Permalänk
Medlem

Intel VT-x på Xeon E5450

Jag uppgraderade nyligen från 2st Xeon E5345 till 2st Xeon E5450. De sitter i ett Supermicro X7DAL-E. Efter uppgraderingen slutade VT-x fungera, alternativet dyker inte ens upp i bios. Mycket märkligt då båda modellerna har stöd för Intel VT-x. Det enda jag gjorde var att byta ut processorerna, ingenting annat. Har testat med att byta tillbaka till de gamla CPUerna och då fungerar allt som det ska. Jag har även återställt CMOS, utan att lyckas. Jag kör för övrigt Ubuntu 16.04.1 LTS.

Vad tror ni problemet kan vara? Defekta processorer kanske (om det ens går)?

Permalänk

@dassen: Självklart kan processorer vara trasiga så det är mycket möjligt annars vet jag inte riktigt

Permalänk
Medlem

Alla andra specs för prollarna är korrekta?

Permalänk
Medlem

@DozeN Yes, i POST står det Xeon E5450 @ 3,0GHz och "$ cat /proc/cpuinfo" ger "model name : Intel(R) Xeon(R) CPU E5450 @ 3.00GHz".

Permalänk
Medlem

Är BIOS uppdaterat till senaste?

Permalänk
Medlem

@DozeN Jag tror inte det är det. Kollade på Supermicros hemsida och såg att man var tvungen att ha windows för att uppdatera bios, får väl försöka med det. Tänkte att det inte skulle göra någon skillnad då det fungerade med E5345:orna, men de lanserades 3 år tidigare ser jag nu. Återkommer när windows är installerat och bios uppdaterat.

Permalänk
Medlem

@DozeN Flashade BIOS och alternativet dök upp. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dassen:

@DozeN Flashade BIOS och alternativet dök upp. Tack för all hjälp!

Skönt att det löste sig