Nintendo Switch lanseras utan spelbundlar

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch lanseras utan spelbundlar

I början av mars anländer spelkonsolen Nintendo Switch och inledningsvis släpps den helt utan några spelbundlar, något som motiveras med att speljätten vill hålla ned priset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nintendo vill alltså göra spelarna en tjänst? Är det meningen att vi ska gå på det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

LoL. Brukar ju bli billigare att köpa spel + console ihop än separat. Vilket skitsnack!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om de kunde släppt en light version utan portabla delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Hade varit trevligt om de kunde släppt en light version utan portabla delen.

Vadå, utan själva konsolen menar du? Switch är ju i grunden en dockningsbar portabel konsol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så minst 3500kr i svenska butiker, plus 600 pix för ett spel också. Ja det var ju inte så jäkla billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vadå, utan själva konsolen menar du? Switch är ju i grunden en dockningsbar portabel konsol

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår att det är en del av nya konsolen. Men jag är inte ett dugg intresserad av att den ska vara portabel men vill gärna uppleva Nintendos nysläpp av sina "nintendo only" spel. Sen sägs det att den tappar 40% av kraften när man dockar ur. Det känns lite om att den inte är så portabel som man vill tror eller som de försöker visa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Jag förstår att det är en del av nya konsolen. Men jag är inte ett dugg intresserad av att den ska vara portabel men vill gärna uppleva Nintendos nysläpp av sina "nintendo only" spel. Sen sägs det att den tappar 40% av kraften när man dockar ur. Det känns lite om att den inte är så portabel som man vill tror eller som de försöker visa.

Du verkar inte riktigt förstå. Den portabla delen ÄR den nya konsolen. Du måste ha det ena för att det andra ska fungera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Uppskattar att alternativet finns, t ex finns det ingen bundle på webhallen till varken ps4 eller xbox one jag skulle ha köpt om jag köpt konsolen i dagsläget. Kom inte ihåg vilka som fanns på release dock.

Men jag hade ju verkligen uppskattat en zelda bundle då det är enda spelet jag kommer köpa vid release, om jag inte väntar till hösten och super mario odyssey också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag förstår att det är en del av nya konsolen. Men jag är inte ett dugg intresserad av att den ska vara portabel men vill gärna uppleva Nintendos nysläpp av sina "nintendo only" spel. Sen sägs det att den tappar 40% av kraften när man dockar ur. Det känns lite om att den inte är så portabel som man vill tror eller som de försöker visa.

Det är för att den kör två olika energisparlägen, dockan gör inget mer än att koppla in kablar http://www.polygon.com/2017/1/13/14268270/what-does-the-ninte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är för att den kör två olika energisparlägen, dockan gör inget mer än att koppla in kablar http://www.polygon.com/2017/1/13/14268270/what-does-the-ninte...

Ah ok, tack för infon. Då var informationen som kommit ut innan felaktigt. Men få se helt enkelt vad priset blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar inte riktigt förstå. Den portabla delen ÄR den nya konsolen. Du måste ha det ena för att det andra ska fungera.

Jag förstår att det ÄR den nya konsolen. Men jag hade gärna sett en version som INTE är portabel så att vi som enbart spelar hemma vid soffan/skrivbordet kan njuta av en billigare version och dess nya spel. Det är just portabla delen som gör att den kommer vara "dyr/dyrare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag förstår att det är en del av nya konsolen. Men jag är inte ett dugg intresserad av att den ska vara portabel men vill gärna uppleva Nintendos nysläpp av sina "nintendo only" spel. Sen sägs det att den tappar 40% av kraften när man dockar ur. Det känns lite om att den inte är så portabel som man vill tror eller som de försöker visa.

Den tappar ju också lika stor andel pixlar när du dockar ur så du tappar ingen kraft. Men du vinner batteritid. Den interna skärmen är 720p och dockat så kör den 1080p. Det vore lämpligare att säga att Switch klockar upp sig när du dockar så du slipper köra 720p på din stora TV hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

@Trackmaster: Håller med. En smidig billig version utan skärm vore inte fel!

Är noll intresserad av att den är portabel. Spelar bara när jag är hemma och i soffan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Låter lite konstigt. Och snålt.

Är ändå sugen på att testa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Den tappar ju också lika stor andel pixlar när du dockar ur så du tappar ingen kraft. Men du vinner batteritid. Den interna skärmen är 720p och dockat så kör den 1080p. Det vore lämpligare att säga att Switch klockar upp sig när du dockar så du slipper köra 720p på din stora TV hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste denna artikel om konsolen men det har visat sig vara felaktiga uppgifter. Så jag har blivit rättad och fått riktigt info.

http://www.gamereactor.se/nyheter/416043/Nintendo+Switch+ar+4...

Permalänk
Medlem

Kan bara notera att det kostar precis lika jävligt som vanligt med konsoller.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag läste denna artikel om konsolen men det har visat sig vara felaktiga uppgifter. Så jag har blivit rättad och fått riktigt info.

http://www.gamereactor.se/nyheter/416043/Nintendo+Switch+ar+4...

Inga felaktiga uppgifter där, den kör bara två olika klockningar på gpu. Antagligen hade ju batteritiden varit under en timme om den gått på fullt ös i bärbart läge. Men de 40% kompenseras mycket med att 720p bara har ca hälften så mycket pixlar som 1080p har.

Permalänk
Medlem

Lägsta priset för en Pixel C på prisjakt är 6490:-
Den har större skärm, men "gratis" (ad-ware) OS, och inga joy-cons. Och färre portar. Så prissättningen på själva konsolen är faktsikt OK. Som vanligt med konsoler tas detta igen med royalties på spel och tillbehör.

Permalänk
Medlem

Nintendo håller på att "göra en Sega"... Varje företag som lanserat en konsol med en allt för liten startup-line har gått under. Hade de haft bakåtkompatibilitet med Wii U så hade det varit en annan femma. De som är trogna Nintendo-fans är de som köpte Wii U. Och de som köpte Wii U känner sig antagligen rätt blåsta av Nintendo vid det här laget. Dessutom släpps också breath of the wild till Wii U, vilket gör att de som sitter på Wii U inte nödvändigtvis behöver "uppgradera" för att ta del av det enda spel som vid lansering är intressant. Första mario spelet släpps om ungefär ett år? Nej... Nintendo skjuter sig själva i foten den här gången!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nintendo håller på att "göra en Sega"... Varje företag som lanserat en konsol med en allt för liten startup-line har gått under. Hade de haft bakåtkompatibilitet med Wii U så hade det varit en annan femma. De som är trogna Nintendo-fans är de som köpte Wii U. Och de som köpte Wii U känner sig antagligen rätt blåsta av Nintendo vid det här laget. Dessutom släpps också breath of the wild till Wii U, vilket gör att de som sitter på Wii U inte nödvändigtvis behöver "uppgradera" för att ta del av det enda spel som vid lansering är intressant. Första mario spelet släpps om ungefär ett år? Nej... Nintendo skjuter sig själva i foten den här gången!

Både jag och några polare sitter med Wii U och vad jag vet känner vi oss inte det minsta blåsta. Speciellt inte med tanke på att jag fick konsolen + Smash Bros för 2000 kr. Annat vore det om man hade köpt konsolen vid släppet, men enligt mig får man isåfall skylla sig själv. De som inte var beroende av det senaste och väntade är nog allt annat än missnöjda med Wii U, med tanke på alla bra spel som i slutändan ändå kom till konsolen.

För övrigt vill jag tillägga att bakåtkompatibilitet med Wii U hade inneburit att Nintendo varit tvungna att ha väldigt lik hårdvara mellan Wii U och deras nya konsol. Till exempel hade det krävts en skivläsare, en sekundär skärm (à la Wii U gamepad) och stöd för Wii Sensor Bar. Med andra ord hade de behövt göra en Wii U 2.0 för att få den bakåtkompatibilitet som du pratar om, vilket också är anledningen till varför de valde att strunta i detta (högst troligen), ty de vill göra en helt ny konsol.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nintendo håller på att "göra en Sega"... Varje företag som lanserat en konsol med en allt för liten startup-line har gått under. Hade de haft bakåtkompatibilitet med Wii U så hade det varit en annan femma. De som är trogna Nintendo-fans är de som köpte Wii U. Och de som köpte Wii U känner sig antagligen rätt blåsta av Nintendo vid det här laget. Dessutom släpps också breath of the wild till Wii U, vilket gör att de som sitter på Wii U inte nödvändigtvis behöver "uppgradera" för att ta del av det enda spel som vid lansering är intressant. Första mario spelet släpps om ungefär ett år? Nej... Nintendo skjuter sig själva i foten den här gången!

Jag är lite kluven här om de gör rätt eller inte. De erbjuder ju lite fan-service till Wii U då de ger de som köpt den konsolen möjligheten att spela Zelda utan att investera i en ny konsol (nog en del som köpt Wii U mycket beroende på det) samtidigt ger de folk som ska köpa nytt en möjlighet att välja vilken konsol de vill ha. Lite som med Twilight Princess till Wii och Gamecube som väl gick hem ganska väl?

Nu blir det lite som att man får en leka med Zelda lite tills nästa riktiga titel (Mario) kommer. Alternativet hade i och för sig varit att de skjutit upp Switch ett halvår och haft Pascal istället i den, det hade varit mer värt det kanske

Jag kommer nog inte köpa denna då jag inte spelar tillräckligt för att motivera det men tycker ändå att denna verkar mest intressant av dagens utbud. De andra kan man ju ganska enkelt ersätta med en PC (förutom de exklusiva spelen då).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar inte riktigt förstå. Den portabla delen ÄR den nya konsolen. Du måste ha det ena för att det andra ska fungera.

Givetvis, dock så tror jag han menar att han vill ha en traditionell konsol utan skärmen som bara kopplas in till en TV, till exempel https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_TV som Sony gjorde.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i Switchen, men har uppfattningen att den är en glorifierad surfplatta med ett dockiningsbart "turbo"-läge.
Lyssnade på TotalBiscuits genomgång av Switchen.
Inte nog att den ligger på smärtgränsen prismässigt, den lanseras utan spel.
Lägg på att Nintendo kommer att ta hutlösa priser för tillbehören.

Flipp eller flopp?

Tja, vad för slags surftplatta får man för samma pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är inte så insatt i Switchen, men har uppfattningen att den är en glorifierad surfplatta med ett dockiningsbart "turbo"-läge.
Lyssnade på TotalBiscuits genomgång av Switchen.
Inte nog att den ligger på smärtgränsen prismässigt, den lanseras utan spel.
Lägg på att Nintendo kommer att ta hutlösa priser för tillbehören.

Flipp eller flopp?

Tja, vad för slags surftplatta får man för samma pengar?

Känns lite som när 3DS släpptes, den gick ner i pris rätt fort och var en katastrof till att börja med, men såldes sedan 60 miljoner enheter. Troligen kommer samma sak ske här angående priset.

Beror nog på hur mycket stödd Nintendo ger plattformen efter släpp om den blir en flopp. och hur många utvecklare som traditionellt släpper spel på handhållna som bestämmer sig för att utveckla för Switch, t.ex Pokemon, Monster Hunter, Animal Crossing osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag förstår att det ÄR den nya konsolen. Men jag hade gärna sett en version som INTE är portabel så att vi som enbart spelar hemma vid soffan/skrivbordet kan njuta av en billigare version och dess nya spel. Det är just portabla delen som gör att den kommer vara "dyr/dyrare".

Den kommer om 1 till 2 år och släppas som "the NEW Nintendo Switch"

mark my word.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är inte så insatt i Switchen, men har uppfattningen att den är en glorifierad surfplatta med ett dockiningsbart "turbo"-läge.
Lyssnade på TotalBiscuits genomgång av Switchen.
Inte nog att den ligger på smärtgränsen prismässigt, den lanseras utan spel.
Lägg på att Nintendo kommer att ta hutlösa priser för tillbehören.

Flipp eller flopp?

Tja, vad för slags surftplatta får man för samma pengar?

Typ nvidia shield om man räknar på att man behöver köpa lite kablar och kontroller för att få motsvarande funktion. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231877-n...

Den borde dessutom ha ungefär samma prestanda som switch.

Permalänk
Medlem

Att slippa spelbundlar kan vara schysst ibland, förr har det ofta blivit att någon specialversion med ett/några spel man inte vill ha är billigast. Handlare bör dock kunna sätta ihop egna erbjudanden, och där skulle Nintendo i princip behöva hjälpa till för att det inte ska bli dåligt. T.ex. ge säljare en rabatt på vissa Nintendo-utgivna spel om de säljs tillsammans med en konsol.

Vad det gäller marknaden, så är de ensam bärbar/portabel spelkonsol just nu. Du kan inte längre köpa PS Vita, och Nintendo 3DS utgår. De har ingen konkurrens. Vad det gäller bakåtkompatibilitet så borde de lägga in GameCube eller Wii-emulering i Virtual Console åtminstone. I det avseendet är det inte klockrent. Vad det gäller Wii U-spel och att inte kunna köra dem, finns det ens så många Wii U-exklusiva titlar som man inte skulle kunna hoppa över? När det gäller att t.ex. följa en spelserie som kommer få Switch-titlar.

Skrivet av Trackmaster:

Jag förstår att det ÄR den nya konsolen. Men jag hade gärna sett en version som INTE är portabel så att vi som enbart spelar hemma vid soffan/skrivbordet kan njuta av en billigare version och dess nya spel. Det är just portabla delen som gör att den kommer vara "dyr/dyrare".

Faktiskt inte, det är sånt som deras joy-cons som verkar dra upp priset, inte batteri och skärm i konsolen. Här handlar det om 110 amerikanska dollar för att köpa en extra handkontroll när det handlar om joy-cons och grip. Medan de vill ha 70 dollar för Pro-kontrollern. Deras materialkostnad är nog hög för deras joy-cons.

Permalänk
Medlem

Konsoler har oftare än inte haft en värdelös startlineup av spel som släpps samtidigt med konsolen. Det är gimmickar och konverteringar av gamla spel. Det är i princip aldrig de spel man minns från konsolen i efterhand. Det kan gå fantastiskt ändå. Det finns många argument mot Switch men vilka spel man kan spela i mars är inte ett av dem.

Som exempel tar vi tre av de bäst säljande konsolerna i historien.

Playstation hade de här releasespelen i Europa:

  • 3D Lemmings

  • Battle Arena Toshinden

  • Jumping Flash!

  • Kileak: The Blood

  • Novastorm

  • Rapid Reload

  • Ridge Racer

  • Wipeout

Playstation 2 hade de här:

  • Aqua Aqua

  • Dynasty Warriors 2

  • FantaVision

  • FIFA 2001

  • Gradius III and IV

  • International Superstar Soccer

  • NHL 2001

  • Orphen: Scion of Sorcery

  • Ready 2 Rumble Boxing: Round 2

  • Ridge Racer V

  • Silent Scope

  • Smuggler's Run

  • SSX

  • Tekken Tag Tournament

  • TimeSplitters

  • Wild Wild Racing

Wii hade de här:

  • Barnyard

  • Call of Duty 3

  • Cars

  • Far Cry Vengeance

  • GT Pro Series

  • Happy Feet

  • The Legend of Zelda: Twilight Princess

  • Madden NFL 07

  • Marvel: Ultimate Alliance

  • Monster 4x4: World Circuit

  • Need for Speed: Carbon

  • Open Season

  • Pinball Hall of Fame: The Gottlieb Collection

  • Rampage: Total Destruction

  • Rayman Raving Rabbids

  • Red Steel

  • SpongeBob SquarePants: Creature from the Krusty Krab

  • Super Fruit Fall

  • Super Monkey Ball: Banana Blitz

  • Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

  • Tony Hawk's Downhill Jam

  • Wii Play

  • Wii Sports (Bundled with the Wii console)

Permalänk
Medlem

Om man nu skippar bundling för att hålla nere priserna hoppas jag att det finns mycket goodies gratis via nån online-store. Annars känns det ju rätt meningslöst att intala sig att det blir billigare på något vis.
I värsta fall, för Nintendo, bidrar de bara mer till PC Master Race.
-Vilket iofs. inte är mig emot.
Mina konsoldagar är nog räknade.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.