grafikkort gick sönder medan jag spelade watch dogs 2(ati 7970)

Permalänk

grafikkort gick sönder medan jag spelade watch dogs 2(ati 7970)

okej så jag tror jag har ati 7970,har haft det sen sent 2012 tror jag, det har funkat hur bra som helst alla år svalt alla spel utan problem,knappt något lagg alls,
har spelat watch dogs 2 massa timmar.så plötsligt när jag startade det så hängde det sig.
körde utlogg knapparna och tryckte på avbryt för att komma tillbaka till windows,
ja då var rutan svart helt.
startade om.
då funkar inte skärmarna alls!
men datorn i sig funkar för youtube går igång.
men grafikkortet verkar ha dött helt utan förvarning.
vad ska jag göra?
har en stark i7 win 10 dator som är rätt ny som funkar utan problem.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

okej så jag tror jag har ati 7970,har haft det sen sent 2012 tror jag, det har funkat hur bra som helst alla år svalt alla spel utan problem,knappt något lagg alls,
har spelat watch dogs 2 massa timmar.så plötsligt när jag startade det så hängde det sig.
körde utlogg knapparna och tryckte på avbryt för att komma tillbaka till windows,
ja då var rutan svart helt.
startade om.
då funkar inte skärmarna alls!
men datorn i sig funkar för youtube går igång.
men grafikkortet verkar ha dött helt utan förvarning.
vad ska jag göra?
har en stark i7 win 10 dator som är rätt ny som funkar utan problem.

säker på att det inte är din skärm som är trasig?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är sönder, du inte har garanti osv, så kan du testa att baka det. Funkade på mitt 7950 som också gick sönder. Funkade efter det igen, tro det eller ej.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Hur kommer du ut på youtube utan någon bild på skärmen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser du POST skärmen när du startar den?

Och som @chris_kadaver sa, hur kommer du åt youtube om du inte ser något?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

ja när mitt grafikkort går sönder då brukar jag skaffa ett nytt

eftersom du skriver skärmarna så är det alltså flera så grafikkortet är ganska misstänkt här

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

jag har två skärmar och båda går igång med testbilden sen stänger dom av sig pga ingen signal kommer det upp.
har ett 7970 som jag haft sen 2012 som sagt,brukar spela på ena skärmen och ha igång youtube och facebook på andra under tiden,och youtube går igång automatiskt när datorn går igång,därför hör jag ..ja..whatever video som gick igång.
tänkte att det kanske var nån drivrutin som gick sönder igår pga jag startade om datorn medan watch dogs 2 hade hängt sig,men det har inte hänt under de många åren som jag använt pc vad jag vet iallafall.

ska jag behöva köpa ett nytt grafikkort? (kanske börjar bli dags för det ändå men synd om man köper ett så är det inte det som var problemet)

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver inte vilken i7:a du har men du kan ju ha integrerad grafik du kan testa att använda. Det låter som att grafikkortet har dött.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

i7an är några år gammal ,
jag lyckades hitta mitt gamla geforce 275 som jag tryckte i,sitter med 1280 grafik nu haha!
men datorn är det inget fel på i sig utan det verkar som att grafikkortet dött.
vad synd.har inte märkt några som helst tokerier med det förrän nu.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av Majke:

Om det verkligen är sönder, du inte har garanti osv, så kan du testa att baka det. Funkade på mitt 7950 som också gick sönder. Funkade efter det igen, tro det eller ej.

vad menas med att baka?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska vänta med att "baka" kortet då det egentligen är en skröna om varför det fungerar. Saken är den är att du eventuellt kan väcka tillfälligt liv i den genom att köra den i ugnen, men det fungerar inte av den anledningen som det ryktas om. Dessutom kommer kortet dö igen så småning om. Dvs skrönan bygger på att att lödningarna gått sönder och smälter/härdar så att kortet åter fungerar efter att du hettat upp det i ugnen. Här kan du se en video om varför det inte fungerar på det sättet och varför det går att tillfälligt väcka liv i kortet: https://www.youtube.com/watch?v=w57ObM3pYXw

Det kan vara värt att testa, men det är bra om du är medveten om varför det fungerar och vad du kan förvänta dig. MEN gör det inte i en ugn som sen ska användas för matlagning.

