Hjälp med algoritmer/pseudokod uppgift

Permalänk
Medlem

Hjälp med algoritmer/pseudokod uppgift

Tjenare

Har nyligen börjat en kurs inom informationsteknologi. Har hållit på i 2 veckor nu, så nu har vi börjat med lite svårare saker. Vi fick en pdf fil där vi fick läsa på om Algoritmer. Läste allt det och där lärde jag nog mig några nya saker. Fick några uppgifter men 2 av dem fattar jag inte alls. Att skriva en algoritm är ju inte svårt men vad dom menar med alla siffron å sånt vet jag inte.

Jag har inte hållit på med det här förut.

Uppgifiterna är.

1. Skriv en algoritm i form av pseudokod som multiplicerar de första elva heltalen och skriver ut produkten. Din algoritm skall alltså beräkna 1 * 2 * 3 * 4 * ... * 10 * 11 och ge resultatet som output.

2. Gå igenom följande algoritm med indata w = 9, x = 3, y = 12 och z = 8. Visa vad som sker i varje steg och skriv ut resultatet.

Låt x = y (betyder att x får värdet av y)
Låt z = y
Låt y = x
Låt x = w
Skriv ut (w, x, y, z)
Sluta

Någon som kan hjälpa mig att förstå detta??

Permalänk
Medlem

@Benna1
Enligt 1 så tycker jag det är rimligt att anta att vi bara kommer få heltal, dvs vi behöver inte sortera.
Uppgiften kan dock tolkas lite olika, de första elva heltalen menas detta 1..11 som i exemplet eller vilka elva heltal som helst?

Antag att talen är i följd:
Isåfall så beräknar vi fakultet dvs 11!
Detta kan vi beräkna rekursivt genom n! = n*(n-1)! eller med icke-rekursiv multiplikation.

int summa = 1 for ( i mindre än n){ summa *= i } print summa

Uppgift 2 innebär då att gå igenom algoritmen under
Line 0 : [w="9 | x = 3 | y = 12 | z = 8"] // a = b, sätt a = värde Såhär ser våra variabler ut innan vi börjar.
//Algoritmen börjar
Line 1 : [w="9 | x = 12 | y = 12 | z = 8"] // x = y, sätt x = 12
Line 2 : [w="9 | x = 12 | y = 12 | z = 12"] // z = y, sätt z = 12
Line 3 : [w="9 | x = 12 | y = 12 | z = 12"] // y = x, sätt y = 12
Line 4 : [w="9 | x = 9 | y = 12 | z = 12"] // x = w, sätt x = 9

int w = 9, x = 3, y = 12, z = 8; x = y; z = y; y = x; x = w; System.out.println("w: " + w + " x: " + x + " y: " + y + " z: " + z); ****** OUTPUT ****** w: 9 x: 9 y: 12 z: 12

Strunta i " vid w och z, ingen aning om varför de dök upp.

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha.

Permalänk

Algoritmer

Hej! som ni ser, jag har fått en uppgift som jag inte kan lösa det. Kan ni gärna ge en lösning till det? tack!
Konstruera en algoritm som beräknar ankomsttiden för ett tåg. Följande anges av användaren:
tidpunkt i timma och minut för avgången (t.ex. 12 41)
körtid i timma och minut (t.ex. 3 47)
Klockslaget för ankomsttiden skall skrivas. Om midnatt passeras, skall det även skrivas ”NÄSTA DAG”.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jawidrezazada:

Hej! som ni ser, jag har fått en uppgift som jag inte kan lösa det. Kan ni gärna ge en lösning till det? tack!
Konstruera en algoritm som beräknar ankomsttiden för ett tåg. Följande anges av användaren:
tidpunkt i timma och minut för avgången (t.ex. 12 41)
körtid i timma och minut (t.ex. 3 47)
Klockslaget för ankomsttiden skall skrivas. Om midnatt passeras, skall det även skrivas ”NÄSTA DAG”.

Hej och välkommen till forumet.

Vi kommer inte att ge dig en färdig lösning men om du har börjat på uppgiften och kört fast så skriv ut så långt du har kommit så kommer säkert någon hjälpa dig i rätt riktning

stvaning
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Varför inte liksom?
@NordhNet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawidrezazada:

Varför inte liksom?
@NordhNet:

hur ska man lära sig om man bara får svaret på ett silverfat utan att ens försöka själv?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

haha vafan är detta för menalitet. Hur ska du klara dig i arbetslivet? Jag förstår att man kan ha problem och att man kan behöva hjälp men någonstans får man ju försöka själv

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jawidrezazada:

Varför inte liksom?
@NordhNet:

För att den som har gett dig uppgiften vill att du ska klara den. Hade man velat att någon annan skulle klara den hade man gett den till...någon annan.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord