Största ironin med "alternativ media"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är ingen slump att polis och media går ut med signalement. Polisen går ut med uppgifter för att skydda och få in tips från allmänheten. Alla signalement som hjälper till med att identifiera gärningsmännen är relevant.

För mycket signalement gör också att folk tror att man har sett mer än man egentligen har. Ditt minne av något kan helt enkelt ändras av andra åsikter/händelser så du tror att det är vad som faktiskt har hänt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det borde väl vara polisen som vet bäst om detta behövs göras i medier eller inte?

Polisen följer de lagar och reglar som finns när de ger ut information till allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

aftonbladet i det där fallet rapporterade det relevanta i frågan.
personen är en man, han är ung, han misstänks för att ha begått en våldtäkt.

det är inte relevant i frågan att han är flykting och tror på Allah

Beror på, det kan i allra högsta grad vara relevant om man vill gripa någon eller söka vittnen eller att tjejer och i vissa fall killar blir observanta så länge personen är på fri fot så måste man väl kanske precisera lite mer eller? ung man, smal, grön dunjacka, jeans och vita skor, utländsk härkomst borde ju vara bättre beskrivning?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Skrivet av Christley:

aftonbladet i det där fallet rapporterade det relevanta i frågan.
personen är en man, han är ung, han misstänks för att ha begått en våldtäkt.

det är inte relevant i frågan att han är flykting och tror på Allah

This.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är det diskriminerande att antyda till en person att den har utländskt utseende. Var det inte någon av dessa passkontrollanter i Malmö som blev tillsagd för att han inte kollade på passet hos en genomsvensk blondin men genast ville kolla en mörkhyad person.
Inte konstigt att kontrollerna tar lång tid då man inte snabbt kan avgöra vem som ser mer eller mindre ut som en flykting.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Polisen följer de lagar och reglar som finns när de ger ut information till allmänheten.

Nu var det ju inte riktigt det jag syftade på. Medier behöver inte ge ut fullt signalement eller all tillgänglig information om inte polisen specifikt angett att det behövs.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

aftonbladet i det där fallet rapporterade det relevanta i frågan.
personen är en man, han är ung, han misstänks för att ha begått en våldtäkt.

det är inte relevant i frågan att han är flykting och tror på Allah

Nej egentligen inte, men det spelar roll om man nämner härkomst för vissa personer och inte andra. Gör man inte det på någon så tror jag absolut inte många skulle bry sig överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte allmänhetens uppgift att jaga gärningsmän, det sköter polisen.

Hehe du bor inte på landsbygden hör jag. Där får man klara sig själv.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu var det ju inte riktigt det jag syftade på. Medier behöver inte ge ut fullt signalement eller all tillgänglig information om inte polisen specifikt angett att det behövs.

Att gå ut med polisens fullständiga signalement bryter inte mot de pressetiska regler som en dagstidning behöver följa.

Finns det någon motivering till att ändra polisens signalement?

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Beror på, det kan i allra högsta grad vara relevant om man vill gripa någon eller söka vittnen eller att tjejer och i vissa fall killar blir observanta så länge personen är på fri fot så måste man väl kanske precisera lite mer eller? ung man, smal, grön dunjacka, jeans och vita skor, utländsk härkomst borde ju vara bättre beskrivning?

ja. då är det en bättre beskrivning.
men att skriva "flykting och är troende till allah" är inte en bättre beskrivning, utan är en beskrivning som är gjord för att man ska triggas igång av ens "rasist bit" i kroppen.
ett mer PK vis att skriva "flykting som tror på allah" är "personen har sitt ursprung i mellanöstern". flykting kan vara allt från syrier, rumän, jordanien etc.
och om den tror på någon speciell gud ger inget signalement överhuvudtaget. religösa personer har inte en stämpel i pannan som säger det.

så visst, spelar "utländsk bakgrund" roll så kan man säga det. dock tycker jag man ska vara mer specifik, för utländsk bakgrund är alla länder förrutom sverige, och är inte synonymt med mellanöstern

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om vi ska gå åt det hållet så borde det även vara relevant vad han röstade i senaste valet. om det alltså spelar roll att han tror på Allah.

Vem är det som sagt att religion borde redovisas i signalementen?

Härkomst kan däremot vara mycket användbart eftersom det ger en bättre fingervisning om den misstänktes utseende.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vem är det som sagt att religion borde redovisas i signalementen?

Härkomst kan däremot vara mycket användbart eftersom det ger en bättre fingervisning om den misstänktes utseende.

