Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

IPsec tunnel eller IPIP tunnel?

Jag har en server hemma med Zabbix, jag övervakar nu mina virtuella servrar + routers och APs hemma i det.
Nu vill jag flytta detta till en stabilare lina.

Vad ska jag sätta upp för tunnel för att övervaka min router/APs på mitt hemma LAN?

MVH

Permalänk
Medlem

IPsec tunnel skulle jag välja. Är det jag har sett mest av i jobbet och som fungerat bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Jag har en server hemma med Zabbix, jag övervakar nu mina virtuella servrar + routers och APs hemma i det.
Nu vill jag flytta detta till en stabilare lina.

Vad ska jag sätta upp för tunnel för att övervaka min router/APs på mitt hemma LAN?

MVH

Beror helt på hur det är uppsatt. Men jag skulle aldrig köra något med kontakt till mitt privata nät över en IP to IP eller GRE tunnel. De är till för routing och används först och främst för att kunna köra sitt routing protokoll på då skiljda platser med ett nät imellan som man inte kontrolerar. Dessa tunnlar är inte krypterade.

Jag skulle välja en ipsec, openvpn eller liknande för saker som har med mitt privata nät att göra, vilken typ av tunnel beror på vad du har för mjukvara/hårdvara som ska köra tunnel server/client.

Krypteringsgrad är nästa steg sen, hur mycket trafik kommer gå på tunneln? Hur känslig är datan? Hur mycket resurser får tunneln utnytja?

Finnd fler saker man kan blanda in. Men där är väl iallafall första frågeställningara man bör ha.

Mvh
Mattias