Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Så skiljelinjen är att vi har olika åsikt? Kollade du resultaten hos Anand? Är dessa result också en ren "åsikt"? Eller läser jag graferna helt fel (inte omöjligt)?

Nej, men din åsikt betyder ingenting för mig. Du kan länka hur mycket anandtech du vill. Jag vet vad jag vill ha och vad som är användbart för mig?

Ska du tvinga mig att tycka att 7700K är bäst? Vad är det med dig?

Okej @Serzarian

Håller med dig att 7700K är riktigt bra för dom flesta. Anledningen till att jag finner 7700K helt ointressant är att den ligger så nära i pris till 6800K. Kostar 7700K 3000kr, så visst. Jättebra processor. 4300kr? Nja.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

6700k släpptes till 3790kr eller msrp på 350$ när dollarn var 8.7kr. i sverige kostade den 435 dollar
7700k släpps till 4290kr när dollarn är 9.1kr. i sverige går den för 471 dollar.
förstår inte var de extra 36 dollarna kommer ifrån. alla i7or i konsumentklassen har ju släppts till ungefär msrp på 350$. speciellt inte nu när skillnaden mellan 6700k och 7700k är mellan 0-3%.

sen vet jag inte om jag håller med swec om toppklass. handlar väl om utgångspunkt. visst. det är en grym processor i sig, men bumpen i priset och sen hur den presterar jämte 6700k borde inte ge den toppklass.

om någon fortfarande kollar detta, såg videon av linustechtips och tydligen är msrp 350usd för 7700k (alltså oförändrat). det betyder alltså att vi har sverige att skylla på.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Här är ett bättre test mellan 6800K och 7700K ( och andra modeller också) än andra, enligt mig. Testerna är med ett Titan X (Pascal). I The Witcher 3 tillexempel så får 6800K(Stock) Min.FPS på 124 mot 7700K(Stock) Min.FPS på 146. Överklockar vi båda, 4,2Ghz för 6800K och 4,8Ghz för 7700K, så får de 137 mot 148 i Min.FPS.

Avg.FPS är den också högre hela tiden för 7700K, men är såpass hög att det knappt är relevant, då det är få som "behöver" mer än 160FPS.

I GTA V är skillnanden dock inte lika påtaglig på Min.FPS. Intressanta diskussioner ni för dock mellan dessa båda CPUer och plattformar. Är själv inne på att byta, men blickar just nu mot Skylake-X. Skulle vilja se mer ordentliga tester mellan de båda, samt även andra hig-end CPUer, tillsammans med SLI alt. CF så att CPU verkligen får sträcka på benen, likt PcPapers väl-kritiserade Skylake VS Sandy-Bridge : Discrete GPU Showdown.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om någon fortfarande kollar detta, såg videon av linustechtips och tydligen är msrp 350usd för 7700k (alltså oförändrat). det betyder alltså att vi har sverige att skylla på.

7700k för 4300kr :((

https://www.inet.se/produkt/5300180/intel-core-i7-7700k-4-2-g...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/258266-intel_...

https://www.komplett.se/product/904698/datorutrustning/proces...

edit: dustinhome listar för 4100: https://www.dustinhome.se/product/5010991011/core-i7-7700k

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det priset var en gång 2500k, 3570k och 4670k's prissegment innan priset steg.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vangen:

Det priset var en gång 2500k, 3570k och 4670k's prissegment innan priset steg.

Och jag köpte min i7 2700K (förvisso på REA) precis när Ivy Bridge kom 2012 för 2099kr
Det är intressant vad avsaknad av konkurrens och dollarkursen kan ställa till med.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Svenska återförsäljare är värre än tjuvar, priserna dem begär är fan inte kloka. Dollarns ökning befogar inte priserna dem begär.

Permalänk
Medlem

*Suck* det är som att prata med en vägg med en knapp som bablar mer teknisk info.

Skrivet av Yoshman:

Är mycket jag inte förstår med dina lite udda svar och aggressiva attityd, men ska göra mitt bästa för att svara.

@Yoshman Om du vill veta vad det är som gör att man har en aggressiv attityd mot dina svar så är det för du:
- Idiotförklarar personer som svarar, med att allt de säger är fel, oavsett vad de säger.
- Inte ens klarar av att läsa vad man citerar av dina egna svar. (lässvårighet?)
- Fortsätter att babbla mer teknisk info som tillför noll till diskussionen. Håll dig till ämnet du citerar.
- Fortfarande har noll koll på vad som är prisvärt.... någonstans, och glömmer bort detta.
- Ändå fortsätter att begrava ett kort vettigt svar i tekniska detaljer som inte ens har med frågan att göra.
-----------------

Så du citerar ett svar från mig om varför 8 trådig CPU har någon fördel på en-trådig prestanda...
Låt oss titta på vad jag citerade från dig:

"4790K/6700K/7700K är inte på något sätt magiska i att ha exakt rätt mängd av antal CPU-trådar eller något annat. De är typiskt det bästa man kan köpa till skrivbordet då de råkar vara de modeller med högst enkeltrådprestanda."

Ser du felet nu?
Ser du min kritik?
Att IPC/enkeltrådig prestanda är precis lika hög på 6600/7600k vid samma frekvens?
Att om både 7600k och 7700k kan köras i 5Ghz, och du bara är ute efter enkeltrådig prestanda så är i7an totalt bortkastade pengar.

Och vänta.. och vad sker?

Skrivet av Yoshman:

Försökte skriva så tydlige så möjligt: är inget magiskt med just fyra kärnor och åtta trådar, det är bäst därför att modellerna med högst enkeltrådprestada råkar vara desktop i7 som har just fyra trådar och åtta trådar. Intel har nog aktat sig för att göra i3:or till de högst klockade för om man gjort det skulle man rätt säkert tappat försäljning dit och är sämre marginaler där.

Jo istället för att svara att jo... de har samma IPC eller att ge förklaring till varför 8-trådig är bättre för single-tråd får vi alla en introduktion till vad Intel tänker. Totalt meningslöst. Vi vet denna info, och därför kritiserar den kommentaren du gjorde.
Säg efter mig...: "Jag håller med att det är samma enkeltrådiga prestanda."
Där har du ditt vettiga svar...

Sen kommer:

Skrivet av Yoshman:

Enkeltrådprestanda är kung på skrivbordet, det helt enkelt därför att de flesta problem som ska lösas här är av en art som inte lämpar sig för att sprida jobbet över kärnor. Och att inte allt går bra att sprida över många kärnor har fundamentalt fysiska orsaker, som att hastigheten signaler kan propagera inte är oändligt.

Okej. Håller med. Enkeltrådig prestanda är kung på skrivbordet. Men... Hur ofta sitter du o väntar på att startmenyn ska laddas?
Kommer skillnaden mellan 2,5Ghz vs 5Ghz med samma IPC göra skillnad här, när CPUn med 2,5Ghz hinner med allt på skrivbordet utan problem? Nej. Enkeltrådig prestanda på en PC dator är totalt meningslös idag, bara den når upp till en typ 10 år gammal CPU, så laddas allt snabbt och bra med en SSD.

Mao... det är åter meningslös fakta som gör 7700k ännu mer meningslös. Då ingen, och jag menar ingen kommer köpa en 7700k/7600k CPU för att deras skrivbordsprestanda ska öka...

Så vad gör du? Jo exakt det jag sa ovan:
"Folk måste börja kritisera även de bästa svaren en sådan person ger, då han har faktiskt fel rätt ofta, men han begraver det i meningslös fakta som gör att man inte ser det.

Och titta här är en sida till med förklaring av vad SMT är, och varför det är relevant... eller vänta nu?
Hur i helvete är SMT relevant till enkel-trådig prestanda???

Skrivet av Yoshman:

7700K är bättre än 7600K då allt fler saker, bl.a. dagens spel, kan dra nytta av SMT. SMT är också väldigt effektivt för saker som både beror på I/O och rå CPU-beräkningar (t.ex. kompilering). I flera av dessa laster presterar ofta i3 (två kärnor + SMT) och i5 (fyra kärnor utan SMT) väldigt nära vid samma frekvens och mikroarkitektur.

Här finns dock lite "magi" i just fyra trådar + SMT (vilket är relativt nytt, backar man några år fanns ingen relevant vinst med i7 utöver lite högre frekvens), det råkar matcha konfigurationen på dagens konsoler rätt bra och spelmotorerna är främst designade med konsolerna i åtanke. Vidare är fyra kärnor + SMT en väldigt vanligt modeller hos programmerare (av orsaker listad ovan) vilket ofta medför att spel är mest testade på just den konfigurationen.

Så låt oss nu se vad jag citerade:
"Sedan är gamers absolut en viktig grupp för "k"-serien, men antalet gamers på PC är mindre än vad många verkar tro här. Hur förklarar man annars att endast 10-20 % av omsättningen av spelförsäljning går till PC, konsolerna har flera gånger högre omsättning."

Så jag ger en liten lista på varför man kan förklara att 10-20% endast är denna omsättningen, och varför k-cpuer sitter i gaming maskiner även 5 år gamla.

Som svar får vi ett vettig svar faktiskt, eller ja, delvis.

Skrivet av Yoshman:

Angående OEM och CPUer. Kan bara tala för de företag jag jobbat för och har därför bara erfarenhet från Dell och HP. Båda dessa "drakar" har normalt "k" modellen av desktop i7 för sina run-of-the-mill desktops, vilket är modellerna de företag jag jobbat på kört med. Det finns modeller med i3/i5, men de verkar mest vara något man har för att kunna stoltsera med ett lågt ingångspris. Finns också modeller med Xeon E3 som i princip är en fyrkärnig i7 med någon extra finess. Slutligen finns "workstations" med dual Xeon E5, men då tittar vi på en helt annan prisnivå och dessa lär bara köpas in vid behov.

Denna delen är vettig. Den förklarar din syn på det och din erfarenhet om det. Jag kan dock från erfarenheter med slutkunderna på andra sidan av detta säga att dessa i5/i3 maskiner hittar hem de också, till företag som inte anser det lönt att offra pengar på något mer än minimala. Vi pratar hela fackliga industrin, bygg industri, call centers, teknisk support, revisorer och typ varenda andra kontorsnisse i landet. Dessa är rätt många till antalet faktiskt.

Men ditt argument här är förståeligt, och du har öppnat ögonen för mig att det finns den sidan av det också.

Skrivet av Yoshman:

Det jag har från att googlat samt vad jag "hört" från lite olika källor är att desktop i7 är Intels klart bäst säljande serie för stationära. Verkar också rätt rimligt då de som klarar sig med mindre med stor sannolikhet väljer en laptop i stället för en budget-desktop. Överhuvudtaget är desktop allt mer av en nischmarknad idag. Fanns ju rykten om att Intel tänkte köra enbart med desktop-modeller med ytmonterad CPU efter Haswell, hände uppenbarligen inte men vem vet om det fanns något uns av sanning i det ryktet.

Och om du läser upp så försvarade jag tom delar av din åsikt i detta, gällande desktop:

Skrivet av Paddanx:

Sant, men han sa Desktop, och jag minns att 4790k var top på sin lista och tid, samma som i5 "k" CPUn, så även om jag inte sett 6700k stats, så har jag ingen anledning att tvivla på den vs andra desktop CPUer. Tom så k CPUn var billigare än sämre i5or, pga sin popularitet.

Men jag står fast vid:

Skrivet av Paddanx:

Men precis som du säger, tittar man över det hela, med både OEM desktop, low/high-end och laptop så är "k" CPUerna troligen enormt få till antal. Även om tex 6700 (icke k) är vanligt i "gamer mediemakt/el-giganten" maskinen, är den inte direkt vad jag kallar värsting CPUn vi pratar om, då vi trots allt tittar på överklockning. Dessa maskiner brukar dessutom ofta ha skrämmande klena GPUer, eller någon annan konstig obalans som förstör det hela.

Mao... sett över totala mängden OEM maskiner både till företag, privatpersoner, samt induviduella CPUer till privatpersoner och byggare så är det fler blandade i5/i3 CPUer än just 4790k/6700k. Men jag dock kan revidera förhållandet, med tanke på sin OEM info ovan, till att fler k CPUer troligen säljs. Det förändrar dock inte att nästan varenda desktop hemma maskin är för spelande. Varför ha en stationär maskin om du inte ska spela??? Makes no sence.

Skrivet av Yoshman:

Ja exakt, konsolerna är enklare och den stora massan spelar är där och inte på hemmabyggda PC-byggen. Vi är helt överens här så ser liksom inte problemet.

Och det är inget problem, utan detta var ett svar på listan du bad om då den hör med det o göra.

Skrivet av Yoshman:

Förstår överhuvudtaget inte kommentaren kring 4790K vs 6700K. Självklart är det inte någon som uppgraderar mellan dessa p.g.a. prestanda. Företag tenderar att köpa samma konfiguration till alla över en viss tidsperiod. Om man idag definierar en CPU för en desktop-maskin finns det överhuvudtaget inget anledning att välja något annat än 7700K, den kostar (i dollar) exakt samma som de andra två men är lite snabbare och modernare.

Så vad är vi egentligen oense om här?

Låt oss titta på vad jag citerade igen:

"Att man kör i7 "k"-modeller på arbetsplatser är nog inte så ovanligt, vi gör också det (well, de få som fortfarande använder stationära) då det helt enkelt är den snabbaste CPU för det vi gör. Däremot överklockar vi naturligtvis inte och gissar att extremt få som använder en "k"-modell för professionellt arbete kör den överklockad."

Så min poäng är precis det jag skrev:

"Om du inte OCar.. så är det inte direkt bättre prestanda... då det är IPC och frekvens tillsammans som spelar roll och upp till 400Mhz (typ 10%) är en hel del skillnad."

Mao... oklockad fanns det ingen poäng att välja 6700k. Du måste aktivera OC för att det skulle vara värt det, och detta har vi argumenterat om förr. Så min poäng här var att faktiskt poängtera exakt din kommentar om ingen OC i exakt denna situation när man väljer mellan dessa två, och varför 4790k faktiskt kan vara snabbare i vissa situationer då 10% högre frekvens spelar roll, om du sitter med 1-2 trådars last.

Skrivet av Yoshman:

Tror vi är helt överens här, men du verkar välja att missförstå...

Tror vi kan säga det samma om ditt eget svar

Skrivet av Yoshman:

Det som många kanske missat är att desktop är ett "löst problem", däremot har det hänt väldigt mycket både på bärbara (Skylake Core M presterar ungefär 40 % bättre än Broadwell M) och servers (här har man kunnat använda Moores lag till att öka antal kärnor).

*suck* nu är vi där med angränsande meningslös fakta igen...

Skrivet av Yoshman:

Varför skulle något vettig företag sänka priset på en produkt under den nivå där man fortfarande säljer? Marknaden för stationära datorer består idag väldigt mycket bara i att ersätta gamla modeller som rent mekaniskt tjänat ut, här kan självklart en konkurrent som AMD pressa priserna förutsatt att man också tar sig in på mer lukrativa marknader och använder inkomster där till att "köpa" marknadsandelar på desktop. Hur ska annars AMD täcka FoU-kostnader och dessa har börjat skenat för kiseltillverkning (vilket är en det mest synliga symptomet på att Moores "lag" inte längre gäller).

Det jag sa bör du nog läsa om igen. För det jag sa är att om man inte kan göra produkten bättre, så prioriterar man allt på att göra den mer prisvärd istället, då man vet att man inte kommer sälja så många. Är grundläggande försäljningstänk. Sälj 10st för 1000kr st eller sälj 1000st för 10kr st. Intel, precis som vi båda är överens om, kan inte göra mycket mer.

Men istället för att då dumpa priserna så att de säljer fler av den, så väljer de att göra andra hållet och släpper en överklockad 6700k, troligen i hopp om att få max vinst till AMDs konkurrens kommer. För hade de haft en konkurrent på liknande nivå hade de inte kunnat sälja samma CPU 2 gånger

Skrivet av Yoshman:

4790K, 6700K och 7700K har exakt samma pris i dollar. Så endera har du uppenbarligen fel här eller så anser du att Intel ligger bakom att sänka värdet på SEK.

Hoppas AMD kan stärka kronan och hoppas jag ser när det händer så man kan hämta hem sina USD

O nu är du bara tramsig. Du vet vad konkurrens är, och du vet vad som sker med priser när de inte finns. Att gamla CPUer är kvar på samma pris är ju nästan också ett bra tecken på det vi båda vet (och som jag förstår är överens om)... att inget nytt skett, då det gamla fortfarande är värt något.

Skrivet av Yoshman:

Och har begriper jag inte alls vad vi ens är oense om.

Ja, 5775C var den bästa CPUn för spel när den släpptes och den behöll den positionen en kort tid efter att 6700K lanserades.

Där har du vad jag inte är överens om.
Med tanke på att den fortfarande ger 6700k en match för pengarna, och tom gör det i oklockat läge, så håller jag inte med.

Läs artikeln vi diskuterar i. Titta på CPUn testerna, istället för att tjasa om "allt annat" som aldrig ens ser mer än 10-20% CPU last ändå. Spel är allt jag syftar på, och spel är allt jag bryr mig om prestandan, då det är där den faktiskt behövs. Om Anteckningar öppnar 0.01 sekunder snabbare spelar ingen roll. Spelprestanda är för mig, och med mycket stor sannolikhet för de flesta andra spelare, det enda som räknas.

5755c slår 6700k

5775c slår 6700k

5775c sopar golvet med typ allt.

Det som är mitt problem är att åter igen glömmer du bort vad det är du jämför här.

En typ 3,5Ghz CPU, 25W svalare än Skylake, med ynka 1600Mhz DDR3 som spöar din älskade Skylake gång på gång, i nya färska tester. Det krävs en överklockad 4,5Ghz Skylake, även kallad Kaby Lake, för att ta tillbaka tronen, med 2400Mhz DDR4 minnen och ändå 30W högre TDP (nästan 50% högre effekten tom). 7700k/6700k är snabb, no doubt, men inte effektiv direkt.

Det är löjlig skillnad när det krävs 50% mer TDP, 50% mer minnesbandbredd och typ 25% mer frekvens för att 6700k/7700k ska slå 5775c i spelen. Det är helt sjuk skillnad. Hur någon CPU ens klassas som Topklass med de kraven? Skulle som sagt gärna se 5.0Ghz 7700k vs 4,3Ghz 5775c med 2133/2400Mhz RAM i överklock vs överklock med så likt RAM och GPU som möjligt, för jag tror den hade tagit spel-tronen tillbaka.

