Bildvisare som hanterar flera mappar samtidigt ?

Permalänk
Rekordmedlem

Bildvisare som hanterar flera mappar samtidigt ?

Jag har letat efter en bildvisare där man kan visa innehållet i flera mappar samtidigt på liknade sätt som Acdsee fungerar i win men jag har inte hittat nått som fungerar i mer än en mapp i taget.
Finns det nått program som klarar detta eller går det att göra nån inställning så man kan välja flera mappar i något program ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De flesta bildvisare, inklusive eog, feh och showfoto, kan visa flera mappar samtidigt när de anges på kommandoraden. Digikam kan visa alla bilder i underkataloger. Viewnior kan öppna flera kataloger från filväljaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sömning kanin:

De flesta bildvisare, inklusive eog, feh och showfoto, kan visa flera mappar samtidigt när de anges på kommandoraden. Digikam kan visa alla bilder i underkataloger. Viewnior kan öppna flera kataloger från filväljaren.

Jag skulle vilja ha nått där man kan välja flera mappar i grafisk miljö och där man även ser innehållet som miniatyrer, ett liknade interface som Acdsee men jag har inte hittat nått linuxprogram som kan visa miniatyrer från med än en mapp i taget, det handlar om att få en bra översikt av bilder som ligger i olika mappar och inte bara om att visa upp allt som ett bildspel.
Jag provade några av programmen du tipsade om och det gick inte att välja flera mappar när man vill visa miniatyrer.
Det blir alltså så >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du använder Nautilus som filhanterare kan du lägga till följande script (placeras som körbar fil i mappen ~/.local/share/nautilus/scripts med t.ex. namnet "Visa bilder"):

#!/bin/bash
IFS=$'\n' arr=($NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS)
eog ${arr[@]}

Du kan nu markera flera mappar i filhanteraren, högerklicka, välja Script->[scriptnamn] och samtliga valda mappar öppnas i Eye of GNOME, som har en rad med miniatyrer.

Digikam kommer dock i övrigt förmodligen närmast vad du önskar även om du är begränsad till enskilda mappar eller kategorier (med undermappar/-kategorier inkluderade).