Tips och råd till en grabb som ska ta upp "gamingkarriären" igen

Permalänk
Medlem

Tips och råd till en grabb som ska ta upp "gamingkarriären" igen

Hejsvejs

Har länge varit inne på att köpa och bygga ihop mig en ny dator då min tidigare dator är drygt 6 år gammal.
Det var ungefär lika många år sedan jag spelade på den datorn och sedan dess har mycket hänt på marknaden förstår jag.
Jag har iaf plockat ihop en del komponenter som jag tror kan bli en perfekt dator för mitt ändamål, men vill ha er hjälp med förbättringar i allt vad kan tänkas förändras innan jag skickar iväg min beställning.
Tanken är att jag ska kunna spela de mest krävande spelen på marknaden nu och ett tag framåt på högsta prestanda utan synligt lagg osv.
Har inga planer på att överklocka datorn till en början och vill försöka hålla nere priset på datorn så gott det går.

Chassi: Är inne på ett lite mindre chassi, såsom Define Nano S (är rädd att grafikkortet inte blir tillräckligt kylt med tanke på avståndet från det och nätagget.) eller Define Mini C. Men tar gärna emot fler tips. Värt att nämna är att jag inte är intresserad av glasruta på chassit och därav kan allt vad RGB och andra onödigt påkostade komponenter kvitta för min del.
CPU: Intel i5 6600k Skylake. Har hört att den ska räcka för mitt ändamål gott och väl. Hoppas det stämmer.
Grafikkort: Är inne på ett GTX 1070. Ex. Asus Dual OC 1070 8GB. Hann tyvärr inte få tag på ett sånt under Black Friday, såg att det var nere på 4000 jämt.
Moderkort: Antingen Asus Z170 Pro Gaming ATX för ett större chassi eller Asus Z170i Pro Gaming ITX för ett mindre chassi.
Internminne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 3000MHz. Finns säkert andra jämnbra minnen till billigare pris, tipsa mig!
Nätaggregat: Är helt vilsen inom denna kategori och vet varken vad som menas med modulärt/semimodulärt, skillnaden mellan bronze och guld, och hur kraftfullt agg som kommer att krävas. Låter därför er helt välja ett prisvärt, tyst och pålitligt nätagg åt mig.
Hårdisk: Är inne på två stycken SSD, de ska vara lagom snabba, men framförallt prisvärda. Vet knappt hur långt man kommer på 240GB längre, jag vill ju kunna ha 5-6 spel installerade samtidigt. Räcker det med en 240GB (Exempelvis en Kingston UV400 240GB) och en 500GB (Exempelvis en Samsung 750 EVO 500GB)?
CPU-kylare: Lämnar även denna frågan öppen, finns ju tusen varianter, vill ha en kylare som ska passa ett mindre chassi samt inte vara allt för högljudd.

Ska iväg och köpa mig en 24" monitor imorgon, var inne på 27" först men kände att det är nog inte riktigt värt dom pengarna i nuläget. Hur som helst så får det bli en Asus MG248Q. För den är väl bra nog?
Vore dessutom kul att höra vad för tangentbord och mus som kan tänkas vara bra köp. Är inne på Logitechs G810 samt G502 då jag har hört att de ska ge en fördelar i spel osv. Lättlurad som en är haha.

Tror ni att kylningen räcker eller behöver jag köpa till någon mer fläkt? Som jag tidigare sa så kommer jag inte att hålla på med överklockning hit och dit, är alldeles för okunnig för det och tror inte att jag kommer ha behov för det i dagsläget.

Tack så hjärtligt på förhand.

Permalänk
Medlem

Du är inne på rätt komponenter men om du vet att du aldrig ska klocka så är K-modell av CPU och z170 moderkort onödiga.

PSU
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352

CPU Kylare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

GPU
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731445

SSD (1st bör räcka, annars fyll på med gammeldisk för lagring)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3673435

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

@X078: Tack för hjälpen, det uppskattas!:)

Permalänk

Bara för att tillägga om tangentbordet så kan jag varmt rekommendera G810.
Är ingen stor gamer själv så, men det är riktigt skönt -både att spela och skriva på.
Bra tyngd i tangenterna och sköna att vila fingrarna på, man vet hela tiden var man är.

Upptäckte idag när jag körde The Division (upplevelsen av spelet i sig kan diskuteras) att
R-tangenten på tangentbordet blinkar(pulserar) när jag behöver ladda om. Meningen är ju inte att
man ska sitta och stirra ner på det hela tiden, men lite kul detalj.

Är lätt att ställa in egna profiler och färgscheman också.

Visa signatur

ASUS Z170 Pro Gaming & Intel Core i7-6700K 4,2GHz
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz
msi GeForce GTX 970 & EVGA 750W psu
256GB + 500GB SSD, 2TB + 500GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalmtyr:

Hejsvejs

Har länge varit inne på att köpa och bygga ihop mig en ny dator då min tidigare dator är drygt 6 år gammal.
Det var ungefär lika många år sedan jag spelade på den datorn och sedan dess har mycket hänt på marknaden förstår jag.
Jag har iaf plockat ihop en del komponenter som jag tror kan bli en perfekt dator för mitt ändamål, men vill ha er hjälp med förbättringar i allt vad kan tänkas förändras innan jag skickar iväg min beställning.
Tanken är att jag ska kunna spela de mest krävande spelen på marknaden nu och ett tag framåt på högsta prestanda utan synligt lagg osv.
Har inga planer på att överklocka datorn till en början och vill försöka hålla nere priset på datorn så gott det går.

