Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem

Det var inte illa! Då vet man vad Ryzen ställs emot... Spännande spännande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Min 2700k i 4,5Ghz lär prestera samma i alla riktiga scenarion som 7700k. Jag antar din 2600k. Så vad vore poängen?

AMD med 8 kärnor kanske kan va något

Känns som min 2600k kommer flaska ett 1080Ti. AMD har jag tappat förtroendet för oavsett vad Vega/ryzen kommer med, dessutom föredrar jag hög singeltråd prestanda med 4 kärnor och HT framför 8 eller fler kärnor. Dessutom har jag ett rätt gammalt halvbudget nätagg, långsamma 16GB ddr3 1600minnen, PCI-E 2.0 (inte för att det skiljer så många fps, men men.), dålig cpu kylare.

Så varför inte uppgradera allt på en gång med 7700k och 1080Ti? Kommer spela allt på högsta i 1440p är tanken.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Känns som min 2600k kommer flaska ett 1080Ti. AMD har jag tappat förtroendet för oavsett vad Vega/ryzen kommer med, dessutom föredrar jag hög singeltråd prestanda med 4 kärnor och HT framför 8 eller fler kärnor. Dessutom har jag ett rätt gammalt halvbudget nätagg, långsamma 16GB ddr3 1600minnen, PCI-E 2.0 (inte för att det skiljer så många fps, men men.), dålig cpu kylare.

Så varför inte uppgradera allt på en gång med 7700k och 1080Ti? Kommer spela allt på högsta i 1440p är tanken.

Inte för att vara den men menar du seriöst att du hellre har en 4 kärnig processor istället för en åttakärnig sådan även om den åttakärniga presterar identiskt?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte för att vara den men menar du seriöst att du hellre har en 4 kärnig processor istället för en åttakärnig sådan även om den åttakärniga presterar identiskt?

Japp, alla dagar i veckan. Men vart läser du någonstans att en 8 kärning har identiskt singeltrådad prestanda som exmepelvis 7700k?
En sådan cpu skulle kosta minst 15 lax. Det är lite över min budget för cpu. Det är snarare min budget för gpu.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Ingen USB 3.1.?
Grafikkortprestanda som var likadan som förra generationens Skylake, och sämre än förrförra generationen Broadwell.

Bra processor, men tråkig med tanke på vad man sett Skylake redan erbjuda. Jag hade iaf hoppats på lite bättre grafikprestanda.

Hoppas Coffee Lake och Cannonlake blir mer intressanta. Annars får man vänta till Icelake innan det kommer något kul.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon som har koll på hur många % förbättring den här processorn (7700k) kommer ge mig i 5GHz vs min 2500k @ 4.5GHz i spel? Det måste väl vara 80-100%?

2700K har 99 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per enkeltråd.
2700K har 491 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per multitråd.

7700K har 122 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per enkeltråd.
7700K har 619 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per multitråd.

Ger en IPC ökning på:
+23% enkeltrådat.
+26% multitrådat.

5 GHz mot 4.5 GHz = Ökning på ytterligare +11%.

Slutsumma:
+40% i multitrådat.
+36% i enkeltrådat.

Detta är grovt förenklat.
Skillnaden mellan oklockade exemplar är större:
+47% i enkeltråd.
+59% i multitråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Core i7- 6700K, Palit 1080, Cooler Master V850, MSI Mortar moderkort, Corsair 32gig DDR4 ram, trevlig fru.
Safe för minst ett år till.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Kommer 7700k och 1080Ti klara Battlefield 1 på Ultra 144hz med 100+ stabila FPS? Det är det enda jag vill veta sen köper jag

Jag var aldrig under 100fps med 6700K @ 4,4ghz och ett 1070 i Ultra 1080p. Så processorn borde inte vara några problem iaf. GPU beror väl på vilken upplösning du ska köra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Japp, alla dagar i veckan. Men vart läser du någonstans att en 8 kärning har identiskt singeltrådad prestanda som exmepelvis 7700k?
En sådan cpu skulle kosta minst 15 lax. Det är lite över min budget för cpu. Det är snarare min budget för gpu.

Det var en teoretiskt scenario baserad på din kommentar. Att din budget säger emot införskaffande är ju en sak..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Prestanda är en sak, men resten av dina punkter känns ju inte relevanta?

Dels är det inget som hindrar dig from RAID i en laptop, men varför skulle man välja det över någon cloud lösning och vilken modern docka som helst erbjuder flerskärmsstöd.

Erkänner att jag är lite dåligt insatt. Men sist jag tittade på laptops var det svårt hitta med plats för 3 diskar. (1 snabb SSD, 2 HDD i raid). Flerskärmsstöd har jag bara antagit är dåöigt. I de flesta fall funkar 2 1080p bra, men vi behöver upp till 3st 4k.

cloudet är för långsamt att skicka stora mängder data till. Inser nu att vi kanske håller på med lite en annorlunda produkt som även i sig är ganska prestandakrävande, så det krävs både ordentligt med hårddiskbandbredd och utrymme, samt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jag var aldrig under 100fps med 6700K @ 4,4ghz och ett 1070 i Ultra 1080p. Så processorn borde inte vara några problem iaf. GPU beror väl på vilken upplösning du ska köra.

Har tänkt och köra 1440p på en 32" ultrawide IPS 5ms
eller
1440p på en 27" IPS 1ms

Vad tror du? Har jag tillräckligt med kräm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Jag ser redan problemet: "Excel hanterar och bearbetar data."

Sitter också och gör uppdateringar på flera megabyte data, dock är det inte så avancerade operationer, men tar ändå hygglig tid. Det är ineffektivt och oerhört slött till större datamängder. Man ska inte använda Excel som en databas heller, sett skräckexempel på det också.

Det finns ingen CPU i världen som kan kompensera för sådana saker.

Använder såklart SQL server som databas som excel bearbetar.

Orsaken till varför man gör ineffektiva program är att tid är pengar, varje nerlagd timma kostar ca 1000kr. Om man då kan göra en lösning i Excel som är lite slö men kostar bara 8000kr (8h), så kan denna i många fall vara betydligt mer värd än en egen lösning i C# som kanske kostar 100 000kr (100h) att göra. -Excel bjuder på ett extraordinärt gränssnitt, c# WPF datagridview kan slänga sig i väggen mot denna.
Visst går det i WPF datagridview göra riktigt avancerade saker, men jag syftar på tiden det tar jämfört emot Excel där man redan från start har det mesta klart.

Och just att arbetskraften är så fruktansvärt dyr gör att folk i många avseende utvecklar i det verktyg som går snabbast att utveckla i, alternativen måste ha andra fördelar som framförallt uppstår om man gör en lösning som körs av fler personer än en själv.

Framtiden går emot allt flera riktigt ineffektiv lösningar och cpu behovet behövs därefter.

Sedan den stora skaran bearbeta ej data, de kör sina webbaserade system och de behöver aldrig ha datan som någon inte redan har byggt en funktion för.

Permalänk
Medlem

Om man ska bygga en ny dator med bra komponenter (Gtx 1080/1080ti). Skull ni kört på Skylake eller Kaby Lake?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Akrobaten:

Om man ska bygga en ny dator med bra komponenter (Gtx 1080/1080ti). Skull ni kört på Skylake eller Kaby Lake?

Kaby så klart, få nya mobos och annat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

2700K har 99 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per enkeltråd.
2700K har 491 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per multitråd.

7700K har 122 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per enkeltråd.
7700K har 619 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per multitråd.

Ger en IPC ökning på:
+23% enkeltrådat.
+26% multitrådat.

5 GHz mot 4.5 GHz = Ökning på ytterligare +11%.

Slutsumma:
+40% i multitrådat.
+36% i enkeltrådat.

Detta är grovt förenklat.
Skillnaden mellan oklockade exemplar är större:
+47% i enkeltråd.
+59% i multitråd.

Tack så mycket David!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jayztwocents kör 5mhz idle med sin ny rig. Kolla här, skrolla till 5:30min på filmen
https://youtu.be/pl1arJPUFG0

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

Se om man uppgraderar min i7 6700k till 77ooK eller om man tar AMDs nya

Väntar ivrigt på tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För av de 9 miljoner personer i Sverige så är det lätt 50% spelade personer... på något sätt. Men inte tusan ser jag 4,5miljoner kodknäckare.

TOPKEK.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gör något fel men när jag kör samma scen i blender (ändrat tiles till 32x32) så går det på 63 sekunder på min i7 2600K all cores @4.7GHz

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Benchmarks med Zen kommer släppas efter CES:
https://www.youtube.com/watch?v=VLxPjoY6QgE&feature=youtu.be&...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Erkänner att jag är lite dåligt insatt. Men sist jag tittade på laptops var det svårt hitta med plats för 3 diskar. (1 snabb SSD, 2 HDD i raid). Flerskärmsstöd har jag bara antagit är dåöigt. I de flesta fall funkar 2 1080p bra, men vi behöver upp till 3st 4k.

cloudet är för långsamt att skicka stora mängder data till. Inser nu att vi kanske håller på med lite en annorlunda produkt som även i sig är ganska prestandakrävande, så det krävs både ordentligt med hårddiskbandbredd och utrymme, samt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är självklart svårt att veta utan att se exakt vad ni har för behov och hur eran situation ser ut det finns självklart många olika lösningar med för/nackdelar, men det faktumet att ni behöver flera skärmar som drivs i 4K stryker nästan automatiskt alla laptops. Priset börjar skena iväg alldeles för mycket jämnfört med en stationär.

Sitter just med 2x 1920x1080 och 1x 1680x1050 via en laptop och jag tror det är tillräckligt för "the common man"

Jag blir lite nyfiken över RAID'et dock. Jag utgick att du pratade om RAID 1, men med tanke på prestandakraven du pratar om så gissar jag nu på att du pratar om RAID 0?

Men om det är RAID 1 så ser jag verkligen inte idén bakom det. Då RAID inte är en form av backup utan redundans för att hålla uppe driften, och i vilken situation tänker man på sådant för utvecklare? Då får jag upp en bild i huvudet på utvecklare som sitter och panikkodar live i produktion medans en fabrik producerar något och om ni slutar knackar så stannar bandet.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension och tack för att ni tog med 4790K i testet

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Har inte missat det, jag är en del av statsen... men du kanske noterar att dessa inte direkt säljs till företag, utan privatpersoner som spelar?

Så åter...var kommer Stockholms yrke av kodare in i bilden?

Nämnde det av två anledningar: dels är det ett vanligt yrke och relativt många här på SweC har detta yrke.

Dels då det ofta nämns som en grupp som har nytta av väldigt starka CPUer, vilket är sant men precis som nästan alla andra grupper av desktop-användare är det mest viktiga prestanda per kärna.

Lista gärna alla vanliga fall som skalar så pass bra att lägre klockade modeller med fler kärnor ger högre total prestanda!

4790K/6700K/7700K är inte på något sätt magiska i att ha exakt rätt mängd av antal CPU-trådar eller något annat. De är typiskt det bästa man kan köpa till skrivbordet då de råkar vara de modeller med högst enkeltrådprestanda.

Sedan är gamers absolut en viktig grupp för "k"-serien, men antalet gamers på PC är mindre än vad många verkar tro här. Hur förklarar man annars att endast 10-20 % av omsättningen av spelförsäljning går till PC, konsolerna har flera gånger högre omsättning.

Skrivet av anon159643:

Var hittade du att i7-6700K sålde bäst? Jag har väldigt svårt att se detta, om man ej kollar på någon tekniksite som säljer lösa cpuer för de som monterar själv. Orsaken är såklart det höga priset.

