Samsung Galaxy Note 7 är officellt död

Permalänk
Medlem

Det var lika bra att skrota den efter att problemen återkom. Synd dock då det var den enda telefon jag kunde tänka mig att byta till för tillfället, men jag har egentligen inget starkt behov av att byta så jag kan vänta ett tag till.

Konkurrenterna kommer förstås försöka roffa åt sig mer marknadsandelar, och Samsung lär arbeta hårt för att göra 8:an av respektive serie extra bra för att motverka detta stora PR-nederlag. Förhoppningsvis bjuder 2017 på något värt att uppgradera till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Måste det vara batteriet? Kan väl vara att hela telefonen är felkonstruerad så att just det börjar brinna. Då hjälper inte utbytbara batterier. Tycker ändå inte att 3 månaders förlust är så mycket. Det kommer säkert stiga nu när beslutet är fattat.

Nja i produktion brukar man normalt testa varje kretskort och sedan gör man sluttester när den är monterad. Dock så matas telefonerna via usb för man måste styra dom. Där borde man hitta fel tycker jag.

I den noggrannare verifiering kör man säker också med usb i dom flesta fall förutom batteritesterna men eftersom det är få enheter som brunnit så har man väl haft (o)tur och fått bra enheter.

Sen har telefonerna testats av 3:e part för att kunna säljas på olika marknader och inget fel har hittas där heller.

Batteri fel gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

I kommentarerna verkar det vara många som varit väldigt hypade på Note 7. Kan någon förklara vad som är unikt och nytt med denna modellen jämfört med alla andra Samsung S och Note som funnits de senaste åren och känts som samma mobil om och om igen?

Den har större skärm och större batteri än Pixel plus, men är ändå mindre i alla dimensioner.
Den får Äpplets plus-modeller att se ut som billiga kineskopior med sorgekanter du kan landa flygplan på.
Sen finns det ingen telefon som har Notens penna, var först när jag bytte telefon jag fattade hur ofta jag använde pennan.
Kanske största orsaken är att 5an aldrig kom till Sverige, så de flesta sitter kvar på Note 3-4 och är jävligt sugna på att byta upp sig.
Som sagt det finns inga telefoner som Note-serien och 7an är den snyggaste.

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt beslut av Samsung. Även om de har hittat en definitiv lösning på problemet så bör de dra tillbaka modellen på grund av skadan den orsakat deras märke.
Det är såklart väldigt kostsamt för dem idag. Men de betyder att de snabbare kan reparera sitt rykte än om misstaget finns kvar för allmän beskådan.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Kanske vi får tillbaka utbytningsbara batterier? Kan leva med 1mm tjockare telefon för den möjligheten

1mm tjockare?!?
Hur orkar du bära den då?
Gisses människa, ne usch, på tok för tjock.
/s

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Finns bara en väg för seriösa bolag att gå vid såna här tillfällen;
Vara ärlig, ta konsekvenserna, måna om kunderna. Aldrig mörka, det dyker upp förr eller senare.

All heder åt Samsung, i det långa loppet kommer de att tjäna på att ha fattat rätt beslut.
Mina senaste två telefoner har varit Samsung, och har också en Tab Pro 12". När Edge 8 kommer så tar jag nog en sådan utan att blinka, har en 6:a nu, känns för tidigt att byta.

Personligen tycker jag Note serien är för klumpiga, men de passar ändå många.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Du beskrev nyss alla mobiltillverkare någonsin.

Eller alla företag som drivs i vinstsyfte

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Få sitta och köra vidare på min Note 3 med 5,7" skärm den fungerar fint än
Var sugen på Note 7 men men bara att vänta in nästa model med stor fin skärm och bra batteri tid kommer ut

Undra om det var med snabb laddade batteri i Note7 som spöka till det för dom ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu när Note 7 kastade in handduken står man inför valet att antingen vänta in Note/Plus/XL 8 eller vad dom döper den till, tror att ett byte nu inte är helt orealistiskt.
...eller vänta på att Motorola får tummen ur och släpper en uppföljare till Moto X-Force med grym batteritid. Var nära att knipa en i somras då den gick för 4000:- eller vad det var, men valet att gå från G4 till en ny lur efter bara 10 månader kändes lite så där.
Kom igen Motorola.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Riktigt surt med tanke på att min Note 7a damp ner i brevlådan igår. Jag packade aldrig ens upp den

Undrar om man behöver lägga den i en gjutjärnsgryta till jag kan lämna tillbaka den på måndag

Synd att varken LG V20 eller Asus Zenfone 3 deluxe SE kommer till Europa officiellt. De är de enda som verkar intressanta för mig för tillfället

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

På 90-talet, eller tidigare tycke man nr man såg en Samsung-produkt, TV, CD-ROM eller Stereo att det var billigt plastskräp. Nu dreglar alla över deras produkter och slåss på nätet om att dom är bäst. Skulle aldrig köpa en samsung-lur, dels för det och att jag tycker deras framsida på mobilerna är så hiskeligt fula.

Jora, för det är en så enorm jäkla skillnad på alla lurar numera.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Utbytbart batteri per se är kalasbra. Nackdelen är dock att vattentätheten (i praktiken) flyger all världens väg. Med tanke på hur bra iPhone sålt i alla år står nog inte utbytbart batteri jättehögt på priolistan hos konsumenter i allmänhet, så med det som bakgrund är det lättare att förstå trenden.

Bägge features är väl ungefär likvärdig på det stora eller har du statestik för ditt antagande, sedan hade ju inte S5,S5 neo några som helt problem att göra mobilen vattentålig med IP67 certifiering och inkludera utbytbart batteri så helt omöjligt är det ju uppenbarligen inte. Inbyggt batteri låter ju bra på papperet men kostar mest i längden. Pajjar batteriet efter 6 månader så ryker ju oftast ips skyddet i samma veva som värmepistol och plektrum tas fram för att bryta itu mobilen och gräva i morderkort & kontakter för att byta till ett nytt. Hur funkar det ens med garantin vid batteribyten? Personligen föredrar jag att mobilen lever längre än batteriet och skulle gladligen byta vattentålig mot utbytbart batteri.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

Jag blir faktiskt mer sur över att de skrotar produkten än över att det blir fel igen. Jag vill ha en Note, och nu kan jag inte få det. Jag hade hellre sett att de fixade felet på riktigt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Galaxy s5 är vattentät och har löstagbart batteri. De borde fortsatt den trenden.

Vattentålig inte vattentät, men annars helt korrekt.
För mej dog Samsung vid 5an. Åren efter handlade allt om att ta bort features. Visst 6an var kul med sin glasdesign men blev snabbt jävligt tjatig att torka av från avtryck, plus att design spelade noll roll när inte en jävel vågade använda skiten utan ett skal.. En mobil nästan bättre lämpat som en collectors phone mer än något byggt för realistiskt vardagsbruk och sjuan grenade från samma filosofi, design före funktion.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag blir faktiskt mer sur över att de skrotar produkten än över att det blir fel igen. Jag vill ha en Note, och nu kan jag inte få det. Jag hade hellre sett att de fixade felet på riktigt.

Samsung skriver på hemsidan att det bara är tillfälligt medan en undersökning pågår.

"We are working with relevant regulatory bodies to investigate the recently reported cases involving the Galaxy Note7. Because consumers’ safety remains our top priority, Samsung will ask all carrier and retail partners globally to stop sales and exchanges of the Galaxy Note7 while the investigation is taking place."

Hoppas det ger något hopp!

Permalänk
Medlem

@EliasCarlson: jaa det bringar ju lite hopp iaf..

men man är ju rätt sugen på att se vad s8 edge har att erbjuda också, frågan är ju hur länge man får lov att vänta på nästa edge?
börjar bli otålig på att leva med min "tillfälliga" samsung j3 som jag skaffade som backup när min note 4 gick sönder :/

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Rätt beslut, välkommen till en vackrare värld

Vet inte hur tydlig min sarkasm var men tydligen inte tydlig nog

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Och tydligen så ryktas nu istället kommande S8, som nu kanske får en ännu snabbare lansering i ett försök att på nåt sätt mildra effekterna av detta fiasko, endast komma med "edge" skärmar.
Illa nog att Note 7 fick det, men jag tror jag hade kunnat vänja mig då pennan är det som främst drar mig till Note. Använde pennan sjukt mycket på min första Note, dvs 2:an. Men edge kan dom lägga av med tycker jag då det endast för med sig fler nackdelar än fördelar.
Vi får väl se vad som händer dom närmsta månaderna, blir dock inte det minsta förvånad om jag ser en följande rubrik:
Samsung snabbar på lanseringen av kommande Galaxy S8 för att få mildra skadorna från Note 7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Lite synd om Samsung tycker jag ändå. Många var ju taggade för Note 7 dessutom.

Även om jag avskyr Apple, så är inte Samsung oskyldiga, eller ett litet företag. De är ett stort företag som misslyckades att propert testa sin produkts säkerhet innan den gick till produktion.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Vill inte försköna deras misstag på något sätt, men ändå stort gjort att faktiskt erkänna vilken katastrof de har åstadkommit och skrota hela produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå "erkänna"? Det är antingen de här, eller miljontals dollar i skadestånd. Barn leker ju med telefoner, att inte tro att de gjorde de för ren självvinnande är naivt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Die N7, DIE!!

Permalänk
Skrivet av J.son:

Vattentålig inte vattentät, men annars helt korrekt.
För mej dog Samsung vid 5an. Åren efter handlade allt om att ta bort features. Visst 6an var kul med sin glasdesign men blev snabbt jävligt tjatig att torka av från avtryck, plus att design spelade noll roll när inte en jävel vågade använda skiten utan ett skal.. En mobil nästan bättre lämpat som en collectors phone mer än något byggt för realistiskt vardagsbruk och sjuan grenade från samma filosofi, design före funktion.

Jag skulle faktiskt vilja kalla s5an vattenTÄT eftersom enligt ip klassningen ska man kunna ha den på 1.5 m djup i 30 min.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Samsungen har ju ip67 vilket är vattentät..

