Billig mobil utan bloatware ?

Permalänk

Billig mobil utan bloatware ?

Tänkte byta ut min gamla s4 mini eftersom den börjar bli seg o knapparna börjar kärva osv, men prestandamässigt så räckte den egentligen till när den var ny så jag söker inte nåt prestandamonster nu heller,men gärna lite rappare och skärmen kan vara något större men jag söker inte en surfplatta som inte får plats i fickan heller.

Jag gissar på att prestandamässigt så räcker en telefon i prisklassen runt 2000:- till gott och väl, jag spelar inte på mobilen bara surf,Kodi,Teamviewer och lite Putty typ så inget som är speciellt tungt.

Nåt jag har stört mig på med android är alla appar som är inbyggda som inte går att ta bort och uppdaterar sig hela tiden o startar utan att man märker det osv, finns det telefoner med ett "rent" OS ? Dvs med bara vanliga appar och inte alla googles skitappar ?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Första tanken är en Google Nexus 5x. Kostar 2500kr på Clas Ohlson just nu. Du hittar nog inte mindre bloatware än på Nexus-serien

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Bor du i närheten av Linköping så åk förbi Siba och köp Nexus 5x för 1890 kr i deras lagerrensning. Fanns dock endast där och gick inte att beställa på nätet.

Permalänk
Medlem

Nexus 5X brukar du hitta under 2000kr. Säkerhetsuppdateringar varje månad och en bra kamera.

Utan Google's appar så måste du nog titta på Kina telefoner utan Play store. Du kan avaktivera apparna du inte
använder och rensa data. Då tar dom inte lika mycket plats eller körs i bakgrunden.

Alla andra telefoner kommer med tillverkarens egna appar plus Google's.

Permalänk

Tack för tipsen,jag bor 3 mil ifrån Lkp så åker nog över dit, tack igen