Skrivet av AplAy:

Exempel: det rapporteras om en våldtäkt som gjorts av någon. Vi säger att Aftonbladet, som ligger politiskt lagd vänster(?), rapporterar att det var en ung man, och de säger inget mer än så. Vi säger då att någon "alternativ media", som ligger politiskt lagd INTE åt vänster, rapporterar att det var en ung man som varit flykting med viss religiös bakgrund.

ja, exemplet jag började med att citera sa att det var med.

härkomst kan vara bra ja, men flykting är inte en härkomst.
skandinavisk, latinamerikansk, mellanöstern eller asiat skulle jag acceptera som härkomst däremot. men det var inte med i exemplet jag citerade

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kan faktiskt tycka att källkritik borde bli ett eget ämne i skolan.

Tror detta ämnet fanns under 60 70 80-talets skolgång..sedan togs det bort då staten inte tyckte om att bli ifrågasatt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Hehe du bor inte på landsbygden hör jag. Där får man klara sig själv.

Jo jag bor på landsbygden. Du också?

Skrivet av anon185723:

Att gå ut med polisens fullständiga signalement bryter inte mot de pressetiska regler som en dagstidning behöver följa.

Finns det någon motivering till att ändra polisens signalement?

För det första finns ingen anledning att publicera detta förrän polisen anser det nödvändigt. Det medför nämligen en rad problem och på något vis bör man inte hänga ut personer vare sig med namn eller avancerat signalement eftersom allmänheten uppenbarligen inte klarar av att hålla sig borta från sådant som är polisens sak.

Som jag redan nämnt döms även människor i förväg av många, innan man är dömd för något och även hela folkgrupper får ofta ta smällen för vad som kanske inte ens är ett brott från början.

Polisen har nog bättre koll på det där än vad du har och när de verkligen ber medierna om hjälp, först då är det befogat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För det första finns ingen anledning att publicera detta förrän polisen anser det nödvändigt. Det medför nämligen en rad problem och på något vis bör man inte hänga ut personer vare sig med namn eller avancerat signalement eftersom allmänheten uppenbarligen inte klarar av att hålla sig borta från sådant som är polisens sak.

Som jag redan nämnt döms även människor i förväg av många, innan man är dömd för något och även hela folkgrupper får ofta ta smällen för vad som kanske inte ens är ett brott från början.

Polisen har nog bättre koll på det där än vad du har och när de verkligen ber medierna om hjälp, först då är det befogat.

En gärningsman handlande representerar inte en hel folkgrupps. En normal människa har inga problem med välbeskrivande signalement. Om en person är så pass mentalt instabil att de ger sig på vem som helst. Så kommer de att begå brott för minsta lilla.

Polisen följer våra lagar och regler när de går ut med signalement för att skydda allmänheten. Att censurera polisens signalement till allmänheten är inte klokt. Att försvåra polisarbete med att dölja information om en brottsling är inget respektabelt.

Bara en galning känner sig obekväm och censurerar Polisen!

Permalänk
Medlem

Nu kan vi ju inte lita på att polisen går ut med vad som är relevant sedan "Kod 291" infördes.

Att alla möjliga fakta är viktiga är ju sant men vad media gör är ju att de väljer ut de fakta som stödjer deras syn på världen bäst. Mainstream media har ju mörkat allt möjligt de senaste åren, själv fick jag upp ögonen för detta under folkets revolution i Island som inte nämndes med en rad i media eller på tv-nyheterna.

...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

En gärningsman handlande representerar inte en hel folkgrupps. En normal människa har inga problem med välbeskrivande signalement. Om en person är så pass mentalt instabil att de ger sig på vem som helst. Så kommer de att begå brott för minsta lilla.

Polisen följer våra lagar och regler när de går ut med signalement för att skydda allmänheten. Att censurera polisens signalement till allmänheten är inte klokt. Att försvåra polisarbete med att dölja information om en brottsling är inget respektabelt.

Bara en galning känner sig obekväm och censurerar Polisen!

Nu klarade ju inte ens personer i SD's ledning att låta bli att döma på förhand när en tonårig kille var med i en utfrågning av en minister i i TV. Så varför du har så mycket större tilltro till allmänheten förstår jag inte.

Polisen släpper långt ifrån alltid signalement, utan berätta ofta enbart om att det skett något. Då finns där inga anledningar att spekulera i något signalement baserat på personer medier har talat med eller liknande. Trots detta dyker det oftast upp texter på många alternativmedier där människor med utländsk härkomst döms direkt.

Det finns många anledningar till att man går ut försiktigt när allvarliga saker sker.

Ps. Det är ingen som talat om att censurera polisen, sluta hitta på saker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Hehe du bor inte på landsbygden hör jag. Där får man klara sig själv.

Jag hör dig, men det är ett annat problem än att medierna tillämpar pressetik.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Kort:
Vi vet inte vilka som rapporterar sanningen. Men som du själv antyder så är det mindre troligt att de
"etablerade" media-alternativen hittar på något. De vinklar/undanhåller.

"Alternativ media" skyr mer eller mindre inga medel för att få fram sitt budskap, med både lögner, påståenden och direkta påhopp.

Med det sagt så kan det vara bra att poängtera att det är otroligt dumt att någonsin i dagens samhälle tro på något för att det står i ett nyhetsmedie, oavsett om det är DN, aftonbladet, fria tider eller nya tider... Tyvärr väldigt tråkigt, men den bistra sanningen...

Generellt skulle jag vilja säga att det handlar om trovärdighet. Media som har en ambition att objektivt rapportera nyheter är helt enkelt trovärdigare (om dom faktiskt försöker leva upp till ambitionen). Att dom sen vinklar sånt som inte är nyheter enligt sin politiska uppfattning är ju en annan sak.

Skrivet av 1r1d1um:

Vi behöver inte källkritik utan tillgång till rådata. Källorna har nästan alltid någon form av bias, pga politiska, religiösa, monetära eller personliga skäl.

Väldigt få personer har kompetensen och tiden att göra korrekta analyser av rådata. Vi behöver en, så gott det går, trovärdig neutral källa som faktiskt kan leverera korrekta analyser. SVTs nyheter och faktaprogram borde vara en sån källa.

Skrivet av Bozzeta:

"Det" "är" "polisens" "uppgift" "att" "gå" "ut" "med" "signalement""." "Begär" "ut" "förundersökningsprotokoll" "eller" "liknande" "dokument""," "vilka" "är" "offentlig" "handling" "om" "du" "absolut" "vill" "veta" "om" "misstänkte" "gärningsmannen" "har" "ett" "träben" "eller" "liknande""."

Sjukt jobbigt sätt att skriva på. Hade det inte varit enklare att be folk använda mindre fnuttar istället?

Skrivet av Raphaei:

Alla detaljer vid brott är relevanta. Antingen rapporteras det att det är en ung man som är nyanländ med starka religiösa åsikter som har vissa framgångar inom esporten/streaming, eller så rapporteras det att "en person har rånat en annan person", eller motsvarande. Inte "ung man som spelar datorspel begår våldsbrott" eller "ytterligare en invandrare begår brott" eller "religiös man våldför sig på ung icke-troende kvinna".

ALLT ska med, eller CENSUR MAXIMUM, och gissa vilken som är fel så uppåt väggarna.

Alla detaljer är inte relevanta i nyhetsrapporteringen. Vad som är det är en bedömningsfråga. Att skriva att en man har begått brott istället för en person är mer dagligt tal (det kan nog ändras om Fi får hållas). Att skriva att en invandrare har begått ett brott tjänar inget annat syfte än att dela upp befolkningen i vi å dom.

Skrivet av anon185723:

Det är ingen slump att polis och media går ut med signalement. Polisen går ut med uppgifter för att skydda och få in tips från allmänheten. Alla signalement som hjälper till med att identifiera gärningsmännen är relevant.

Signalement är ju en beskrivning av en gärningsman i syfte att beskriva denne på ett sätt som gör att en annan grupp personer ska ha en möjlighet att känna igen gärningsmannen (eller få ett mindre urval av personer att kontrollera).

Det torde därför vara så att man tar hänsyn till målgruppen när man sätter samman ett signalement. Om polisen skickar ut ett signalement till andra poliser i det lokala området så ser signalementet ut på ett sätt, t.ex. kan det vara relevant om gärningsmannen har en avvikande etnicitet för området.

Om syftet med ett signalement är att gå ut via media och få in tips från allmänheten så lär även andra saker väga in, t.ex. att man inte tar upp etnicitet för att undvika risken att en del personer får för sig att trakassera folk av den etniciteten.

Att t.ex. ange religiös tillhörighet eller ordet invandrare torde knappast vara nåt som hör hemma i ett signalement. Religiös tillhörighet syns inte och ordet invandrare är meningslöst eftersom det inte tjänar nåt praktiskt syfte i att känna igen en person.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Alla detaljer är inte relevanta i nyhetsrapporteringen. Vad som är det är en bedömningsfråga. Att skriva att en man har begått brott istället för en person är mer dagligt tal (det kan nog ändras om Fi får hållas). Att skriva att en invandrare har begått ett brott tjänar inget annat syfte än att dela upp befolkningen i vi å dom.

