Permalänk
Medlem

i7-7700K och värme

Byggde nyligen ett Kaby Lake system i ett Fractal Design C chassi.
Började först med en Noctua U12S men 120mm och höga varvtal blir snabbt jobbigt så nu har jag en Noctua D15S, men även med den enorma ytan blir CPU:n förhållandevis varm (i princip ingen större skillnad på D15S och U12S). Runt 65 grader med toppar runt 72 när jag spelar, 82-85 grader i Prime95's mest CPU-tunga test.
Omapplicering av kylpasta gör ingen skillnad.

Efter lite research verkar det som om mina temperaturer inte är helt galna och att Kaby Lake är väldigt varm överlag, men hör gärna om andras erfarenheter.

Värt att nämna är väl att där sitter två st 140mm fläktar för insug i lådan varav en rakt framför CPU:n, så lufttillförsel finns.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag kör min på 4,8GHz och 1,3 vCore, och när jag kör Cinebench och Prime95 med en NZXT Kraken X62 så ligger jag också runt 80-85 grader. När jag körde med Hyper 212 EVO innan vattenkylning så låg jag typ på samma temperatur, så känns som att 7700k blir lika varm oavsett 'inuti'

Permalänk
Inaktiv

Testa att manuellt sätta spänningen på processorn. Jag kör min 6700k (typ samma som 7700k) i 4.6 GHz på lägre spänning än jag hade i stock inställningar

Permalänk
Medlem

Om det är ungefär samma temp oavsett kylare så låter det ju lite som problemet Haswell hade med värmeöverföringen mellan kärna och ihs.
Det kan ju vara läsningsfel i biosen också så det är väl egentligen bara att vänta lite och se om det kommer hjälpa med ny bios eller det kommer fram något om värmeöverföringen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Skippa Prime95 så kommer dina temperaturer att gå ner 10-15 grader direkt. Använd något annat program istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Om det är ungefär samma temp oavsett kylare så låter det ju lite som problemet Haswell hade med värmeöverföringen mellan kärna och ihs.
Det kan ju vara läsningsfel i biosen också så det är väl egentligen bara att vänta lite och se om det kommer hjälpa med ny bios eller det kommer fram något om värmeöverföringen.

Det hade ju varit väldigt tråkigt att behöva delidda CPU:n, verkligen inget jag känner för att göra

Nu är ju inte datorn ostabil öht, allting fungerar exakt som det ska, men fläktarna tvingas ju jobba hårdare = mer oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Testa att manuellt sätta spänningen på processorn. Jag kör min 6700k (typ samma som 7700k) i 4.6 GHz på lägre spänning än jag hade i stock inställningar

Har funderat lite på det också, verkar som default är onödigt högt.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Jag kör en 7700K med allt på default med en Noctua NH-U12P SE2 med bara en fläkt på, men med riktigt bra ventilation i chassit, och med Noctuas NT H1 kylpasta. Jag har ställt in alla fläktar jag har på att följa en kurva mellan 25% (vilket inte är hörtbart alls för mig) till 100% mellan 40c och 80c på CPUn. Gör jag absolut ingenting så håller sig CPUn under 40c, men om jag bara startar ett program så sticker CPU tempen snabbt upp på 60c typ, vilket gör att fläktarna drar upp till typ 50% och blir rätt högljudda, och sen går tempen ner direkt och fläktarna går ner igen. Prime95 Small FFTs så peakar jag på 85c med alla fläktar jag har på 100%.

Jag hade exakt samma setup med min gamla 2500K som var OCad till 4.4GHz, den gick aldrig över 70c, inte ens med IBT/Prime95, och därför gick fläktarna aldrig högre än typ 70%, och temperaturen var mycket mer stabil. När jag startade IBT tex. så gick temperaturen upp till 70c över typ 20 sekunder, vilket gjorde att fläktarna följde med i den takten, vilket gjorde att små loads som när man startar ett program inte märkbart ökade tempen, och därför gick inte fläktarna upp heller.

Jag ska testa att undervolta den när jag har tid, förhoppningsvis hjälper det en del. Ska eventuellt testa att montera om kylaren också och se om det hjälper, samt testa att slänga på den andra fläkten på kylaren i push&pull setup. Men hjälper inget av det så blir det kanske att köpa en ny bättre kylare om jag tror att det hjälper, och kanske en delid tom. om inget annat hjälper. Med min 2500K var min dator knäpptyst under gaming, vilket min nuvarande inte är när min CPU temp flukturerar så mycket samt överlag är så hög.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

@MaloW

Även om du undervoltar kommer din kurva behöva justeras om du vill ha det tyst. Min fläkt ligger på basvarv tills 50 grader och dessutom med en 2.8 sekunders fördröjning (kallas fan spin up time i mitt program) och på så vis är det tyst. Med dina inställningar hade det varit ett himla uppvarvande även hos mig med Skylake i 1.25v. Kortvariga tempspikar kommer man inte undan hur stor kylfläns man än har.

Permalänk
Medlem

Har en D15 och 4 st NF-A14 fläktar (3 fram, 1 bak), kör standardclocks på min 7700K. Fläktarna på D15 ligger på runt 940 RPM under p95 med small FFT's preset, temperaturen ligger då mellan 65-69 grader. De tre chassifläktarna fram ligger på ca 550 RPM medan utblås bak ligger på 730. Liknande temperaturer vid spel, med något lägre fläkthastigheter. Rätt okej temperaturer med tanke på de hyfsat låga fläkthastigheterna, men temperaturerna skjuter upp rejält redan vid milda överklockningar (har ett inlägg i Kaby Lake OC-tråden). En annan underlighet är att en av kärnorna ibland gillar att sticka upp i 60+ området vid slösurfande, i sisodär en kvarts sekund, vilket får cpufläktarna att rusa upp.

Edit: @DonaldTrump Vilket program använder du för att justera dina fläktkurvor?

Permalänk

@loodee

Kör Fan Xpert 3 i AISuite. Funkar bra och det gav mig presets som jag har noll invändningar mot med ett knapptryck.

Växlar mellan "Silent" vid skrivbordsarbete. Helt tyst och lugnt. Kylaren i 240rpm och chassifläktar av, men självklart drar samtliga igång lite kraftigare om behovet uppstår.

Och "Turbo" om jag ska spela. Båda NF-A14 på kylaren och alla tre NF-F12 i chassit parkerar runt 600rpm som basnivå.

Turbo är som ni beskriver riktigt nervöst om man pillar med produktivitetsprogram eller bara surfar på nätet. Man får hålla i hatten när man öppnar en ny flik i chrome ungefär.

Permalänk
Medlem

@DonaldTrump Tack så mycket! Mer användbart än väntat (särskilt alternativen för fördröjning på fläktarna), förutom att det inte verkar finnas något lätt sätt att byta språk. Får se hur det blir att pilla runt när allt står på japanska.

Permalänk
Medlem

Liten uppföljning från mitt håll, eftersom jag har tummen mitt i handen har jag beställt delidding tool (fast på något lager i USA) och fått hem liquid ultra. Borde vara redo att fixa nästa vecka
Har sett väldigt lovande förbättringar lite här och var på 7700K så ska bli väldigt intressant att se vad resultatet blir på mitt exemplar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering från mig:
Satte Vcore till offset-mode med -80mV samt LLC på högsta nivån. Default fick min CPU 1.216V under load, nu 1.168V. Detta sänkte min Prime95 temp från 85C till 81.5C.
Re-mountat min kylare också, vilket sänkte ytterliggare 1C.
Sammanlagt så har problemet med att mina fläktar varvar upp så fort man gör något som öppnar en browser försvunnit nästan helt.
Dock är jag sugen på en delid jag med, det är ju inte mycket OC-potential jag har när jag är uppe och nosar på 70C redan i stock med "vanliga" benchmarks (typ ROG RealBench). Jag har läst en del delid-guider etc, och det verkar ju inte så svårt. Nån som vet var man hittar ett bra lim att använda för att limma på IHSen igen efter en delid?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Uppdatering från mig:
Satte Vcore till offset-mode med -80mV samt LLC på högsta nivån. Default fick min CPU 1.216V under load, nu 1.168V. Detta sänkte min Prime95 temp från 85C till 81.5C.
Re-mountat min kylare också, vilket sänkte ytterliggare 1C.
Sammanlagt så har problemet med att mina fläktar varvar upp så fort man gör något som öppnar en browser försvunnit nästan helt.
Dock är jag sugen på en delid jag med, det är ju inte mycket OC-potential jag har när jag är uppe och nosar på 70C redan i stock med "vanliga" benchmarks (typ ROG RealBench). Jag har läst en del delid-guider etc, och det verkar ju inte så svårt. Nån som vet var man hittar ett bra lim att använda för att limma på IHSen igen efter en delid?

Dom flesta jag läst om som deliddat struntar i att sätta fast IHS efteråt, socket-klämman håller den på plats så du behöver bara hålla fast den medans du spänner den.

Väldigt underligt hur du är på 1.216V, min går upp på 1.320, med allting på default. Detta ska väl vara detsamma mellan CPU:er?

Permalänk
Skrivet av tozz:

Väldigt underligt hur du är på 1.216V, min går upp på 1.320, med allting på default. Detta ska väl vara detsamma mellan CPU:er?

Moderkortet styr och tillverkarna har lite olika filosofier. MSI brukar ligga lågt och ASUS högt i default exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

Moderkortet styr och tillverkarna har lite olika filosofier. MSI brukar ligga lågt och ASUS högt i default exempelvis.

Det förklarar saken, har ett ASUS-kort. Trodde Intel hade lite mer strikta definitioner

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tozz:

Väldigt underligt hur du är på 1.216V, min går upp på 1.320, med allting på default. Detta ska väl vara detsamma mellan CPU:er?

Skrivet av DonaldTrump:

Moderkortet styr och tillverkarna har lite olika filosofier. MSI brukar ligga lågt och ASUS högt i default exempelvis.

Nej.
Två olika CPU:er bör ha olika spänningar vid last och vila nominellt på samma moderkort. Även mella moderkort bör det vara väldigt snarlikt.

Detta då Spänningen regleras tillsammans med den ViD som Intel bränner in i mikrokoden i chippet och moderkortet reglerar spänning genom ViD + Offset för last/Turbo etc.

Mellan tillverkaren är det inga större skillnader då de alla måste följa intels riktlinjer vid utförandet av moderkorten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej.
Två olika CPU:er bör ha olika spänningar vid last och vila nominellt på samma moderkort. Även mella moderkort bör det vara väldigt snarlikt.

Detta då Spänningen regleras tillsammans med den ViD som Intel bränner in i mikrokoden i chippet och moderkortet reglerar spänning genom ViD + Offset för last/Turbo etc.

Mellan tillverkaren är det inga större skillnader då de alla måste följa intels riktlinjer vid utförandet av moderkorten.

Kan XMP påverka? Googlade lite och det är lite olika bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Kan XMP påverka? Googlade lite och det är lite olika bud.

Ja, ASUS version av XMP rattar på en hel del CPU "förbättringar" förutom de minnes inställningar man förväntar sig.
Utöver det så brukar ASUS moderkort numera ge helt galna spänningar om man använder sig av deras auto funktioner.
Man får helt enkelt ta en inställning i taget och verkligen kolla var man har spänningarna innan man fortsätter.
Trist tycker jag då ASUS kort brukade vara väldigt ärliga med vad man höll på med.
Numera verkar det vara extra saker gömda under nästan alla inställningar.

Permalänk
Medlem

Kör min 7700K med Corsair H115i och var bekymrad över de höa tempraturena jag fick. Men verkar nu ha lyckats ta ner dem en hel del. Brukade med allt på auto få tempraturer på 90-96C+ i program som Prime95 och Aida64.

Vad jag kommit fram till efter letat runt på nätet att vissa moderkort och bios levererar mer ström än vad som verkligen behövs, så gäller vänta på nyare bios och manuella inställningar tills det löst på annat sätt.

Vid mitt senaste test, efter fått tag på en betaversion av nyare bios, med Prime95 på 35min maxade jag 79-81C enligt Coretemp, och min H115i fläktar max 50% (ca 1000rpm), för att inte bli för mycket oväsen vid t.e.x spel, en ganska stor skillnad mot tidigare.

Just nu kör jag med följande inställningar med MSI Gaming Pro Carbon Z270 och XMP med Corsair 3200Mhz minnen.
Cpu-Z rapporterade 1,184V som max.

Vcore: auto (tidigare användt 1,1V adaptive mode)
offset mode: -0,120 (Pc kraschar med 0,150)
SA och IO Volt: 1,150
LLC: mode 8 (högsta)

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej.
Två olika CPU:er bör ha olika spänningar vid last och vila nominellt på samma moderkort. Även mella moderkort bör det vara väldigt snarlikt.

Detta då Spänningen regleras tillsammans med den ViD som Intel bränner in i mikrokoden i chippet och moderkortet reglerar spänning genom ViD + Offset för last/Turbo etc.

