Hur mycket skulle ni betala för att få en CPU delidad?

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle ni betala för att få en CPU delidad?

Hur mycket skulle ni bettala för att få en CPU delidad och byta ut thermal compundet mot något bätre typ än vad intel använder.

Permalänk
Skrivet av Zautos:

Hur mycket skulle ni bettala för att få en CPU delidad och byta ut thermal compundet mot något bätre typ än vad intel använder.

50kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Beroende på kunskapen hos personen som erbjuder sig att göra det, 0kr - ett par hundra.
Mest troligen inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Hur mycket skulle ni bettala för att få en CPU delidad och byta ut thermal compundet mot något bätre typ än vad intel använder.

Lämnas det garanti på att cpu fungerar efter delningen?
Lämnas det garanti på att det kommer göra en betydande effekt på temperaturen, med tanke på att fabriksgarantin försvinner?

Den som skall utföra delningen måste rimligtvis ta ganska bra betalt, med tanke på att vissa cpu:er rimligtvis kommer gå sönder, och kommer behöva ersättas med nya.

Men visst, hade jag problem med värmen, och ovanstående frågor svaras ja på, så hade jag nog kunnat ge lite pengar.
Kanske upp till 300:-

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Ska du hjälpa folk för lite pengar så är det nog bäst att kunna fler saker än att byta ut pasta, kanske byta ut delar överhuvudtaget, finns säkert en del som betalar för sådant men dom hänger nog inte på SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske 100-500kr för 100% successfullness, går den sönder får man en ny.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Kristerj:
Lämnas det garanti på att cpu fungerar efter delningen? Ja

Lämnas det garanti på att det kommer göra en betydande effekt på temperaturen, med tanke på att fabriksgarantin försvinner
Ja, Skulle nog stå hur stor skillnad det skulle bli för varje cpu. Typ mellan 10-15 grader eller något sånt.

om ni undrar så tänker jag inte börja någon sån här bissnis men. är nyfiken på hur ekonomiskt det skulle vara.

0m man gör det på en CPU 6850k som kostar 6799 och får in 300 per CPU så skulle det behövas 23 cpus för att kunna få in tillräckligt mycket pengar för att byta ut den trasiga. Så man måste ha en success rate på 95% för att ens kunna känna pengar på det.

men om man kollar på vilken effekt det kan ha på en CPU så kan temperaturen minska med 10-20 grader och jag gissar att en läkt eller vatten kylnings system som gör lika sto skillnad skulle kosta mer än 300kr. Speciellt när det här är ut över det vanliga. om du skaffar den bästa vatten kylningen så skulle det här fortfarande göra stor skillnad. Så tor att 300 kr är lite lite för jobbet.

Så det man måste göra är att ha olika priser för olika CPUs. så det kostar mer att fixa en 17k CPU än en för 4k

Permalänk
Inaktiv

300-500 beroende på cpu. Tror ingen är villig att betala mer

Permalänk
Medlem

@anon179202: Med 500 kr så behöver man lyckas med 92% av alla för att kunna gå med visst som gör en stor skillnad.

Men fortfarande intressant att folk är villiga att betala mycket mer för en kylare som lägger dit oftast extra ljud och tar mer platt. Hur stor skillnad gör en 500 kr kyl system jämfört med 1000 kr system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@Clawfinger6: Med 500 kr så behöver man lyckas med 92% av alla för att kunna gå med visst som gör en stor skillnad.

Men fortfarande intressant att folk är villiga att betala mycket mer för en kylare som lägger dit oftast extra ljud och tar mer platt. Hur stor skillnad gör en 500 kr kyl system jämfört med 1000 kr system?

De e mer risk i deliding än o köpa en testad kylare..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara den som är den, men är inte delid av cpu en extremt liten och nischad 'marknad' ?
Kan inte ens om jag anstränger mig se att man kan tjäna några större pengar på det. Däremot kanske vara snäll mot sina kompisar och familj och säga att du kan byta den interna kylpastan för en mindre summa, typ 2-300kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@Kristerj:
Lämnas det garanti på att cpu fungerar efter delningen? Ja

Lämnas det garanti på att det kommer göra en betydande effekt på temperaturen, med tanke på att fabriksgarantin försvinner
Ja, Skulle nog stå hur stor skillnad det skulle bli för varje cpu. Typ mellan 10-15 grader eller något sånt.

om ni undrar så tänker jag inte börja någon sån här bissnis men. är nyfiken på hur ekonomiskt det skulle vara.

0m man gör det på en CPU 6850k som kostar 6799 och får in 300 per CPU så skulle det behövas 23 cpus för att kunna få in tillräckligt mycket pengar för att byta ut den trasiga. Så man måste ha en success rate på 95% för att ens kunna känna pengar på det.

men om man kollar på vilken effekt det kan ha på en CPU så kan temperaturen minska med 10-20 grader och jag gissar att en läkt eller vatten kylnings system som gör lika sto skillnad skulle kosta mer än 300kr. Speciellt när det här är ut över det vanliga. om du skaffar den bästa vatten kylningen så skulle det här fortfarande göra stor skillnad. Så tor att 300 kr är lite lite för jobbet.

