Permalänk

Blåsa ur allt på datorn

Hallå i stugan! jag har en packard bell som är runt 5år gammal. Den har blivit något fruktansvärt seg.. Har inte tänk att ha något speciellt på denna datorn utan bara surfa runt och typ kolla på youtube men till min fråga; går det att fabriksåterställa datorn ifall man inte har någon tidig återställnings datum eller windows skiva? Jag testade att köra alt+f10 vid uppstart men fick bara detta meddelande please complete operating setup process before doing recovery..
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan skapa en återställnings-USB med Windows egna MediaCreationTool.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk

@Papercat: blir den fabriksåterställt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissehult93:

@Papercat: blir den fabriksåterställt då?

Den blir helt nollställd och dessutom UTAN all bloatware som kommer med märkesdatorer vilket bara är ett stor plus!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissehult93:

@Papercat: blir den fabriksåterställt då?

Nej, det blir den definitivt inte i och med att W10 inte fanns när din dator var i fabriken, men det är å andra sidan knappast den effekten du egentligen vill åt ändå.

Har du uppgraderat till Windows 10? Om inte, vilken Windows-version har du nu och vill du helst använda den, Windows 10 eller något annat operativsystem?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: har windows 7 på den nu, skulle det hjälpa att uppdatera till w10? det är väl gratis eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissehult93:

@LemonIllusion: har windows 7 på den nu, skulle det hjälpa att uppdatera till w10? det är väl gratis eller?

Om du inte har något emot att uppgradera till W10 kan du göra en gratis uppgradering och få en gratis Windows 10-licens bunden till datorn. Ett installationsmedia för W10 kan man enkelt göra med MediaCreationTool som redan länkats. Du måste först göra en uppgradering och sedan en ren installation med hjälp av ett installationsmedia för att få datorn helt rensad. Uppgraderingen ger dig W10-licensen, så du kan inte skippa den delen.

Vill du fortsätta använda Windows 7 behöver du först se till att du kommer kunna aktivera en nyinstallation. Finns det en klisterlapp på datorn med en produktnyckel? Den kan sitta under batteriet om det är ett löstagbart sådant. Du kommer dessutom behöva ett installationsmedia. Microsoft har slutat distribuera Windows 7 ISO:s för OEM-licenser, så det kan bli lite klurigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: jag har inget emot w10 så jag ska testa det! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissehult93:

@LemonIllusion: jag har inget emot w10 så jag ska testa det! Tack så mycket!

Börja då med uppgraderingen och säg till om du behöver hjälp med att göra en ren installation efteråt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte har något emot att uppgradera till W10 kan du göra en gratis uppgradering och få en gratis Windows 10-licens bunden till datorn. Ett installationsmedia för W10 kan man enkelt göra med MediaCreationTool som redan länkats. Du måste först göra en uppgradering och sedan en ren installation med hjälp av ett installationsmedia för att få datorn helt rensad. Uppgraderingen ger dig W10-licensen, så du kan inte skippa den delen.

Vill du fortsätta använda Windows 7 behöver du först se till att du kommer kunna aktivera en nyinstallation. Finns det en klisterlapp på datorn med en produktnyckel? Den kan sitta under batteriet om det är ett löstagbart sådant. Du kommer dessutom behöva ett installationsmedia. Microsoft har slutat distribuera Windows 7 ISO:s för OEM-licenser, så det kan bli lite klurigt.

Skrivet av nissehult93:

@LemonIllusion: jag har inget emot w10 så jag ska testa det! Tack så mycket!

Windows 10 är tyvärr inte gratis längre. 29 juli var senaste dagen för en gratis uppgradering.

Permalänk
Medlem

Nej, gratis uppgradering gäller inte längre. Det tog slut i slutet av juli.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Windows 10 är tyvärr inte gratis längre. 29 juli var senaste dagen för en gratis uppgradering.

Skrivet av L'ombra:

Nej, gratis uppgradering gäller inte längre. Det tog slut i slutet av juli.

Ni missade nog länken. https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...
W10 är en gratis uppgradering för alla som använder "assistive technologies", vilket avsiktligt inte specificeras noggrannare för att _alla_ ändå ska kunna uppgradera. Microsoft vill fortfarande ha över folk till W10, även om en av deras hittepådeadlines nu tagit slut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ni missade nog länken. https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...
W10 är en gratis uppgradering för alla som använder "assistive technologies", vilket avsiktligt inte specificeras noggrannare för att _alla_ ändå ska kunna uppgradera. Microsoft vill fortfarande ha över folk till W10, även om en av deras hittepådeadlines nu tagit slut.

Sedär. Alltid lär man sig något nytt