Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är detta ett okej beteende?

Permalänk
Medlem

Är detta ett okej beteende?

Hejsan!

Fick detta bemötande när jag skulle göra ett köp tidigare. Kan självfallet vara förståeligt att man vill ha så mycket pengar som möjligt för sakerna man säljer. Däremot så förstår jag inte varför man avbryter en deal som i princip är klar och att anledningen till detta enligt honom skulle vara min politiska åsikt(?) Är det okej? Bryter det mot reglerna? Bör det bryta mot reglerna? Vill egentligen höra vad folk tycker, så att jag får mig en uppfattning

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk

Är väl okej, även om det är lite svinigt gjort kan man tycka.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nja rent spontant så gör man inte så om ni nu hade en deal, en svikare men idag är det så vanligt att folk gör så.

Permalänk
Avstängd

Moraliskt är det naturligtvis inte OK.
Lagmässigt är det antagligen OK om ni inte hade avtalat att du skulle få köpa den, "kan vi väl köra på" tror jag inte duger som avtal. Men är bara släppa och gå vidare, idioter finns överallt

Permalänk
Medlem

Vilken jävla pajas.

Att han valde att göra affär med någon annan är väl OK, ni hade ju inget direkt avtal (även om det kan uppfattas svinigt), men svaret han ger dig kan ju orimligt komma från en vuxen människa, pinsamt.

Permalänk
Medlem

jag tillhör den korkade skaran som håller vid deal även fast jag blivit erbjuden betydligt mer

Permalänk
Medlem

Säljaren väljer ju själv vem den vill sälja till och varför eller varför inte, kan verka bryskt men det är ju just den principen som man kör för dem som väljer att inte t.ex. hyra ut lokaler m.m. till SD.
Självklart kommer den som påverkas se det som ett orätt men det är ju upp till var och en vilka man vill sluta avtal med, de flesta bryr sig inte men andra gör det, skulle nog bara ta det som "whatever" och gå vidare, inte direkt värt att lägga tid på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En aning svinigt ja, men sen om liraren även kom och hämta produkten så är de också till viss del förstårligt.
Så länge du inte hann skicka några cash så får man vara glad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ett "okej" beteende fram till sista inlägget. Inte schysst, men inte odrägligt, och framför allt inte olagligt. Att ångra sig och dra sig ur en försäljning som inte är avslutad för att man får betydligt mer pengar av någon annan är inte så konstigt när det har att göra med folk man inte känner. Som folk brukar skriva i sina annonser; "Jag reserverar mig för att sälja till vem jag vill eller inte alls, etc etc."

Hade du fått hans nummer och fört över pengar så hade det dock varit en helt annan femma.

Däremot så beter han ju sig som en riktig skitstövel på slutet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sannen:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/15435887_1259444397447695_1063415147_n.png?oh=f27411acef7d16e4b514019ec40615e3&oe=584C6017
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/15403161_1259444417447693_1506240057_n.png?oh=c3f04224b8959816cb611d3ed5654500&oe=584C7BE3

Hejsan!

Fick detta bemötande när jag skulle göra ett köp tidigare. Kan självfallet vara förståeligt att man vill ha så mycket pengar som möjligt för sakerna man säljer. Däremot så förstår jag inte varför man avbryter en deal som i princip är klar och att anledningen till detta enligt honom skulle vara min politiska åsikt(?) Är det okej? Bryter det mot reglerna? Bör det bryta mot reglerna? Vill egentligen höra vad folk tycker, så att jag får mig en uppfattning

Absolut inte. Däremot så förlorar ju han på det mer än dig. Att det mystiskt dyker upp ett "högre bud" bara för att du påstås vara "sosse" är ju lite väl lägligt kan man ju tycka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Rent formellt och rättsligt skulle man ju kunna hävda att man haft ett muntligt avtal (enligt avtalslagen), fast i det här ärendet kanske inte stämning känns så intressant

Visst kan man neka folk att t.ex. köpa med hänvisning till politiska åsikter eller annat, finns vissa undantag dock. Dock inte om affären redan är uppgjord. Dock verkar det ju röra sig om en dryg idiot som du har att göra med, och dessa finns det ju många av.

Permalänk
Medlem

Nåväl, hade du tyckt att det var okej om han skrev t.ex. "Såg att du var SD"? Onödigt av honom att uttrycka sig så, han hade lika gärna kunnat säga att han fick ett högre bud och att han går efter det och svarat så fort som möjligt. Differensen är trots allt 500kr. Jag skulle tro att han förlorar mer på det, än du i och med att han får ett sämre rykte här på vår annars så fina marknad.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

jag tillhör den korkade skaran som håller vid deal även fast jag blivit erbjuden betydligt mer

Samma här. Om jag får ett "betydligt" högre summa, kanske 50% högre så skulle jag nog avbryta dealen, eller åtminstone fråga om den andra vill bjuda högre. Men detta var rätt pinsamt, inte så stor skillnad i pengar och sista kommentaren var riktigt pinsam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

För mig så låter det som han skäntade till det lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Antar att det var du som var säljaren.

Snällt att du postar i tråden så man lätt kan jämföra din signatur med personen som TS hade en PM-konversation med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Mja, alltså det är väll helt ok. Även om han skriver det på fel sätt.

Själv hade jag gått tillbaka till första köparen och sagt att jag fått ett högre bud och om den första köparen isåfall har lust att höja sitt bud, om inte så går jag vidare och säljer till nr2 som gett mig ett högre bud. 500:- mer är ändå rätt mkt, men om ngn hade bjudit typ 2-300:- mer hade jag sålt till nr1 ändå.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har han gett grönt ljus till det priset så skulle jag vilja påstå att han bryter mot lagen om han säljer till någon annan. Så nej, säljaren kan inte välja att göra hur han vill som alla troll här verkar tro. Och nej du är inte lättkränkt. Jag är rätt trött på hur det går till här på marknaden med budgivningar som aldrig tar slut etc, så jag har slutat handla här. Sätt ett fast pris och ha lite stake som säljare! Men trenden går åt det håll att beteendet som snorungarna tillämpar har blivit normen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ni hade inte bestämt totala summan med frakt eller bytt swish-information så jag anser inte att ni hade någon form av deal. Inget att bli upphetsad över, om man säljer något så är man ute efter att tjäna pengar, vad vinner han på att vara snäll mot en okänd person på internet vs tjäna 500 kr extra without effort.

Permalänk
Medlem

du är säljaren i annonsen antar jag ? förövrigt ja det var svinaktigt av säljaren bara för han fick 500kr högre bud.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem, det var uppenbarligen ett skämt och även om det inte var det så gjorde han inget olagligt.

Hade du kastat iväg 500kr bara för att? När man vet inget om personens situation eller bakgrund så är det bättre att vara tyst än att spekulera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har han gett grönt ljus till det priset så skulle jag vilja påstå att han bryter mot lagen om han säljer till någon annan.

Sista meddelandet från säljaren är en fråga så ser inte hur du ser det som grönt ljus. Grönt ljus borde vara efteråt då han ger över swish-info och säger samtidigt något med stil "Okej då kör vi på det, sänd över ____ till nr _____ så skickar jag grejer blablabla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har han gett grönt ljus till det priset så skulle jag vilja påstå att han bryter mot lagen om han säljer till någon annan. Så nej, säljaren kan inte välja att göra hur han vill som alla troll här verkar tro. Och nej du är inte lättkränkt. Jag är rätt trött på hur det går till här på marknaden med budgivningar som aldrig tar slut etc, så jag har slutat handla här. Sätt ett fast pris och ha lite stake som säljare! Men trenden går åt det håll att beteendet som snorungarna tillämpar har blivit normen.

Vilken/vilka lag/lagar då?

Permalänk
Medlem

Jag skulle sälja en dator för något år sen. Fick prutning över telefon av en kille som inte kunde komma och köpa den förens dagen efter. Accepterade budet. Sedan ringde en vettigare kille och var beredd att betala priset jag hade begärt och hämta det samma dag. Självklart så blev första killen sur, men vem bryr sig. Prutare får räkna med att man blir bortvald.

Jag drar gränsen när man skickar betalningsuppgifter. Inte vid någon preliminär överenskommelse.

Permalänk
Medlem

Tycker du att han gjorde fel så kan du ju prova att ge bort en femhundring till en främling på stan.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Trevligt med mycket respons! Verkar vara mer accepterat här på marknaden nu jämfört med 2-3 år sedan (konstigt nog) :/ Även om forumet fortfarande verkar med om att det var rätt omoraliskt gjort av säljaren. Verkar finnas en juridisk rätt, men vettefan om det känns värt.

Det jag blev mest besviken på var väl att jag inte ens fick möjligheten att buda över... men men!

Ska jag vara ärlig hade jag nog inte reagerat alls om det var på blocket men här känns det som att det brukar finnas en viss standard.

Gällande om jag hade reagerat likadant om det var sd som @Ferrat skrev så beror det på. Hade någon inte sålt till mig för att man påstod att jag var sverigedemokrat hade jag tagit det värre. Däremot så hade jag inte brytt mig om någon jag sålde till var sd. Hade någon annan vägrat sälja till en som var sd på en begagnatmarknad hade jag tyckt att det var patetiskt. Kan däremot förstå företag som är rädda om sin image.

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Man säljer till vem man vill och, om man är riktigt svinig, så är det inga problem med att avbryta en "deal" även om det i detta fallet är lite vagt.. Det sista är dock helt onödigt, skulle aldrig sälja/köpa något till en människa som uppför sig så

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilken/vilka lag/lagar då?

Köplagen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köplagen

Visa mig vart den lagen finns.
Här kan du läsa vidare om köplagen och vad som gäller som privatperson http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Permalänk
Medlem

Ibland slänger jag eller ger bort saker för att slippa krångla med annonser och köpare.

Den där köparen som ska köpa något men inte kan komma just nu men ska ha den och så säljer man till en annan köpare som kommer med Cash, då kan helt plötsligt den första köparen komma direkt och blir jättesur osv..
Har varit med om såna nötter att man bara tröttnar..

Brorsan gjorde en rolig bilaffär en gång. Två killar kommer och kollar på hans bil, brorsan vill sälja och köparen prutar ner rätt bra, de provkör och köparen ninjaprutar en gång till fullständigt skamlöst. Brorsan blir sur och säger att han inte vill göra affär. Det slutar med att killen köper bilen för ett mycket högre pris än de kommit överens om från början. Ägd av sin snålhet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Visa mig vart den lagen finns.
Här kan du läsa vidare om köplagen och vad som gäller som privatperson http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Sajten har ju sammanfattat allt relativt kortfattat.

"Leverans av varan
En vara ska levereras vid den tidpunkt som köparen och säljaren har kommit överens om. Om ni inte har bestämt tid för leverans ska den ske inom skälig tid från det att ni ingick avtalet. Säljaren har dock ingen skyldighet att lämna varan innan köparen har betalat.

Om varan levererats för sent eller inte alls kan köparen

Kräva att säljaren fullgör köpet och levererar köpet, eller ibland häva köpet.
Som köpare kan du även ha rätt till ersättning för kostnader som du drabbats av på grund av förseningen."

"2000 plus frakt kan vi köra på..." Där har säljaren godtagit köparens bud vilket alltså är ett avtal. Köparen har inte bestridit varken eventuell fraktavgift eller betallösning, men de har ju ändå kommit överens om ett pris för varorna?

Själv hade jag nog stämt säljaren, mest för att statuera ett exempel. Är så jävla trött på hur vissa beter sig nu för tiden.
Nu vet jag ju inte vad som sagts tidigare i konversationen men för mig är det solklart att säljaren gått med på att sälja varorna/varan för 2000:- av det som sagts.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...