Vilken typ av SSD disk ska man ha i en stationär dator ?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av SSD disk ska man ha i en stationär dator ?

Hej,

Har nyligen köpt en stationär dator och vill lägga in en SSD disk i den.
Nu finns de att välja olika sorter som tex 2,5 tum, eller Sata ? fattar noll :S
Här är modekortet som sitter i datorn
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2280587
Tack för hjälpen

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk
Medlem

@Ezoo: Det ska vara 2.5" SATA ja.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Ta vilken 2.5" SSD som helst, finns även något som kallas M.2 men tycker att en 480GB OCZ TR115 https://www.inet.se/produkt/4300086/ocz-tr150-480gb#specs är en väldigt prisvärd SSD och det går undan.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Det finns olika sorters portar och olika sätt för disken att comunicera med resten av datorn, men även olika formfaktorer.

Den vanligaste formfaktorn är 2.5 tums, det är den vanligaste sorten, den pratar genom datorn med sata.
En formfaktor som blir vanligare är m.2, den sitter direkt på moderkortet utan några extra sladdar, den kan kommunicera antingen med hjälp av sata eller pci-e. Det versionen med pci-e är snabbare än den med sata.
Sedan så finns det SSDs som sätts direkt i en pci-e slot på moderkortet, dom pratar med hjälp av pci-e och är dom snabbaste och dyraste

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, om jag väljer en 2,5 tums. Ska ja köpa nån sladd för att kunna koppla ihop det med modekortet eller hänger det med disken ?

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk

SSD = Solid-state drive.

Att säga "SSD-disk" blir alltså som att säga "Solid-state drive drive".

Tänkte bara flika in det, eftersom jag själv nu försöker lära om. Antingen säger man "Vilken SSD bör jag köpa?" eller så säger man "Vilken SS-disk bör jag köpa?".

Permalänk
Medlem

@sean.wiklund: Ska tänka på det - SSD ))

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sean.wiklund:

"Vilken SD-disk bör jag köpa?".

SS-disk, väl?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

SS-disk, väl?

Ibland går det för fort. Fort och fel. Du har helt rätt. Nu korrigerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

SSD = Solid-state drive.

Att säga "SSD-disk" blir alltså som att säga "Solid-state drive drive".

Tänkte bara flika in det, eftersom jag själv nu försöker lära om. Antingen säger man "Vilken SSD bör jag köpa?" eller så säger man "Vilken SS-disk bör jag köpa?".

Om vi nu ska vara så noggranna så är det fel att säga disk över huvud taget när det gäller SSD, eftersom disk betyder skiva, men det är ju det som är hela poängen med SSD att man slopat (jmf HDD = Hard Disc Drive, SSD = Solid State Drive, ingen mer disk).

Däremot är det ju en enhet, vilket inkluderas i namnet av Drive, så att säga SSD-enhet blir ju att säga "Solid State Drive Drive"

Back on-topic: @Ezoo, du ska ha en 2,5"-enhet som kopplas med SATA-kontakt. Ditt moderkort har ingen M.2-port och en SSD som kopplas direkt via PCI-E brukar vara svinigt dyra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezoo:

Tack för svaren, om jag väljer en 2,5 tums. Ska ja köpa nån sladd för att kunna koppla ihop det med modekortet eller hänger det med disken ?

För en 2.5" SSD behöver du två kablar, en strömkabel och en datakabel. Strömkabeln ser ut så här, och sitter för det mesta fast monterade på nätagget. Så där behöver du bara öppna datorn och kontrollera att du har några strömkontakter lediga.

Datakablarna ser ut så här, och om du har en märkesdator så behöver du troligtvis köpa en. Om datorn är monterad av delar så brukar det alltid följa med 2-4 kablar med moderkortet. Denna kabel kopplas sedan mellan moderkortet och SSDn, så kontrollera att du har en ledig SATA-kontakt på moderkortet också.

Tillägg: Just ja, i vissa fall kan det följa med en SATA-kabel med SSDn, men det brukar då framgå. Om det inte står något om det så kan du anta att det inte gör det.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Om vi nu ska vara så noggranna så är det fel att säga disk över huvud taget när det gäller SSD, eftersom disk betyder skiva, men det är ju det som är hela poängen med SSD att man slopat (jmf HDD = Hard Disc Drive, SSD = Solid State Drive, ingen mer disk).

Däremot är det ju en enhet, vilket inkluderas i namnet av Drive, så att säga SSD-enhet blir ju att säga "Solid State Drive Drive"

Off topic igen, sorry.

Svenska Wikipedia rekommenderar SSD-minne men nämner även att SSD-hårddisk fungerar. Det känns också fel, eftersom det per definition inte är en "disk", precis som du skriver. Det känns helknasigt att skriva "SS-enhet" så just nu lutar det mest åt "SSD-minne" för min del.

Engelska Wikipedia heter det "SSD" och det har väl med att man har byggt definitionen på den tidigare tekniken - HDD. Faktum är att när jag googlar på begreppet och varför "disk" är med i namnet så hittar jag ingenting om det. Det känns som att tekniken är felaktigt namnsatt och det har sedan blivit standard.

Möjligen hade det varit bättre att kalla den "SSU" (solid-state unit) eller kanske ännu bättre "SSM" (solid-state memory).

Jag kör på "SSD-minne" tills vidare.

Permalänk
Medlem

@sean.wiklund @Starric
Vad ni diskuterar kallas för tautologisk sammansättning, och används ofta i svenska när man har främmande förkortningar. Jämför t.ex. med CD-skiva. Så även om SSD-disk kanske inte är tekniskt korrekt så är det normalt språkbruk, men SSD-minne är kanske att föredra p.g.a. den nämnda avsaknaden av skivor. Att säga SS-disk vore bara dumt, eftersom de flesta då inte skulle förstå vad man menar.

Permalänk
Medlem

@perost: Har en hårdisk inkopplad nu som är på 1TB, så de bör va nån ledig ?
Ska kolla när jag kommer hem. Tack för informationen

Visa signatur

AMD A8 7650K
ASUS READON R7 260X OC 2GB
CRUCIAL 8 GB (2x4) BALLISTRIX SPORT
1TB TOSHIBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezoo:

@perost: Har en hårdisk inkopplad nu som är på 1TB, så de bör va nån ledig ?
Ska kolla när jag kommer hem. Tack för informationen

Jag missade visst att du sagt vilket moderkort du har. Men det moderkortet har ju hela 8 st. SATA-kontakter, så det bör vara hyffsat lugnt på den punkten Man ska också få med två SATA-kablar till moderkortet, men har du köpt datorn färdigbyggd så kanske du inte fick med överblivna kablar (eller så används båda redan om du också har t.ex. en DVD-läsare).