Sedan var det mycket klankande på Excel i tråden, det är väldigt många som har prestandaproblem i excel och det beror på flera saker där den största är bloatad programvara. På mitt kontor hör det till att dagligen höra svordomar på just excel som låser sig och annat.
Att ha någon excelfunktion som tar timmar att utföra är inget ovanligt, däremot sett till alla 9 miljoner i landet så är vi ej många,

Annars jag förespråkar rätt hårdvara för rätt person och i7-6700K, i7700K, alla andra i7or, xeons och vad de heter är fel cpu för en majoritet av befolkningen sett till kostnad/behov.

*edit*
Excel och Word ihop med webbläsaren som segar, hänger sig är nog de program som resulterar i flest perkele och andra uttryck på våra arbetsplatser.

Skrivet av Triton242:

Skulle utan att ha det minsta av backup bakom mig säga att de etablerade datortillverkarna troligen säljer högvis med Icke suffixet K processorer i sina system vilket troligen gör att någon av dessa tar top placering om det helt enkelt bara inte finns för många att välja på och därför manglas de ner.

Edit: Letade lite statistik men hittade inget från Intel utan bara från butiker vilket tyvärr inte ger så mycket mer än att en hint om hur det går för entusiasternas köp.

Utanför Citat:
Kanske den tråkigaste CPU "lanseringen" på länge. Väldigt väntat men man blir alltid lite extra besviken när man ser får det svart på vitt.

Självklart är det svårt att hitta officiell statistik på detta, det klassas normalt som affärshemligheter.

Här är i alla fall ett exempel från en handlare med rätt bra omsättning
https://blog.neweggbusiness.com/components/10-best-selling-cp...

Hade fel om i5, i5-4460 ligger faktiskt två i antal men då den bara är 6:a i omsättning, efter många E-serie modeller som knappast säljer i några större volymer.

Enda sättet att få ihop antal med omsättning mellan i7-6700K och i5-4460 är att den förra säljer långt bättre.

Att man kör i7 "k"-modeller på arbetsplatser är nog inte så ovanligt, vi gör också det (well, de få som fortfarande använder stationära) då det helt enkelt är den snabbaste CPU för det vi gör. Däremot överklockar vi naturligtvis inte och gissar att extremt få som använder en "k"-modell för professionellt arbete kör den överklockad.

Men hela desktop är i dag en nisch, massmarknaden kör laptops vilket nog förklarar varför desktop i3 har så låg andel. Klarar man sig med desktop i3 (vilket en klar majoritet gör) så klarar man sig även med en laptops då de snabbaste i7-modellerna från U-serien är i princip lika snabb som desktop i3.

Och åter igen angående prestanda för i7-7700K.

Är det vettig att uppgradera från i7-4770K eller senare? Knappast!

Men om man idag behöver köpa en ny desktop CPU för spel eller andra krävande desktop-laster så är i7-7700K för de flesta den snabbaste modell pengar kan köpa.

Finns en liten nisch där det är mer effektivt att köra E-serien, men det är en väldigt liten nisch då de flesta saker skalar illa med CPU-kärnor.

Sitter då Intel på händerna och gör inget? Tja, antag att så är fallet, verkar det vara en bra strategi när vi ser folk här fortfarande nöjda med i7-2600K? Man vill nog inget hellre än att hitta något sätt att skruva upp prestanda så programmerarna börjar skriva än mer innefektiva program så alla blir tvingade att uppgradera.

Men det går inte då Dennard-scaling är död, när den dog kunde man inte längre skruva upp frekvenserna enbart genom att gå till mindre tillverkningsnoder.

Och nu är vi även i sluttampen på Moores lag. Enda Moores kan användas till vad det gäller enkeltrådprestanda är att göra all bredare designer med djupare buffertar etc.

Intel har redan den CPU med högst enkeltrådprestanda, så här långt har ingen utom Apple något som ens matchar Sandy Bridge i enkeltrådprestanda (Apple kan i vissa lägen matcha Haswell, men i andra lägen är man rätt långt efter).

Om Intel bara segar, varför är det då ingen som tror att Zen kommer ha högre enkeltrådprestanda än vad Intel har? Frågan är om Zen kommer ha högre enkeltrådprestanda än Apple (Zen kommer definitivt ha högre absolut prestanda än Apples CPU, men det är lite olika segment).

Sanningen är att det finns en begränsad mängd parallellism i varje enskild instruktionsström och sedan Sandy Bridge ligger man väldigt nära denna gräns, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att öka enkeltrådprestanda speciellt mycket mer.

i7-7700K har faktiskt relativt stor boost med sina ~9 % ökning från i7-6700K (som var den tidigare ledaren), det mesta kommer dock från högre frekvens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tack för en bra artikel! Verkar intressant med dessa nya processorer jämfört med Skylake. Speciellt med tanke på överklockningsresultaten. Tills vidare tuffar jag vidare med i5 4690K.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Det är självklart svårt att veta utan att se exakt vad ni har för behov och hur eran situation ser ut det finns självklart många olika lösningar med för/nackdelar, men det faktumet att ni behöver flera skärmar som drivs i 4K stryker nästan automatiskt alla laptops. Priset börjar skena iväg alldeles för mycket jämnfört med en stationär.

Sitter just med 2x 1920x1080 och 1x 1680x1050 via en laptop och jag tror det är tillräckligt för "the common man"

Jag blir lite nyfiken över RAID'et dock. Jag utgick att du pratade om RAID 1, men med tanke på prestandakraven du pratar om så gissar jag nu på att du pratar om RAID 0?

Men om det är RAID 1 så ser jag verkligen inte idén bakom det. Då RAID inte är en form av backup utan redundans för att hålla uppe driften, och i vilken situation tänker man på sådant för utvecklare? Då får jag upp en bild i huvudet på utvecklare som sitter och panikkodar live i produktion medans en fabrik producerar något och om ni slutar knackar så stannar bandet.

Det är dessutom lite utanför trådens ämne

Det jag egentligen ville framföra var att det finns andra fall än spel där prestanda är viktigt, både den oöverklockade och den överklockade. Samt att det även finns de som gör valet på företag vad som ska köpas in, det är inte bara något som man får.

Kanske kan vara värt att undersöka laptops igen dock, ett till argument emot laptops är att stöldrisken är högre för dem. Sedan behöver vi i dagsläget 2 fysiska nätverkskort på grund av hur nätverksinfrastrukturen är uppbyggd, men det går ju att ändra på med fler VLAN. Oavsett så väger nog ändå prestandaargumentet tyngst, kan man spara 20% av kompileringstiden på det man gör 20 gånger om dagen så är det värt mycket.

Vi kör RAID1 för driftsäkerheten. Det man behöver ha snabbt ligger på SSD, men bulklagringen ligger på HDD som är större. Nu börjar det ju dock komma SSD uppemot 1TB, så det är möjligt vi snart kan skippa HDD:n helt. Det jag menade med prestandan för disken är att det finns behov av både mycket data (HDD) och snabb data (SSD).

Nej, RAID är ingen backup, men det skyddar mot diskkracher, vilket jag gissar är en vanlig anledning till data förlust. Data som inte går att återskapa får man ha på ett SAN/NAS. Om ens disk kraschar tar det ändå någon dag att komma tillbaka där man var innan, det är skönt med RAID då. Kostnaden för en extra hårddisk är så liten att det är mindre än vad en utvecklare kostar 1h. Kan man då spara en arbetsdag på 8h för något som händer var femte år är det lätt värt det.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack så mycket David!

Borde nog bli ännu mer då han jämför 2700K, och jag tyckte du skrev att du har en 2500K. Jag är dock inte insatt i om det är nån stor faktisk skillnad dem två emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För av de 9 miljoner personer i Sverige så är det lätt 50% spelade personer...

Faktum är att vi nästan har en befolkning på närmare 10 miljoner, SCB's mätning från oktober: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Ville bara påpeka att du hade fel @Yoshman men det kan du antagligen inte ta till dig.

