Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp eller tips av er här, en kompis som behöver en dator som klarar av lätt "ett program som processar sjukt mycket data, sjukt ram-krävande som simulerar pokerhänder och miljoner olika flopptexturer på samma gång mot en databas på miljontals händer". Frågan är, vilken typ av processor lär behövas, jag gissar på kanske en i7:a alternativ om han is vänta till Ryzen kommer?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Behöver hjälp eller tips av er här, en kompis som behöver en dator som klarar av lätt "ett program som processar sjukt mycket data, sjukt ram-krävande som simulerar pokerhänder och miljoner olika flopptexturer på samma gång mot en databas på miljontals händer". Frågan är, vilken typ av processor lär behövas, jag gissar på kanske en i7:a alternativ om han is vänta till Ryzen kommer?

Låter som väldigt multitrådat. Så i7 6800K eller Ryzen låter rätt, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämnde det av två anledningar: dels är det ett vanligt yrke och relativt många här på SweC har detta yrke.

Dels då det ofta nämns som en grupp som har nytta av väldigt starka CPUer, vilket är sant men precis som nästan alla andra grupper av desktop-användare är det mest viktiga prestanda per kärna.

Lista gärna alla vanliga fall som skalar så pass bra att lägre klockade modeller med fler kärnor ger högre total prestanda!

4790K/6700K/7700K är inte på något sätt magiska i att ha exakt rätt mängd av antal CPU-trådar eller något annat. De är typiskt det bästa man kan köpa till skrivbordet då de råkar vara de modeller med högst enkeltrådprestanda.

Sedan är gamers absolut en viktig grupp för "k"-serien, men antalet gamers på PC är mindre än vad många verkar tro här. Hur förklarar man annars att endast 10-20 % av omsättningen av spelförsäljning går till PC, konsolerna har flera gånger högre omsättning.

Självklart är det svårt att hitta officiell statistik på detta, det klassas normalt som affärshemligheter.

Här är i alla fall ett exempel från en handlare med rätt bra omsättning
https://blog.neweggbusiness.com/components/10-best-selling-cp...

Hade fel om i5, i5-4460 ligger faktiskt två i antal men då den bara är 6:a i omsättning, efter många E-serie modeller som knappast säljer i några större volymer.

Enda sättet att få ihop antal med omsättning mellan i7-6700K och i5-4460 är att den förra säljer långt bättre.

Att man kör i7 "k"-modeller på arbetsplatser är nog inte så ovanligt, vi gör också det (well, de få som fortfarande använder stationära) då det helt enkelt är den snabbaste CPU för det vi gör. Däremot överklockar vi naturligtvis inte och gissar att extremt få som använder en "k"-modell för professionellt arbete kör den överklockad.

Men hela desktop är i dag en nisch, massmarknaden kör laptops vilket nog förklarar varför desktop i3 har så låg andel. Klarar man sig med desktop i3 (vilket en klar majoritet gör) så klarar man sig även med en laptops då de snabbaste i7-modellerna från U-serien är i princip lika snabb som desktop i3.

Och åter igen angående prestanda för i7-7700K.

Är det vettig att uppgradera från i7-4770K eller senare? Knappast!

Men om man idag behöver köpa en ny desktop CPU för spel eller andra krävande desktop-laster så är i7-7700K för de flesta den snabbaste modell pengar kan köpa.

Finns en liten nisch där det är mer effektivt att köra E-serien, men det är en väldigt liten nisch då de flesta saker skalar illa med CPU-kärnor.

Sitter då Intel på händerna och gör inget? Tja, antag att så är fallet, verkar det vara en bra strategi när vi ser folk här fortfarande nöjda med i7-2600K? Man vill nog inget hellre än att hitta något sätt att skruva upp prestanda så programmerarna börjar skriva än mer innefektiva program så alla blir tvingade att uppgradera.

Men det går inte då Dennard-scaling är död, när den dog kunde man inte längre skruva upp frekvenserna enbart genom att gå till mindre tillverkningsnoder.

Och nu är vi även i sluttampen på Moores lag. Enda Moores kan användas till vad det gäller enkeltrådprestanda är att göra all bredare designer med djupare buffertar etc.

Intel har redan den CPU med högst enkeltrådprestanda, så här långt har ingen utom Apple något som ens matchar Sandy Bridge i enkeltrådprestanda (Apple kan i vissa lägen matcha Haswell, men i andra lägen är man rätt långt efter).

Om Intel bara segar, varför är det då ingen som tror att Zen kommer ha högre enkeltrådprestanda än vad Intel har? Frågan är om Zen kommer ha högre enkeltrådprestanda än Apple (Zen kommer definitivt ha högre absolut prestanda än Apples CPU, men det är lite olika segment).

Sanningen är att det finns en begränsad mängd parallellism i varje enskild instruktionsström och sedan Sandy Bridge ligger man väldigt nära denna gräns, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att öka enkeltrådprestanda speciellt mycket mer.

i7-7700K har faktiskt relativt stor boost med sina ~9 % ökning från i7-6700K (som var den tidigare ledaren), det mesta kommer dock från högre frekvens.

Nej det var lite det med statestiken jag undrade över.
Jag hittade också bara statistik från butiker men den är troligen ganska missvisande då de stora drakarna som DELL, Lenovo m.m inte finns där och de står för en enormt stor post samt riktar sig ofta till en helt annan marknad.

Permalänk

Vad använder sig sweclockers av metod för att testa överklockningen för att kunna avgöra om den är stabil? prime 95 i 24 h? Intel burn test etc?

Permalänk
Medlem

Enligt Gamer Nexus så är det väldigt beroende på moderkortet hur mycket spänning processorerna får/hur varmt processorerna går. Alltså även i stockutförande. Kanske skulle platsa in under nackdel även om det inte är direkt processorn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Kan inte annat än hålla med. Har suttit på en 4770k sen den släpptes och ser ingen som helst anledning att uppgradera. Intel har blivit på tok för lata på sin tron. Jävligt lustigt att de ändrar produktnamn på saker som fortfarande är exakt likadana som tidigare generation, men alltid lurar det väl någon.
Utan riktigt konkurens blir det såhär, har inte hänt ett skit på 5 år.
Hör och häpna så är jag mer sugen på AMD's kommande Zen än Inteltråk.

Fast det stämmer ju inte.

Permalänk
Datavetare

Är mycket jag inte förstår med dina lite udda svar och aggressiva attityd, men ska göra mitt bästa för att svara.

Skrivet av Paddanx:

Som jag ser ovan så är 7600k precis lika snabb @ 5,0Ghz i single-tråd prestanda. Och 6600k har samma IPC den med, men kan inte nå den frekvensen. Så... enkel trådig prestanda på en 8 trådig CPU är bra för???

Försökte skriva så tydlige så möjligt: är inget magiskt med just fyra kärnor och åtta trådar, det är bäst därför att modellerna med högst enkeltrådprestada råkar vara desktop i7 som har just fyra trådar och åtta trådar. Intel har nog aktat sig för att göra i3:or till de högst klockade för om man gjort det skulle man rätt säkert tappat försäljning dit och är sämre marginaler där.

Enkeltrådprestanda är kung på skrivbordet, det helt enkelt därför att de flesta problem som ska lösas här är av en art som inte lämpar sig för att sprida jobbet över kärnor. Och att inte allt går bra att sprida över många kärnor har fundamentalt fysiska orsaker, som att hastigheten signaler kan propagera inte är oändligt.

Skrivet av Paddanx:

Som jag ser ovan så är 7600k precis lika snabb @ 5,0Ghz i single-tråd prestanda. Och 6600k har samma IPC den med, men kan inte nå den frekvensen. Så... enkel trådig prestanda på en 8 trådig CPU är bra för???

För att:
1. Folk köper annat än spelmaskiner... typ företag köper OEM HP/Dell maskiner, ofta laptops. Minns du de i5/i3 som tråden nämnde ovan säljer mer än alla i7orna tillsammans?

2. Precis som tråden redan sagt... om en 2600k duger än för dem, och som du själv sagt, en haswell duger än, varför ska vi köpa nya? Så vi köar inte direkt för att byta CPU varje generation som man gjorde förr. Minns man både bytte CPU en och tom två gånger på en generation förr. Vartannat år fick man punga ut för nytt, eller så låg man illa efter. Idag kan 4 år gamla Haswell hänga med bra.

3. Konsolerna har nu blivit så pass kraftfulla så att även Svensson som inte kan överklocka sin "k" CPU kan lista ut hur man startar ett spel med rätt bra grafik. De har fört spel till massan... Så säg hej till de 5 miljoner+ spelarna där ute... (tack för korrigeringen @Bruce Wayne)

7700K är bättre än 7600K då allt fler saker, bl.a. dagens spel, kan dra nytta av SMT. SMT är också väldigt effektivt för saker som både beror på I/O och rå CPU-beräkningar (t.ex. kompilering). I flera av dessa laster presterar ofta i3 (två kärnor + SMT) och i5 (fyra kärnor utan SMT) väldigt nära vid samma frekvens och mikroarkitektur.

Här finns dock lite "magi" i just fyra trådar + SMT (vilket är relativt nytt, backar man några år fanns ingen relevant vinst med i7 utöver lite högre frekvens), det råkar matcha konfigurationen på dagens konsoler rätt bra och spelmotorerna är främst designade med konsolerna i åtanke. Vidare är fyra kärnor + SMT en väldigt vanligt modeller hos programmerare (av orsaker listad ovan) vilket ofta medför att spel är mest testade på just den konfigurationen.

Angående OEM och CPUer. Kan bara tala för de företag jag jobbat för och har därför bara erfarenhet från Dell och HP. Båda dessa "drakar" har normalt "k" modellen av desktop i7 för sina run-of-the-mill desktops, vilket är modellerna de företag jag jobbat på kört med. Det finns modeller med i3/i5, men de verkar mest vara något man har för att kunna stoltsera med ett lågt ingångspris. Finns också modeller med Xeon E3 som i princip är en fyrkärnig i7 med någon extra finess. Slutligen finns "workstations" med dual Xeon E5, men då tittar vi på en helt annan prisnivå och dessa lär bara köpas in vid behov.

Det jag har från att googlat samt vad jag "hört" från lite olika källor är att desktop i7 är Intels klart bäst säljande serie för stationära. Verkar också rätt rimligt då de som klarar sig med mindre med stor sannolikhet väljer en laptop i stället för en budget-desktop. Överhuvudtaget är desktop allt mer av en nischmarknad idag. Fanns ju rykten om att Intel tänkte köra enbart med desktop-modeller med ytmonterad CPU efter Haswell, hände uppenbarligen inte men vem vet om det fanns något uns av sanning i det ryktet.

Ja exakt, konsolerna är enklare och den stora massan spelar är där och inte på hemmabyggda PC-byggen. Vi är helt överens här så ser liksom inte problemet.

Skrivet av Paddanx:

Vilket får mig att poängtera 4790k vs 6700k
4200Mhz 4 kärnor, 4400 1-2 kärna vs 4000 en kärna, 4200Mhz endast på en kärna.

Om du inte OCar.. så är det inte direkt bättre prestanda... då det är IPC och frekvens tillsammans som spelar roll och upp till 400Mhz (typ 10%) är en hel del skillnad.

Förstår överhuvudtaget inte kommentaren kring 4790K vs 6700K. Självklart är det inte någon som uppgraderar mellan dessa p.g.a. prestanda. Företag tenderar att köpa samma konfiguration till alla över en viss tidsperiod. Om man idag definierar en CPU för en desktop-maskin finns det överhuvudtaget inget anledning att välja något annat än 7700K, den kostar (i dollar) exakt samma som de andra två men är lite snabbare och modernare.

Så vad är vi egentligen oense om här?

Skrivet av Paddanx:

Och jag tror ingen argumenterar emot dig att Intel nått taket. Tror dom det är vad vi alla säger, och varför 7700k egentligen är totalt meningslös. Men normalt sett när en teknik når taket... typ om man inte har mer prestanda att ge, så fokuserar man på att göra tekniken billigare istället, så fler kan ha den.

Tror vi är helt överens här, men du verkar välja att missförstå...

Har explicit skrivit att en uppgradering från t.ex. 4770K är i princip alla lägen meningslös. Om man däremot behöver köpa ett nytt desktop-system idag finns det väl ändå ingen anledning att välja något annat än i7-7700K över tidigare motsvarande modeller, eller?

Och om ingen argumenterar emot att man nått taket, varför allt gnäll om att inte mer hänt? Är lite som att gnälla över att ljusets hastighet fortfarande inte ändrats...

Det som många kanske missat är att desktop är ett "löst problem", däremot har det hänt väldigt mycket både på bärbara (Skylake Core M presterar ungefär 40 % bättre än Broadwell M) och servers (här har man kunnat använda Moores lag till att öka antal kärnor).

Varför skulle något vettig företag sänka priset på en produkt under den nivå där man fortfarande säljer? Marknaden för stationära datorer består idag väldigt mycket bara i att ersätta gamla modeller som rent mekaniskt tjänat ut, här kan självklart en konkurrent som AMD pressa priserna förutsatt att man också tar sig in på mer lukrativa marknader och använder inkomster där till att "köpa" marknadsandelar på desktop. Hur ska annars AMD täcka FoU-kostnader och dessa har börjat skenat för kiseltillverkning (vilket är en det mest synliga symptomet på att Moores "lag" inte längre gäller).

Skrivet av Paddanx:

Intel har valt att göra tvärt om... de höjer priset för de vet att de som köper den kommer köpa den pga de vill ha den... inte pga den är "värt pengarna". Detta gör att AMD faktiskt har en chans att verkligen röra om i marknaden dock... något som verkligen behövs.

4790K, 6700K och 7700K har exakt samma pris i dollar. Så endera har du uppenbarligen fel här eller så anser du att Intel ligger bakom att sänka värdet på SEK.

Hoppas AMD kan stärka kronan och hoppas jag ser när det händer så man kan hämta hem sina USD

Skrivet av Paddanx:

jag säger forfarande... ge mig en Zen 4,5Ghz med broadwells extra fördel, med skylakes nya cache hantering så kan jag förstå högre priset. Men min poäng här är... när 5775c släpptes så var den för spel, den bästa CPUn, men den kostade mer. Och du ansåg den då inte värt det... men när 7700k kommer och kostar mer än 5775c gjorde, och inte är något mer än en överklockad skylake, så är den plötsligt värd det... trots att de i spel har typ samma prestanda.

Om man nu bara tänker spela ändå... varför är inte båda värda det?

Och har begriper jag inte alls vad vi ens är oense om.

Ja, 5775C var den bästa CPUn för spel när den släpptes och den behöll den positionen en kort tid efter att 6700K lanserades. Det vad en av två stora orsaker till varför jag själv valde en 5775C till min speldator (den andra är att jag högt värdesätter hög perf/W och låg absolut W då jag vill ha en tyst dator).

Men efter att FCLK problemet var åtgärdat var det i stort sätt jämt skägg mellan 6700K och 5775C i spel medan den förra är snabbare i princip allt annat.

Efter ännu en liten tid blev det allt vanligare med DDR4 snabbare än 2166 MHz. Bl.a. DigitalFoundary har noterat att den gamla sanningen att minneshastighet inte spelar roll i spel gäller av någon anledning inte lägre. Se t.ex. hur pass bra i5-7600K skalar med minnesfrekvens i spel (de har tyvärr ingen i7-7700K).

Vet inte varför du verkar se Skylake som någon som försökt köra över din hund, men faktum är att 6700K kostade mindre än 5775C och med lite snabbare RAM så är den förra snabbare i både spel (dock marginellt) och andra program.

Kvar är ändå att 5775C når sin strålande prestanda på 65 W TDP, så är ändå nöjd med mitt val. För de som inte värdesätter 65 W mot lite sämre allmänprestanda är därför 6700K och nu 7700K ett bättre val. Eller vari ligger min tankevurpa här?

Skrivet av Paddanx:

Problemet är att argumentera mot honom är som att prata om politik. Oavsett om du har rätt eller fel, så är där anhängare som röstar på det partiet även om det har fel... så man blir dumförklarad för att man inte tror på politikern.

Folk måste börja kritisera även de bästa svaren en sådan person ger, då han har faktiskt fel rätt ofta, men han begraver det i meningslös fakta som gör att man inte ser det.

Är ingen politiker så ser inte var du försöker komma med detta.

Gräver du lite i dessa forum ser du att jag absolut backar bara någon faktiskt pekar vad som är fel i det jag skriver. Ser inte speciellt mycket mer än en kavalkad av frustration i det du skriver här: peka ut vad i det jag skriver som är fel i stället!

Försöker inte dumförklara någon med vilje. Men är programmerare (och har säkert någon diagnos ovan på det) som jobbar med stora team sprida över hela världen. Där har jag lärt mig att det är en nästan en garant för missförstånd om man lindar in saker, försöker vara "diplomatisk". Så om något verkar som en dumförklaring är det absolut inte syftet, vill bara så rakt och enkelt som möjligt peka på vad min kunskap, övertygelse eller i vissa fall kvalificerade gissning säger och det står i kontrast mot någon annans kunskap, övertygelse eller kvalificerad gissning.

En av de få gånger man faktiskt har någon nytta av att lägga tid på att skriva här är just när man har fel, då har man lärt sig något nytt!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Äh. Det var bara en pik. Han förklarade för mig hur min egna personliga åsikt gällande 6800K's förträfflighet gentemot (då, kommande) Kaby var fel i en tidigare tråd. Den kostar ju inte så mycket mer och man får mycket mer för pengarna.

Då undrar jag om du ens förstod vad jag pekade på? i7-6800K är en $100 dyrare CPU på en dyrare plattform.

Mitt påstående var: i majoriteten av fallen kommer majoriteten av användarna se bättre prestanda med i7-7700K än med i7-6800K.

Notera att majoriteten inte är samma sak som alla, det finns alltså personer och fall där det är bättre med en i7-6800K. Mitt påstående är att dessa personer och fall är i förkrossande minoritet (de som tillhör denna minoritet lär vara väldigt medveten om detta).

Kolla in hur dessa två modeller står sig, bl.a. AnandTech testar detta. Även i tester som skalar nära nog perfekt med kärnor (och de är brutalt överrepresenterade i CPU-tester jämfört med hur det ser ut i stort) är det väldigt nära. Så pass nära att en 4,8 GHz överklockning på 7700K tar den förbi 6800K (men mitt påstående var när båda kör stock eller om båda är överklockade).

Lathund för att visa att jag har fel: räkna upp alla drivor med program som skalar så pass väl med kärnor att i7-6800K faktiskt presterar bättre än i7-7700K. Stryk skillnaden i pris, det är irrelevant för diskussionen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Igen. Min personliga åsikt @Yoshman. Hur många gånger ska du skriva samma sak?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då undrar jag om du ens förstod vad jag pekade på? i7-6800K är en $100 dyrare CPU på en dyrare plattform.

Mitt påstående var: i majoriteten av fallen kommer majoriteten av användarna se bättre prestanda med i7-7700K än med i7-6800K.

Notera att majoriteten inte är samma sak som alla, det finns alltså personer och fall där det är bättre med en i7-6800K. Mitt påstående är att dessa personer och fall är i förkrossande minoritet (de som tillhör denna minoritet lär vara väldigt medveten om detta).

Kolla in hur dessa två modeller står sig, bl.a. AnandTech testar detta. Även i tester som skalar nära nog perfekt med kärnor (och de är brutalt överrepresenterade i CPU-tester jämfört med hur det ser ut i stort) är det väldigt nära. Så pass nära att en 4,8 GHz överklockning på 7700K tar den förbi 6800K (men mitt påstående var när båda kör stock eller om båda är överklockade).

Lathund för att visa att jag har fel: räkna upp alla drivor med program som skalar så pass väl med kärnor att i7-6800K faktiskt presterar bättre än i7-7700K. Stryk skillnaden i pris, det är irrelevant för diskussionen.

Vi har ju pratat om det innan.
ta mig tex. lirar bilspel med ff i bakgrunden å cpu load e i 90%, får stuttering med en 6700/gtx970
Lillbrossan som e en total datornoob har skit som lägger sig i bakgrunden å suger kraft + att han som mig inte stänger ner program bara för att spela, klart han inte blir nöjd med sin nya i7/1060 laptop.
Många som inte e datorkunniga/medelsvenssons förutom vissa som verkligen har disciplin att stänga ner program/appar vinner ju på att vi får fler å fler kärnor. fattar inte varför du ska försöka försvara användandet av få kärnor.
Redan när q6600/phenom x4 fanns så märkte man att spel flöt på mycket bättre. Minns ex att Nvidia var tvungna att släppa drivrutiner för att förbättra situationen då så få körde med just quad cpuer å du vill att vi ska fortsätta att köra med sletna quads...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

3 av 4 på 5GHz stabilt runt 1.32v är mycket bra resultat tycker jag, det är troligtvis runt 5GHz som max klockningsresultat för vatten&luft kommer ligga på, troligtvis i de flesta fallen 4.8~5.1GHz (dvs ganska lika med Sandy Bridge) , med den temperaturen skulle det gå nästan upp till 1.35v men det är nog absolut max jag skulle våga ge.

Heh... fick ge min ivy bridge 1.5V för 5 GHz..:)
Kör den fortfarande i original hastighet undervoltad till strax under 1 volt

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipw00t:

Igen. Min personliga åsikt @Yoshman. Hur många gånger ska du skriva samma sak?

Då undrar jag hur man kan ha "åsikter" när det gäller hårdvara?
Låter kanske lite fascistiskt men datorvärlden är ju binär och absolut, det finns inget mellanting.

i7 6800K är för de flesta som Yoshman skriver helt onödig och rent av ett sämre alternativ än 7700K. Det är objektivt.

Skrivet av DST:

Vi har ju pratat om det innan.
ta mig tex. lirar bilspel med ff i bakgrunden å cpu load e i 90% får, stuttering med en 6700/gtx970
Lillbrossan som e en total datornoob har skit som lägger sig i bakgrunden å suger kraft + att han som mig inte stänger ner program bara för att spela, klart han inte blir nöjd med sin nya i7/1060 laptop.
Många som inte e datorkunniga/medelsvenssons förutom vissa som verkligen har disciplin att stänga ner program/appar vinner ju på att vi får fler å fler kärnor. fattar inte varför du ska försöka försvara användandet av få kärnor.
Redan när q6600/phenom x4 fanns så märkte man att spel flöt på mycket bättre. Minns ex att Nvidia var tvungna att släppa drivrutiner för att förbättra situationen då så få körde med just quad cpuer å du vill att vi ska fortsätta att köra med sletna quads...

Fast det är omöjligt att det är såhär, det är placebo.
Det enda som spelar någon roll för "flytet" i ett operativsystem med flera program uppe i bakgrunden är mängden RAM.

Bara för att ett program ligger i bakgrunden så tuggar den inte CPU-tid.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Igen. Min personliga åsikt @Yoshman. Hur många gånger ska du skriva samma sak?

Så skiljelinjen är att vi har olika åsikt? Kollade du resultaten hos Anand? Är dessa result också en ren "åsikt"? Eller läser jag graferna helt fel (inte omöjligt)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Då undrar jag hur man kan ha "åsikter" när det gäller hårdvara?
Låter kanske lite fascistiskt men datorvärlden är ju binär och absolut, det finns inget mellanting.

i7 6800K är för de flesta som Yoshman skriver helt onödig och rent av ett sämre alternativ än 7700K. Det är objektivt.

Fast det är omöjligt att det är såhär, det är placebo.
Det enda som spelar någon roll för "flytet" i ett operativsystem med flera program uppe i bakgrunden är mängden RAM.

Bara för att ett program ligger i bakgrunden så tuggar den inte CPU-tid.

som sagt 16gb i mitt sys å just nu e det låt oss se 47% som e använt...
50% cpu just nu för spelet å ibland upp till 15-20% load för ff just nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Då undrar jag hur man kan ha "åsikter" när det gäller hårdvara? Låter kanske lite fascistiskt men datorvärlden är ju binär och absolut, det finns inget mellanting. i7 6800K är för de flesta som Yoshman skriver helt onödig och rent av ett sämre alternativ än 7700K. Det är objektivt.

En del vinner till och med på att behålla en i7-2600K som i vissa fall vinner över i7-7700K.

Det är objektivt. Se http://www.anandtech.com/show/10968/the-intel-core-i7-7700k-9...

Det är väldigt mycket önsketänkande när det gäller Kaby Lake samt att man kan ju alltid hitta något benchmark som stämmer med verkligheten och agendan för stunden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

En del vinner till och med på att behålla en i7-2600K som i vissa fall vinner över i7-7700K.

Det är objektivt. Se http://www.anandtech.com/show/10968/the-intel-core-i7-7700k-9...

http://images.anandtech.com/graphs/graph10968/85189.png

Det är väldigt mycket önsketänkande när det gäller Kaby Lake samt att man kan ju alltid hitta något benchmark som stämmer med verkligheten och agendan för stunden.

De där resultaten är precis som de tidigare vi pratade om inom "felmarginalen".
Felmarginalen är bara ett allmänt koncept som betyder att det finns en viss variation mellan resultat, detta kan till exempel demonsteras i det du precis länkade.

CPU'n är helt enkelt så GPU-begränsad att resultatet i benchmarken knappt rör på sig och varierar endast i hundradelar av FPS.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

De där resultaten är precis som de tidigare vi pratade om inom "felmarginalen".
Felmarginalen är bara ett allmänt koncept som betyder att det finns en viss variation mellan resultat, detta kan till exempel demonsteras i det du precis länkade.

CPU'n är helt enkelt så GPU-begränsad att resultatet i benchmarken knappt rör på sig och varierar endast i hundradelar av FPS.

Precis så, eller? Det har även diskuterats tidigare i tråden vad som menas med majoriteten av fallen. Vi vet inte. Det finns ju de som påstår att de fall där i7-7700K får bättre resultat än i7-6800K är mer relevanta för de flesta utan att precisera mer än så. Det är ju inte så bra. Eller hur. De fall där i7-7700K får bättre resultat än i7-6800K är ju bara felmarginalen, eller hur, eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

Precis så, eller? Det har även diskuterats tidigare i tråden vad som menas med majoriteten av fallen. Vi vet inte. Det finns ju de som påstår att de fall där i7-7700K får bättre resultat än i7-6800K är mer relevanta för de flesta utan att precisera mer än så. Det är ju inte så bra. Eller hur. De fall där i7-7700K får bättre resultat än i7-6800K är ju bara felmarginalen, eller hur, eller?

En felmarginal handlar inte om att pusha en agenda...
Felmarginaler handlar om att skillnaden är så pass liten vid ett givet fall att det varken finns en vinnare eller förlorare, resultatet är helt enkelt uppe för slumpen att avgöra.

När det gäller 7700K VS 6800K så vinner 7700K med hela 41% i Grid: Autosport till exempel.
Och det med en $100 billigare CPU alltså.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

En del vinner till och med på att behålla en i7-2600K som i vissa fall vinner över i7-7700K.

Det är objektivt. Se http://www.anandtech.com/show/10968/the-intel-core-i7-7700k-9...

http://images.anandtech.com/graphs/graph10968/85189.png

Det är väldigt mycket önsketänkande när det gäller Kaby Lake samt att man kan ju alltid hitta något benchmark som stämmer med verkligheten och agendan för stunden.

Anledningen att man kör med i3 och lägger pengarna på annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Båda processorerna stabila på 5ghz? Känns som att Intel skickade ut sina bästa processorer till sina reviewers...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spelgubbe:

Båda processorerna stabila på 5ghz? Känns som att Intel skickade ut sina bästa processorer till sina reviewers...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte så otroligt när till exempel 7700K börjar på 4.5GHz.
14nm-tekniken har helt enkelt mognat så mycket.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

En felmarginal handlar inte om att pusha en agenda...
Felmarginaler handlar om att skillnaden är så pass liten vid ett givet fall att det varken finns en vinnare eller förlorare, resultatet är helt enkelt uppe för slumpen att avgöra.

När det gäller 7700K VS 6800K så vinner 7700K med hela 41% i Grid: Autosport till exempel.
Och det med en $100 billigare CPU alltså.

http://images.anandtech.com/graphs/graph10968/85187.png

Något är dock fel med det testet, 6800K borde ligga före 5820K inte vara långt efter.

980 visar något helt annat.

När de testade Broadwell-E var resultatet ännu konstigare med processorer huller om buller. 6850K är ännu högre klockad än 5820K, men ligger i botten. 5820K är inte 43% bättre än 6850K.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

En felmarginal handlar inte om att pusha en agenda...
Felmarginaler handlar om att skillnaden är så pass liten vid ett givet fall att det varken finns en vinnare eller förlorare, resultatet är helt enkelt uppe för slumpen att avgöra.

När det gäller 7700K VS 6800K så vinner 7700K med hela 41% i Grid: Autosport till exempel.
Och det med en $100 billigare CPU alltså.

http://images.anandtech.com/graphs/graph10968/85187.png

Här är en till där felmarginalen spökar.

Från http://techreport.com/review/31179/intel-core-i7-7700k-kaby-l...

De som har en sex år gammal i7-2600K bör inte uppgradera till i7-6950X. Den kostar närmare 20.000 Kr men ger inte mer än 6 fps i förbättring i Doom. Det är ju lite vettigare pris på i7-7700K men lika omotiverat att uppgradera.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vissa här i forumet låter zen som något som kommer slå kaby lake. Har hört också att zen möjligen kommer få högre prestanda än vad som tänkt från början (men inget vi vet än). Bättre att bli positivt överraskad, än hypa och skriva sin besvikelse i forumet sen (kommer man ändå göra i för sig).

Sen bra intel släpt en överklockningsbar I3, något som troligen kommer slå hårt på amd´s APU:er (bättre ta i3 för budgetgaming i flestas fall).

Nu tycker jag att du jämför äpplen med päron här. i3:orna är inte till för att konkurrera med AMDs apu:er som inte ens ligger i samma prisklass. De upplåsta i3:orna är inte heller menade att hamna i Laptops där AMD säljer som bäst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Då undrar jag hur man kan ha "åsikter" när det gäller hårdvara?
Låter kanske lite fascistiskt men datorvärlden är ju binär och absolut, det finns inget mellanting.

i7 6800K är för de flesta som Yoshman skriver helt onödig och rent av ett sämre alternativ än 7700K. Det är objektivt.

Fast det är omöjligt att det är såhär, det är placebo.
Det enda som spelar någon roll för "flytet" i ett operativsystem med flera program uppe i bakgrunden är mängden RAM.

Bara för att ett program ligger i bakgrunden så tuggar den inte CPU-tid.

Tycker att du tänker lite svart och vitt här. Folk har olika prioriteringar.. Folk har inte exakt samma mängd pengar och man har absolut inte samma smak när det kommer till datorkomponenter. Vissa köper bara för att vara värst. Andra köper efter behov. I slutändan är det personliga preferenser som bestämmer vad man köper. Med andra ord är datorvärlden inte absolut.. Eller vill du påstå att människor består av 1 och 0?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Bara för att ett program ligger i bakgrunden så tuggar den inte CPU-tid.

Klart den kan, vad är det för påstående?

I hans fall kan han ha flikar som kör skripts eller liknande, t.ex Avanza/Twitter m.m.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Det är väl inte så otroligt när till exempel 7700K börjar på 4.5GHz.
14nm-tekniken har helt enkelt mognat så mycket.

Självklart hoppas man att det är så. Det får man dock se när den finns på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Låter som väldigt multitrådat. Så i7 6800K eller Ryzen låter rätt, ja.

Tack för responsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Klart den kan, vad är det för påstående?

I hans fall kan han ha flikar som kör skripts eller liknande, t.ex Avanza/Twitter m.m.

Håller helt med. Dra igång ett par hundra flikar av Chrome och se hur det äter ram och CPU. Det blir inte en bra upplevelse kan jag ju garantera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoCc:

Risken med RAID 1 är att det ger en falsk säkerhet. Ja, om en hårddisk krashar så är du skyddad, men vad händer om en hårddisk börjar skriva korrupt data? Vad händer vid användarfel som tar bort/skriver över viktig data? RAID 1 gör ingenting för att skydda er i dessa lägen. Därför är det mycket mycket bättre att skapa en riktig lagringslösning som ligger på erat lokala nätverk

1. Ni får äkta backuper som skyddar mot korruption/användarfel
2. Ni får precis samma rendudans ifall en disk krashar, det är bara att sätta i en ny
3. All data blir teoretiskt åkomlig från precis vilka datorer ni vill

Ni får sämre prestanda då disken är snabbare än nätverket men som sysadmin får jag ont i magen av att tänka på folk som arbetar med kritiska grejer som förlitar sig på RAID 1.

vilken lagringslösning kan du rekommendera då?