Nej, alla detaljer är inte relevanta i nyhetsrapportering. Isf skulle det istället för att vara en nyhetsrapportering vara en onödigt lång lista på detaljer, där man bara kan spendera flera minuter att rapportera skostorlek, färg, mönsterdjup, längd på skosnörena, hur smutsiga de är och vad för smuts det är, om det är intorkat smuts, osv osv. Förutsatt att dessa detaljer finns att tillgå (videoinspelning etc). Nu överdriver jag men min poäng var aldrig att alla detaljer är väsentliga, utan att censur för att främja den egna politiska agendan ska det vara nolltolerans på.

Det finns inget vi å dom, det är en missuppfattning baserat på brist på kunskap och information. Att nyanlända/invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken är inte deras fel, de är en symptom på ett annat problem. De är utsatta för ett system, en politik och en blandkultur och deras agerande är endast produkten. Hade du eller jag varit i deras situation, med deras bakgrund och erfarenheter hade vi agerat exakt likadant. Att rapportera att ett brott begåtts av en nyanländ är inte att segregera folket, utan att påpeka systematiska brister som vi nu får ökad vetskap om som vi kan åtgärda det för att skapa ett bättre samhälle.

Att vinkla nyheter och utesluta information är riktigt fult, och gynnar inte samhället som en helhet. Notera orden en och helhet, dvs vi, inte vi och dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu klarade ju inte ens personer i SD's ledning att låta bli att döma på förhand när en tonårig kille var med i en utfrågning av en minister i i TV. Så varför du har så mycket större tilltro till allmänheten förstår jag inte.

Har du sett bilden? har du sett alla roliga kommentarer till?
Tonåringen ser ut att vara äldre än mig och jag är 30
kolla på tonåringens facebook sida, han fyllde 20 för 3 år sen enligt hans bilder då han firade sin 20 års dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Har du sett bilden? har du sett alla roliga kommentarer till?
Tonåringen ser ut att vara äldre än mig och jag är 30
kolla på tonåringens facebook sida, han fyllde 20 för 3 år sen enligt hans bilder då han firade sin 20 års dag

Jag har sett bilden. Är själv svensk och hade liknande skäggväxt i nian.

Länka gärna om du har information om att han firade sin 20-års dag för tre år sedan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av rottemark:

Vad är relevanta uppgifter, vid t.ex en våldtäkt? Eller en grov misshandel? Varför är kön och ålder relevant?

Skickades från m.sweclockers.com

"Hen våldtog hen." Räcker väl så? ^^

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag skapar ny tråd så det inte anses vara off-topic i annan tråd.

DISCLAIMER: jag är personligen emot massinvandring från dem som har stark religiös bakgrund och jag är för samma lön för lika arbete mellan män & kvinnor trots att jag är emot radikalfeminism. Så slipper du tro att jag är någon extremvänsterlig figur.

Med "alternativ media" så menar jag (mass)media som INTE är det majoriteten av svenskar matas av varje dag som Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, DN, och lokala nyhetstidningar i respektive ort. Jag kan också mena vissa forum som Flashback.

En ironi som jag ser med "alternativ media" och utmaningen med dessa är att, precis som politiska lagda nyhetstidningar som Aftonbladet, etc., så är även "alternativa medier" politiskt lagda, vilket gör att precis som Aftonbladet vill kanske dölja eller ljuga om vissa uppgifter i vissa nyheter så kanske "alternativa medier" dölja eller ljuga om vissa uppgifter.

Exempel: det rapporteras om en våldtäkt som gjorts av någon. Vi säger att Aftonbladet, som ligger politiskt lagd vänster(?), rapporterar att det var en ung man, och de säger inget mer än så. Vi säger då att någon "alternativ media", som ligger politiskt lagd INTE åt vänster, rapporterar att det var en ung man som varit flykting med viss religiös bakgrund.

Här är frågan och ironin i det hela: hur vet vi om Aftonbladet rapporterade "sanningen" eller dolde något? Och hur vet vi att "alternativa median" rapporterade "sanningen" eller hittade dem på något?

Min uppfattning om "vanliga medier" vs "alternativa medier" är att "vanliga medier" KANSKE tenderar att "dölja uppgifter" (t.ex. ej ge mer specifika signalement om gärningspersoner) medan "alternativa medier" KANSKE tenderar att "hitta på uppgifter" (t.ex. ge fler/specifika signalement som inte ens stämmer överens om gärningspersonerna).

Varför skulle då Aftonbladet vilja "dölja" vissa signalement? Jo, för det kanske gynnar deras politiska åsikter och får dem att framstå som "rätta politiska alternativet". Varför skulle "alternativa media" vilja "visa eller hitta på" vissa signalement? Jo, för det kanske gynnar deras politiska åsikter... osv.

Här är min diskussionsfråga: hur ska vi veta VAD som faktiskt är "här är signalementen som Aftonbladet INTE vill att du ska veta om denna gärningsperson"-nyheter på "alternativ media" och VAD som faktiskt är "påhittade signalement för gärningspersonen"?

Ett argument jag hört om "alternativ media" är att "de rapporterar just det vanlig svensk massmedia INTE vill rapportera" och frågan är då hur ofta det faktiskt är så och hur ofta det är påhittade nyheter som gynnar deras politiska och/eller ideologiska propaganda?

Jag står fortfarande för det jag sa i Disclaimer samtidigt som jag är öppen för den "gråa sanningen", dvs., "så här illa är det faktiskt" eller "så här illa är det faktiskt inte". Om "alternativ media" faktiskt talar sanning om att det börjar bli sämre för svenska folket och "vanlig media" försöker dölja detta så vore det en skandal. Det är bara djuprotad politisk ideologi som skulle kunna låta sånt hända.

ELLER. Så är det inte så hemskt som "alternativ media" framställer det. Jag är öppen för en nyanserad diskussion och hur vi kan fördjupa vårat perspektiv inom detta. Jag är arbetslös och har bara legat med några tjejer, varav bara en var snygg. Så nu har jag personangripit mig själv med så du slipper göra det!

SHOOT!

Oavsett politisk tillhörighet så verkar det som om folk blivit mindre intresserade av diskussion, och mer och mer vill ha "mysfaktor" på sina nyhetskällor, dvs.. Man har en uppfattning, sen lyssnar man bara på sådant som bektäftar den uppfattningen, och avfärdar allt annat som konspirationsteorier och trams. Det brukade inte vara så men det är tilltagande nu.

Oavsett åsikter så tror jag det farligaste man kan göra är att sluta lyssna på folk som inte tycker som en själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett politisk tillhörighet så verkar det som om folk blivit mindre intresserade av diskussion, och mer och mer vill ha "mysfaktor" på sina nyhetskällor, dvs.. Man har en uppfattning, sen lyssnar man bara på sådant som bektäftar den uppfattningen, och avfärdar allt annat som konspirationsteorier och trams. Det brukade inte vara så men det är tilltagande nu.

Oavsett åsikter så tror jag det farligaste man kan göra är att sluta lyssna på folk som inte tycker som en själv.

Har i ett antal trådar i det här ämnet försökt få fram lite belägg och bevis för att det skulle vara bättre att lyssna på alternativmedierna än på de traditionella. Tyvärr slutar det alltid på mer eller mindre samma sätt, man får inget svar eller så ska man bevisa deras påstående eller motsatsen till det själv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har i ett antal trådar i det här ämnet försökt få fram lite belägg och bevis för att det skulle vara bättre att lyssna på alternativmedierna än på de traditionella. Tyvärr slutar det alltid på mer eller mindre samma sätt, man får inget svar eller så ska man bevisa deras påstående eller motsatsen till det själv.

Varför ska jag bevisa för dig att alternativ media är bättre? Istället för att utmana andra och kräva dem på bevis och belägg så prova en tid att använda dig av båda.

För min egen del så blev jag rätt trött på det narrativ som traditionella media kör, lika trött är jag på den traditonella politiska agendan och politiska korrekthet bland medielandskapet och i slutändan så är nyheten det enda intressanta för mig och som bonus så får man ju dra sina egna slutsatser efter ha läst två versioner av samma nyhet. Bilda min egen åsikt.

Men visst, ibland så undrar man hur det står till med nyhetsgranskningen och faktakontroll, något som traditionell media är lika minst klumpig med.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har i ett antal trådar i det här ämnet försökt få fram lite belägg och bevis för att det skulle vara bättre att lyssna på alternativmedierna än på de traditionella. Tyvärr slutar det alltid på mer eller mindre samma sätt, man får inget svar eller så ska man bevisa deras påstående eller motsatsen till det själv.

Vad har det att göra med det jag skrev?

Om jag förstår dig rätt så försöker du alltså få folk att lyssna på alternativmedia "i stället för" mainstream-media? Det är inte det jag menar.

Jag menar att det vore nyttigt för folk att tillgå fler källor, inte färre.

Idag ser det ut såhär:

1: Läs en artikel på en sida som bekräftar det du redan tycker och tänker
2: Basunera ut det som en sanning överallt utan tillstymmelse till källkritik.

Och det gäller som jag skrev de flesta grupper oavsett hur deras politiska åsikter ser ut.

Hur jag menar att det borde se ut är såhär:

1: läs en artikel på valfri sida
2: källgranska, läs flera sidor, ut både klassisk och alternativ media.
3: Tänk efter vad för effekrer det kommer få om du delar den, och om du känner att effekten är att folk kommer få veta en objektiv sanning, dela. Om du känner att effekten är att din världsbild kommer få större spridning, oavsett sanningshalt, dela inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har det att göra med det jag skrev?

Om jag förstår dig rätt så försöker du alltså få folk att lyssna på alternativmedia "i stället för" mainstream-media? Det är inte det jag menar.

Jag menar att det vore nyttigt för folk att tillgå fler källor, inte färre.

Idag ser det ut såhär:

1: Läs en artikel på en sida som bekräftar det du redan tycker och tänker
2: Basunera ut det som en sanning överallt utan tillstymmelse till källkritik.

Och det gäller som jag skrev de flesta grupper oavsett hur deras politiska åsikter ser ut.

Hur jag menar att det borde se ut är såhär:

1: läs en artikel på valfri sida
2: källgranska, läs flera sidor, ut både klassisk och alternativ media.
3: Tänk efter vad för effekrer det kommer få om du delar den, och om du känner att effekten är att folk kommer få veta en objektiv sanning, dela. Om du känner att effekten är att din världsbild kommer få större spridning, oavsett sanningshalt, dela inte.

Nej då förstår du mig helt fel. Jag är ute efter att försöka få belägg och bevis från de som förespråkar alternativmedia som någon form av sanningssägare. Det är dock ganska omöjligt verkar det som.

Personligen förespråkar jag ingenting, det minst dåliga i min mening är SVT:s text-tv då man tar text direkt från TT (någon mellanhand mindre).

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Varför ska jag bevisa för dig att alternativ media är bättre? Istället för att utmana andra och kräva dem på bevis och belägg så prova en tid att använda dig av båda.

För min egen del så blev jag rätt trött på det narrativ som traditionella media kör, lika trött är jag på den traditonella politiska agendan och politiska korrekthet bland medielandskapet och i slutändan så är nyheten det enda intressanta för mig och som bonus så får man ju dra sina egna slutsatser efter ha läst två versioner av samma nyhet. Bilda min egen åsikt.

Men visst, ibland så undrar man hur det står till med nyhetsgranskningen och faktakontroll, något som traditionell media är lika minst klumpig med.

Jag har inte riktat något mot dig personligen, men om du tog åt dig så finns det kanske lite att diskutera.

Många i dessa trådar förespråkar alternativmedia och talar om dessa som några som "säger som det är". Jag har däremot svårt att hitta de som påstår detsamma om traditionell media. Om man nu tycker och tror att alternativmedia är de som sitter på sanningen borde det i min mening inte vara speciellt svårt att bevisa.

Har många gånger försökt läsa och förstå dessa människor men jag tycker personligen det är värre när man överdriver och pekar ut än när man rapporterar i ren försiktighet i ett tidigt skede. Orkar liksom inte läsa om plundrade tåg (utfört av invandrare) mellan Malmö och Köpenhamn när det i själva verket inte stämmer eller handlar om något snattat kexchoklad eller liknande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej då förstår du mig helt fel. Jag är ute efter att försöka få belägg och bevis från de som förespråkar alternativmedia som någon form av sanningssägare. Det är dock ganska omöjligt verkar det som.

Personligen förespråkar jag ingenting, det minst dåliga i min mening är SVT:s text-tv då man tar text direkt från TT (någon mellanhand mindre).

OK, då var jag nog lite snabb att läsa. Jag ber om ursäkt för det.

Ett problem jag ser i det hela är att även om man kan bevisa äktheten i ett påstående så är folk snabba med att f det till att det är för att dessa medier alla har samma "agenda" eller ingår i samma konspiration. Om de säger så för att de tror det på riktigt eller för att det passar dåligt in i den världsbild de själva vill förmedla vet jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.