Hur viktigt är det med SSD?

Permalänk

Hur viktigt är det med SSD?

Jag tänkte bygga ny dator snart och jag undrar hur viktigt det är med SSD. På datorn jag har nu har jag bara en HDD, och det funkar helt ok. Har hört att spel ska ladda mindre etc om man har en SSD, är det något mer som blir bättre? Är det jättestor skillnad eller bara några få procent?

Permalänk
Medlem

Det är en extrem skillnad, i alla fall för själva operativsystemet. För många är det en 'wow-upplevelse' när man kommer fram till skrivbordet på ett par sekunder innan Windowsloggan ens har hunnit blinka förbi.

Det förkortar även laddningstiderna i spel men skillnaden är inte lika markant så det räcker egentligen med en ensam SSD till operativsystemet ifall du frågar mig. Sen finns det även andra fördelar med SSD t.ex. att de inte är lika känsliga för stötar, har längre livstid, är helt knäpptysta etc. etc.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Sötast

Helt enorm skillnad.

Är den uppgradering som oftast märks av mest på en dator rent generellt.
På den tiden då en pytteliten SSD gick på runt 4000kr så var det 100% värt det, idag går diskar för 500-1000 kr så ja, i min mening, absolut måste.

Permalänk
Medlem

Nästan viktigare att ha ssd än moderkort.

Permalänk
Medlem

När du väl har testat SSD kommer du aldrig kunna gå tillbaka till mekanisk systemdisk.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Bästa investeringen för att få en bra märkbar skillnad på hela systemet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Trodde själv att det var hypat skräp innan jag hade köpt min första SSD. Trodde knappt mina ögon när man slog på datorn och den bootade snabbare än någonsin. Det är inte hypat eller överhypat, utan skillnaden är faktiskt enorm. En SSD till operativsystemet är ett absolut måste. Sedan kan man ha vanliga hårddiskar för lagring och för spel / oviktiga program.

Permalänk

Ok, tack alla. Då får jag väl slå till på en.

Permalänk
Avstängd

Lämnade mekaniska diskar efter att jag köpte Samsung 830 för massa år sedan. Hamstrar dock inte data som vissa andra.

Permalänk
Medlem

SSD är A & O i en modern dator idag, känslan att sitta med en gammal hederlig mekanisk disk kontra en SSD är i mitt tycke lika illa som att sitta med ett 56k modem i dagens läge.
Kort sagt oerhört viktig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Låt mig tolka din fråga.

Är det viktigt att ha en motor i en bil?

Det är en jättestor skillnad mellan SSD och HDD tror mig du kommer aldrig villa gå över till HDD när du väl har provat SSD.

Själv var jag för feg att gå över till SSD då jag var livrädd att den skulle gå sönder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Som jag jobbar med datorn, så är diskhastighet o kapacitet den mest avgörande faktorn. Minne och CPU med, men grafik o sånt spelar mindre roll.

Alltid när jag satt ihop egna burkar så har diskhastigheten varit flaskhalsen som alla andra komponenter anpassats efter. Varför köpa extrema kort, CPU m.m. när diskarna eller diskbussarna bara kommer kunna leverera X mängd data i vilket fall? Fanns ingen poäng. Lösningen vart ofta att sprida ut datan över flera diskar, och uppnå önskad hastighet på det viset.
En skillnad kom med SATA1, för om man körde SATA1 i Raid-0 config - även med billigt chipset - så fick man upp till 75% högre hastighet än två separata SATA1 kombinerat.

Med SSD däremot, så blev alla såna här erfarenheter passé, och jag menar ALLA - verkligen. För första gången på alla år av burk-köpande och configgande, så är disk-hastigheten helt plötsligt on par med alla andra komponenter. Diskhastigheten är inte längre en flaskhals.
Standardhastigheten på SSD, för mig, är minst 1000% snabbare än en 7200rpm skivdisk, alltså som minst, och detta by default liksom. Windows startar på 7-8 sekunder nu, jämfört med 1-1½ minut tidigare. Det säger en del om hur stor flaskhals skivdiskar är.

Sen är SSD än idag en 'ung' teknik, med flertalet skumma problem och varianter där ute. Jag råkade få tag i Samsungs evo 840, ovetandes om att dom har erkända problem. Men med lite research så .. brukar det gå bra. Finns inget annat än SSD för mig framöver, men jag trodde också från början att 'jaha ja, ytterligare en totalt överhajpad komponent'. Men för en gångs skull var hajpen sann. Vanliga skivdiskar har samma status som disketter för mig numera.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

@Oscar The Great M8:

FPS skillnad = 0 (när texturer är inladdade)
Skillnad i OS = Enorm skillnad i snabb dator

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Det är en fråga om budget och hur flyttbar den är. Säg att man ska bygga en speldator för 6000kr, så är mitt råd att skippa ssd, även om man skulle höja budgeten med en tusenlapp så är min rekommendation att lägga pengarna på de andra komponenterna.

Så mitt råd är innan du köper en ny dator så rådfråga på denna forumsdel: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad Och du lär få en jättebra balans mellan alla komponenterna.

Sedan håller jag med om att alla borde ha ssd och gärna litet annat, jag själv har slutat med mekaniska usb hårddiskar och körs ssd usb diskar men det är en fråga om prioritering.

Permalänk
Medlem

Det är inte svart och vitt när det gäller SSD och snurrdisk

SSD som systemdisk är viktig för snabbhet - men för volymlagring för tex. mediafiler så finns det ingen anledning att ha dessa på snabba och dyra SSD, dessutom är de 5-8 ggr mer kostsamma per TB och mer tveksamma att hålla data över längre tid om mediat förvaras strömlöst långa perioder - där är magnetiska HD betydligt bättre som långtidslagring/backupdiskar

En modern flashdisk med multilevel-celler är inte byggd för att kunna hålla data i 10 år undanskuffad i ett hörn utan att strömsättas under hela den tiden - den är byggd för att vara systemdisk på någon dator som är strömsatt mest hela tiden. Olika användningar helt enkelt.

Som det ser ut idag så kommer inte SSD att sjunka så mycket i pris att de är attraktiva för volymlagring länge än, om någonsin - när priserna per GB sjunker på SSD så sjunker även priserna på snurrdiskar per TB i samma grad, ja om inte mer.

För att ha varit stillastående kapacitetsmässigt ganska länge för snurr-HD (1 TB/skiva) så har det tagit fart ganska mycket sista åren och det finns 10 TB diskar att köpa idag och om 2-3 år så är det troligen 12 och kanske tom. 14 TB i storlek.

Prismässig överkomlig storlek på SSD är nu runt 500 GB, många nöjer sig med 250 GB, och somliga tycker sig ha råd med 1000 GB till samma kostnad som en 8 TB mekanisk disk kostar

Idag är lagringen mer och mer att man har volymlagringen på en NAS med mekaniska diskar i något hörn och man har flash med mindre storlekar på de bärbara enheterna och mycket av datat går via Wlan eller Ethernet-anslutning från tex. nämnda NAS-disken .

Permalänk
Medlem

SSD har nu bättre data densitet än mekaniska diskar. Priset på mekaniska diskar har nästan stått still i flera år medans priset på SSD har sjunkit dramatiskt. Om några år så kommer mekaniska diskar mest användas för långtidslagring.. 30% av alla laptops har en SSD, det kommer nog vara 50% inom ett år--

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar The Great M8:

Har hört att spel ska ladda mindre etc om man har en SSD, är det något mer som blir bättre? Är det jättestor skillnad eller bara några få procent?

Beror helt på spelen, vissa spel kanske laddnings tiden bara påverkas med 4-5 sekunder. Men det är typ en sådan sak att om du vänjer dig med nåt så kommer de flesta uppleva frustration när det går mer långsamt.

Men ja, om du spelar mycket eller jobbar med större filer, typ CAD, så är en SSD att föredra.

Permalänk
Medlem

Är förvånad att ingen har dragit en bilanalogi ännu, men jag drar väl till med en (jag hatar bilar):
som att köra en Tesla istället för en Skoda.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Köpte min första SSD i mitten av 2009 och gav 2200:- för en Intel X25-M G2 80GB.
Minns att jag var jättenöjd med köpet då det blev bra fart på allt i datorn.

I jämförelse mot idag då du kan få en klart mycket snabbare Corsair Force Series LE 240GB för bara 550:-, känns mer som en självklarhet att köra SSD numera, åtmistone som OS-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@Oscar The Great M8:

FPS skillnad = 0 (när texturer är inladdade)
Skillnad i OS = Enorm skillnad i snabb dator

Det går ju fortare att ladda texturer med SSD men så fort dom är ladda sen så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Ok, så om jag förstår det rätt så startar datorn snabbare etc av en SSD. Så det enda man behöver ha på den är windows då antar jag? Duger denna isåfall?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9712813/

Permalänk
Medlem

Mitt SSD beroende har gått så långt att jag kör SSD's i mina spelkonsoler med

PS3 med 60gb SSD och PS4 med 480gb SSD.

uppgraderat en 8 år gammal laptop med 120gb SSD också, går inte att leva utan dem!

har en extern SSD på 250gbr också samt usb 3.0 minne som är ungefär 50% så snabb som en SSD på 128gb för att bära med mig saker, mekaniska HDD's har jag kvar i xbox 360 och xbox one annars är alla andra prylar utbytta med SSD's

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oscar The Great M8: Skulle säga du kör windows och spel på din SSD. 250gb kommer man en bit på. Du har ju typ 200GB med lagring för spel när windows är installerat. Lär räcka ett tag. Sedan kan du ju ha minecraft på vanlig HDD medans du kör BF och Crysis 9 på SSDn. Ju tyngre titlar ju bättre kommer det vara att det är på SSD.

EDIT: Köp en 500GB SSD när du nu endå köper en så dyr dator. Spelar du inte Paragon så kräng din kod för en slant så går du +/- 0 på den dyrare disken.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle fan välja bort grafikkort före SSD. Står inte ut med ljudet från en mekanisk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Oscar The Great M8:

FPS skillnad = 0 (när texturer är inladdade)
Skillnad i OS = Enorm skillnad i snabb dator

Nja... håller inte helt med.

Finns faktiskt en hel del spel där minimum FPS blir bättre med SSD. Långt från alla spel kan ladda in alla texturer och så i förväg idag (när spelen är 15-50GB stora), och många av dem är direkt beroende på att dessa laddas in efterhand. När de gör får man ofta FPS dippar, något som SSD motverkar genom att ha låg accesstid och snabb inläsningstid.

Det påverkar inte "normal" FPS nivån dock, utan endast dessa dippar.

Permalänk
Medlem

Extremt ärkeviktigt

Permalänk
Medlem

Superviktigt. Haft SSD sen dom kostade 2500kr för 40Gb och aldrig haft en så stor aha upplevelse. Sjuk skillnad i Windows på flytet.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd

Ssd är trevligt men man kan köra mekanisk och datorn känns fortfarande hyfsat rapp men laddnings tider på windows och spel är betydligt bättre med ssd och efter man kört systemet nån minut på mekanisk så den fått in mer i ram då är skillnaden liten då ram är snabbast

ssd vs ram
men nog märks ssd det gör den men är på inget vis nödvändig för något egentligen men gör dator upplevelsen trevligare och snabbare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

SSD ökar flytet och gör stor skillnad vid arbete som är beroende av mycket minne. Själv upplevde jag aldrig någon WOW känsla som många vittnar om när jag gick från min 7200RPM mekaniska hårdisk till SSD, visst boottiden blir snabbare men det har aldrig varit något som jag värderar högt. Men alla småsaker man gör känns rappare, har du väl gått dit får du säkerligen svårare att gå tillbaka.

Permalänk

SSDn är ju själva hjärtat i modermodemet

Visa signatur

Under uppbyggnad