Skrivet av Yoshman:

Efter ännu en liten tid blev det allt vanligare med DDR4 snabbare än 2166 MHz. Bl.a. DigitalFoundary har noterat att den gamla sanningen att minneshastighet inte spelar roll i spel gäller av någon anledning inte lägre. Se t.ex. hur pass bra i5-7600K skalar med minnesfrekvens i spel (de har tyvärr ingen i7-7700K).

Detta är dock intressant.
Skylakes minnesproblem gör dock det lite svårt att klocka detta, men det kan verkligen vara en av fördelarna (om typ den enda) med Kaby Lake över Skylake. Detta ska jag gärna kolla lite i, för det verkar konstigt att det är minnesbandbredd som är problemet. Det låter mer som att dens timeings är problemet, då DDR4 2133 timeings inte är kul, men det är spekulation baserat på att DDR3 2133 räcker enormt långt för spelen idag.

Skrivet av Yoshman:

Vet inte varför du verkar se Skylake som någon som försökt köra över din hund, men faktum är att 6700K kostade mindre än 5775C och med lite snabbare RAM så är den förra snabbare i både spel (dock marginellt) och andra program.

Kvar är ändå att 5775C når sin strålande prestanda på 65 W TDP, så är ändå nöjd med mitt val. För de som inte värdesätter 65 W mot lite sämre allmänprestanda är därför 6700K och nu 7700K ett bättre val. Eller vari ligger min tankevurpa här?

Så, jag rättade till det lite, då jag inte håller med om 6700k, pga infon ovan.

Kan säga detsamma... Skylakes minnesproblem, buss hastighetsproblem, dussin+ moderkort BIOS patcher, Prime95 bugg, svårighet att klockas utan att brinna upp osv. Hur kan detta ens accepteras som "bättre" bara för att få 0.01 sekunds snabbare startmeny, eller vad annat du tror en spelare vinner på vs en 5775c? Varför hyllas denna CPU till skyarna när den inte är mycket mer än en 4770k, som inte var bättre än 3770k heller på många sätt? Varför kan du inte ens ta kritik på din lilla 6700k vovve...

5775c är den fula ankungen som ingen verkar vilja ha, men trots detta är det utan tvekan den enda vettiga inom spel-CPU Intel släppt på snart 3 år. Och att man måste försvara en CPU som gör detta trots så låg frekvens, trots så låg TDP är ju löjligt.
Det är som den trimmade lilla V4an som spöar skiten ur V12 Ferrarin... men ingen vill se att den vinner för det får den inte. Är tragiskt.

Skrivet av Yoshman:

Är ingen politiker så ser inte var du försöker komma med detta.

Det ligger i dina svar.
En politiker vägrar svara direkt, utan ger alltid öppna svar, eller driver frågan mot den han/hon egentligen vill svara på. De är snabba på att poängtera att de håller med, men ändå ger ingen anledning till att de ändå kommenterar. De försöker gärna dränka frågorna i tunga svar med antingen massa meningslös fakta, eller detaljer som egentligen inte spelar någon roll.

Enklaste du kan göra är att sluta svamla om SMT teknik, cache fördelar och hela din livshistoria när du faktiskt fått en fråga, eller kommenterar någon annans svar. Svara på det du ska och låt det vara där. Om du håller med, okej, då behövs inget svar, det går utmärkt att säga "Håller med" Punkt. Eller klippa bort det du håller med helt. Om du inte håller med på en punkt, säg var/vad, något jag försökt göra ovan.

Det går inte att argumentera emot en politiker, då de bara rabblar fram meningslösa svar, och du är exakt som en släkting till mig som är politiker

typo
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

2300kr för en dual core. I nådens år, 2017. Galet.

Skrivet av Sisyfos:

Och jag köpte min i7 2700K (förvisso på REA) precis när Ivy Bridge kom 2012 för 2099kr
Det är intressant vad avsaknad av konkurrens och dollarkursen kan ställa till med.

Ungefär när köpte du din? Min 2700K köptes under sensommaren eller tidig höst samma år. 1949kr hos CDON på den tiden de hade Sweclockers-rabatten på 15%. Galet bra köp.

Permalänk
Inaktiv

Helt plötsligt kändes min 2500K för 1849:- väldigt dyr xP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Ungefär när köpte du din? Min 2700K köptes under sensommaren eller tidig höst samma år. 1949kr hos CDON på den tiden de hade Sweclockers-rabatten på 15%. Galet bra köp.

Det var med Sweclockers-rabatten och på CDON ja!
Men var det verkligen så bra som 1949kr? Har inte kvar kvittot

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: skulle inte överleva en vecka som politiker, säger allt för ofta precis vad jag tycker. Förstår inte riktigt varför du så ofta väljer(?) att missförstå vad jag skriver.

Du har fel om att i7-4790K och i7-6700K har samma IPC, finns flera tester kring detta. När båda kör på stock-klock är den senare snabbare, speciellt i heltalsintensiva fall där alla CPU-trådar används.

i7-6700 och i7-6700K kostar lika mycket och den senare är högre klockad (högre klockad än någon annan desktop Skylake). Så i7-6700K (och numera i7-7700K) har högsta officiella enkeltrådprestanda av alla CPU-modeller som går att köra. DET är orsaken till varför den modellen är den många väljer som arbetsmaskins.

Vidare har ingen ännu riktigt lyckas förklara varför L4-cachen hjälper i just spel men i princip inget annat. Kanske är just att spel allt mer börjar bli RAM-bandbreddsintensiva vara förklaringen, det skulle förklara varför Skylake/Kaby Lake ser en rätt bra boost i många spel (men inte alla, är inte heller alla spel som i7-5775C presterar bra i heller).

Om så är fallet hjälper det knappast lika mycket att stoppa i snabbare minnen till i7-5775C, L4 cachen har högre bandbredd än några idag existerande minnen ändå och den lär ta rätt stor andel av minnesreferenserna då den faktiskt gör skillnad. D.v.s. redan i7-6700K med tillräckligt snabbt DDR4 kommer vara snabbare, se även SweC test på samma frekvens där i7-7700K presterade bättre än i7-6700K och man tror orsaken är DDR4-2400 vs DDR4-2166.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt Gamer Nexus så är det väldigt beroende på moderkortet hur mycket spänning processorerna får/hur varmt processorerna går. Alltså även i stockutförande. Kanske skulle platsa in under nackdel även om det inte är direkt processorn.

Intressant, lust att länka? Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Det var med Sweclockers-rabatten och på CDON ja!
Men var det verkligen så bra som 1949kr? Har inte kvar kvittot

1942kr till och med:

Jag hade för mig jag betalade mer för den plattformen, galet billigt och bra ändå. Och det är inkl moms till och med. Man får inte ens en 7700K för det priset. Min 6700K-uppgradering, bara sett till moderkort, CPU+ ena minnespaketet (2x16GB) låg närmare 9000kr. Det har verkligen gått utför. :/

Kvittovisningen anser att den inte är skickad, men det är den. Riktigt trevligt system i de drygt fyra år jag haft den nu. Dessvärre har jag fått något svårfelsökt problem som genererar fel vilket tvingade mig att uppgradera. Hade fortsatt på samma plattform tills iallafall RyZen annars.

i7 920 och Asus Rampage II Gene (X58) som jag hade innan 2700K-plattformen kostade ca 6000kr. Och då med 3x2GB minneskit i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: skulle inte överleva en vecka som politiker, säger allt för ofta precis vad jag tycker. Förstår inte riktigt varför du så ofta väljer(?) att missförstå vad jag skriver.

Jag kan inte läsa dina tanka, bara in text och du själv uppenbarligen inte kan läsa vad jag faktiskt skriver, utan tolkar det fel du med:

Skrivet av Yoshman:

Du har fel om att i7-4790K och i7-6700K har samma IPC, finns flera tester kring detta. När båda kör på stock-klock är den senare snabbare, speciellt i heltalsintensiva fall där alla CPU-trådar används.

Har aldrig påstått detta. Läs igen. IPC x Frekvens...

Och tester du ser grafer på jämför antingen special 1 tråd last, eller 4 tråd last, och det realistiska scenariot du får i verkligheten är 1-2 trådar, enligt den info som diskuterats sedan typ 2 dagar tillbaka här.
Så 4200Mhz (6700k) vs 4400MHz (4790k) för 1 tråd
och 4000Mhz (6700k) vs 4400Mhz (4790k) för 2 trådar.
Skylake har inte 10% mer IPC än Haswell. Och när man tar frekvensskillnader med 200Mhz med på en tråd så är skillnaden extremt liten.

Så det finns scenario där de är väldigt lika, och där deras olika frekvenser är 200Mhz, men som jag säger så är den vid 2 trådar 400Mhz, och 4790k kommer ikapp eller tom vinna, om mått väldigt lite men ändå, trots lägre IPC, pga högre frekvens. (Samma frekvens anledning som du nedan var villiga att ta en i7a vs i5a)

Skrivet av Yoshman:

i7-6700 och i7-6700K kostar lika mycket och den senare är högre klockad (högre klockad än någon annan desktop Skylake). Så i7-6700K (och numera i7-7700K) har högsta officiella enkeltrådprestanda av alla CPU-modeller som går att köra. DET är orsaken till varför den modellen är den många väljer som arbetsmaskins.

Den har högsta enkeltrådiga oklockade prestandan, ja.
Men en 7600/6600k vid samma frekvens, har samma prestanda = min poäng.

Men okej, då har vi förklaringen till "varför 8 trådar". Det är bara för basfrekvensen i oklockad är högre. Enkelt svar. Ni är villiga att betala överpris för att ni inte vågar klocka den själva

Inte direkt prisvärt på något sätt när 7600k är under 3000kr även i förbokning, och 6700k är typ 3500kr, med samma 1 tråd 4,2Ghz prestanda även ur kartong. Men jag antar att så länge man tittar på entrådig prestanda för ditt jobb är priset irrelevant?

Skrivet av Yoshman:

Vidare har ingen ännu riktigt lyckas förklara varför L4-cachen hjälper i just spel men i princip inget annat. Kanske är just att spel allt mer börjar bli RAM-bandbreddsintensiva vara förklaringen, det skulle förklara varför Skylake/Kaby Lake ser en rätt bra boost i många spel (men inte alla, är inte heller alla spel som i7-5775C presterar bra i heller).

Jag är medveten om att det har varit svårt att förklara det, men det går inte att förneka iaf. Det handlar inte om att förklara det, utan egentligen att replikera det. Man måste inte förstå hela universum för att resa till månen

Skrivet av Yoshman:

Om så är fallet hjälper det knappast lika mycket att stoppa i snabbare minnen till i7-5775C, L4 cachen har högre bandbredd än några idag existerande minnen ändå och den lär ta rätt stor andel av minnesreferenserna då den faktiskt gör skillnad. D.v.s. redan i7-6700K med tillräckligt snabbt DDR4 kommer vara snabbare, se även SweC test på samma frekvens där i7-7700K presterade bättre än i7-6700K och man tror orsaken är DDR4-2400 vs DDR4-2166.

Jo, jag antar lite av detta, men eftersom 1600Mhz är på gränsen till flask i vissa spel, och om du trots allt överklockar CPUn till 4,3Ghz så vill du ju eliminera detta för att få ett rättvist test med 2400 vs 2400 (eller så nära som är möjligt).

Som sagt, undrar dock, om vi vänder på tanken... kan det vara så att det är den lägre accesstiden för just 2400 vs 2133, liknande som broadwells L4 som gör att den får den prestandan? Skylake skulle ju ha bättre minnesteknik, så om nu något i just Dx11 spel gör detta hamrande på cache/minne och CPUn är bättre optimerad så borde det ju ge lite fördel.

Skulle mao vara intressant att testa 2133 låg CL (10ns) vs 3000 mycket hög CL (typ samma faktiska 15ns som 2133 ofta har) vs dessa vanliga tester. För att förtydliga: 2133 CL15 vs 2133 CL 12 vs 3000 CL16 vs 3000 CL 21. Då har du två olika frekvenser och två snarlika total timing tider att jämföra. Sätt i en 7600k och testa

PS. Det är 2133 Mhz... inte 2166

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

1942kr till och med:

http://i.imgur.com/Tib3v9M.png

Jag hade för mig jag betalade mer för den plattformen, galet billigt och bra ändå. Och det är inkl moms till och med. Man får inte ens en 7700K för det priset. Min 6700K-uppgradering, bara sett till moderkort, CPU+ ena minnespaketet (2x16GB) låg närmare 9000kr. Det har verkligen gått utför. :/

Kvittovisningen anser att den inte är skickad, men det är den. Riktigt trevligt system i de drygt fyra år jag haft den nu. Dessvärre har jag fått något svårfelsökt problem som genererar fel vilket tvingade mig att uppgradera. Hade fortsatt på samma plattform tills iallafall RyZen annars.

i7 920 och Asus Rampage II Gene (X58) som jag hade innan 2700K-plattformen kostade ca 6000kr. Och då med 3x2GB minneskit i priset.

Hmmm, okej då var det nog inte samtidigt vi köpte för jag är 100 på att jag byggde ihop datorn Juli/Augusti 2012, inte September.
Då betalade jag nog ett par hundringar extra ändå för jag vill minnas att det var precis över 2K.

Det är hur som helst riktigt jäkla ironiskt att det nästan skulle vara värt att köpa CPU'n igen idag 2017 för 2K jämfört med en i5 6600K/7600K för 2.5K+ bara på grund av de extra trådarna
Det var riktigt tur att jag inte valde en i5 3570K istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

1942kr till och med:

http://i.imgur.com/Tib3v9M.png

Jag hade för mig jag betalade mer för den plattformen, galet billigt och bra ändå. Och det är inkl moms till och med. Man får inte ens en 7700K för det priset. Min 6700K-uppgradering, bara sett till moderkort, CPU+ ena minnespaketet (2x16GB) låg närmare 9000kr. Det har verkligen gått utför. :/

Kvittovisningen anser att den inte är skickad, men det är den. Riktigt trevligt system i de drygt fyra år jag haft den nu. Dessvärre har jag fått något svårfelsökt problem som genererar fel vilket tvingade mig att uppgradera. Hade fortsatt på samma plattform tills iallafall RyZen annars.

i7 920 och Asus Rampage II Gene (X58) som jag hade innan 2700K-plattformen kostade ca 6000kr. Och då med 3x2GB minneskit i priset.

Nice.
Var ett fynd helt klart.

Jag själv var glad för 4790k @ 2500kr.... men det var detta året, så jag har inte haft 5 års prestanda bakom
Det var helt klart en mer prisvärd tid med både mer konkurrens och friskare valutor... eller ja.. friskare för oss.

Att folk accepterar 4000kr+ för CPU och 8000kr+ för GPU förstår jag inte. Jag kan inte finna logik i sådana köp, utan det är "jag har för mycket pengar" problem imho. Det är sådana situationer som ger PC sidan uselt rykte om att vara dyrt vs tex konsol. Och helt ärligt, när en 7700k kostar samma som en hel PS4 Pro, så börjar man undra var i tusan vi är på väg.

Enda fördelen jag kan se är att begagnatmarknaden är väldigt unik idag. Andrahandsvärdet på bra PC delar är helt sjukt.

Ex ett helt nytt Z77 moderkort jag hade över, köptes för ca 750kr. Sålde jag för nån månad sedan för 1325kr... liksom... what?!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Skylake har inte 10% mer IPC än Haswell. Och när man tar frekvensskillnader med 200Mhz med på en tråd så är skillnaden extremt liten.

Hmmm, i Cinebench verkar det ju absolut stämma men frågan är ju då varför 6700K presterade hela 17% bättre vid 4.4GHz i det här gamla testet i GTA V?
Digital Foundry skall ha använt 2666MHz DDR4 för testet och DDR3-minnena de använde är ej specificerade men låt oss säga att det är 1600MHz-minnen för det är ju trots allt "mellanklass" när det gäller DDR3.

Det är ingen liten skillnad inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm, i Cinebench verkar det ju absolut stämma men frågan är ju då varför 6700K presterade hela 17% bättre vid 4.4GHz i det här gamla testet i GTA V?
Digital Foundry skall ha använt 2666MHz DDR4 för testet och DDR3-minnena de använde är ej specificerade men låt oss säga att det är 1600MHz-minnen för det är ju trots allt "mellanklass" när det gäller DDR3.

Det är ingen liten skillnad inte.

Därför Skylake @ 4,4Ghz är överklockad 400Mhz (Haswell i detta fall är överklockad 200Mhz) och har betydligt bättre optimeringar som gör den bättre vid spel. Rå IPC prestanda är dock en annan sak. Så notera att det vi två diskuterade har o göra med deras speciella situation där de kör i7 "k" CPUer, at stock för deras 1-2 trådade kodnings projekt.

Om du överklockar, och når samma frekvens så kommer den högre IPCn komma till nytta, helt klart

Sen har DDR3 Minnes prestanda och just 2666Mhz minne som också diskuterats nu, visat att även skylake har nytta av högre RAM prestanda, men vi vet inte "varför".

Skulle dock velat se en 5775c i det testet tom bara på 4.0-4.2Ghz... då den troligen hade spöat allt i just spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Därför Skylake @ 4,4Ghz är överklockad 400Mhz (Haswell i detta fall är överklockad 200Mhz) och har betydligt bättre optimeringar som gör den bättre vid spel. Rå IPC prestanda är dock en annan sak. Så notera att det vi två diskuterade har o göra med deras speciella situation där de kör i7 "k" CPUer, at stock för deras 1-2 trådade kodnings projekt.

Om du överklockar, och når samma frekvens så kommer den högre IPCn komma till nytta, helt klart

I see.

Skrivet av Paddanx:

Sen har DDR3 Minnes prestanda och just 2666Mhz minne som också diskuterats nu, visat att även skylake har nytta av högre RAM prestanda, men vi vet inte "varför".

Skulle dock velat se en 5775c i det testet tom bara på 4.0-4.2Ghz... då den troligen hade spöat allt i just spel.

Mjo Skylake verkar sannerligen mysa med högre minnesfrekvenser.
Och i synnerhet Kaby Lake då som enligt Sweclockers test såg en 5-8% ökning av minimum FPS i The Witcher 3/Battlefield 1 bara av bytet från 2133MHz-minnen till 2400MHz.

Frågan är ju då vad 3200MHz skulle göra med Kaby Lake
Ett test med alla minnesfrekvenser där ute både för DDR3/DDR4 och i7 5775C OC ställd mot i7 7700K OC vore riktigt mumma för att se hur det ser ut en gång för alla.
Men jag tror nog att i7 7700K skulle vinna på grund av just snabbt DDR4.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo Skylake verkar sannerligen mysa med högre minnesfrekvenser.
Och i synnerhet Kaby Lake då som enligt Sweclockers test såg en 5-8% ökning av minimum FPS i The Witcher 3/Battlefield 1 bara av bytet från 2133MHz-minnen till 2400MHz.

Frågan är ju då vad 3200MHz skulle göra med Kaby Lake
Ett test med alla minnesfrekvenser där ute både för DDR3/DDR4 och i7 5775C OC ställd mot i7 7700K OC vore riktigt mumma för att se hur det ser ut än gång för alla.
Men jag tror nog att i7 7700K skulle vinna på grund av just snabbt DDR4.

Jag tror att om den får 5.0Ghz och 3Ghz DDR4 med låg timing så ja, skulle den bli svårslagen. Men hur man än vänder det så tävlar en trimmad supercharger 6L V8 med NOS mot en liten japanare... och ändå har svårt att vinna?!?

Mao även om 7700k vinner, vad vinner den? Att den med enormt mycket snabbare allt kan vinna med nöd o näppe?

Dock som jag sa ovan, undrar jag om det är DDR4s långsamma timeing, dvs 2133 CL15s 14-15ns vs DDR3 2133 CL9 8,5ns som är problemet. DDR4 har mao högre bandbredd som inte behövs, men de snabbare versionerna kanske har bättre overall timeing, som faktiskt spelar roll. 3000 CL15 är ju trots allt 10ns, typ samma som 1600Mhz CL8, vilket är rätt gammal "prestanda" även där.

Bandbredd hjälper ju bara när du behöver det. Medan om nu spelen älskar 5775c L4... så kanske de vill ha DDR4 med <10ns

Edit: Sen kan man se pris/prestanda på olika sätt. Hittade denna videon som faktiskt säger en hel del:
https://www.youtube.com/watch?v=AWjFjN_PBWo
6 kärnig gammal Xeon för 500kr? Moderkort för 1500kr och OC till 4Ghz så spelar du spel rätt bra (GTAV / FO4), samt har 6 trådar... undrar om den inte faktiskt hade hanterat BF1 enormt bra i multiplayer. Ingen Kaby Lake spöare, men banne mig rätt bra prestanda för 2000kr

Permalänk
Medlem

@Paddanx har du smetat fingrarna på LSD frimärken eller? Tangentbordet har fått jobba hårt idag... herregud haha
Tänkte bara säga att jag har köpt gtx1080 och ska köpa 7700k *poke poke*

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@Paddanx har du smetat fingrarna på LSD frimärken eller? Tangentbordet har fått jobba hårt idag... herregud haha
Tänkte bara säga att jag har köpt gtx1080 och ska köpa 7700k *poke poke*

Jag har slitit lite extra på tangentbordet idag, ja

Med tanke på din gamla CPU i sign, så förstår jag helt varför du gör det dock. Ser fram emot en OC rapport.

PS. Du borde dock titta på den edit länken jag gjorde ovan... för det är just en 6-kärnig $50 CPU till 1366 moderkort. Så du kanske sitter på en guldgruva till 4Ghz 6-core 12-trådars arbetshäst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm, okej då var det nog inte samtidigt vi köpte för jag är 100 på att jag byggde ihop datorn Juli/Augusti 2012, inte September.
Då betalade jag nog ett par hundringar extra ändå för jag vill minnas att det var precis över 2K.

Det är hur som helst riktigt jäkla ironiskt att det nästan skulle vara värt att köpa CPU'n igen idag 2017 för 2K jämfört med en i5 6600K/7600K för 2.5K+ bara på grund av de extra trådarna
Det var riktigt tur att jag inte valde en i5 3570K istället.

Det kan nog stämma, minnespriserna borde ha varit bättre då när du köpte (även om de var rätt bra även när jag slog till). Jag har för mig att 2700, icke-K utgåvan dvs, var dyrare än 2700K. Ivy Bridge? Var rätt många hundralappar dit och vid tidpunkten kändes det inte som ett bra val. 2700K var den förmodligen bästa konsumentprocessorn som släppts vid den tidpunkten och det enda 3770 och 3770K erbjöd var PCI-e 3.0 vilket inte var så speciellt givande.

Haha, instämmer. Även om vi båda skaffade den rätt sent så är det en CPU som hållit sig riktigt bra. Förvånar mig inte om den säkert håller bra i tio år. De som suttit med första generationens i7 processor, Bloomfield/X58 och i7 920 har kunnat använda deras processorer i 9 år utan större problem.

Hehe jo, en i5'a hade inte varit lika kul idag. Även om nytt snabbare minne ger de en rejäl prestandakick, speciellt 2500K.

Skrivet av Paddanx:

Nice.
Var ett fynd helt klart.

Jag själv var glad för 4790k @ 2500kr.... men det var detta året, så jag har inte haft 5 års prestanda bakom
Det var helt klart en mer prisvärd tid med både mer konkurrens och friskare valutor... eller ja.. friskare för oss.

Att folk accepterar 4000kr+ för CPU och 8000kr+ för GPU förstår jag inte. Jag kan inte finna logik i sådana köp, utan det är "jag har för mycket pengar" problem imho. Det är sådana situationer som ger PC sidan uselt rykte om att vara dyrt vs tex konsol. Och helt ärligt, när en 7700k kostar samma som en hel PS4 Pro, så börjar man undra var i tusan vi är på väg.

Enda fördelen jag kan se är att begagnatmarknaden är väldigt unik idag. Andrahandsvärdet på bra PC delar är helt sjukt.

Ex ett helt nytt Z77 moderkort jag hade över, köptes för ca 750kr. Sålde jag för nån månad sedan för 1325kr... liksom... what?!

4790K för 2500kr var riktigt bra med, själv såg jag nog aldrig några bra priser på den. låg väl i regel alltid en bra bit över 3000kr när den var som mest aktuell.

Jag är beredd att hålla med. Speciellt när det ändå är produkter som riktas till konsumenter. Problemet är ju mycket brist på alternativ, är ju rätt få företag vi har att välja på. Tacksamt nog håller iallafall processorerna riktigt bra ändå, vilket också säger mycket om hur pass utvecklingen stagnerat under senare år.

Och jag håller med om PS4 Pro. Personligen tycker jag det är en smått onödig produkt och dessutom dyr. Men jämför man med vad man får på PC och vad PS4 (Pro) faktiskt klarar av så känns det som en stor vinst för, i detta fall, Sonys del.

Bra förtjänst där, var det ett vanligt ATX eller mATX? Hade det varit ett m-ITX moderkort hade du nog fårr mycket mer ändå, de var relativt sällsynta när de fortfarande fanns i handeln. Speciellt de bättre modellerna.
Nästan så man borde överväga att köpa dubbla moderkort i framtiden. Antingen går det ursprungliga sönder så ett nytt behövs för att slippa uppgradera. Eller så kan man sälja med viss förtjänst när någon annan vill ha något bättre.

Jag minns när Bitcoin var som mest populärt så var begagnatpriserna på Radeon HD5850 riktigt höga, det var det bästa kortet sett till hash/valuta. Hade jag sålt mitt kort då hade jag nog kunnat få ut runt 3000kr. Men behålde det då jag inbillade mig att jag skulle ha den till någon dator. Kortet köptes för ganska precis 7 år sedan nu och lär inte få många av dagens nya spel att rulla speciellt fort ens i 1920x1080. Och då köpte jag det kortet, då, för att köra 3st 1920x1200-skärmar i Eyefinity. Vilket också fungerade helt okej vid tidpunkten. Nåväl, den lär nog bli ett riktigt trevligt kort i ett framtida retro-bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Intressant, lust att länka? Mvh

https://www.youtube.com/watch?v=VLxPjoY6QgE&t=1138s
Vet inte exakt vart han säger det, tyvärr

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha, instämmer. Även om vi båda skaffade den rätt sent så är det en CPU som hållit sig riktigt bra. Förvånar mig inte om den säkert håller bra i tio år. De som suttit med första generationens i7 processor, Bloomfield/X58 och i7 920 har kunnat använda deras processorer i 9 år utan större problem.

Det dock som gör SB för mig den enda hållbara (gamla) grunden idag är SATA 3. Utan PCI-E så är alla expansionskort för tex M.2 delvis förlust, och även RAID kort kan inte få en SSD att fungera bra. Så att sitta låst med SATA 2 där är lite segt i första gen i7.

Skrivet av anon5930:

Hehe jo, en i5'a hade inte varit lika kul idag. Även om nytt snabbare minne ger de en rejäl prestandakick, speciellt 2500K.

Utan tvekan den bästa uppgraderingen för en gammal i Core plattform är snabbare minnen, eller iaf OC de man har 1 steg kan göra under på spelprestanda.

Skrivet av anon5930:

4790K för 2500kr var riktigt bra med, själv såg jag nog aldrig några bra priser på den. låg väl i regel alltid en bra bit över 3000kr när den var som mest aktuell.

Jo det var definitivt efter dens prime time, men det var ju samma med din 2700k vs 3770k. Och med tanke på att de verkar nå 4.8Ghz då de är sista gen 22nm gör det inte sämre

Skrivet av anon5930:

Bra förtjänst där, var det ett vanligt ATX eller mATX? Hade det varit ett m-ITX moderkort hade du nog fårr mycket mer ändå, de var relativt sällsynta när de fortfarande fanns i handeln. Speciellt de bättre modellerna.
Nästan så man borde överväga att köpa dubbla moderkort i framtiden. Antingen går det ursprungliga sönder så ett nytt behövs för att slippa uppgradera. Eller så kan man sälja med viss förtjänst när någon annan vill ha något bättre.

Vanligt mATX, budget kort, enkelt ASUS kort som egentligen inte var värt mycket. Det var det sista kortet som fanns o köpa i Sverige när jag köpte 2 av dem (de sista). Enda fördelen... Z77
Ena kortet hamnade i en väns maskin, och går än vad jag vet, och den andra hamnade i hyllan, tills förra månaden.

Skrivet av anon5930:

Jag minns när Bitcoin var som mest populärt så var begagnatpriserna på Radeon HD5850 riktigt höga, det var det bästa kortet sett till hash/valuta. Hade jag sålt mitt kort då hade jag nog kunnat få ut runt 3000kr. Men behålde det då jag inbillade mig att jag skulle ha den till någon dator. Kortet köptes för ganska precis 7 år sedan nu och lär inte få många av dagens nya spel att rulla speciellt fort ens i 1920x1080. Och då köpte jag det kortet, då, för att köra 3st 1920x1200-skärmar i Eyefinity. Vilket också fungerade helt okej vid tidpunkten. Nåväl, den lär nog bli ett riktigt trevligt kort i ett framtida retro-bygge.

Det mest skrämmande var hur mycket det var värt även när 7970 korten var aktuella... då det fortfarande hashade en hel del. Jag fick tag i ett 5850 och ett 5830, samt ett drös 4870 kort, som tuggade ett tag. Var sen när man köpte 7970 och de tillsammans med de gamla tuggade bokstavligt talat hem hela sin kostnad som det var uppenbart hur mycket pengar det fanns o tjäna. Sista av de 7970 korten såldes nu i veckan... sorgset.
Alla de 5850/4870 gav jag bort till en sweclockers medlem som hade fått åsknedslag och barnens maskiner har pajat. De har betalt sig flera gånger om, så fanns ingen poäng att sälja imho.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte varför så många är missnöjda med prestandan av 7600k och 7700k?
Det här ger ju ett riktigt guldläge för AMD och dess kommande CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

om någon fortfarande kollar detta, såg videon av linustechtips och tydligen är msrp 350usd för 7700k (alltså oförändrat). det betyder alltså att vi har sverige att skylla på.

Priset blev ändå skevt om man räknar dollarkurs + moms = slutpris. Blir fortfarande för lite i pris...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds