Telefon försäljare, vet de om du svarat?

Permalänk
Medlem

Telefon försäljare, vet de om du svarat?

Kan inte bara vara jag som märkt att när man väl svarat en försäljare så ringar de oftast 1-3 till inom en kort stund? Jag har ingen tillgång till mobilen på jobbet och mina missade samtal är sällan så många från försäljare i sån nivå att de skulle ringa på samma basis varje dag.

Men nu idag så är jag ledig och svarade på en försäljare och inom loppet av 3h har 4 st till ringt. Är de så att dessa firmor samarbetar och man flaggas upp om man svarat eller något? Oftast brukar jag inte svara och då brukar de inte ringa något mer den dagen...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eric:

Kan inte bara vara jag som märkt att när man väl svarat en försäljare så ringar de oftast 1-3 till inom en kort stund? Jag har ingen tillgång till mobilen på jobbet och mina missade samtal är sällan så många från försäljare i sån nivå att de skulle ringa på samma basis varje dag.

Men nu idag så är jag ledig och svarade på en försäljare och inom loppet av 3h har 4 st till ringt. Är de så att dessa firmor samarbetar och man flaggas upp om man svarat eller något? Oftast brukar jag inte svara och då brukar de inte ringa något mer den dagen...

Slump skulle jag tro. Däremot har människan en biologisk förmåga att försöka se mönster där inga finns...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

oftast när det händer, så är det samma callcenter som ringer, de har oftast olika nummer kopplat till sig och hanterar olika försäljningar på samma plats, och då använder de samma intern system som hanterar telefonnummer etc, och där går det, antingen automatiskt eller manuellt flagga någon på flera olika sätt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Hände mig. Råkade svara då det var ett vanligt mobilnummer och tänkte det kunde vara jobbet samt att appen i mobilen inte reagerade. Nu har det ringt en hel del säljare senaste veckan... Blockerar men alltid olika nummer.

Permalänk
Medlem

Aldrig märkt detta, men sen får jag knappt samtal från försäljare heller...

Men de gånger jag får samtal (1-4ggr per år max) så har det bara varit 1 gång sen inge fler samtal.

2 gånger har jag svarat utan att någon är där dock... Hört musik i bakgrunden på ganska hög volym och andra som pratat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ett tips är att använda sig av "Truecaller" som automatiskt blockerar nummer som är markerade som försäljare enligt användarna av appen.

Utöver det så vet jag att min vän som tagit bort sitt nummer från eniro, hitta.se och liknande sidor inte fått ett enda samtal från telefonförsäljare. Så att ta bort sitt nummer därifrån kan ju vara ett tips också.

Permalänk
Medlem

@Eric: Jag jobbade i två månader efter studenten.

Systemet ringer upp massvis samtidigt, du räknar inte att få svar utav alla. Detta är för att alltid kunna sitta i samtal. Detta är också anledningen att många får tysta samtal eller att de ringer en flera gånger. Enda gången de slutar är om de aktivt kryssar i rutan som förlorat sälj, annars fortsätter systemet att ringa.

Notera att detta är utifrån mina erfarenheter för 7 år sedan, inte garanterat att det är likadant idag. Men det verkar stämma in på din beskrivning.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ett tips är att använda sig av "Truecaller" som automatiskt blockerar nummer som är markerade som försäljare enligt användarna av appen.

Utöver det så vet jag att min vän som tagit bort sitt nummer från eniro, hitta.se och liknande sidor inte fått ett enda samtal från telefonförsäljare. Så att ta bort sitt nummer därifrån kan ju vara ett tips också.

Jag har också tagit bort från hitta och eniro för säkert mer än två år sen. Provar just nu denna app, läste nånstans att den hade fler svenska nummer i registret men om det stämmer vet jag inte. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opplysning180.no

Kanske har något företag sålt listor med mobilnummer med mitt då jag använt det när jag beställt saker för det har varit mycket samtal i vissa perioder så ska man skydda sig ska man nog aldrig ge ut numret mer än till dom man känner osv.