alla 970 3,5gb minne? borde inte alla kort uppvisa samma fel? eller ångerrätt pga "missledande minnes hantering".

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@MarkSix: jag tycker med dom levererar bra produkter men tycker samtidigt att dom som företag suger så jag kommer inte köpa något från dom så länge amd har likvärdiga produkter. Skulle amd gå under skulle jag självklart köpa nvidia men så länge det finns vettiga alternativ så håller jag mig till dom.

Jag vill inte ha en till Intel med monopol och betala extra för oc modeller osv.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Men om jag försttått det så har alla 970 3,5gb minne? borde inte alla kort uppvisa samma fel? eller ångerrätt pga "missledande minnes hantering".

Korten har 4GB minne, varav 0.5GB är betydligt långsammare.
Ångerrätt gäller i 14 dagar vid distanshandel, så det är inte aktuellt här. Vad gäller en reklamation, vilket är vad som vore aktuellt, skall denna göras inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Allt under två månader räknas som skäligt, därutöver krävs speciella omständigheter. Reklamerar man inte i tid förlorar man reklamationsrätten för det specifika felet.
I det här fallet har ~1½ år förflutit sedan minneskonfigurationen blev allmänt känd, betydligt mer än två månader.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

30 USD, vilket skämt! Verkar som att storbolagen kan köra nästan hur som helst utan att bli dömda för något. #korporatokrati https://en.wikipedia.org/wiki/Corporatocracy

Skrivet av MarkSix:

Man behöver inte vara en fanboy för att man tycker att nVidia levererar bra produkter. Att man gör valet att inte satsa på SLI tycker jag är bra då jag tror att framtidens speltitlar kommer att ha mindre stöd för flera GPU'er.

Du är alltså helt okej med att köpa produkter oavsett tillvägagångssätt, vilket inkluderar mutor, falsk marknadsföring, slavarbete och miljöförstöring, sålänge de är bäst? Finns många sätt att skaffa sig fördelar för att få bättre produkter. En sann fri marknadare hör jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

vadå 250... Alla som köpt ett 970 borde få tillbaka 300kr. när det säljs till kund så avrundas det till x10 men om kunden ska få någon ersättning då går man efter valutakursen.. 300 or bust

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Man behöver inte vara en fanboy för att man tycker att nVidia levererar bra produkter. Att man gör valet att inte satsa på SLI tycker jag är bra då jag tror att framtidens speltitlar kommer att ha mindre stöd för flera GPU'er.

Klart att färre spel får stöd för sli/cf när den gröna djävulen bestämmer sig för att göra såhär.

Nvidia ska inte bestämma om jag ska få köra 4 kort eller inte i spel, det är som att de helt plötsligt skulle ta bort stöd för eyefinity/surround bara för att det är några få användare och att utvecklarna ligger på latsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nvidia är Murrica, de vet att de har gjort fel, men kommer aldrig att erkänna det. Och Folk undrar varför folk köper AMD över Nvidia

Nej, folk undrar varför folk köper Nvidia över AMD.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att de kommer så lindrigt undan. Speciellt när det bara är amerikanerna som får ta del av ersättningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, folk undrar varför folk köper Nvidia över AMD.

Men ändå känns det som att många inte bryr sig om Nvidia gör fel eller beter sig som svin. AMD å andra sidan får ett helvete varenda gång. AMDs kort räcker gott och väl till mig för jag tänker då fan inte ge nvidia ett rött öre framöver.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Låter ju som att de hade ganska stora chanser att vinna målet. Att nå en uppgörelse istället för att köra hela processen är ju lite vad patentrollen också livnär sig på. Ofta är det billigare med en uppgörelse än att ta kostnaderna för att vinna målet. Köparna får en struntsumma i ersättning samtidigt som några advokater tjänar miljoner på det, rättssystemet i USA är fantastiskt...

Skickades från m.sweclockers.com