Pinout på LG TV 3,5 mm - RCA Component adapter?

Permalänk
Medlem

Pinout på LG TV 3,5 mm - RCA Component adapter?

Hej!
En LG TV har två video/ljud ingångar AV2 och Component. Båda har 3,5 mm kontakter gissar 4-poliga och det krävs en adapter från 3,5 mm till RCA-kontakter som min DVD har. Dessa sladdar (en kort 3,5 mm-RCA honor) skall enligt manualen ha följt med TV:n, men man har tappat bort dem. På stan finns en sådan hos Teknikmagasinet, men enligt nätet finns fyra olika kopplingar.
Har någon kläm på hur stiften på 3,5 mm-uttagen är kopplade på LG TV? Ev. kan det vara samma som för Samsung. Kanske någon vänlig har en och kan mäta hur den är kopplad. Framför allt handlar det om var jord ligger. De andra kan man väl alltid kasta om oavsett färgerna.

Tack på förhand
Thobbe

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle det vara 4 polig anslutning, vilken tv är det ?
Det normala är att det är 3 poliga kontakter som bara har ljudanslutning och bilden går i en egen kontakt men 4 poliga fanns på en del kameror.
Jorden är "högst upp/närmast kabeln" på 99,999% i alla kopplingar
Och vänster kanal och mono kopplas på samma sätt så spetsen är vänster eller mono på telekontakter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är video

Hej!

De två ingångar där DVD:n skulle kunna kopplas in är:
AV2: Video (composite, Gul RCA), Audio vänster (Vit) och Audio höger (Röd)
eller så
Component: Pr (Röd), Pb (blå) och Y (grön) Audio går här i annan kabel
se bild.

Bild

MVH
Thobbe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ThobbeT:

Hej!

De två ingångar där DVD:n skulle kunna kopplas in är:
AV2: Video (composite, Gul RCA), Audio vänster (Vit) och Audio höger (Röd)
eller så
Component: Pr (Röd), Pb (blå) och Y (grön) Audio går här i annan kabel
se bild.

Bild

MVH
Thobbe

Ok det var lite udda kontaktval, jorden ligger hursomhelst nästan alltid i "kabeländen" så bilden jag postade gäller ändå för den placeringen.
Vga är dessutom väldigt likt rgb, det är synksignalen som skiljer men många bildvisare kan synka på grön eller så kan man göra om synken med en enkel billig krets, videosignalen är densamma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack. Man kan ju hoppas att jorden ligger där längst in det mest logiskt. Men surfar man lite så verkar det finnas fyra olika sätt.
Thobbe

Permalänk
Inaktiv

Förklarar inte manualen till TVn hur det ska vara kopplat? Många manualer förklarar tom hur en SCART kontakt fungerar, fast det är standard. Skulle gissa att 3.5" är ganska "standard" också, dvs. tror inte olika tillverkarare kör olika mappningar på kontakten, fast det kan man såklart inte svära på.

Permalänk
Medlem

Jag har läst den

Hej! Nej den manualen är liksom många andra man får idag, väldigt rudimentär och visar def. inte några kopplingar på ingångar och liknande. En bild på de kablar som följde med TV:n, som är borttappade av ägaren, finns inget mera.
MVH

Thobbe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ThobbeT:

Hej! Nej den manualen är liksom många andra man får idag, väldigt rudimentär och visar def. inte några kopplingar på ingångar och liknande. En bild på de kablar som följde med TV:n, som är borttappade av ägaren, finns inget mera.
MVH

Thobbe

Fråga en handlare eller leta reda på en servicemanual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo precis en radio-TV-handlare.

Hej!
Jo jag jagar en handlare en riktig radio-TV-handlare som kan något, inte masssäljande varuhus, dom vet normalt intet om sånt här.
Den första kände till sådana här adaptrar men hade ingen leverantör hur han än sökte.

Sen då leverantören själv: Första svaret från LG support via mail, var så puckat att jag gav upp just då.
Kan ju försöka igen.

Originalkabeln för LG finns på nätet att köpa från USA, men jag tänkte helst slå ihop den själv eller om den som Teknikmagasinet har skulle duga. Bara jord är kopplat på rätt stift så funkar det ju.

MVH
Thobbe

Permalänk
Bildexpert 📺

Du borde kunna få tag på adaptrarna från LG direkt. Dvs samma väg man går ifall hunden äter upp fjärrkontrollen eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ja den gick att få från L-G

Jodå när jag väl via LG support fått mailet till firman som säljer deras delar lgdelar@spacetronic.se så fick jag länken till denna http://lgdelar.se/tv/tillbehor/komposit-adapter/. Delen kostade tot 157 SEK.
Kopplingen är denna:
Längst in mot själva kontakten Jord, sen i tur och ordning Right (röd), Left (vit) och längst ut på spetsen Video (gul). Den som Kjell&Co har funkar mao inte, den har jorden näst längst in.