Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

funderar på att börja redan nu börja spara till "pension" i ett ISK, ca 300kr /månaden. har kollat in på barnportföljen på rikatillsammans och det låter bra för den spartid jag har tänkt, 40+ år. men vill ha en andra åsikt om fonderna.

https://i0.wp.com/rikatillsammans.se/wp-content/uploads/2017/04/globala-barnportfoljen-atta-fonder.png?ssl=1

eller

Länsförsäk global indexnära (75%)
SPP Sverige (10%)
Länsförsäk tillväxt indexnära (10%)
Evli Frontier (5%).

Det första är att man oftast bara får spara 100kr uppåt per månad och fond. Så din minsta post måste vara 33,3%.

Sen hade jag nöjt mig med en fond av varje slag dvs skippa ena tillväxtmarkadsfonden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vad tänker ni om Avanza Auto?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555:
Känns lite onödigt. Kanske bra för den som absolut har noll koll. Men tror mer på att läsa på själv och köpa.
Eftersom du har så lågt courtage hos Avanza så borde det inte vara såå svårt att slå deras auto.
Har själv gjort 3 procent på fonder på 2 månader, och enligt deras Auto offensiv skulle man göra 500kr ungefär på två år om man började med 1000kr och la in 500 varje månad. Då skippar jag heller pizzan några gånger på dom två åren så har jag sparat dom 500.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd

Mest i svenska småbolagsfonder men även lite i nordiska och europeiska småbolagsfonder. Men även i rysslandsfonder även om de varit lite svängiga. Vissa år har de gått mer än 100% upp.
Köpte nuvarande Swedbank när aktien introducerades på börsen i mitten av 90-talet. Otrolig utdelning under dessa dryga 20 år.

Permalänk
Medlem

Den senaste tiden har avanza sänkt min sparränta från 0.7-0.5% utan en enda varning. Jag tycker det är jävligt dåligt av dem när alla andra banker jag använt tidigare (Norwegian, resurs, Nordea, Swedbank, SEB) har skickat ut brev där de meddelat om sänkningen. Här fick jag inte ens ett mail eller notis i banken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

@alex5555:
Känns lite onödigt. Kanske bra för den som absolut har noll koll. Men tror mer på att läsa på själv och köpa.
Eftersom du har så lågt courtage hos Avanza så borde det inte vara såå svårt att slå deras auto.
Har själv gjort 3 procent på fonder på 2 månader, och enligt deras Auto offensiv skulle man göra 500kr ungefär på två år om man började med 1000kr och la in 500 varje månad. Då skippar jag heller pizzan några gånger på dom två åren så har jag sparat dom 500.

Jag tycker faktiskt att det ser rätt bra ut. Att jämföra deras exempeluträkningar på utdelning över en slumpmässig period med ett visst, riktigt tidsspann tror jag inte ger så mycket. Jämförelser måste göras med samma passerade tidsperioder och helst med liknande fonder.

Som jag ser det är deras auto-fond en billig och bra investering. Det är tydligen billigare än att investera i fonderna själv då de säger att de förhandlat ner förvaltningsavgifterna, vilket är ett stort plus enligt mig. Men som du säger är det även bra för folk som inte har eller vill ha koll helt själv på sitt sparande.

@alex5555

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Den senaste tiden har avanza sänkt min sparränta från 0.7-0.5% utan en enda varning. Jag tycker det är jävligt dåligt av dem när alla andra banker jag använt tidigare (Norwegian, resurs, Nordea, Swedbank, SEB) har skickat ut brev där de meddelat om sänkningen. Här fick jag inte ens ett mail eller notis i banken.

konstigt att du inte fick något medelande ang detta. jag fick ett på avanza om att de ska sänka till 0.5%

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt min första investeringswhiskey! Det blev en 14 årig "The Balvenie" från deras såkallade peat week. Det är en vecka varje år de gör en limited edition. Min lokala butik fick endast 6 flaskor.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

konstigt att du inte fick något medelande ang detta. jag fick ett på avanza om att de ska sänka till 0.5%

Hoist har fortfarande 0,7% sparränta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tjena!

Om man vill månadsspara ~1000kr i fonder/aktier med en sikt på 3-5 år, vad skulle ni rekommendera?
Har sparkonto på Avanza.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tjena!

Om man vill månadsspara ~1000kr i fonder/aktier med en sikt på 3-5 år, vad skulle ni rekommendera?
Har sparkonto på Avanza.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen någon räntefond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tjena!

Om man vill månadsspara ~1000kr i fonder/aktier med en sikt på 3-5 år, vad skulle ni rekommendera?
Har sparkonto på Avanza.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du ha ut pengarna så snart så är mitt svar vanligt bankkonto.

Räntefonder på ISK med den schablonbeskattning som nu ökar till nästa år är inte lönt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

@alex5555:
Känns lite onödigt. Kanske bra för den som absolut har noll koll. Men tror mer på att läsa på själv och köpa.
Eftersom du har så lågt courtage hos Avanza så borde det inte vara såå svårt att slå deras auto.
Har själv gjort 3 procent på fonder på 2 månader, och enligt deras Auto offensiv skulle man göra 500kr ungefär på två år om man började med 1000kr och la in 500 varje månad. Då skippar jag heller pizzan några gånger på dom två åren så har jag sparat dom 500.

Skrivet av Hazelberg:

Jag tycker faktiskt att det ser rätt bra ut. Att jämföra deras exempeluträkningar på utdelning över en slumpmässig period med ett visst, riktigt tidsspann tror jag inte ger så mycket. Jämförelser måste göras med samma passerade tidsperioder och helst med liknande fonder.

Som jag ser det är deras auto-fond en billig och bra investering. Det är tydligen billigare än att investera i fonderna själv då de säger att de förhandlat ner förvaltningsavgifterna, vilket är ett stort plus enligt mig. Men som du säger är det även bra för folk som inte har eller vill ha koll helt själv på sitt sparande.

@alex5555

Jag har gått in med 50% av mitt fondkonto (ISK) i Avanza Auto 6 nu, för att få en bra spridning. De andra 50% är fördelade lika över MS INVF Asia Opportunity A och Swedbank Robur Ny Teknik. Hittills har Avanza Auto gått ganska bra, hoppas det fortsätter så. 3/8 (37,5%) av det totala beloppet av alla ISK:er är i detta fondkonto. Resten har jag i aktier fördelade på två ISK:er med ganska stor vikt i investmentbolag.

Jag har lagt upp det såhär främst för att jag är så pass ny med allt det här. Om det går dåligt för någon portfölj väger förhoppningsvis den ena upp för den andra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Har lagt pengarna i en startup i Thailand som jag själv med 2 partners driver.

Industri-hampa i mindre skala (till att börja med). Ser ut att ge bra avkastning inom dom närmsta 2-3åren med inte allt för stor risk.

Hyffsat stor vinst första året, som kommer återinvesteras direkt för att kunna bli arbetsbefriade inom en relativt snar framtid.
Intressant marknad som precis börjas öppnas upp, med ganska få aktörer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Tjena!

Om man vill månadsspara ~1000kr i fonder/aktier med en sikt på 3-5 år, vad skulle ni rekommendera?
Har sparkonto på Avanza.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Starta ett månadssparande på Avanza med ett ISK konto. Kör enligt Rikatillsammans nybörjarportföljen.

Skrivet av iller:

Skall du ha ut pengarna så snart så är mitt svar vanligt bankkonto.

Räntefonder på ISK med den schablonbeskattning som nu ökar till nästa år är inte lönt.

Det är absolut värt det, kika nedan på 3-5 års sparande. Efter 3 år har du tjänat 6000kr och efter 5 år 16000kr ifall ditt snitt är 8%/år per år, vilket är ganska rimligt, åtminstone på 5år. Mest rimligt är det på 10år att genomsnittliga räntan är 8%/år.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Starta ett månadssparande på Avanza med ett ISK konto. Kör enligt Rikatillsammans nybörjarportföljen.

Det är absolut värt det, kika nedan på 3-5 års sparande. Efter 3 år har du tjänat 6000kr och efter 5 år 16000kr ifall ditt snitt är 8%/år per år, vilket är ganska rimligt, åtminstone på 5år. Mest rimligt är det på 10år att genomsnittliga räntan är 8%/år.

https://i.imgur.com/m75qBDQ.png

Vilka räntefonder tittar du på som ger 8% per år idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka räntefonder tittar du på som ger 8% per år idag?

Är även indexfonder
Kika på https://rikatillsammans.se/ombalansering-av-nyborjarportfolje...

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Jag känner till det. Inlägget du svarade på handlade dock om räntefonder och att det inte var lönt. Att det finns fonder som presterar bättre än indexfonder är inget nytt.

Edit: varför bortser du från schablon-skatten i din tabell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Skall du ha ut pengarna så snart så är mitt svar vanligt bankkonto.

Räntefonder på ISK med den schablonbeskattning som nu ökar till nästa år är inte lönt.

