Nintendo Switch får 6,2-tums 720p-skärm

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch får 6,2-tums 720p-skärm

Nya uppgifter gör gällande att Nintendos nästa spelkonsol Switch får en tryckkänslig multi-touch-skärm, som blir av samma storlek men högre upplöst än Wii U Gamepad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2010 vill ha tillbaka sina skärmar!

720P känns ju lite snålt. Visst hårdvaran har sina begränsnigar i den här formfaktorn. Dem kunnde ju ialfall stoppat in en 1080P skärm. Sen är det uptill spelutvecklaren att köra i 720P eller 1080P. Många Nintendo spel är ju allt annat än krävande grafiskt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så är det ett smart drag av Nintendo. Skulle man välja att köra på en högre upplöst skärm så skulle prestandan bli lidande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

720P är det för att kunna hålla 30FPS i 3D-spel, eller är det en kostnadsfråga för Nintendo?

Konsolen är inte värd mer än 1500:-

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Va alla ska klaga online hehe 720p på 6.2" är ju fan 237 DPI, en 24* Full HD skärm som de flest som klagar har är ju 92 DPI Detta underlättar för Tegra-chippet att spele spel som Skyrim med finare grafik Jag hoppas dock att ryktena om extra kraft i dockningstationen stämmer så att den kan pusha åtminstone 1080p till TV:n

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Va alla ska klaga online hehe 720p på 6.2" är ju fan 237 DPI, en 24* Full HD skärm som de flest som klagar har är ju 92 DPI Detta underlättar för Tegra-chippet att spele spel som Skyrim med finare grafik Jag hoppas dock att ryktena om extra kraft i dockningstationen stämmer så att den kan pusha åtminstone 1080p till TV:n

Visst, men en datorskärm sitter du en bra bit ifrån, medan en portabel spelkonsol har du ungefär en halv armlängd fram till skärmen

Permalänk
Medlem

kan inte direkt säga att 720p kommer avskräcka mig, tycker att 720p(1280x800) funkar fint på min gamla samsung platta. å om det e 1.8" mindre skärmyta på 720p så kommer det ju funka ypperligt, dock tror jag att switch:en kommer bli lite väl tung å otymplig för en mobilenhet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av upl8447:

2010 vill ha tillbaka sina skärmar!

720P känns ju lite snålt. Visst hårdvaran har sina begränsnigar i den här formfaktorn. Dem kunnde ju ialfall stoppat in en 1080P skärm. Sen är det uptill spelutvecklaren att köra i 720P eller 1080P. Många Nintendo spel är ju allt annat än krävande grafiskt.

Handlar väl säkerligen främst om batteritid. Spelar hellre i 720p i 1-2 timmar längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

2010 vill ha tillbaka sina skärmar!

720P känns ju lite snålt. Visst hårdvaran har sina begränsnigar i den här formfaktorn. Dem kunnde ju ialfall stoppat in en 1080P skärm. Sen är det uptill spelutvecklaren att köra i 720P eller 1080P. Många Nintendo spel är ju allt annat än krävande grafiskt.

Skrivet av Soir:

Visst, men en datorskärm sitter du en bra bit ifrån, medan en portabel spelkonsol har du ungefär en halv armlängd fram till skärmen

Jag antar att ni båda sitter på 4K-skärmar och ni har ingen aning om vad ni pratar om.
Om vi ska använda Apple-språk så blir Switch retina vid 38cm. En 24"-skärm på 1920x1080 blir retina vid 94cm. Jag antar att de flesta sitter betydligt närmare än 94cm.

Permalänk
Medlem

varför ens släppa en konsoll med så sunkiga specs? och vilket jävla överpris också dessutom den kommer ha, hoppas den floppar åt skogen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om detta stämmer så är det ett smart drag av Nintendo. Skulle man välja att köra på en högre upplöst skärm så skulle prestandan bli lidande.

Är bara dumt att ha en 720p skärm bättre med minst full HD med tanke på att de flestas tv apparater har det eller 4K. Vissa spel klarar den att driva i full HD och i de fallen där det inte går kan man skala upp precis som ps4 och xbo gör. Men å andra sidan är det ju tegra så de kanske inte orkar att driva ens new supermario bros i fullhd.
Men även om det bara vore menyer som renderades i full HD hade det varit bra för att få skarp text.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag antar att ni båda sitter på 4K-skärmar och ni har ingen aning om vad ni pratar om.
Om vi ska använda Apple-språk så blir Switch retina vid 38cm. En 24"-skärm på 1920x1080 blir retina vid 94cm. Jag antar att de flesta sitter betydligt närmare än 94cm.

Inte helt säker på om du kanske tolkat mitt inlägg fel?

Jag satt med 24-tum 1080p skärm i flera år. Jag känner nästan obehag av att använda min 3DS XL p.g.a. den låga upplösningen. Jag tror att 1280x720 vid 6,2 tum kan komma att vara alltför lågt.

Permalänk
Medlem

Det kanske upprör folk som jagar höga nummer utan att bry sig om innebörden av dessa.

Batteritid, kostnad, vettig PPI. Bra val! Jag tänker typ inte ens på den "låga" upplösningen när jag spelar på min Wii U gamepad som den är. (Nintendo 3DS däremot..)

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

tänk på att du kan ladda batteriet on-the-go med ett powerpak så kan du spela i 24 timmar utan batteri torsk om så önskar med flera powerpak xD

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Varför kan nintendo inte bara släppa en vanlig konsol utan massa krusiduller? Jag vill sitta hemma framför min tv och hålla en dosa i mina händer och spela bra spel. Jag vill inte sitta på stranden med en platta som man inte ser bilden pga solljus. Jag vill heller inte ha massa rörelse tracking. Vill jag bowla så gårjag till en bowlinghall, jag drar inte igån wii sports

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Varför kan nintendo inte bara släppa en vanlig konsol utan massa krusiduller? Jag vill sitta hemma framför min tv och hålla en dosa i mina händer och spela bra spel. Jag vill inte sitta på stranden med en platta som man inte ser bilden pga solljus. Jag vill heller inte ha massa rörelse tracking. Vill jag bowla så gårjag till en bowlinghall, jag drar inte igån wii sports

Skickades från m.sweclockers.com

Denna verkar ju i alla fall gå att använda precis som en klassisk konsol (dock kass prestanda). Även Wii u var helt okej i alla fall när du inte blev tvingad att trycka på pekskärmen. Har man tur kanske de släpper en budgetvariant där hårdvaran är fast i dockningstationen och man får den lite billigare. (lite som med 2ds kan allt som 3ds kan förutom 3d och inget gångjärn.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Det kanske upprör folk som jagar höga nummer utan att bry sig om innebörden av dessa.

Batteritid, kostnad, vettig PPI. Bra val! Jag tänker typ inte ens på den "låga" upplösningen när jag spelar på min Wii U gamepad som den är. (Nintendo 3DS däremot..)

Handlar inte om det, handlar om gammal teknik som säljs för överpris.

Visst, nu vet jag inte priset på detta..men jag kan tänka mig att det kostar mer än vad det är värt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om detta stämmer så är det ett smart drag av Nintendo. Skulle man välja att köra på en högre upplöst skärm så skulle prestandan bli lidande.

Det finns smartphones som driver 3D-spel fint i 1080p, och då är spelen inte ens optimerade för en uppsättning hårdvara, vilket spelen till Switch kommer vara. Rent trams att Nintendo inte använder en 1080p skärm i den formfaktorn.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Handlar inte om det, handlar om gammal teknik som säljs för överpris.

Jag skulle just skriva detta, men du hann före.

Även jag hoppas att det går illa för denna konsol så Nintendo tvingas inse att enbart för att en konsol är "gimmicky" betyder det inte att den är bra. Deras skräp säljs till extremt överpris, vilket rättfärdigas med just s.k "gimmicks" kring hur man brukar spelplattformen i fråga. Jag anser att det inte längre är acceptabelt.
Jag tvivlar på att mobiliteten denna konsol erbjuder är något den överväldigande majoriteten av deras konsumenter efterfrågar.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Många verkar glömma att vi normalt sett använder en bärbar spelkonsol och en mobiltelefon väldigt olika. Dels avståndet till ansiktet (>20 cm för mobil gentemot >50 cm för spelkonsol), dels vad som faktiskt visas på skärmen. Av naturliga skäl måste en spelkonsol med liten skärm ha större detaljer i grafiken, vilket gör extremt hög upplösning mindre viktigt.

Permalänk
Medlem

720p är alldeles tillräckligt för att spela på en 6,2" skärm. Bra kombination. Med 1080p skulle man bara få hälften så bra fps vid samma effektuttag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Handlar inte om det, handlar om gammal teknik som säljs för överpris.

Visst, nu vet jag inte priset på detta..men jag kan tänka mig att det kostar mer än vad det är värt.

Så du vet inte vad den kommer att innehålla, och inte vad den kommer att kosta, men du är ändå upprörd?
OK.

Det är självklart att den här konsolen inte riktar sig till PS4P publiken i första hand, utan till dem som ser ett mervärde i att man kan spela med kompisar i soffan, men också i favoritfåtöljen, i sängen, på tåget, i bilen på väg till farmor och farfar, på flyget.... och dessutom med två samtidiga spelare, om det skulle passa. Switch erbjuder något annat, och åtminstone för mig och barnen erbjuder den MER än befintliga spelkonsoler.
Om den erbjuder mer än en iPad är mindre givet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha en sån här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Så du vet inte vad den kommer att innehålla, och inte vad den kommer att kosta, men du är ändå upprörd?
OK.

Det är självklart att den här konsolen inte riktar sig till PS4P publiken i första hand, utan till dem som ser ett mervärde i att man kan spela med kompisar i soffan, men också i favoritfåtöljen, i sängen, på tåget, i bilen på väg till farmor och farfar, på flyget.... och dessutom med två samtidiga spelare, om det skulle passa. Switch erbjuder något annat, och åtminstone för mig och barnen erbjuder den MER än befintliga spelkonsoler.
Om den erbjuder mer än en iPad är mindre givet.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer ju innehåller hårdvara som inte klarar av mer än 720P, verkar det som.

Min gamla LG G3'a klarar av att spela på tåget, flygplanet osv..den kostade inte mer än 2500:- hösten 2015, och den kan säkerligen göra mer än vad denna konsol klarar av..dvs ringa, ta foto..spela in..m.m.

Som sagt, kostar konsolen mer än 1500:- kan Nintendo behålla den.

Och kommer Nintendo att göra en massa remastered spel igen och en massa uppföljare på de äldre spelen kommer bara inbitna Nintendo-spelare att köpa konsolen..

Spelat ett Mario, spelat alla.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Jag tvivlar på att mobiliteten denna konsol erbjuder är något den överväldigande majoriteten av deras konsumenter efterfrågar.

Med tanke på att de har sålt fem gånger så många 3DS som WiiU, kan man nog helt tveklöst säga att du har fel på den punkten.

Det här är, med bred marginal, den kraftfullaste portabla dedicerade spelkonsolen någonsin. Hur stor marknaden är kommer att visa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Det finns smartphones som driver 3D-spel fint i 1080p, och då är spelen inte ens optimerade för en uppsättning hårdvara, vilket spelen till Switch kommer vara. Rent trams att Nintendo inte använder en 1080p skärm i den formfaktorn.

Fast nu är ju tanken att Switch ska kunna driva betydligt snyggare spel jämfört med vanliga mobilspel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Med tanke på att de har sålt fem gånger så många 3DS som WiiU, kan man nog helt tveklöst säga att du har fel på den punkten.

Det här är, med bred marginal, den kraftfullaste portabla dedicerade spelkonsolen någonsin. Hur stor marknaden är kommer att visa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Och Wiiu sålde extremt dåligt sades de.

Uppnådde väl inte ens Nintendos säljsiffra de ville komma åt?

Ex, Sålde 1000st Wiiu's medan de då sålde 5000 3Ds..ingen milsten att följa precis

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fast nu är ju tanken att Switch ska kunna driva betydligt snyggare spel jämfört med vanliga mobilspel.

Visserligen, men jag antar också att Switch har kraftigare hårdvara än en mobiltelefon.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Den kommer ju innehåller hårdvara som inte klarar av mer än 720P, verkar det som.

Min gamla LG G3'a klarar av att spela på tåget, flygplanet osv..den kostade inte mer än 2500:- hösten 2015, och den kan säkerligen göra mer än vad denna konsol klarar av..dvs ringa, ta foto..spela in..m.m.

Som sagt, kostar konsolen mer än 1500:- kan Nintendo behålla den.

Jag tror du kan räkna med att den kommer att kosta mer än en 3DS. Det är inte en smartphone. Majoriteten av befolkningen kommer att vara helt ointresserad. Det är ganska klart vilka den riktar sig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tankevurpa som många prylnördar gör; att stirra sig blind på enskilda mått (t.ex. upplösning) utan att värdera i grunden när måtten är relevanta.

Istället för upplösning handlar det i praktiken om hur många pixlar du har per enhet av ditt synfält. Det innebär att det är en kombination av:

  • Väntat avstånd till skärmen

  • Storlek på skärmen

  • Upplösning

Men det är klart, vill man få prylnörd-flockarna med sig så kan man maxxa individuella mått som de stirrar sig blinda på :P. Oavsett om maxxandet av måttet bidrar med något reellt värde och utan att bry sig om kostnaderna av att maxxa det måttet (1) sämre battretid, (2) sämre grafikinställningar och (3) en dyrare enhet.