Börja med att testa att montera om kortet. Alternativt testa den andra pci-e platsen om du har två.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Döda din överklock också under tiden du felsöker. Clear CMOS helt och hållet, sitter antingen en knapp på baksidan av moderkortets kontaktpaneler eller på insidan som heter typ reset.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Döda din överklock också under tiden du felsöker. Clear CMOS helt och hållet, sitter antingen en knapp på baksidan av moderkortets kontaktpaneler eller på insidan som heter typ reset.

Eller bara ta loss moderkorts batteriet i några sekunder.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker du ska vänta med att "baka" kortet då det egentligen är en skröna om varför det fungerar. Saken är den är att du eventuellt kan väcka tillfälligt liv i den genom att köra den i ugnen, men det fungerar inte av den anledningen som det ryktas om. Dessutom kommer kortet dö igen så småning om. Dvs skrönan bygger på att att lödningarna gått sönder och smälter/härdar så att kortet åter fungerar efter att du hettat upp det i ugnen. Här kan du se en video om varför det inte fungerar på det sättet och varför det går att tillfälligt väcka liv i kortet: https://www.youtube.com/watch?v=w57ObM3pYXw

Det kan vara värt att testa, men det är bra om du är medveten om varför det fungerar och vad du kan förvänta dig. MEN gör det inte i en ugn som sen ska användas för matlagning.

Börja med att testa att montera om kortet. Alternativt testa den andra pci-e platsen om du har två.

Jag bakade ett GTX-275 för 5 år sedan. Det tuffar vidare alldeles utmärkt

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

Har du testat det mest uppenbara att rensa drivrutinerna till 7970 kortet och smällt in dom igen för ibland kan sånna problem vara driver relaterade med
sen är jag av åsikten med att bakning är crap och vist det kan hjälpa men sakerna tar ofta skada och kondingar sväller ibland och dom flesta kort är kass igen väldigt snabbt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag bakade ett GTX-275 för 5 år sedan. Det tuffar vidare alldeles utmärkt

/Lifooz

Har du aktivt använt och spelat på det sen dess då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Har du aktivt använt och spelat på det sen dess då?

Det sitter i en rigg från 2008, den har stängts av 2 gånger sedan 2008 dels för PSU byte. Och isättning av GTX-275 som skedde nyår 2012. Sedan dess har den stått på dygnet runt.
Börjar dock dra ihop sig för ny PSU till det.
Brukar köra ETS2 någon halvtimma då och då för att se så allt är stabilt. Spel är den bästa benchmark man kan få.
EDIT: Jag glömde gången jag stängde ner riggen för något år sedan då jag flyttade, så 3 gånger.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det sitter i en rigg från 2008, den har stängts av 2 gånger sedan 2008 dels för PSU byte. Och isättning av GTX-275 som skedde nyår 2012. Sedan dess har den stått på dygnet runt.
Börjar dock dra ihop sig för ny PSU till det.

EDIT: Jag glömde gången jag stängde ner riggen för något år sedan då jag flyttade, så 3 gånger.

/Lifooz

Ah ok, det låter ju bra men har det belastats eller körts i en server (med andra ord idlat)? En maskin som står på så mycket låter ju som att det skulle kunna vara en server

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ah ok, det låter ju bra men har det belastats eller körts i en server (med andra ord idlat)? En maskin som står på så mycket låter ju som att det skulle kunna vara en server

Japp, den är server, lade till 1 par saker i förra inlägget.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

jag försökte massa saker till slut så sa jag att näe nu gör jag såhär:
så åkte jag till net**net och köpte ett geforce 1080
xD
tack alla för alla svar!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

@darknessviking: Nu när du köpt ett nytt och dyrt grafikkort, hur gammalt är nätaggregatet du har?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Kolla nätagget jag hade liknande problem å fick veta den "hårda" vägen att det var nätagget......

Det betedde sig liknande, jag spelade sen blev bägge skärmarna svarta men spelljudet samt polarna i TS var kvar. Startade om datorn å den funkade i några dar å det hände ett par gånger. Sen så blev det så att skärmarna blev svarta direkt efter bootskärmen.

Körde då ca en månad på inbyggda grafiken å köpte sen ett GTX 750 ti beggat å det funkade fint i ungefär en vecka t.o.m. överklockat å sen började samma sak hända med det......

Jag var för "lat" när jag testade min dator, jag testade med ett mindre strömhungrigt grafikkort så det visade sig att det var mitt nätagg som var boven. sitter nu igen med mitt gamla GTX 670 som funkar fin fint med ett annat nätagg......

Visa signatur