Mellan tillverkaren är det inga större skillnader då de alla måste följa intels riktlinjer vid utförandet av moderkorten.

Slarvigt uttryckt av mig att säga att det "styrs av moderkortet". ViD sitter så klart i chippet, ja, men bufferten mellan ViD och VCore i Auto verkar enligt min uppfattning skilja sig en hel del. Vissa review-sajter flyttar samma referenschip mellan moderkorten och får olika siffror med samma ViD. Min egen planka lägger sig 60mV över ViD i Auto exempelvis. Och det då i load när VDroop kickat in.

Men jag kan ha fel, absolut.

Permalänk
Medlem

Efter att ha deliddat sänktes average med ca 10 grader i Prime95 Small FFT, dock en temperaturskillnad på 10 grader mellan kallaste (en core) och dom andra tre, kan det vara felaktig applicering eller bara så det är? ASUS defaultinställningar har min CPU på 1.332V också, vilket känns väldigt högt.

Edit: Skillnaden är 12 grader mellan varmaste och kallaste, 72, 65, 70, 60, ungefär så är maxvärdena efter 10 minuter. Borde jag göra om och göra rätt?

Permalänk
Medlem

Gjorde om hela processen ikväll, helt andra resultat, nu ligger varmaste coren på 62, och distributionen ser ut såhär: 62, 60, 60, 57. Detta på 1.338V.

Slutresultat av delidding-experiment: 20 grader svalare under load. Helt klart värt det för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Gjorde om hela processen ikväll, helt andra resultat, nu ligger varmaste coren på 62, och distributionen ser ut såhär: 62, 60, 60, 57. Detta på 1.338V.

Slutresultat av delidding-experiment: 20 grader svalare under load. Helt klart värt det för min del.

Härligt att det gjorde sån nytta!
Vad gjorde du för skillnad andra gången mot den första eftersom du märkte en sådan skillnad?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Härligt att det gjorde sån nytta!
Vad gjorde du för skillnad andra gången mot den första eftersom du märkte en sådan skillnad?

Trodde det skulle bli riktigt dåligt, hade svårt att få bort CLU:n och allt kändes mest "meh". Men jag tog ett ännu tunnare lager CLU på både core och IHS, samt att när jag monterade fast det hela var jag väldigt noga med att inte IHS gled runt, första gången tog det några försök och det var ganska mycket förflyttning.

Permalänk
Medlem

Rörande Delid så läste jag att man kan ta någon svart "silikon-lim" (som tål 110c+, är som originalet. Finns på Biltema tex. ) Detta fäster man i ett par hört när man trycker dit IHS. Just för att den ska sitta stadigt vid montering.

Inget jag provat själv. Men kan ju vara värt att testa om någon är sugen.

Funderar själv på delid.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Rörande Delid så läste jag att man kan ta någon svart "silikon-lim" (som tål 110c+, är som originalet. Finns på Biltema tex. ) Detta fäster man i ett par hört när man trycker dit IHS. Just för att den ska sitta stadigt vid montering.

Inget jag provat själv. Men kan ju vara värt att testa om någon är sugen.

Funderar själv på delid.

RTV-silikon av olika typer fungerar, t.ex. http://www.clasohlson.com/se/Silikonpackning-Permatex-Supra-b...

Egentligen borde jag väl ha gjort detta, speciellt eftersom jag har relidding-toolet från Rockit (köpte båda), men nu kommer jag inte röra grejerna igen

Permalänk
Medlem

Den här temperaturskillnaden mellan kärnor ser helt galen ut, är det någon annan som upplevt liknande?
Detta är med discord, steam, coretemp, cs:go och chrome igång.
Der8auers delid-die-mate är beställt och jag håller tummarna.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

https://puu.sh/u92XG/cfb631f66e.png

Den här temperaturskillnaden mellan kärnor ser helt galen ut, är det någon annan som upplevt liknande?
Detta är med discord, steam, coretemp, cs:go och chrome igång.
Der8auers delid-die-mate är beställt och jag håller tummarna.

Jag hade 12 grader diff vid mitt första delidd-försök, men om detta är original så byt CPU:n om du redan försökt montera om kylaren. Har läst om andra som haft liknande fel, det ska inte diffa mer än fem grader mellan cores (om kylaren sitter rätt) vid 100% load.
Detta verkar dock som om allting körs på en enda core, högst märkvärdigt.