Det är ju inte speciellt mycket ökning direkt. Läser man vad alla sparekonomer skriver så är det fortfarande lugnt med isk om det inte är mindre än 2% ökning
jag kommer absolut fortsätta köra isk om det inte är utländska aktier jag handlar med

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Kul att se att folk sätter sparpengarna i aktier idag, den värsta möjliga tiden någonsin att ha pengar i aktier eller i officiella valutor generellt.

Vilken kryptovaluta som helst ger ju över 5-10% i månaden, speciellt nu när 10% av aktiemarknaden går in i kryptovalutor.

Får jag fråga om det är av rädsla att entra en ny bransch eller är det helt enkelt att ni anser att det är osäkert?

- Eller helt enkelt inte vet om det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kul att se att folk sätter sparpengarna i aktier idag, den värsta möjliga tiden någonsin att ha pengar i aktier eller i officiella valutor generellt.

Vilken kryptovaluta som helst ger ju över 5-10% i månaden, speciellt nu när 10% av aktiemarknaden går in i kryptovalutor.

Får jag fråga om det är av rädsla att entra en ny bransch eller är det helt enkelt att ni anser att det är osäkert?

- Eller helt enkelt inte vet om det ?

Har du lust att förklara varifrån du får siffrorna?

Permalänk
Medlem

Att handla indexfonder har ju åtminstone någon koppling till verkligheten och den faktiska tillväxten i världen.

Kryptovalutor är ingen "bransch".
Handlar man kryptovaluta ägnar man sig åt spekulation.

Mycket vanlig handel som folk ägnar sig åt är ju dock minst lika spekulativ, så nej, alla aktörer handlar inte rationellt (knappast jag heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag känner till det. Inlägget du svarade på handlade dock om räntefonder och att det inte var lönt. Att det finns fonder som presterar bättre än indexfonder är inget nytt.

Edit: varför bortser du från schablon-skatten i din tabell?

Hans fråga var angående det var värt att spara och inlägget jag svara på påstod att det han likagärna kunde ha det på ett bankkonto, vilket enligt mig är fel
"Skall du ha ut pengarna så snart så är mitt svar vanligt bankkonto."

Missade det, men då skiljer det med 2000kr efter 5 år. 14000kr är ändå rätt mycket

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Har du lust att förklara varifrån du får siffrorna?

Inte riktigt här för att börja fördjupa mig i detta. Jag har själv mina pengar i kryptovaluta så jag tar detta från min egna erfarenhet, även ett 10-tal vänner till mig.

Men är mer fundersam till varför det inte nått fram hit, eller vad nu anledningen är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Att handla indexfonder har ju åtminstone någon koppling till verkligheten och den faktiska tillväxten i världen.

Kryptovalutor är ingen "bransch".
Handlar man kryptovaluta ägnar man sig åt spekulation.

Mycket vanlig handel som folk ägnar sig åt är ju dock minst lika spekulativ, så nej, alla aktörer handlar inte rationellt (knappast jag heller).

Hotet mot kryptovalutorna är länderna i sig. Hotet mot dagens valutor som USD, EUR, SEK m.fl hotas ju av saker som har en negativ trend. Inflation och valutan faller ofta med länderna ner i skiten.

Att påstå att vanlig valuta skulle vara mer säkert, speciellt med aktiekrasch som kommer nu, samt bostadsbubblor m.m, är enligt mig fel.

10% av hela världens aktiemarknad övergår till kryptovalutor. Hoppas ni förstår hur mycket pengar detta är, och varför dom gör det. Samt vilken del som gör dessa transaktioner.

JP Morgans VD köpte ju upp Bitcoin så in i h-vete i samband med hans uttal om att Bitcoin var en skam, 1-2 månader sedan.

Värdet sjönk och gissa vem som köpte på sig om inte han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är ju inte speciellt mycket ökning direkt. Läser man vad alla sparekonomer skriver så är det fortfarande lugnt med isk om det inte är mindre än 2% ökning
jag kommer absolut fortsätta köra isk om det inte är utländska aktier jag handlar med

Med aktiefonder är det inga problem.

Men slå du upp korta räntefonder för sparande i 3-5 år och man inser att det är knappt lönt.

Exakt det jag svarade på

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Har du lust att förklara varifrån du får siffrorna?

Har du lite koll på den marknaden är det fullt möjligt. Med hävstång kan du säkerligen tjäna betydligt bättre. Hög risk är oftast tätt sammanflätat med hög avkastning (såklart också hög förlust) Läs dock på noga innan..

Jag är dock inte för krypto, alls. Inte att handla heller. Men men, det finns absolut chans att tjäna storkovar på det. Grejen är dock att det alltid är någon/några som förlorar lika mycket som du vinner på det. Undrar vilka som förlorar på det? Kan det vara de som blir hackade och utpressade på lösensumma i bitcoin? Eller kanske de som naivt investerat och trott att de kommer tjäna på det? Kanske båda, och än fler?.. Det är liksom inte magi som får till värdet på kryptovalutor.. Vad har det för värde bortom tron? Nada..

Skrivet av oouhdawg:

Hotet mot kryptovalutorna är länderna i sig. Hotet mot dagens valutor som USD, EUR, SEK m.fl hotas ju av saker som har en negativ trend. Inflation och valutan faller ofta med länderna ner i skiten.

Att påstå att vanlig valuta skulle vara mer säkert, speciellt med aktiekrasch som kommer nu, samt bostadsbubblor m.m, är enligt mig fel.

Mja.. Diskutabelt. Kryptovalutor baseras rakt av på efterfrågan. Tänk om 90% har lån de inte kan pröjsa. Vad händer då med krypto? Gissningsvis så kommer även dessa åka i botten när dessa personer blir tvungna att sälja.

Men sure. Det är en osäker tid vi lever i just nu. Det är jag helt med på. Spekulera efter eget tycke

Skrivet av oouhdawg:

JP Morgans VD köpte ju upp Bitcoin så in i h-vete i samband med hans uttal om att Bitcoin var en skam, 1-2 månader sedan.

Värdet sjönk och gissa vem som köpte på sig om inte han.

Hahaha, jo han är kul. Men seriöst, det är så folk tjänar på kryptovalutor. Någon med inflytande säger att det suger, och köper då när folk paniksäljer. Sedan kommer ännu en artikel om hur superbäst bitcoin är, och då blir några nya inlurade i pyramiden. Alternativt något företag som blir "tvunget" att köpa på sig för att betala hackarna, eller något i den stilen.

Personligen är jag dock nyfiken på just JPMs intentioner. Segwit2x låter lite som hans idé, då det är indirekt centralisering, som han antagligen önskar sig.. Intressant tanke enligt mig i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Jo så är det ju med alla valutor. Om folk anser att dom är värda 0 så är värdet noll. Oavsett om det är dollar, bitcoin eller Ethereum.
Vinsterna från Kryptovalutor IDAG kommer till största del från nya personer som ger sig in i valutorna.

Dvs, priserna går upp, och det fortsätter komma in nya personer som köper och köper och köper. Det har inte kommit till punkten där det finns stora förlorare, även fast undantagen är väldigt många trots det.

Stora botnät där folk tar rygg upp pumpar nya kryptovalutor för att nybörjare ska hoppa på när trenden går negativ och torskar pengar.

Men i det stora hela utöver alla dessa nya skit-scam-ICO-coinsen så har kryptovalutor en stor framtid. Däribland anonymiteten och utvidgandet och tillgängligheten, att du kan betala med samma valuta i alla länder och att dom inte har ett lands ekonomi som grund (dollar m.fl).

Håller även med det sista du sa, det är rätt intressant att se, haha

Permalänk
Medlem

Frågan för egen del är hur stor risken det är att något (förmodligen en annan kryptovaluta) dödar Bitcoin för gott. Även om den är bäst etablerad så är kryptovalutor fortfarande något nytt och helt uppenbart väldigt volatilt. Bitcoin har ju redan utsatts för minst ett riktigt elddop (mtgox-härvan) som den uppenbarligen överlevde.

Det är min farhåga. För att spekulera på kort sikt, enligt simpel "köp billigt, sälj dyrt" strategi är imo helt ointressant, jag vill t.o.m. kalla det förkastligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Frågan för egen del är hur stor risken det är att något (förmodligen en annan kryptovaluta) dödar Bitcoin för gott. Även om den är bäst etablerad så är kryptovalutor fortfarande något nytt och helt uppenbart väldigt volatilt. Bitcoin har ju redan utsatts för minst ett riktigt elddop (mtgox-härvan) som den uppenbarligen överlevde.

Det är min farhåga. För att spekulera på kort sikt, enligt simpel "köp billigt, sälj dyrt" strategi är imo helt ointressant, jag vill t.o.m. kalla det förkastligt.

Jo bitcoin lever ju egentligen på att varit först. Idag siktar jag med på Monero, Neo, Ethereum. Även ARK ser extremt intressant ut.

Jag har inga pengar kvar i Bitcoin (tyvärr då jag torskade 100% i missade vinster senaste veckorna) men desto mer i övriga valutor som om man kollar detaljer, har stora potentialer.