Permalänk
Medlem

Kan ha stressat lite vid inköpen..

Det är en svart fredag ..i mer än en bemärkelse. I nättras (gotländska för natten tills idag) så plockade jag ihop det mesta och kastade iväg en beställning... Jag fick göra om den ett par gånger för prylarna tog ju slut så j¤#% fort.
det slutade med att jag köpt det här..
https://pcpartpicker.com/list/4fFn8K
Som ni ser har jag lite problem, finns det någon som har råd om hur jag ska gå till väga för att fixa det eller om jag bara ska låta det vara?
Jag har inte byggt en dator på år och dar så om ni ser nått mer jag kan behöva kan ni väl skriva det också.
Tack på förhand mina kära vänner

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ångra köpet på de du köpt dubletter av och sända tillbaka? Alternativt ring vart du nu beställt ifrån och säg att de blev lite knasigt och se om de kan ta bort de varor som du inte ska ha, förutsatt att de itne redan packat och skickat iväg grejerna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ser väl bra ut det där?

Permalänk
Medlem

Hej, felet kvarstår ifall jag bara har med ett minne (The Corsair Vengeance Pro 16GB (2 x 8GB) DDR3-2400 Memory operating voltage of 1.65V exceeds the Intel Skylake CPU recommended maximum of 1.35V+5% (1.417V). This memory module may run at a reduced clock rate to meet the 1.35V voltage recommendation, or may require running at a voltage greater than the Intel recommended maximum.)
Samtidigt har jag snöat in lite på att man ska ha mycket minne, jag har inte så bra koll alls om jag ska vara ärlig (sen var dom ju röda också, och det är ju fint)

edit..
eller är det lite skitsamma och bara köra på?

Permalänk
Avstängd

Väldigt konstigt val av moderkort och minnen. Skylake frodas med DDR4.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Tycker du jag ska köpa andra och returnera de jag har köpt?
..är det normalt att få ångest mindre än 12h efter man beställt en dator

edit..
Det blev knasigt redan från början, var egentligen ute efter founders edition, sen blev det bara ett hopkok av prylar

edit igen..
jag provade byta ut moderkortet och minnerna
https://pcpartpicker.com/list/wyXQf8

Såg bara att de andra var billiagre inatt... fan va sur jag är på mig själv, blev bara så stressad med allt. tycker du/ni att jag ska retunera och köra så här istället?

Permalänk
Avstängd

Får du ångest av ett köp, framförallt om det är ett panikköp är det inte så bra.

Inför Black Friday och så gäller det att vara lite förberedd på grejerna. Det finns ju alltid Cyber Monday på måndag också som säkerligen har lite spännande grejer också om du nu är ute efter en dator.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Precis, stressa inte när du ska köpa dator. Gör lite research på delarna du har kollat på och jämför med andra delar. Det är bättre att få en bra dator man är nöjd med från början istället för att bygga ihop en halvtaskig dator bara för den var lite billigare på black friday

Permalänk
Medlem

ni är så goa och har så rätt... cyber måndag har jag inte ens hört talas om.
Mitt tålamod börjar lite smått ta slut, jag säger inte att jag har lärt mig saker under tiden, men det tar sån ofantlig tid att försöka plocka ihop en dator man är nöjd med och som funkar som den ska.

Tycker ni att den såg bra ut nu annars?

Permalänk

Tänk på att du troligtvis åker på skatt och tull om du beställer från USA. Sällan elektronik slinker igenom av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerim:

ni är så goa och har så rätt... cyber måndag har jag inte ens hört talas om.
Mitt tålamod börjar lite smått ta slut, jag säger inte att jag har lärt mig saker under tiden, men det tar sån ofantlig tid att försöka plocka ihop en dator man är nöjd med och som funkar som den ska.

Tycker ni att den såg bra ut nu annars?

Jag själv hade bytt minnena till dessa https://pcpartpicker.com/product/wMvZxr/corsair-memory-cmk32g...
Så framtidssäkrar du lite ifall du skulle vilja trycka in 64gb ram i framtiden utan att behöva köpa 4 nya stickor
Annars tycker jag det ser helt okej ut, kanske byta till detta moderkortet https://pcpartpicker.com/product/KgJkcf/asus-motherboard-z170...
Det är lite billigare och om du kollar upp det så är det inte jätte många funktioner som skiljer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3266701,3266699

Sen kommer det antagligen bli tull och skatt på sakerna så osäker på om det blir så mycket billigare egentligen :/

Permalänk
Medlem

@Zy77en: nja, jag beställer allt ifrån olika leverantörer i Sverige, men jag använder den där sidan för att se om allt var kompatibelt, jag ska nog göra som du säger och beställa det istället, tack , så hemskt mycket!!!

Permalänk
Medlem

@Lerim: Köp ett kit med RAM-storleken du tänkt ha. Att köpa flera kit är upplagt för problem, och resulterade i att jag fick fyra 8 GB DDR4-moduler som jag inte kunde använda på mitt moderkort när jag köpte min Skylake för 1½ år sedan.

Kit är ofta lite dyrare, men det beror på att de är testade tillsammans hos tillverkaren.

Skrivet av Zy77en:

Så framtidssäkrar du lite ifall du skulle vilja trycka in 64gb ram

Att fundera över att uppgradera en dator idag till 64 GB RAM är trams, det kommer ha kommit flera generationer nya grejer innan vi är där att det behövs. Redan 32 GB är helt onödigt för 95% av alla användare idag ur funktionalitetssynpunkt. Det kan vara kul med mycket RAM om man har ett tilltänkt användningsområde. Att köpa det i tron att mer RAM per automatik gör datorn bättre är bara slöseri med pengar som kan läggas på något bättre, t.ex. större SSD eller bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Lerim: Köp ett kit med RAM-storleken du tänkt ha. Att köpa flera kit är upplagt för problem, och resulterade i att jag fick fyra 8 GB DDR4-moduler som jag inte kunde använda på mitt moderkort när jag köpte min Skylake för 1½ år sedan.

Kit är ofta lite dyrare, men det beror på att de är testade tillsammans hos tillverkaren.
Att fundera över att uppgradera en dator idag till 64 GB RAM är trams, det kommer ha kommit flera generationer nya grejer innan vi är där att det behövs. Redan 32 GB är helt onödigt för 95% av alla användare idag ur funktionalitetssynpunkt. Det kan vara kul med mycket RAM om man har ett tilltänkt användningsområde. Att köpa det i tron att mer RAM per automatik gör datorn bättre är bara slöseri med pengar som kan läggas på något bättre, t.ex. större SSD eller bättre grafikkort.

Har inte sagt att han kommer behöva det eller att det gör datorn bättre. Jag har bara sagt att om behovet finns i framtiden så är det billigare att köpa ytterligare 32gb ram än att köpa ett helt nytt kit med 64gb ram. Vem vet TS kanske kommer börja med tung redigering och kanske då är i behov av mycket ram i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: köpte precis det Zy77en rekommenderade.. asså fan, om tjejen hittar tre uppsättningar moderkort och minnen innan jag hinner skicka tillbaka dom kommer hon slå ihjäl mig, nog illa att jag beställde ett ikea bord som var dyrare än grafikkortet ... kommer bli bruna bönor hela julen