Funderingar angående custom PCIe-kablar

Permalänk
Medlem

Funderingar angående custom PCIe-kablar

Jag har funderat på att skaffa custom sleeved kablar till min dator, men stötte på ett problem som jag funderar över. PCIe-kablarna som följde med mitt nätagg har 8 pins i ena änden (den som går in i nätagget) och dual 6+2 pin i andra (de som går in i grafikkortet):

Mina grafikkort (ASUS Strix 1080) kräver 8+6 pins:

Uttagen på mitt nätagg (Corsair RM850x) ser ut så här:

Jag hittar inga custom sleeved kablar som passar, inte i Svea rike iallafall. så min fråga är nu: Är det möjligt att ha två separata kablar till vardera grafikkort, en 8:a och en 6:a, eller måste det vara en dual-kabel? Jag antar att det inte går från Peripheral & SATA-uttagen, och om det är från 8-pins PCIe-uttagen så måste det ju vara någon adapter till 6 pin? Om det inte går, hur kan jag lösa detta?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sableye:

Är det möjligt att ha två separata kablar till vardera grafikkort, en 8:a och en 6:a, eller måste det vara en dual-kabel?

Grafikkortet bryr sig inte så länge som det får en 8:a och en 6:a, så du kan använda två separata kablar om du så vill.

Men se upp med att det inte finns någon standard för kontakterna på nätagget, så du måste vara väldigt noga med att du skaffar rätt kablar. Du kan alltså inte bara ta valfri kabel med 8-pin i ena änden och 6/8-pin i andra, utan 8-pin kontakten som går in i nätagget måste vara korrekt kopplad för nätagget i fråga. Annars är risken väldigt stor att du släpper ut den magiska röken ur grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grafikkortet bryr sig inte så länge som det får en 8:a och en 6:a, så du kan använda två separata kablar om du så vill.

Men se upp med att det inte finns någon standard för kontakterna på nätagget, så du måste vara väldigt noga med att du skaffar rätt kablar. Du kan alltså inte bara ta valfri kabel med 8-pin i ena änden och 6/8-pin i andra, utan 8-pin kontakten som går in i nätagget måste vara korrekt kopplad för nätagget i fråga. Annars är risken väldigt stor att du släpper ut den magiska röken ur grafikkortet.

Alright, tack så mycket!

Jag googlade lite mer under tiden och det verkar som att vissa använder custom sleevade förlängningar mellan sin originalkabel och grafikkort. Andra säger att det är okej att koppla en 6:a i PSUns 8-uttag, men andra säger emot.

Jag har inget emot förlängningar om det nu är på den säkrare sidan, men det vore ju skönt att inte ha så mycket kablar ihopbuntade på baksidan.