Skrivet av Paddanx:

PS @Yoshman ingen förutom du kör excel hela dagen på max CPU last.... något jag försökte påpeka för dig tidigare men du vägrar höra det.

Jag tror ingen här på forumet betvivlar Yoshmans kunskaper, det kan till och med en noob som jag se. Men det betyder inte heller att man alltid har rätt och är fri från kritik och skall bemötas med kritik om fallet är så.

Skrivet av Yoshman:

På SweClockers finns antagligen rätt mycket gamers som skiter i om det är 65 W TDP eller 100 W TDP, vilken CPU är den bästa för den gruppen?

Men vänta nu här, helt plötsligt så har inte strömförbrukningen någon betydelse?

Det har ju tjatats och skrikits om att låg strömförbrukning, (speciellt med god prestanda) är gud, the shit, kräm la kräm, det bästa sedan skivat bröd. I alla fall när det kommer till Intel och Nvidia. Men nu är det helt plötsligt inte..det? Var vänlig och bestäm er.

AMD är visst Tjernobyl 2.0 och om AMD har bättre prestanda så dras det för mycket ström sett till sin prestanda. (Skulle gissa på att om Ryzen drar mindre än Intels motsvarighet men hat lite sämre prestanda så är det helt plötsligt värdelöst, för då är prestandan plötsligt viktigare än strömförbrukningen.

Skrivet av Paddanx:

Men visst, jag håller delvis med dig i vem bryr sig om 65W vs 100W här på sweclockers... ändå är två saker man hyllar i just artikeln:
- Energieffektiv
- Dens förmåga att kylas OCad med luftkylare.

Så... om det nu är så oviktigt, varför tas det upp där, och även i forum posterna efter?
Och varför då är det något viktigt när alla jämföra AMD vs Nvidia? Är det kanske pga 65W är lättare att kyla, tyst?

Du älskar normalt att perf/watt är vad Intel nu är så bra på alla laptops med... och det är vad de satsar på. Men nu plötsligt är det oviktigt? Du gillar också att påpeka hur effektiv pascal är... men nu är tydligen TDP oviktigt. Bra att veta till nästa diskussion.

Exakt, du tog orden ur min mun!

Skrivet av Enigma:

Vill bara påminna herrn om det största IPC/frekvenskriget någonsin där en 1.8Ghz A64 fick mer fps än en 3.6Ghz P4, så ja IPC har mycket med saken att göra

http://images.anandtech.com/graphs/amd%20athlon%2064%20fx57_061905100617/7593.png

Satan, det där hade man nästan glömt bort! Good times.

Skrivet av Sisyfos:

Ja men eller hur?

Jag sitter fint på min 2700K så jag säger inte "TAKE MY MONEY!" precis men det var ändå bättre än vad jag förväntade mig. Rykten har ju till och med pekat på sämre överklockning än för Skylake! http://techreport.com/news/31032/early-core-i7-7700k-testing-...
Det känns som att alla reagerar precis som när Ivy Bridge släpptes då det var den första generationen där det verkligen började gå nerför med IPC-förbättringarna. Är vi inte vana nu efter 5 år?

Det är väl inget nytt att det inte går fort framåt för Intel men 5GHz+-clocks med låga temperaturer är väl mumma?

Det ligger nånting i det du säger och jag håller med dig i mesta. Men är det också nånting som ska accepteras eller rättare sagt, är det nånting vi kunder ska acceptera? Eller är det enkelt så att branchen (Intel i detta fall) har mött ett enormt teknikhinder och att vi får helt enkelt ha överseende med låga prestandahopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Tycker dock detta är lite missvisande. Därför poängen med 2600/2700k är de går o köra i 4,5-5Ghz om man har lite bättre kylning. Då kommer skillnaden vara minimal.

Men, det är klart att prestandan kommer vara bättre med en nyare processor, "frågan" är alltid om det är värt 5 000 för ett platformsbyte. AMD ligger runt hörnet och kommer åtminstonde sätta lite press på Intel.

Permalänk

Undrar när de kommer att listas på butikerna, är det någon som har ett hum om när?

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis