Permalänk
Medlem

Tack för bra info. Verkar som att det kan vara värt att vänta ett litet tag i alla fall och se vad som händer.

Jag får känslan av att man måste göra stora arkitekturiella innovationer framöver för att få till större prestandahopp.

Permalänk
Medlem

En 7700K kommer klara sig otroligt bra, 5 år och beyond, med en O.C på 5ghz. Det är ju grafikkorten som spelar absolut störst roll, så vill man future-proofa sig är väl kommande Vega den smartaste matchningen.

Ryzen verkar ju lovande om den blir oförskämt billig. Gissar på att den är svårslagen då Intel insisterar med rejäla high-end priser för sina halvdana HEDT-kärnor. 6-10 kärnor är dyrt eftersom man bara har riktig användning för dessa när det handlar om specifik produktivitet.

Ifall Ryzen får bra stöd av marknaden så är det kanske möjligt att se en 6-kärna på Intel-300 chip med 1151.

Permalänk
Avstängd

Själv väntar jag på lga 2066 som kommer ut i år som ska vara ersätter till lga 2011.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Själv väntar jag på lga 2066 som kommer ut i år som ska vara ersätter till lga 2011.

X-plattformen är som att köpa lyxbil. Fint men tappar värde som en sten i sjön. Att sitta på X99 just nu är ingen rolig historia med annalkande X299. Dyrt, Dyrt och mera Dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PoopI:

X-plattformen är som att köpa lyxbil. Fint men tappar värde som en sten i sjön. Att sitta på X99 just nu är ingen rolig historia med annalkande X299. Dyrt, Dyrt och mera Dyrt.

Sant sant men allt tappar ju i värde.

Undra vad den nya kommer att kosta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sant sant men allt tappar ju i värde.

Undra vad den nya kommer att kosta?

Att bygga komplett system? 30,000 kronor kan man ju räkna med... taket är absolut inte nått ännu då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoopI:

X-plattformen är som att köpa lyxbil. Fint men tappar värde som en sten i sjön. Att sitta på X99 just nu är ingen rolig historia med annalkande X299. Dyrt, Dyrt och mera Dyrt.

Vad skulle vara fel med att sitta på en X99 just nu? Förstår jag inte.
Verkar som X299 ska komma andra halvåret i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Ja den Ryzen processorn vi har fått se men att direkt jämföra den mot en kaby lake tror jag är fel då de jämför med en Broadwell-E.

De sa samma sak om AM3 som sagt det var en av anledningarna att jag köpte en Phenom2 när den var aktuell.

Det är som jag sa för tidigt att säga hur Ryzen kommer prestera, Vad vi fått se är att i Cinebench så klår den en Broadwell-E i IPC. Tyvärr däremot har jag hört att i spel är de inte lika snabba men det är ju som sagt inte helt hundra att det är samma sak däremot tror jag det vi ser är det vi får men som sagt se litar inte på det som sägs innan release då det gäller AMD. Hoppas verkligen att de får till en toppen processor och det vi fått se nu verkar bra. Och precis som du säger så visst kommer det behövas mer trådar är helt med på det min i5 kan flaska en del i CPU tunga spel så att gå på något med färre än 4 kärnor+HT det skulle jag inte rekommendera.

De flesta AM3-moderkort gick mig veterligen att köra Bulldozer på. Eller har jag fel?

"Har hört" följt av oinformerade känslouttalanden ger mig utslag, speciellt det i närmast ogrundade FUD:et att AMD inte går att lita på i allmänhet. Det går utmärkt i att förkovra sig om Ryzen i den här mycket gedigna tråden. Finns som sagt en del hård fakta som pekar på god prestanda.

Som du själv är inne på så verkar den främst tävla mot Broadwell-E, och den är vad den är, mer viktad mot tunga parallella arbetsuppgifter, aka arbetsstationer. Den funkar dock bra för spel också precis som Broadwell-E, vilket visades på presentationen. Till skillnad från Broadwell-E verkar Ryzen kunna klocka närmare 4GHz än 3. Som jag ser det blir den ett mellanting av Broadwell-E och Skylake/Kaby lake.

Oavsett kommer AM4 hänge med länge, vilket var vad TS efterfrågade

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoopI:

En 7700K kommer klara sig otroligt bra, 5 år och beyond, med en O.C på 5ghz. Det är ju grafikkorten som spelar absolut störst roll, så vill man future-proofa sig är väl kommande Vega den smartaste matchningen.

Ryzen verkar ju lovande om den blir oförskämt billig. Gissar på att den är svårslagen då Intel insisterar med rejäla high-end priser för sina halvdana HEDT-kärnor. 6-10 kärnor är dyrt eftersom man bara har riktig användning för dessa när det handlar om specifik produktivitet.

Ifall Ryzen får bra stöd av marknaden så är det kanske möjligt att se en 6-kärna på Intel-300 chip med 1151.

fast det vet vi jue inte, kan ju komma ut drös med program/spel som kräver mer än vad en 4c/8t mäktar med. who knows, inget e säkert, inget e futurproof förrens det har gått 5 år och man sitter med facit i hand.

mena, kolla ex på hur spel skalar med kärnor redan nu, spec med högpresterande grafikkort.

https://www.youtube.com/watch?v=FUapuF0y30s

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx