AMD Ryzen får sex kärnor – toppmodellen går i upp till 4,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen får sex kärnor – toppmodellen går i upp till 4,0 GHz

Det är möjligt att stänga av individuella kärnor i Ryzen, vilket öppnar för sexkärniga modeller. Samtidigt framgår att AMD:s åttakärniga flaggskepp kan gå hela vägen upp till 4,0 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mooonster Kill!!!

Permalänk
Inaktiv

Grymt, nästan som man ska köpa en extra Ryzen som smycke i halsbandet.

Detta med 6 core var det jag trodde hela tiden, sedan kan det vara så att det ej ekonomisk lönsamt att göra, men det är en annan femma. - Väldigt få 8 core med trasig kärna, ihop med lite arbete.

De pratades om att AMD ska klocka sig själv, men det handlar väl om att moderkortet gör detta om den är satt till detta. Och då kan man kanske se 4Ghz som minsta toppfrekvens med vettig kylare.

Permalänk
Avstängd

95W TDP med 8 kärnor som presterar (Bättre?) som en Intel 69XX?

RyZen ser lovande ut!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Bra om det stämmer, tror det är viktigt att de kan erbjuda processorer i alla prisklasser om de på allvar skall kunna utmana intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ser i fram emot naples kan blir bra hoppas att den har stöd för fyra CPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sen så överklocka man processorn lite och kanske kommer upp i 4.5-4.8GHz om inte 5.0GHz. Men detta ser fräscht ut. I like it

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ryzen kommer skaka om cpu industrin till det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

@Fisken1986:

Njaaa, hmm... du får se när den släpps, håll inte förhoppningarna *allt för* högt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Man blir ju ryzligt sugen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aaaaaarrrggghhhh!!!! Bara släpp skiten någon gång, AMD!!!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kanske kommer det att gå att låsa upp 6-kärniga till 8-kärniga med något specialbios?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Aaaaaarrrggghhhh!!!! Bara släpp skiten någon gång, AMD!!!!!!

Håller med, jag håller på och bli galen på al väntan. Undra om psykmottagningen redan är full av personer som ej klarade av att vänta längre.

Permalänk
Medlem

Blir nog en 8/8a eller 6/12 om de 2 kommer finnas vid lansering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad är speciellt med 4.0 GHz i turboläge? Det har väl Intel med? Eller har man trott att de skulle ligga lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med, jag håller på och bli galen på al väntan. Undra om psykmottagningen redan är full av personer som ej klarade av att vänta längre.

Jag skulle absolut inte byta min FX9590 mot något annat förrän jag visste om Zen var bra eller ej men höll bara ut till augusti 2016. Datorn var ej stabil när man spelade vr. Fast tror inte jag behöver läggas in

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser bra ut på papperet. Om det stämmer och recensioner ger tummen upp så kan det mycket väl bli ett köp av värstingmodellen för min del (och varför inte till sambon också).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vad är speciellt med 4.0 GHz i turboläge? Det har väl Intel med? Eller har man trott att de skulle ligga lägre?

Intels nuvarande åttakärniga går upp i 3,7 GHz.

Det kanske blir en någorlunda jämn fight trots allt. AMD kanske tom slår Intel på fingrarna. Den som lever får se.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Vad är speciellt med 4.0 GHz i turboläge? Det har väl Intel med? Eller har man trott att de skulle ligga lägre?

Nu har det väl pratas om 4GHz i några veckor, men den första var väl i 3,4GHz. (fanns väl någon 3,3GHz)

Och någon prisvänlig 8 core i 4Ghz har ej Intel, dessutom är klockfrevensen väldigt viktig på många sätt, då en enda kärna kan sega ner hela ens lösning utan de andra knappt används.

Permalänk

Eftersom jag sitter på 4/4 i dagsläget så har jag länge varit sugen på vad som kommer för 4/8. Om det kommer 6/12 till rimligt pris hade det varit riktigt trevligt!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vad är speciellt med 4.0 GHz i turboläge? Det har väl Intel med? Eller har man trott att de skulle ligga lägre?

4.0Ghz på ingengör ex är helt klart inte dumt. Tänk på att där är 2x fler kärnor i denna CPU vs tex Skylake som var 4.0 Bas och 4,2Ghz turbo på en enda kärna. Så att kunna klara 4Ghz på så tidiga ex, med så många kärnor är rätt lovande.

Tittar man på motsvarande Intel 6900k, så talar vi 3.2 bas och 3.7 Turbo med 8 kärnor och 16 trådar på 140W!

Dock är som sagt inte detta all sanning. IPC och hur bra den gör instruktioner som är mer eller mindre viktiga kommer också spela roll, men det är helt klart intressant om de kan lyckas hålla eller tom förbättra dessa till lanseringen och den är effektiv nog att tävla även i 4/8 och 6/12 utförande. Just 6/12 kommer troligen vara nya "high-end" skulle jag tro, där 8/16 blir "entusiast".

Permalänk
Medlem

@Enigma

Fin analys du hade

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

4.0Ghz på ingengör ex är helt klart inte dumt. Tänk på att där är 2x fler kärnor i denna CPU vs tex Skylake som var 4.0 Bas och 4,2Ghz turbo på en enda kärna. Så att kunna klara 4Ghz på så tidiga ex, med så många kärnor är rätt lovande.

Tittar man på motsvarande Intel 6900k, så talar vi 3.2 bas och 3.7 Turbo med 8 kärnor och 16 trådar på 140W!

Dock är som sagt inte detta all sanning. IPC och hur bra den gör instruktioner som är mer eller mindre viktiga kommer också spela roll, men det är helt klart intressant om de kan lyckas hålla eller tom förbättra dessa till lanseringen och den är effektiv nog att tävla även i 4/8 och 6/12 utförande. Just 6/12 kommer troligen vara nya "high-end" skulle jag tro, där 8/16 blir "entusiast".

Intressant blir ju i spel där CPU får jobba och priset.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Oj vad jag hoppas att detta blir bra.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle absolut inte byta min FX9590 mot något annat förrän jag visste om Zen var bra eller ej men höll bara ut till augusti 2016. Datorn var ej stabil när man spelade vr. Fast tror inte jag behöver läggas in

Nu är jag riktigt förvirrad här. Jag kände inte till din processor, så jag kollade precis upp den, och på Prisjakt står ju att den har hisnande 4,7 Ghz och åtta kärnor?! Om Ryzen nu släpps med 4 Ghz och samma antal kärnor, hur kan den då vara bättre? Eller är det någon aspekt jag missar? Din processor ser ju på pappret ut att vara långt mycket bättre än Ryzen, trots att den är från 2013.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Trodde för en stund när jag såg rubriken att de skrotat den 8-kärniga modellen..

4 GHz låter helt OK, speciellt med 8 kärnor. Ingen 8-kärnig Intel-CPU klockar så högt, då 6900K toppar på 3.7 GHz. Om IPC är hyfsad kan jag uppgradera till 8 kärnor utan att ge upp alltför mycket enkeltrådad prestanda jämfört med min nuvarande 4770K.

Skrivet av Hybinette:

Nu är jag riktigt förvirrad här. Jag kände inte till din processor, så jag kollade precis upp den, och på Prisjakt står ju att den har hisnande 4,7 Ghz och åtta kärnor?! Om Ryzen nu släpps med 4 Ghz och samma antal kärnor, hur kan den då vara bättre? Eller är det någon aspekt jag missar? Din processor ser ju på pappret ut att vara långt mycket bättre än Ryzen, trots att den är från 2013.

IPC.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Nu är jag riktigt förvirrad här. Jag kände inte till din processor, så jag kollade precis upp den, och på Prisjakt står ju att den har hisnande 4,7 Ghz och åtta kärnor?! Om Ryzen nu släpps med 4 Ghz och samma antal kärnor, hur kan den då vara bättre? Eller är det någon aspekt jag missar? Din processor ser ju på pappret ut att vara långt mycket bättre än Ryzen, trots att den är från 2013.

Jo fast så fungerar det inte riktigt, IPC varierar. Om man jämför helt olika arkitekturer mot varandra går det nästan aldrig att kolla på frekvens. Titta ex på detta testet när alla processorer körs i samma frekvens hur olika de presterar (2,8GHz) http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Ett annat exempel är ju när intel gick från Pentium D till Core 2 då vann en Core 2 baserad processor enkelt över en Pentium D som var en Ghz högre klockad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Hybinette: Skillnaden är IPC, Instructions Per Cycle. Du kan med en cpu på 1Ghz slå en CPU på 5Ghz om din IPC är hög nog.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande svårt att släppa hur Bulldozer marknadsfördes och hur användare på Sweclockers och runt om här lite här och där var så säkra på att den processorn skulle bli den nya frälsaren.
Men som sagt, hoppas på det bästa beredd på det värsta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX