Nintendo Switch lanseras utan spelbundlar

Permalänk
Medlem

Känns som att utan Zelda och Super mario hade Nintendo varit ett dött företag

Permalänk
Medlem

De kunde väl släppa sina licenser på spelen, så vi kunde spela Mario på PC/Xbox etc... satsa på att bara göra bra spel, hårdvaran kan de lämna därhän

// LZ

Permalänk

Det kanske är så att Nintendo har lovat tredjeparts-spelutvecklarna att inte bundla konsolen med Mario, Zelda etc den första tiden.

Permalänk
Medlem

Har knappt rört mitt Wiii U. Äger en handfull spel (inklusive Skyward Sword) men har inte klarat något av dom. Det har blivit en party-konsoll för mig och inget annat.

Lär köpa Zelda Breath of the Wild när det släpps, och sen ska jag försöka spela igenom Skyward Sword och Breath of the Wild, men sen är jag nog färdig med Nintendo.

Känner inget sug på fler Mario(eller Mario Cart) spel; blir jag Mario sugen har jag redan dom flesta av godbitarna att välja mellan ändå;
Super Mario World till SNES.
Super Mario 64 till N64.
Super Mario Galaxy 1 & 2 och (new) Super Mario Bros till Wii.
Super Mario 3D World och (new) Super Mario Bros U till Wii U.

Känner att det är nog med Mario för en livstid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Både jag och några polare sitter med Wii U och vad jag vet känner vi oss inte det minsta blåsta. Speciellt inte med tanke på att jag fick konsolen + Smash Bros för 2000 kr. Annat vore det om man hade köpt konsolen vid släppet, men enligt mig får man isåfall skylla sig själv. De som inte var beroende av det senaste och väntade är nog allt annat än missnöjda med Wii U, med tanke på alla bra spel som i slutändan ändå kom till konsolen.

För övrigt vill jag tillägga att bakåtkompatibilitet med Wii U hade inneburit att Nintendo varit tvungna att ha väldigt lik hårdvara mellan Wii U och deras nya konsol. Till exempel hade det krävts en skivläsare, en sekundär skärm (à la Wii U gamepad) och stöd för Wii Sensor Bar. Med andra ord hade de behövt göra en Wii U 2.0 för att få den bakåtkompatibilitet som du pratar om, vilket också är anledningen till varför de valde att strunta i detta (högst troligen), ty de vill göra en helt ny konsol.

CEMU emulerar Wii U med intern uppskalning till 4K... Hade nintendo lagt manken till så hade de kunnat utveckla en sådan. Och det skulle inte vara omöjligt att sälja en extern optisk enhet för det ändamålet. Tycker det är fult att göra en re-release av mario kart 8 och kalla den deluxe. Jag tror att nintendo har alldeles för litet utbud för att folk ska välja att köpa konsolen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vilken konsol har haft bundles vid launch senaste två generationerna ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har själv spelat mycket spel sedan slutet på 80-talet. Varken jag eller mina barn förstår vad man skall ha alla dessa konsoler till? Vi kör allt på PC. Origin/Uplay/Steam m.m. som speltjänster. Det går fortfarande köra spelen från 90-talet på dessa maskiner om man blir nostalgisk. Mina barn verkar finna mycket nöje med enkla webspel dessutom. Dessa kostar inget. Sen kan man ju ha sina datorer till annat också.

Behöver man spela mobilt? Tja, vad är billigare/smidigare än att spela på sin telefon/surfplatta.

Vi har haft Xbox (2002), Xbox 360 och PS2 men dessa har använts väldigt sparsamt.

Nej, jag fattar inte.

Typo
Permalänk
Skrivet av Implor:

LoL. Brukar ju bli billigare att köpa spel + console ihop än separat. Vilket skitsnack!

Inte alls sant, det är billigare OM man är dum i huvudet nog att betala 500-600kr för ett spel vid launch. Finns ingen anledning att köpa det här vid fullpris

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Hade varit trevligt om de kunde släppt en light version utan portabla delen.

