Bahnhof skickar kravbrev till Spridningskollen

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof skickar kravbrev till Spridningskollen

Efter anklagelserna om varumärkesintrång skickar Bahnhof ett kravbrev till Spridningskollen. En betydande del av pengarna ska gå till Föreningen för svenska ångbåtsstämplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Klockrent gjort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Haha! Jag är så glad över att vara kund hos Bahnhof.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning till att älska och vara glad över att vara kund hos Bahnhof

På de jävlarna bara!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan varit kund hos Bahnhof idag så hade jag absolut bytt efter det här.

Detta är fan skitroligt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Äntligen blir det kanske lite pengar till att rusta upp mina ångbåtsstämplar!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Satan vad jag älskar Bahnhof <3

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Barnsligt. Men rätt. Och de "började" inte.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Bästa jag läst på länge

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

MemeHof

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Faxmaskinmuseet och Föreningen för svenska ångbåtsstämplar.

Jag har länge gått och tänkt att det är dessa organisationer som alltid fått dra det kortaste strået i fildelningstvisten...

Permalänk
Medlem

Känns skönt att betala Bahnhof för allt deras arbete som de genomför!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Faxmaskinmuseet låter intressant men jag hittar inget när jag googlar på det?
Jag har jobbat med faxmaskiner på det glada 1990-talet och hade gärna besökt detta museum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Känns skönt att betala Bahnhof för allt deras arbete som de genomför!

Så är det. Man får med jämna mellanrum mervärde för sina pengar. Känns som Bahnhof blivit det sista fortet för sunt förnuft bland ISP:erna, de andra [edit: ger efter direkt].

Onödig anspelning
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

nej men detta är klockrent.. för oss kommer detta inte betyda ett skit i fighten mot spridningskollen.se. men man fick sig ett skratt.. och Bahnhof får garanterat mig som kund den dag jag kan ha dem som ISP.. så bra PR

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt man bytt, Bahnhof måste vara den enda ISPn som inte slänger sina kunder framför tåget så fort bankmaffian vill krydda moset.

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat så hade jag bytt till Bahnhof för länge sen. Men tyvärr så har hyresvärden avtal med Bredbandsbolaget. Någon här som vet hur bredbandsbolaget ställer sig till dessa tvister för övrigt? Rättar dom sig till ledet precis som Telia?

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om man är kund hos Bahnhof. Det är bara fördel till alla leverantörer.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tja. Vad skall man säga. Bra PR-Byrå har dom åtminstone! Sedan hur mycket som är "spel för galleriet"? Vete tusan förstås. Kul om inte annat!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort ge dom va dom tål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hade jag kunnat så hade jag bytt till Bahnhof för länge sen. Men tyvärr så har hyresvärden avtal med Bredbandsbolaget. Någon här som vet hur bredbandsbolaget ställer sig till dessa tvister för övrigt? Rättar dom sig till ledet precis som Telia?

Bra fråga, vi har också avtal med BBB.

Hade vart kul om de också gjort motstånd mot sådana löjliga saker som spridningskollen och dyl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hade jag kunnat så hade jag bytt till Bahnhof för länge sen. Men tyvärr så har hyresvärden avtal med Bredbandsbolaget. Någon här som vet hur bredbandsbolaget ställer sig till dessa tvister för övrigt? Rättar dom sig till ledet precis som Telia?

Ja, det rättar sig i ledet.

En enkel googling så kan man se massvis av fildelningsdomar där bredbandsbolaget varit leverantören men noll domar där bahnhof varit leverantören.

Dessutom har det nyligen visat sig att Bahnhof lagrar data på ett sätt som gör att de slipper lämna ut data vid IPRED-förfrågningar medans Bredbandsbolaget, telia mfl lagrar data på ett sätt som gör att de måste lämna ut, så jag tycker de sviker sina kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Tja. Vad skall man säga. Bra PR-Byrå har dom åtminstone! Sedan hur mycket som är "spel för galleriet"? Vete tusan förstås. Kul om inte annat!

Det är nog mindre "spel för galleriet" än man kan tro, Bahnhof gör en del roliga saker för att belysa ja men de visar även taktikerna som används m.m. så som när SÄPO gjorde påtyckningar, sådant är inte "roligt" det är bara läskigt samt informerar om vad som faktiskt gäller. Det är mycket extra jobb för Bahnhof men samtidigt visar man tydligt vart man står i frågan om kundernas intgritet m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hade jag kunnat så hade jag bytt till Bahnhof för länge sen. Men tyvärr så har hyresvärden avtal med Bredbandsbolaget. Någon här som vet hur bredbandsbolaget ställer sig till dessa tvister för övrigt? Rättar dom sig till ledet precis som Telia?

De lämnar inte ut uppgifter utan domstolsbeslut, precis som de flesta andra ISP:erna.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk

Kallas CSR, vilket är såklart en form av marknadsföring, ju fler företag som tar ansvar dessto bättre
Många företag ex Max sysslar med detta för det finns pengar att tjäna samtidigt som man tjänar samhället.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6retags_samh%C3%A4llsansv...

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om dom skickade faktura på fildeling istället, för att visa hur korkat detta är

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

De lämnar inte ut uppgifter utan domstolsbeslut, precis som de flesta andra ISP:erna.

http://www.christopherkullenberg.se/wp-content/uploads/2016/09/bredbandsbolaget.png

Det gör de visst. Spridningskollen tar detta civilrättsligt, alltså med domstolsbeslut, och BBB som alla förutom Bahnhof följer IPRED och lämnar ut info. Bahnhof lämnar bara ut info till polis och andra myndigheter.

Infon som lämnas ut enligt IPRED är en log som går 6 månader bakåt och visar all trafik. Bahnhof kringgår detta genom att säga att den logen bara ska gå enligt Lagen om Elektronisk Kommunikation LEK, när det gäller IPRED ger Bahnhof bara ut de senaste 24 timmarna.

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

undra på om inte jag ska skicka kravbrev till bahnhof med kostnad för utdragen ignorerad driftstörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det rättar sig i ledet.

En enkel googling så kan man se massvis av fildelningsdomar där bredbandsbolaget varit leverantören men noll domar där bahnhof varit leverantören.

Dessutom har det nyligen visat sig att Bahnhof lagrar data på ett sätt som gör att de slipper lämna ut data vid IPRED-förfrågningar medans Bredbandsbolaget, telia mfl lagrar data på ett sätt som gör att de måste lämna ut, så jag tycker de sviker sina kunder.

Jo jag har också tagit del av diverse artiklar där bahnhof förklarar att dom inte datalagrar under IPRED-lagen och men att dom flesta andra ISPer gör det. Men då lagrar alltså BBB det också, det sög ju, rätt hårt. Fan också att dom ska låsa in mig med detta avtal...

Permalänk

Och så undrar folk varför man har Bahnhof.

Och så undrar folk varför man har Bahnhof. Jon Karling, min rättshaveristiske hjälte.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux