[Köpråd] Min första systemkamera, 4K.

Permalänk

[Köpråd] Min första systemkamera, 4K.

Hej!

Jag är väldigt sugen på att skaffa min första egna systemkamera. Tar en hel del bilder & video i vardagen, men mobilens kamera räcker inte hela vägen känner jag.

Har knappt någon koll på vad man bör ha så det enda jag komma på just nu är att den skall klara av fota i både RAW + JPG samtidigt, och att den klarar av att filma i 4K. Vore ett plus om man kan byta objektiv med för skulle vilja ha ett med bra zoom också.

Sökte lite snabbt och hittade Nikon Coolpix B700, som verkar ha det mest jag vill ha, förutom utbytbart objektiv, den har dock en jäkla zoom så kanske duger ändå? Kvalitén på 4K-videon ser dock inte så bra ut när jag kollar vad som finns på YouTube, så man kanske får lägga ut en bra slant för att få bra kvalité?

Kan tänka mig att köpa både begagnat och nytt, budget på ca 4000 - 5000 kr men det beror givetvis vart det tar mig.
Endast 1080p kan vara intressant om priset är bra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Panasonic G7 är nog mest pang för pengen bland 4K systmekameror.
Jag har haft den och tycker den är helt ok.

Jag filmade detta med två gamla loppis-objektiv som jag köpt för nån femtilapp.
Använder du moderna gluggar blir det såklart skarpare.

Sett kameran gå för ca 2500kr begagnad och kostade ett tag 3000kr ny. Den är dyrare nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Nisse-Tutas förslag ser ut att vara det som stämmer bäst överens med dina preferenser.

Jag har inte provat särskilt många kameror i verkligheten, däremot har jag googlat en del då jag själv har funderat på vad jag anser vara viktigt i en kamera.

Ifall du vill komma undan billigare kanske Nikon D3300 kan vara ett alternativ. Den filmar dock max 1080p och 60 fps , vilket även Panasonic G7 klarar. Den senare klarar ju även 4K i 30 fps.

Som jag har förstått recensionerna är D3300:an en toppenbra instegskamera för stillbildsfotografering. Tyvärr har jag ingen koll på dess duglighet vad det gäller rörlig bild annat än just nämnda upplösning och bildhastighet.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Hej!

Jag är väldigt sugen på att skaffa min första egna systemkamera. Tar en hel del bilder & video i vardagen, men mobilens kamera räcker inte hela vägen känner jag.

Har knappt någon koll på vad man bör ha så det enda jag komma på just nu är att den skall klara av fota i både RAW + JPG samtidigt, och att den klarar av att filma i 4K. Vore ett plus om man kan byta objektiv med för skulle vilja ha ett med bra zoom också.

Sökte lite snabbt och hittade Nikon Coolpix B700, som verkar ha det mest jag vill ha, förutom utbytbart objektiv, den har dock en jäkla zoom så kanske duger ändå? Kvalitén på 4K-videon ser dock inte så bra ut när jag kollar vad som finns på YouTube, så man kanske får lägga ut en bra slant för att få bra kvalité?

Kan tänka mig att köpa både begagnat och nytt, budget på ca 4000 - 5000 kr men det beror givetvis vart det tar mig.
Endast 1080p kan vara intressant om priset är bra.

Tack på förhand!

Kan ej rekommendera en specifik modell, men kolla definitivt på begagnat. Du kan hitta kameror som är väldigt nya, har fotat lite och för en rejäl slant mindre än vad den hade kostat ny. Även, försök verkligen skaffa en med utbytbar optik, nog för att du kan hitta sådana med inbyggt och "mycket zoom" men det är rejäl skillnad på optik och optik!

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Panasonic G7

Tack! Den ser ut att uppfylla alla mina krav. Hittade dock bara en begagnad när jag kollade på Blocket och Tradera :/

Skrivet av LaoLao:

Ifall du vill komma undan billigare kanske Nikon D3300 kan vara ett alternativ. Den filmar dock max 1080p och 60 fps , vilket även Panasonic G7 klarar. Den senare klarar ju även 4K i 30 fps.

Den var ju sjukt billig att köpa ny också!
https://www.rajalaproshop.se/nikon-d3300-af-p-18-55-vr.html

Skrivet av cheben:

Kan ej rekommendera en specifik modell, men kolla definitivt på begagnat. Du kan hitta kameror som är väldigt nya, har fotat lite och för en rejäl slant mindre än vad den hade kostat ny. Även, försök verkligen skaffa en med utbytbar optik, nog för att du kan hitta sådana med inbyggt och "mycket zoom" men det är rejäl skillnad på optik och optik!

Coolpixen jag nämnde i huvudinlägget verkar vara rätt dåliga på alla plan förutom just zoomen, så en sådan blir det inte tyvärr. Men begagnat verkar något att verkligen kolla på!

Permalänk
Medlem

Känns som m43 är rätt väg att gå här. Begagnat är nice:) lx100 är en kompaktkamera med m43 sensor, riktigt bra optik och bra manuella kontroller som filmar utmärkt i 4k. Kan vara ett alternativ! Finns just nu begagnade på fotosidan.se köp & sälj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att det är mycket mer jobb när det kommer till att filma med en systemkamera. Då tänker jag främst på fokusen eftersom den inte fungerar likadant som på en ren filmkamera eller mobil. Beroende på kamera och objektiv så är det väldigt mycket manuell fokus som gäller, vilket betyder att du inte kan promenera runt hursomhelst utan att tappa skärpan.

Däremot finns det nyare kameror, t.ex Canon 700D och uppåt, som blir mer anpassade för filmning med deras STM teknik för tyst och automatisk fokus. Allt handlar väl om vilka stålar du lägger ut.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Vill bara inflika att det är mycket mer jobb när det kommer till att filma med en systemkamera. Då tänker jag främst på fokusen eftersom den inte fungerar likadant som på en ren filmkamera eller mobil. Beroende på kamera och objektiv så är det väldigt mycket manuell fokus som gäller, vilket betyder att du inte kan promenera runt hursomhelst utan att tappa skärpan.

Däremot finns det nyare kameror, t.ex Canon 700D och uppåt, som blir mer anpassade för filmning med deras STM teknik för tyst och automatisk fokus. Allt handlar väl om vilka stålar du lägger ut.

Kör redan med manual fokus när jag filmar med min mobil så är helt med på hur det fungerar
Är inte tänkt att jag skall springa runt med den, utan den skall stå fast på ett stativ. Men tack för inputen, bra att veta!

Permalänk
Inaktiv

G7 har en sån och jag gillar den, fantastisk kamera för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Däremot finns det nyare kameror, t.ex Canon 700D och uppåt, som blir mer anpassade för filmning med deras STM teknik för tyst och automatisk fokus. Allt handlar väl om vilka stålar du lägger ut.

När det kommer till autofokus och video så har en 700d inget att hämta på en G7. En 80D däremot kan tävla, dock är varken 80d eller 700d ens full HD, bara uppskalad.

Men vilket som funkar eftersom man kör mest eller bara manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

När det kommer till autofokus och video så har en 700d inget att hämta på en G7. En 80D däremot kan tävla, dock är varken 80d eller 700d ens full HD, bara uppskalad.

Men vilket som funkar eftersom man kör mest eller bara manuellt.

Jag har inte försökt jämföra någon kamera som bättre. Sa endast att systemkamerorna fungerar annorlunda än riktiga filmkameror.

Sen, eftersom du nämner att 700D skulle ha en falsk 1080p upplösning för filmning, så vill jag gärna se källor på detta. Sökte runt utan att hitta något. Har filmat väldigt mycket med 600D för produktion, och har inte ens hört något liknande. Använder just nu 70D för foto.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jag har inte försökt jämföra någon kamera som bättre. Sa endast att systemkamerorna fungerar annorlunda än riktiga filmkameror.

Sen, eftersom du nämner att 700D skulle ha en falsk 1080p upplösning för filmning, så vill jag gärna se källor på detta. Sökte runt utan att hitta något. Har filmat väldigt mycket med 600D för produktion, och har inte ens hört något liknande. Använder just nu 70D för foto.

Påstår jag inte heller. Bara kommenterar eftersom du fick det att låta som att 700d har bra AF i video. Vilket den verkligen inte har. Bra kamera i övrigt men eftersom TS efterfrågar 4K så gissar jag att hen vill ha hög upplösning, vilket 700d osv inte har.

Jag har också använt 600d mycket för produktion. Och sätter du den sida vid sida med en full HD typ Nikon, Panasonic, Sony, Blackmagic, etc så ser du de med blotta ögat.