Skrivet av Starric:

Vadå, utan själva konsolen menar du? Switch är ju i grunden en dockningsbar portabel konsol

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Trackmaster:

Jag förstår att det är en del av nya konsolen. Men jag är inte ett dugg intresserad av att den ska vara portabel men vill gärna uppleva Nintendos nysläpp av sina "nintendo only" spel. Sen sägs det att den tappar 40% av kraften när man dockar ur. Det känns lite om att den inte är så portabel som man vill tror eller som de försöker visa.

Skrivet av Tumnus:

Du verkar inte riktigt förstå. Den portabla delen ÄR den nya konsolen. Du måste ha det ena för att det andra ska fungera.

Det är inte en konsol. Det är en handheld som har en docking system. Precis som att du kunde spela Game boy spel på SNES eller koppla game Boy Advance till GameCube, det här är bara en handheld de har marknadsfört som en konsol.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att den inte kommer med en bundle direkt vid lansering. sen vad som finns ute om 1-2 år när det finns fler spel att tillgå är en annan femma.

Men om Nintendo ska göra så här måste de se till att ha ett samarbete med sina Återförsäljare så man får bra rabatt på ett valfritt spel i samband med köp av konsolen, annars blir det skitdyrt ändå.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Dyrt. De borde sälja spelen till de andra konsolerna istället. För att betala runt 4100kr för Zelda blir dyrt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Inte alls sant, det är billigare OM man är dum i huvudet nog att betala 500-600kr för ett spel vid launch. Finns ingen anledning att köpa det här vid fullpris

Hur är detta med god ton?

Switch kommer nog inte göra ett nämnvärt prisfall första året på försäljning. Ett par hundra på någon rea men inte mera. Vill man ha den så kan man likaväl köpa den vid släppet.

Tar vi Mario kart till Wii som exempel så tog det ca 2 år innan priset sjunkit 100kr. Känns lite ovärt att vänta 2år för att spara 100kr.

Det tog Wii 3år innan det droppade nämnvärt i pris. Samma igen här. Väldigt ovärt att vänta om man vill ha den.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Dyrt. De borde sälja spelen till de andra konsolerna istället. För att betala runt 4100kr för Zelda blir dyrt-

Vore dumt av dem. De ska få tjäna sina pengar när de har skapat en sådan fantastisk spelserie som Zelda.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Skrivet av Implor:

Hur är detta med god ton?

Switch kommer nog inte göra ett nämnvärt prisfall första året på försäljning. Ett par hundra på någon rea men inte mera. Vill man ha den så kan man likaväl köpa den vid släppet.

Tar vi Mario kart till Wii som exempel så tog det ca 2 år innan priset sjunkit 100kr. Känns lite ovärt att vänta 2år för att spara 100kr.

Det tog Wii 3år innan det droppade nämnvärt i pris. Samma igen här. Väldigt ovärt att vänta om man vill ha den.

Så köp de om 2-3 år? Självklart är de ovärt att vänta, men jag tvivlar starkt på att det kommer finnas något relevant att spela överhuvudtaget med tanken på den korta listan av tredje parti utvecklare som faktiskt stödjer projektet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vadå, utan själva konsolen menar du? Switch är ju i grunden en dockningsbar portabel konsol

Skickades från m.sweclockers.com

Med den prestandan så hade den inte haft en chans som en renodlad konsol tror jag.

Är nog helt rätt av Nintendo att fokusera på den portabla delen (även om just den kanske inte personligen tilltalar mig mest då jag åker mycket bil till jobbet, och när jag är på utlandsresor så vill jag normalt resa med så liten prylar som möjligt).

Sedan är de ju just kombomöjligheten som jag tycker är ganska kul och innovativt gjort av Nintendo (ingen som gjort det innan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är inte en konsol. Det är en handheld som har en docking system. Precis som att du kunde spela Game boy spel på SNES eller koppla game Boy Advance till GameCube, det här är bara en handheld de har marknadsfört som en konsol.

En handheld? Nej nej. Det är en spelkonsol såklart.

Precis som t.ex. 3DS. Skillnaden här är att den som sagt är dockningsbar så man kan sitta och spela på en tv/monitor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Uppskattar att alternativet finns, t ex finns det ingen bundle på webhallen till varken ps4 eller xbox one jag skulle ha köpt om jag köpt konsolen i dagsläget. Kom inte ihåg vilka som fanns på release dock.

Men jag hade ju verkligen uppskattat en zelda bundle då det är enda spelet jag kommer köpa vid release, om jag inte väntar till hösten och super mario odyssey också.

Köpte tre Xboxar nu innan jul. Mest som streaming/4KBD, men passade på att skaffa samtliga med bundlar.

Köpte en bundle av XB1S 512GB med BF1 (+ fri Viaplay 3 mån) för 1995 (CDON).
En annan XB1S 1TB med Fifa17 (dottern gillar fotboll och ville ha) + valfri titel (tog Steep till frugan då hon är skid/offpistefreak) för 2495 (elgiganten).
Den tredje sista var XB1S 1TB med GoW4 + Forza Horizon 3 + 4K BD-film också för 2495 (Mediamarkt har jag för mig).

Väldigt nöjd med dessa bundles då spelen och filmerna skulle kostat en bra slant löst! 🙂

Hade Nintendo varit smidiga så hade gjort som Microsoft och Sony; släppte olika versioner, både med och utan olika bundles - så kan vi kunder själva bestämma vad vi föredrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

För övrigt vill jag tillägga att bakåtkompatibilitet med Wii U hade inneburit att Nintendo varit tvungna att ha väldigt lik hårdvara mellan Wii U och deras nya konsol. Till exempel hade det krävts en skivläsare, en sekundär skärm (à la Wii U gamepad) och stöd för Wii Sensor Bar. Med andra ord hade de behövt göra en Wii U 2.0 för att få den bakåtkompatibilitet som du pratar om, vilket också är anledningen till varför de valde att strunta i detta (högst troligen), ty de vill göra en helt ny konsol.

Hade inte det gått att lösa virituellt, eller med någon form av emulering?

Gällande spelen så kanske man kunde ladda ner de online, alternativt att de som så önskade kunde ansluta en vanlig extern DVD/BD-USB-spelare?

Extraskärmen - det har ju switchen redan. Bara att använda den, samtidigt med TV:n. Just den emuleringen måste kanske inte vara portabel för att uppskattas av tidigare kunder/användare?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Finns det begränsat med enheter till lansering så föredrar jag att de säljs löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Nintendo köper man för lira deras exklusiva titlar. Inte så mycket för tredjeparts utvecklare. Gillar man inte Mario, Zelda och pokémon så ska man nog kika på andra alternativ.

Iofs så tror jag många gamla spel kan dyka upp som folk gillar. Typ som Skyrim. Kanske diablo 3 även om det är lite långsökt. Tror mycket står och faller på hur mycket jobb man måste lägga ner på en port.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Bra för de som tänkt köpa den för att inte spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nintendo håller på att "göra en Sega"... Varje företag som lanserat en konsol med en allt för liten startup-line har gått under. Hade de haft bakåtkompatibilitet med Wii U så hade det varit en annan femma. De som är trogna Nintendo-fans är de som köpte Wii U. Och de som köpte Wii U känner sig antagligen rätt blåsta av Nintendo vid det här laget. Dessutom släpps också breath of the wild till Wii U, vilket gör att de som sitter på Wii U inte nödvändigtvis behöver "uppgradera" för att ta del av det enda spel som vid lansering är intressant. Första mario spelet släpps om ungefär ett år? Nej... Nintendo skjuter sig själva i foten den här gången!

Skrivet av MinscS2:

Har knappt rört mitt Wiii U. Äger en handfull spel (inklusive Skyward Sword) men har inte klarat något av dom. Det har blivit en party-konsoll för mig och inget annat.

Jag kan hålla med om att spelutbudet är för begränsat på WiiU för att passa alla typer av spelare. Men det var länge jag spelade så mycket på en konsol som på WiiU (och då har jag typ alla konsoler som finns), helt underbara spel, men visst, dem passar kanske mig perfekt och andra inte.

Skrivet av Bloodstainer:

Det är inte en konsol. Det är en handheld som har en docking system. Precis som att du kunde spela Game boy spel på SNES eller koppla game Boy Advance till GameCube, det här är bara en handheld de har marknadsfört som en konsol.

De Trackmaster syftar på är att Nintendo även borde göra en "Bantad" Switch, alltså en box bara utan skärm osv, sälja den för $149. Men den kanske kommer om ett halvår (?)

Skrivet av martinot:

Köpte tre Xboxar nu innan jul. Mest som streaming/4KBD, men passade på att skaffa samtliga med bundlar.
Väldigt nöjd med dessa bundles då spelen och filmerna skulle kostat en bra slant löst! 🙂

Hade Nintendo varit smidiga så hade gjort som Microsoft och Sony; släppte olika versioner, både med och utan olika bundles - så kan vi kunder själva bestämma vad vi föredrar.

Visst, men då är ju XBox One över 3år gammal, så det går inte jämföra med en nylanserad konsol.

Slutligen tycker jag att Nintendo gör det mesta rätt. Till de som tjatar om att prestandan suger, dåligt utbud blablabla.
Vill vi verkligen ha en 3'e EXAKT LIKADAN konsol som XBox och Playstation? Vad ska de vara bra för? Räcker det inte med att välja mellan vilka två (exakt lika) konsoler man vill spela COD på, varför ha en 3'e?

Sen det här med prestanda; Vad hade tillfört Mario Kart 8, New SMB, Pikmin mfl om WiiU haft 5ggr högre prestanda och kunnat köras i 4K-upplösning? INGET, spelen är fantastiskt roliga att spela ändå.

Nintendo går sin egen väg, det finns inget intresse av dem att konkurrera med Microsoft och Sony.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Jag kan hålla med om att spelutbudet är för begränsat på WiiU för att passa alla typer av spelare. Men det var länge jag spelade så mycket på en konsol som på WiiU (och då har jag typ alla konsoler som finns), helt underbara spel, men visst, dem passar kanske mig perfekt och andra inte.

De Trackmaster syftar på är att Nintendo även borde göra en "Bantad" Switch, alltså en box bara utan skärm osv, sälja den för $149. Men den kanske kommer om ett halvår (?)

Visst, men då är ju XBox One över 3år gammal, så det går inte jämföra med en nylanserad konsol.

Slutligen tycker jag att Nintendo gör det mesta rätt. Till de som tjatar om att prestandan suger, dåligt utbud blablabla.
Vill vi verkligen ha en 3'e EXAKT LIKADAN konsol som XBox och Playstation? Vad ska de vara bra för? Räcker det inte med att välja mellan vilka två (exakt lika) konsoler man vill spela COD på, varför ha en 3'e?

Sen det här med prestanda; Vad hade tillfört Mario Kart 8, New SMB, Pikmin mfl om WiiU haft 5ggr högre prestanda och kunnat köras i 4K-upplösning? INGET, spelen är fantastiskt roliga att spela ändå.

Nintendo går sin egen väg, det finns inget intresse av dem att konkurrera med Microsoft och Sony.

Fast .. det är inte en konsol. Det skulle vara som att göra en Nintendo DS utan skärm som man kopplar till en TV, haha. Det är inte konceptet Nintendo försöker skapa.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Bloodstainer: Nintendo köper man för lira deras exklusiva titlar. Inte så mycket för tredjeparts utvecklare. Gillar man inte Mario, Zelda och pokémon så ska man nog kika på andra alternativ.

Iofs så tror jag många gamla spel kan dyka upp som folk gillar. Typ som Skyrim. Kanske diablo 3 även om det är lite långsökt. Tror mycket står och faller på hur mycket jobb man måste lägga ner på en port.

Blizzard samt bethesda skulle nog ha sagt att de har lagt support från början då. Knappast utvecklare som inte lägger info gott i förväg. Men jag förstår vart du kommer ifrån, problemet jag har, är väl att vi inte vet ifall detta är en handheld som ersätter konsolerna eller sätter ihop de med handhelds, kommer det komma en ny konsol eller en ny handheld eller kommer de börja släppa Pokémonspel till den här? Jag hade varit intresserad av någon ny spin på pokemonserien som inte är en spinoff. Inge snap eller stadium utan ett riktigt pokémonspel som inte var som de äldre utan verkligen testade nya saker men behöll battle-mechanics

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Slutligen tycker jag att Nintendo gör det mesta rätt. Till de som tjatar om att prestandan suger, dåligt utbud blablabla.
Vill vi verkligen ha en 3'e EXAKT LIKADAN konsol som XBox och Playstation? Vad ska de vara bra för? Räcker det inte med att välja mellan vilka två (exakt lika) konsoler man vill spela COD på, varför ha en 3'e?

Sen det här med prestanda; Vad hade tillfört Mario Kart 8, New SMB, Pikmin mfl om WiiU haft 5ggr högre prestanda och kunnat köras i 4K-upplösning? INGET, spelen är fantastiskt roliga att spela ändå.

Nintendo går sin egen väg, det finns inget intresse av dem att konkurrera med Microsoft och Sony.

Man behöver inte vilja ha en tredje exakt likadan konsol för att samtidigt tycka 2017s utbud på Switch är dåligt.

Nintendo har fler first/second party utvecklare anställda än Sony, många av dem har inte släppt något på flera år nu, och ändå finns det bara 3 (varav mario kart 8 är en WiiU portning) stora nya släpp på konsolen utannonserade hittills tills runt jul 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade inte det gått att lösa virituellt, eller med någon form av emulering?

Gällande spelen så kanske man kunde ladda ner de online, alternativt att de som så önskade kunde ansluta en vanlig extern DVD/BD-USB-spelare?

Extraskärmen - det har ju switchen redan. Bara att använda den, samtidigt med TV:n. Just den emuleringen måste kanske inte vara portabel för att uppskattas av tidigare kunder/användare?

Det sitter säkerhetslösningar i konsoler, så vanliga optiska enheter kan inte läsa skivorna.

Hur hade du tänkt att det skulle bli med batteritid om du ska köra en basstation med optisk enhet som du strömmar bilden till trådlöst, som delar optiska enheten till spelenheten trådlöst för att du ska sitta där med en uppgraderad Wii U GamePad i form av Switch-enheten? Emulering hade inte fungerat på en nerklockad enhet, som den normalt är i portabelt tillstånd. Uppklockad och hög belastning hade gjort batteritiden obefintlig. Hade varit enklare att göra ett Wii U GamePad-tillbehör som du glider dit dina Joy-Cons på och en dockad lösning för konsolen. Problemet är mer att enda du har att nyttja i form av I/O är USB, och gör du en USB-ansluten optisk enhet som kan läsa GC/Wii/Wii-U-skivor så har du i princip gjort en enhet för att enkelt kunna piratkopiera spelen. Hade varit enklare att göra en portabel version av Wii U inbyggd i gamepaden med PPC-processor och AMD-grafik och optisk enhet. Men då hade du såklart skapat något som vägt 1,5 kg.

Fast frågan är vad du ska köra för Wii U-spel, det finns få exklusiva och dessa borde gå att portera problemfritt till Switch om intresset finns. Annars finns många av titlarna till PC/Windows, PS3, PS4, X360 och X1, eller t.o.m. PS Vita. Det kanske finns 20 spel som var exklusiva som är intressant att portera. Hade varit mycket enklare att hjälpa till med det än att lova bakåtkompatibilitet via emulering. De andra spelen kan du köpa för andra plattformar, eller om du köpt Wii U – behålla enheten för. Mario Kart 8 Deluxe är i princip en portering av Wii U-versionen, även om vissa skillnader kommer finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade inte det gått att lösa virituellt, eller med någon form av emulering?