Så det man måste göra är att ha olika priser för olika CPUs. så det kostar mer att fixa en 17k CPU än en för 4k

Lyckas man delida en 6850K så då är man nog ett fullblodsproffs med success rate 100%.
Att förvänta sig grantier på något sånt här tycker jag inte att man skall göra, vi vet ju alla vad det rör sig om.
Att lämna över detta moment till någon som gör detta på hobbybasis och har tidigare erfarenhet av jobbet och bra verktyg för jobbet är inget konstigt.

Permalänk
Medlem

@Nevil: men om man garanterar att det fungerar. Iaf fungerar efter man har gjort det. Svårt att se hur det kommer hålla i länge men skulle antagligen kunna hålla bättre än innan. pga lägre temperatur.
Så om något går fel så köper man en ny CPU.
Så klar testar man CPUn innan och efter för att se skillnaden och se om den fungerar. Så risken är borttagen ur ekvationen. Och det är därför jag räknar ut hur många man måste fixa för att kunna ha råda att misslyckas en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Lyckas man delida en 6850K så då är man nog ett fullblodsproffs med success rate 100%.
Att förvänta sig grantier på något sånt här tycker jag inte att man skall göra, vi vet ju alla vad det rör sig om.
Att lämna över detta moment till någon som gör detta på hobbybasis och har tidigare erfarenhet av jobbet och bra verktyg för jobbet är inget konstigt.

Ingen poäng i att delida en 6850K, IHS'n är lödd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Lyckas man delida en 6850K så då är man nog ett fullblodsproffs med success rate 100%.
Att förvänta sig grantier på något sånt här tycker jag inte att man skall göra, vi vet ju alla vad det rör sig om.
Att lämna över detta moment till någon som gör detta på hobbybasis och har tidigare erfarenhet av jobbet och bra verktyg för jobbet är inget konstigt.

Och lämnas det ingen garanti, så skulle jag självklart inte betala en endaste krona för någons hobbyverksamhet.
Skulle så fall behöva känna personen väldigt bra, och lita på han fullständigt.
Annars så har man ett finfint upplägg för en riktigt bra scam

Du lämnar in en hel CPU, betalar glatt en femhundring, får hem en trasig CPU.
"moddaren" sitter på en femhundring, och har kvar en hel CPU som han bytt med sin gamla trasiga

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

@Ruzikx: bra att veta. Tog bara en för att kunna göra en ekonomisk uträkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@Clawfinger6: Med 500 kr så behöver man lyckas med 92% av alla för att kunna gå med visst som gör en stor skillnad.

Men fortfarande intressant att folk är villiga att betala mycket mer för en kylare som lägger dit oftast extra ljud och tar mer platt. Hur stor skillnad gör en 500 kr kyl system jämfört med 1000 kr system?

Lite mer arbete bakom att göra en helt komplett kylare gentemot att lägga ny kylpasta innanför ihs på en cpu som tar 10 min.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Ingen poäng i att delida en 6850K, IHS'n är lödd

för att det inte är någon skillnad i temp eller för att det är svår få det fungera.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Lyckas man delida en 6850K så då är man nog ett fullblodsproffs med success rate 100%.
Att förvänta sig grantier på något sånt här tycker jag inte att man skall göra, vi vet ju alla vad det rör sig om.
Att lämna över detta moment till någon som gör detta på hobbybasis och har tidigare erfarenhet av jobbet och bra verktyg för jobbet är inget konstigt.

Inte mycket svårare än nån annan cpu.
https://www.youtube.com/watch?v=Hf8V_UulpBk

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Problemet med sådana här tjänster är att man kommer att ha med människor att göra.
Du behöver lämna garanti på det du utfört och någon funktionsgaranti på cpun efteråt.
Du måste alltså PROVA ALLA cpuer innan du gör ingreppet bara för att försäkra dig om att de inte skickar medvetet/omedvetet defekta cpuer som de sedan kommer kräva dig på ersättning för.
Sedan måste du också funktionstesta cpun innan du skickar den samt kanske också dokumentera att just den cpun fungerade när den lämnade dig.
Allt det där tar tid och du kommer fortfarande behöva någon form av extra betalt för att täcka någon cpu som går sönder då och då.
Så hade man kunnat gjort det mot ärliga människor hade jag sagt några hundralappar.
Så med rådande klick av människor där ute skulle jag säga över 500kr ink moms + frakt om du inte kan automatisera detta rejält.
Då skulle ja säga att arbetet inte får tar mer än 30 minuter allt som allt.
Skulle det blir högre volymer kan nog priset justeras neråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Inte mycket svårare än nån annan cpu.
https://www.youtube.com/watch?v=Hf8V_UulpBk

Det är inte svårare när du har der8auers produkter, vilket kostar en jäkla massa pengar.
Men i övrigt är det väldigt mycket svårare, det är helt fel att säga som du gör.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Mängden arbete spelar inte så stor roll. Om det inte finns någon konkurrens som har ett lägre pris. deliding är inte istället för en fläk det är också.

Om man jämför effekten av det så blir det lite krångligt.
För att om man har en billig kylare så är det antagligen mer ekonomisct att skaffa en bättre kylare.
Men desto bättre kylare man har så blir det dyrare att uppgradera fläkten eller vatten kylaren för att få en ökning

Te.x
100kr fläkt med temp 70 Varje grad kostar 0 gör det är en bas nivån.
500kr fläkt med temp 50 Varje grad förbättring kostar 20kr
1000kr fläkt med temp 40 Varje grad förbättring kostar 30kr

De här värdena är inte tagna från verkligheten men jag skulle gissa att värdet för pengarna minskar med dyrare fläktar.

Så om man ska över väga om deliding är kostnads efectivt så kan man kolla på 500 kr fläkten. Om man deledar en CPU och temperaturen går ner med 10 grader så är det då jämförbart med det dyrare fläkt valet.

Så då skulle man kunna ta 500kr betalt och det skulle vara lika kostnads effektivt som den dyrare fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte svårare när du har der8auers produkter, vilket kostar en jäkla massa pengar.
Men i övrigt är det väldigt mycket svårare, det är helt fel att säga som du gör.

Jaha jag som trodde OT snackade om att mer eller mindre skapa en verksamhet av detta och då köper man väl en delider från Der8auer, det hade iaf jag gjort.

Ska jag börja byta motorer på bilar så vill jag helst ha en motorlyft, det liksom hjälper till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@Defender: Mängden arbete spelar inte så stor roll. Om det inte finns någon konkurrens som har ett lägre pris. deliding är inte istället för en fläk det är också.

Om man jämför effekten av det så blir det lite krångligt.
För att om man har en billig kylare så är det antagligen mer ekonomisct att skaffa en bättre kylare.
Men desto bättre kylare man har så blir det dyrare att uppgradera fläkten eller vatten kylaren för att få en ökning

Te.x
100kr fläkt med temp 70 Varje grad kostar 0 gör det är en bas nivån.
500kr fläkt med temp 50 Varje grad förbättring kostar 20kr
1000kr fläkt med temp 40 Varje grad förbättring kostar 30kr

De här värdena är inte tagna från verkligheten men jag skulle gissa att värdet för pengarna minskar med dyrare fläktar.

Så om man ska över väga om deliding är kostnads efectivt så kan man kolla på 500 kr fläkten. Om man deledar en CPU och temperaturen går ner med 10 grader så är det då jämförbart med det dyrare fläkt valet.

Så då skulle man kunna ta 500kr betalt och det skulle vara lika kostnads effektivt som den dyrare fläkten.

Nej det funkar inte så. folk som delidar gör inte det för att "slippa" köpa dyrare fläkt/vattenkylning.
Man Delidar för att få cpu så jävla kall man bara kan sen sätter på det bästa kylnings valet man har/kan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Om jag skulle låta någon annan göra det så skulle jag vilja ha 5000 kr som pant ifall denne förstör den.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

för att det inte är någon skillnad i temp eller för att det är svår få det fungera.

Är det en fråga eller ett påstående?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte betala en krona för att låta någon annan skulle göra det åt mig. Det roliga med överklockning, moddning, byggande etc. är ju att göra det själv och lära sig mer hela tiden.

Däremot är jag villig, och har gjort, att lägga ett par hundra på "utrustning" (skruvstäd, Coollaboratory Liquid Pro etc) för att göra det själv.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare tänka mig att köpa en redan deliddad och binnad processor, typ siliconlottery (länk), speciellt om spänningsinformation vid binningen sparas så man vet vad man köper. Isf. skulle jag acceptera ett rejält prispåslag.

Permalänk
Medlem

@Defender: Jag vet det. det var ett exempel på att det inte är ekonomiskt för alla. Det är ekonomiskt om du har den bästa kylningen redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Personligen skulle jag inte betala en krona för att låta någon annan skulle göra det åt mig. Det roliga med överklockning, moddning, byggande etc. är ju att göra det själv och lära sig mer hela tiden.

Däremot är jag villig, och har gjort, att lägga ett par hundra på "utrustning" (skruvstäd, Coollaboratory Liquid Pro etc) för att göra det själv.

Finns inga större risker med det du nämnde. Om man kan såklart så gör man det själv.
Tycker det skulle vara värt 300 spänn alla gånger speciellt med garantier