Källor finns det men jag har ingen aning om var eftersom jag inte pixelpeepar utan skapar med grejerna. Specs skiter jag fullständigt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Påstår jag inte heller. Bara kommenterar eftersom du fick det att låta som att 700d har bra AF i video. Vilket den verkligen inte har. Bra kamera i övrigt men eftersom TS efterfrågar 4K så gissar jag att hen vill ha hög upplösning, vilket 700d osv inte har.

Jag har också använt 600d mycket för produktion. Och sätter du den sida vid sida med en full HD typ Nikon, Panasonic, Sony, Blackmagic, etc så ser du de med blotta ögat.

Källor finns det men jag har ingen aning om var eftersom jag inte pixelpeepar utan skapar med grejerna. Specs skiter jag fullständigt i.

Fast nä, jag sa att dom blir mer anpassade för filmning med den nya STM tekniken. Förstår inte hur du kan trolla fram en egen tolkning av vad jag säger när det står i klartext.

Har sökt som en tok, och kan bara hitta att 7D verkar vara uppskalad från 1728x972 till 1920x1080. Så du kanske helt enkelt har blandat ihop dessa? Finns ingen annan information jag kan hitta. Så får antar att ditt svar är humbug tills det är bekräftat.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Fast nä, jag sa att dom blir mer anpassade för filmning med den nya STM tekniken. Förstår inte hur du kan trolla fram en egen tolkning av vad jag säger när det står i klartext.

Har sökt som en tok, och kan bara hitta att 7D verkar vara uppskalad från 1728x972 till 1920x1080. Så du kanske helt enkelt har blandat ihop dessa? Finns ingen annan information jag kan hitta. Så får antar att ditt svar är humbug tills det är bekräftat.

What ever. Min tolkning är baserad på vad du skrev, så det är ditt problem

Ser du inte skillnad så lev med det.
Om du tror att konsumentversioner som 700d har fetare processor än semiproffs som 7D med samma sensor så är det ok för mig.

Som sagt, jag skiter i specs.
Kommer inte läsa några svar du skriver för det märks vilken nivå du vill dra diskussionen till och livet är för kort.

/Out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

What ever. Min tolkning är baserad på vad du skrev, så det är ditt problem

Ser du inte skillnad så lev med det.
Om du tror att konsumentversioner som 700d har fetare processor än semiproffs som 7D med samma sensor så är det ok för mig.

Som sagt, jag skiter i specs.
Kommer inte läsa några svar du skriver för det märks vilken nivå du vill dra diskussionen till och livet är för kort.

/Out

Snälla Nisse....
Jag försöker ta reda på fakta, och har varit tydlig med mina svar(som du envist läser med två ögon stängda). Så jag vet inte vilken nivå du ligger på.

Jag kollar inte ens specifikationerna, som du så envist antyder att jag gör, jag läser igenom trådar på dessa "pixelpeek" forumen som du kallar dom. När det kommer till att filma i HD handlar det inte ens mycket om processorn, det handlar om hur kameran kalkylerar pixlarna att passa 1080p. 7D använder 3x3 binning med en vertikal resampling på 972:1080, vilket resulterar i en .MOV fil på 1920x1088 i upplösning, vilket tyder på att filmen är skalad från en lägre pixelupplösning. (är inte så grym på matten än)
https://www.dpreview.com/forums/thread/2695362 -källa

Min nivå är att jag inte tror dig, och det är tydligen där ditt problem ligger. Men när du kommer med lite mer fakta än att slänga runt påståenden utan bevis så kan vi säkert hålla en tvåsidig diskussion. Just nu hittar jag bara detta missnöje kring 7D. Sen om bilden är bättre eller sämre är en annan sak.

Du kan mycket väl ha rätt, jag tror dig delvis eftersom du filmar mycket och ser skillnaden mellan upplösningar, men någons ord bör inte vara alla andras fakta.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Ang G7an så verkar den funka Lite annorlunda med gamla vintage objektiv adaptrar/ speedboosters jämfört med tex min bmpcc och det på ett bra sätt måste jag säga. Kan vara inbillning dock men även kanske att den högre upplösningen gör det möjligt att få till en bra grej även med ettäldre lite oskarpare objektiv. Genom G7an har jag återupptäckt några av dom som mest legat i lådan och skräpat. Dom billigare speedboostrarna funkar bra på den också tycker jag i alla fall. Den är lätt och funkar skitbra med en gimbal som tex beholder. Men den har ett tag på nacken så det finns nog nån som är ännu bättre och prisvärd men där kan jag inte hjälpta till har på tok för liten erfarenhet.