Gällande spelen så kanske man kunde ladda ner de online, alternativt att de som så önskade kunde ansluta en vanlig extern DVD/BD-USB-spelare?

Extraskärmen - det har ju switchen redan. Bara att använda den, samtidigt med TV:n. Just den emuleringen måste kanske inte vara portabel för att uppskattas av tidigare kunder/användare?

Switchens skärm kan inte användas när den är dockad, ty den är då täckt. Sedan är hela meningen med bakåtkompatibilitet att man kan använda sina gamla spel och tillbehör, alltså är en virtuell lösning inte äkta bakåtkompatibilitet utan vad Nintendo kallar "Virtual Console". Nedladdningar skulle eventuellt fungera, men det vore krångligt med autentisering etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Man behöver inte vilja ha en tredje exakt likadan konsol för att samtidigt tycka 2017s utbud på Switch är dåligt.

Nintendo har fler first/second party utvecklare anställda än Sony, många av dem har inte släppt något på flera år nu, och ändå finns det bara 3 (varav mario kart 8 är en WiiU portning) stora nya släpp på konsolen utannonserade hittills tills runt jul 2017.

Ja, de har du rätt i. Vilket får mig att tänka på vad jag hörde och läste om Retro Studios. Dom släppte de fantastiska spelserierna för Metroid Prime och Donkey Kong Country och sen....ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

De Trackmaster syftar på är att Nintendo även borde göra en "Bantad" Switch, alltså en box bara utan skärm osv, sälja den för $149. Men den kanske kommer om ett halvår (?)

Ska du sälja en konsol för 149,99 dollar när Joy-Cons och Joy-Con Grip kostar 109,98 dollar? Stor del av materialkostnaden verkar som sagt ha gått in i kontrollerna, som jag redan påpekat. Så det ser orimligt ut att spara pengar på skärm och batteri i själva enheten. Inga Joy-Cons ingen Switch, de är ett måste för full funktionalitet även om Switch Pro-kontrollern har samma teknik inbyggd så funkar inte många spel som t.ex. Arms (som tänkt) utan Joy-Cons. Det kommer inte hända, vad ska de spara på att göra den stationär? 50 dollar på skärm och batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Visst, men då är ju XBox One över 3år gammal, så det går inte jämföra med en nylanserad konsol.

Det var endast exempel på vad jag tyckte var lyckade och bra anledningar till bundligar som konsument/köpare. Det var svar på en annan tidigares postare som undrade om det fanns några bra bundlingar på Xbox. Gav exempel på några som jag själv köpt för att jag gillade de.

Sedan beror det på hur man ser det angående ålder (eftersom just du tar upp att jämföra de - jag gjorde det nämnligen inte). FYI: De tre konsollerna jag köpte, Xbox One S, släpptes i höstas.

Sedan, om man nu väl skall jämföra de som stationära konsoler som just du är inne på (vilket jag inte tycker, då jag anser att Switch främst och främst både är unik kombo, men även i första hand en portabel lösning), så trots att om man skulle jämföra med den första generationens Xbox One (som du verkar göra), så om den skulle vinna över Switchen, trots att den är tre år gammal, så visar det ju ändå desto mer hur klen en konsol är (om man felaktigt ser Switchen som stationär) som släpps år 2017.

Inte bra. Därför skall vi inte heller göra den jämförelsen.

Skrivet av Lessismore:

Slutligen tycker jag att Nintendo gör det mesta rätt. Till de som tjatar om att prestandan suger, dåligt utbud blablabla.
Vill vi verkligen ha en 3'e EXAKT LIKADAN konsol som XBox och Playstation? Vad ska de vara bra för? Räcker det inte med att välja mellan vilka två (exakt lika) konsoler man vill spela COD på, varför ha en 3'e?

Håller helt med i nästan allt du skriver.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/