Permalänk
Medlem

Samsung skulle ju kunna döpa om de gamla Note 7 till "Death Note" och sälja vidare.

Verkligen intressant att Samsung fortsätter skjuta sig själv i foten och struntar i riktiga QC-tester... En sak att det händer "en" gång med lansering av en dålig produkt, men att återlansera utan att fixa till problemet som orsakade en återkallning till första början är bara enormt dåligt...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Det är riktigt oroväckande hur " kvalité " tester är förutom mobil relaterade så AMD 480 PCI-E problem och många bilmärken fuskar med avgasvärdena m.m och att det testar bara på ett enda sätt m.m

Permalänk
Medlem

Som ägare av 840 EVO och 840, det senare fix aldrig en officiell fix för det var ju inte fel på skiten säger Samsung medans alla andra vet bättre.

Samsung har USEL QA, dom har inget eget support, det är 3e part som inte har kontakt med Samsung.
Strular en Samsung produkt på global skala så kan man torka sig i arslet med garantivilkoren för dom ändrar Samsung.

Samsung kallar sina konsumenter lögnare när produkterna är defekt.

Vill man ha en Samsung Telefon så finns dom gratis för folk får huvudvärk av dom, jag har fått flera stycken av den enkla orsaken att folk inte pallar med blaotwaren och strulet det ger och går och köper ett annat fabrikat istället.

Ända jävla orsaken att Samsung återkallar Note 7 är att dom inte vill riskera kostnad och eventuella kriminella åtal och stämningar en olycka skulle innebära där telefonen är inblandad, tex flygplanskrasch pga en brinnande Note 7.

Detta gör inte Samsung för att dom tänker på kunderna eller att kunderna kommer först, hade kunderna kommit först kanske Smasung hade behållet sitt support som var bra för 10 år sedan och som nu är inhyrt 3:e part utan någon som helst kontakt med Samsung och var enda syfte är att sända kunderna i cirklar mellan dessa "inhyrda" support avdelningar tills man tröttnar och ger upp.
Hade Samsung brytt sig om kunderna hade dom inte ändrat garanti villkor eller ljugit officiellt i media att det inte är fel på deras produkter.

Nej som gammal Samsung kund som sett deras Support och Produkter bara bli mer och mer skit och blivit blåst av dom och deras ÅF så Ler jag och NJUTER av att se Samsung blöda kaffepengar och jag kommer fortsätta att snacka skit om Samsung för dom förtjänar inget mindre, jag kommer tala om för folk vilket SKIT företag Samsung är och avråda ALLA från att köpa deras dyra överprisade budgetskräp.

Samsung är globalt stora och har råd att inte bry sig ett dugg om sina kunder.

Skadeglädjen är underbar när man får lite rättvisa som kund i slutändan när företaget som blåst en på pengar nu får lära sig var KARMA är får något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Nej men nu blir man ju lagom besviken. Förhandsbokat sedan dagen före dag 1, samt beställt skins från dbrand som lär dimpa ner i brevlådan vilken dag som helst. Men mobilen, den får man aldrig se ens. Får jag inte en rejäl kompensation på detta blir min nuvarande note 4 den sista telefonen från detta märke jag någonsin äger. Lanseringen av note 4an var hemsk, skjöts upp flera gånger och totalt blev det flera månader av väntan, så till denna lansering var jag beredd på att få vänta riktigt länge. Men detta kunde jag omöjligt vara beredd på detta.

Köper du fälgar till en helt ny bilmodell innan den blivit levererad? Här får du nog skylla dig själv då du får tillbaka pengarna för luren.

Permalänk
Medlem

Synd, på något som verka vara en mkt trevlig lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Aktieägare är intresserade av pengar, många trodde att kursen skulle rasa efter detta därför sålde de, om många nu tror att kursen kommer gå tillbaka så kommer många att köpa.

Hur det går för Samsung som företag bryr sig de flesta aktieägare inte så mycket om utan det intressanta är hur mycket pengar som de kan tjäna.

Precis... dumma.
Är man smart nu så köper man aktien och sen tjänar när den oundvikligen går upp igen.

Skrivet av anon159643:

Jag tycker annars det var märkligt att en sådan dyr och stor telefon var så populär, på sätt och viss var det väl bra att detta upptäcktes tidigt, tänkt om det hade gått ett halvår till innan de skulle lägga ner all tillverkning och ta tillbaka mobiler.

Titta på Iphone tex.
Tidigare versioner var smala, små och tjockare, och detta trodde man var vad "alla ville ha". Men när större ver 5 och 6 gjordes så säljer de som smör.

I Note:s fall var den ju något mellanting mellan platta och telefon, med penna o allt. Tror det var det som gjorde den så populär.
Personligen föredrar jag mindre telefoner, då de helt enkelt blir för klumpiga för min smak, men om jag ska ha en surfplatta jag ska ha med mig, så förstår jag syftet, och marknaden med Note.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Då finns det bara Galaxy S7 och Iphone 7 Plus kvar som är jämförbara (vilka båda är mindre och saknar egenskaper som Note har).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Att det skulle bli så illa var ju svårt att förutse. Men det är antagligen bästa sättet att minimera skadeverkningarna för framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com