Chassi: Är inne på ett lite mindre chassi, såsom Define Nano S (är rädd att grafikkortet inte blir tillräckligt kylt med tanke på avståndet från det och nätagget.) eller Define Mini C. Men tar gärna emot fler tips. Värt att nämna är att jag inte är intresserad av glasruta på chassit och därav kan allt vad RGB och andra onödigt påkostade komponenter kvitta för min del.
CPU: Intel i5 6600k Skylake. Har hört att den ska räcka för mitt ändamål gott och väl. Hoppas det stämmer.
Grafikkort: Är inne på ett GTX 1070. Ex. Asus Dual OC 1070 8GB. Hann tyvärr inte få tag på ett sånt under Black Friday, såg att det var nere på 4000 jämt.
Moderkort: Antingen Asus Z170 Pro Gaming ATX för ett större chassi eller Asus Z170i Pro Gaming ITX för ett mindre chassi.
Internminne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 3000MHz. Finns säkert andra jämnbra minnen till billigare pris, tipsa mig!
Nätaggregat: Är helt vilsen inom denna kategori och vet varken vad som menas med modulärt/semimodulärt, skillnaden mellan bronze och guld, och hur kraftfullt agg som kommer att krävas. Låter därför er helt välja ett prisvärt, tyst och pålitligt nätagg åt mig.
Hårdisk: Är inne på två stycken SSD, de ska vara lagom snabba, men framförallt prisvärda. Vet knappt hur långt man kommer på 240GB längre, jag vill ju kunna ha 5-6 spel installerade samtidigt. Räcker det med en 240GB (Exempelvis en Kingston UV400 240GB) och en 500GB (Exempelvis en Samsung 750 EVO 500GB)?
CPU-kylare: Lämnar även denna frågan öppen, finns ju tusen varianter, vill ha en kylare som ska passa ett mindre chassi samt inte vara allt för högljudd.

Ska iväg och köpa mig en 24" monitor imorgon, var inne på 27" först men kände att det är nog inte riktigt värt dom pengarna i nuläget. Hur som helst så får det bli en Asus MG248Q. För den är väl bra nog?
Vore dessutom kul att höra vad för tangentbord och mus som kan tänkas vara bra köp. Är inne på Logitechs G810 samt G502 då jag har hört att de ska ge en fördelar i spel osv. Lättlurad som en är haha.

Tror ni att kylningen räcker eller behöver jag köpa till någon mer fläkt? Som jag tidigare sa så kommer jag inte att hålla på med överklockning hit och dit, är alldeles för okunnig för det och tror inte att jag kommer ha behov för det i dagsläget.

Tack så hjärtligt på förhand.

Nu ska vi se vart man ska börja hehe
Ett mindre chassi (beroende på vad man tycker är litet förstås) är Fractal Design Define C, litet o kompakt o inget onödigt och kan stå mer eller mindre vart som samt att det är ATX chassi men det på gränsen;). Mer eller mindre alla grafikkort går plats där i, har själv ett 1070 Strix där i vilket är ett av de längsta på marknaden.

För att det ska vara prisvärt så skulle jag fortfarande gå för en K variant av CPU om det är så att du någonsin vill överklocka eller sälja så håller den bra värde och sen får den lite längre livstid.
Grafikkort så funkar mer eller mindre alla 1070 då ingen är speciellt dålig men Asus och MSI är kända för att ha bra kylning och kvalité.
Chassi som jag skrev längre upp så är vanliga Define C ett litet och bra samt bra kylt och inget extra behövs för att kyla bra då dom 2 fläktarna man får med är tysta och riktigt bra samt att Fractal Design chassina har ljuddämpning i chassit och den utan fönster har mer också.

Moderkort så kan jag rekommendera allt från både ASUS och MSI då det är riktigt bra kvalité och båda brukar ha bra "Gaming funktioner" och lagom med portar, på moderkort så tycker jag att man ska ta ett Z170 för överklockningens och värdets skull men det går att dra ner men man brukar inte spara så mkt på det och då kan man samtidigt dra ner till en icke K variant av CPU för 300kr mindre.
Om du inte ska "Överklocka" så behöver du inte 3000Mhz RAM då man överklockar dom från 2133Mhz som är stock på alla.
Nätaggregat så funkar till exempel ett EVGA G2 650W till dina behov och lite därtill;) Skillnaden mellan Modulärt, semi-modulärt och icke modulärt är att Modulärt betyder mer eller mindre att du väljer vilka kablar du vill koppla till Nätagget så du slipper alla kablar som finns kvar efter du kopplat in alla saker, Semi-modulärt är lite olika från nätagg till nätagg men där finns till exempel EVGA GQ 650W och där är allt modulärt förutom 24 pin'en till moderkortet och sist men inte minst Icke modulärt betyder att alla kablar kommer ut genom ett litet hål och du har ingen möjlighet att koppla bort onödiga kablar så det blir väldigt trångt.
Skillnaden mellan Bronze o Guld är hur effektiva som är dvs hur mkt dom måste dra för att spotta ut antal watt till alla komponenter.

SSD o Hårddisk, har själv en Kingston UV400 120gb till OS och småsaker och den fungerar perfekt till sån och har inte riktigt någon större chans att gå sönder än alla andra, själv tycker jag att alla Samsung produkter så betalar man bara för namnet på komponenten.

CPU kylare finns det många men om du inte planerar på att överklocka så kan du ta en billig luftkyld variant.

Hoppas detta hjälper dig lite i jakten på den rätta utgången av denna jungel

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO