Vilken formfaktor föredrar ni?

Permalänk
Inaktiv

Då jag aldrig kört med dubbla grafikkort och inte kan se att jag kommer göra det inom överskådlig framtid så har jag alltid gillat mATX. Tyvärr så begränsar man sig lite i urvalet av moderkort om man kör på dessa så i slutändan brukar det bli ATX
Men nu har ju Fractal Design släppt Define C så då får man trots relativt kompakta yttermått plats med fullstora ATX kort och bra kylning. Har ett sådant på ingång för mitt Ryzen bygge som ska bli av inom kort om nu ryktena stämmer någorlunda väl överrens med verkligheten.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna byta från ATX till mATX men tyvärr blir det en del kompromisser vad gäller moderkortet. Sämre, eller tom rent dåligt med anslutningar för fläktar, dåliga placeringar av viktiga kontakter osv Blir ju inte bättre med ökat behov av ex USB 3.1 och RGB etc. Visst, mycket går att lösa men det blir krångligare.

Så troligen blir nästa byte till ett mindre ATX-chassi än det jag har idag.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll så länge det har funktionerna jag behöver.
Finns däremot 0 anledning att köra MATX för mig, jag har mitt chassi på golvet under skrivbordet, förstår inte varför man ska ha det på skrivbordet personligen.

Ljuddämpat chassi under skrivbordet, alltid haft kommer alltid ha, tystast så.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Jocke86: M-ITX i en extrem SFF historia. Bygget skall gå att flytta på.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Spelar ingen roll så länge det har funktionerna jag behöver.
Finns däremot 0 anledning att köra MATX för mig, jag har mitt chassi på golvet under skrivbordet, förstår inte varför man ska ha det på skrivbordet personligen.

Ljuddämpat chassi under skrivbordet, alltid haft kommer alltid ha, tystast så.

Själv vill jag ibland ha en hyfsat portabel liten dator som kan flyttas med (till tex. landet), få plats på skrivbordet, flyttas in till biorummet, etc, och då är det smidigt med ett litet lätt, men ändå kraftfullt M-ITX-bygge som kan ta fullstora GPUer.

Skulle jag dock ha en dator som permanent skall stå på golvet under skrivbordet så ser jag inte vitsen med något kort chassi, eller midsize chassi. Snarare så är det bättre ju högre det är (så länge det inte tar i undersidan på skrivbordet) då det blir lättare att komma åt strömbrytare och USB-portar.

Så förutom bärbart (som är de flesta datorer jag använder) så är det antingen så litet kompakt som gäller (enkelt flytta runt, eller sätta var som helst på skrivbord, i TV-bänk, etc) eller ett riktigt högt chassi i maxlängd, som gäller.

Det som är helt ointressant för mig är alla vanliga "normala" mellanstora midchassi! De är för korta/små att ha bekvämt nåbara under skrivbordet, och för stora/fula/klumpiga/höga att ha snyggt på skrivbordet (eller andra ställen med begränsad plats).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Föredrar mitx och vill även se ännu mindre moderkort som har alla features ett vanligt mitx mobo har!

Hoppas verkligen vi får plattare och mindre moderkort snarast! specielt till raven ridge <3

Permalänk
Medlem

m-itx moderkort är underbart små och smidiga men lägg till HDD/SSD, processorkylare, nätagg och lite annat smått och gått.
Så kommer m-itx chassin behöva vara lika stora som m-atx.

Tills komponenterna krymper i storlek och kabeldragningen kan reduceras till ett minimum, så är m-atx mitt favorit format.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Har alltid kört ATX men kommer definitivt gå över till m-ATX till nästa bygge.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Själv så föredrar jag ATX. Har själv aldrig provat på Micro ATX. Kanske vore nått den dagen jag får platsbrist.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Matx kubformat. Kommer aldrig gå tillbaka till vanligt tower igen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Nu har jag åldrats förbi LAN åldern så min dator flyttas aldrig.
Jag gick från ett gammalt Antec 900 som inte ens hade hål för kabeldragning till Define S och jag är riktigt nöjd! Uppskattar verkligen hur enkelt det är at komma åt allting och hur tyst det är med sidopanelerna i.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

m-itx moderkort är underbart små och smidiga men lägg till HDD/SSD, processorkylare, nätagg och lite annat smått och gått.
Så kommer m-itx chassin behöva vara lika stora som m-atx.

Tills komponenterna krymper i storlek och kabeldragningen kan reduceras till ett minimum, så är m-atx mitt favorit format.

Skulle vilja säga att mindre komponenter finns redan, men marknaden är liten och efterfrågan är låg. Exempelvis M.2. SSD, SFX-nätagg (SilverStone SX800-LTI), lowprofile-towerkylare (Noctua NH-D9L), små grafikkort (Gigabyte GTX 1070 Mini ITX OC 8G).

Tänker mig att de gånger man får problem med mITX är om man får för sig att köpa ett till grafikkort eller ett internt ljudkort. Externa ljudkort finns redan och inom 5 år kanske externa GPU:er via Thunderbolt blir så billigt att vemsomhelst kan köpa det.

Personligen saknar jag Z*70 moderkort med DDR4 SO-DIMM, men allt har sin tid antar jag

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Externa ljudkort har varit absolut vanligast de sista 10-15 åren när man behöver något bättre än de inbyggda ljudmöjligheterna, så är knappast något problem (var nog 20 år sedan jag sist köpte ett internt ljudkort).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av loefet:

Mini-DTX då de har två expansionsplatser

Holy shit! Tack för att du informerade mig om Mini-DTX. Verkar så fantastiskt! Tänk typ ett NCASE M1 med dubbla GTX 1080....😶 https://smallformfactor.net/forum/threads/mini-dtx-petition-t...

Skrivet av DeadMeat1234:

Röstade ATX, mATX kanske är rimligare för mina behov men det kvittar när lådorna ser ut som de gör imo.

Fractal Design Define Mini C är ett mycket kompetent MATX chassi. Det ser även bra ut estetiskt.

Skrivet av Yaana:

Har man platsen är ATX billigare.

Hur tänkte du där? Både MATX moderkort och MATX chassin är billigare och allt annat kan vara samma.

Design Define C Serien som exempel:
Fractal Design Define C 889:-
Fractal Design Define Mini C 849:-

Moderkort:
Z270 ATX från 945:-
Z270 Micro ATX från 799:-

Asus Prime B250 serien som exempel:
Asus Prime B250-Plus 1 049:-
Asus Prime B250M-K 798:-

Gigabyte GA-B250 serien som ett annat exempel:
Gigabyte GA-B250-HD3P 1 048:-
Gigabyte GA-B250M-D2V 898:-

Skrivet av Findecanor:

Mer utrymme ger inte nödvändigtvis bättre kylning. I en ATX-låda med utrymme är det mer luft som behöver flyttas runt: då behövs chassifläktar både i luftintag och luftutblås förutom CPU-fläkt. Dessa ska dessutom kyla minne och moderkort och ofta flytta luft både till och från GPU.

Mer utrymme betyder mer luft som komponenterna kan värma upp = lägre temperaturer.
Dock krävs fler chassifläktar för att byta ut luften i chassit.

Skrivet av Afrasbaba:

Skulle vilja säga att mindre komponenter finns redan, men marknaden är liten och efterfrågan är låg. Exempelvis M.2. SSD, SFX-nätagg (SilverStone SX800-LTI), lowprofile-towerkylare (Noctua NH-D9L), små grafikkort (Gigabyte GTX 1070 Mini ITX OC 8G).

Det finns många bra kompakta komponenter.
Problemet är om man vill ha HDD vilket @Kronvrak skrev. Om man skall ha HDD i stor mängd så är man mycket mer begränsad i sitt val av chassi vid köp av Mini-ITX. Dock finns det bra Mini-ITX chassin med gott om HDD platser, dock aldrig lika många som motsvarande ATX.

Skrivet av loefet:

Men visst skaffar man ett mindre moderkort så vill man ju gärna ha en mindre låda och då kan kylningen stryka på foten något, men det beror ju också på vad man har för kriterier på ljudnivå, prestanda och storlek.

Skrivet av Alling:

Jag har aldrig argumenterat för att gemene man borde köpa ITX: Det har väsentliga begränsningar med avseende på kylning

Skrivet av Jocke86:

Tack för alla intressanta svar. Ni som gillar itx; hur mycket varmare cpu får man räkna med i ett av de mer rymliga itx lådorna? Är riktigt sugen på att joina i mini hysterin, mest för att det är coolt. Men det är viktigt för mig att kunna överklocka min cpu och gpu så långt silikonet tillåter på luft. Förstår att det är väldigt beroende av låda, men är det någonsin realistiskt?

Be Quiet! Dark Rock TF har en TDP på 220 W (Noctua NH-D15 & Noctua NH-D15S har båda en TDP på 220W (enligt Noctua TDP guidelines), Be Quiet! Dark Rock Pro 3 och Cryorig R1 Ultimate är de enda luftkylarna med högre TDP än Be Quiet! Dark Rock TF. De har båda två en TDP på 250 W.)
Be Quiet! Dark Rock TF har även endast en höjd på 130,8mm. Detta gör att den passar i NCASE M1, den tredje mest kompetenta CPU luftkylaren på marknaden i ett chassi på 12.6L.
Så man kan i alla fall inte klaga allt för mycket på CPU temp i Mini-ITX.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: n1 chassit var riktigt frestande!

Edit: Tack för ett mycket informativt inlägg föresten

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jocke86:

@Eric Hjalmarsson: n1 chassit var riktigt frestande!

Det är det!
Jag hade dock inte budgeten eller orken att vänta så jag köpte ett Lian Li PC-Q10 som är som ett NCASE M1 fast för luftkylning och med fönster. Dessutom billigare.

Skrivet av Jocke86:

Edit: Tack för ett mycket informativt inlägg föresten

Om du menar mig så var det så lite.

@Jocke86 Be Quiet! Dark Rock TF är dock väldigt dyr om du tittar på att köpa den.
Dock så presterar den därefter också!
Jag hade turen att hitta en på Inet Fyndhörnan Ringön för ett överkomligt pris.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om datorn ska stå på bordet vill jag ha mITX, möjligen mATX.

Men tyvärr finns de roligaste premium moderkortet bara i ATX format.

Permalänk
Inaktiv

Jag blev skapligt sugen på bygga ett Ncase M1-baserat system nu, hoppas det kommer roliga moderkort i passande format till RyZen bara.

Permalänk
Inaktiv

Jag får nog slå ett slag för E-ATX. Uppskattar storleken, och utrymmet som både moderskeppet och chassit ger. Det är ett nöje att bygga med.

Permalänk
Inaktiv

@Yaana: Skillnaden är bara 4 cm i höjd så atx borde fungera med ett define c?

Permalänk
Medlem

Behövde lite plats för ett extra insticks kort den här gången så det blev ett mATX, föredrar annars fullmatad ITX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hur tänkte du där? Både MATX moderkort och MATX chassin är billigare och allt annat kan vara samma.

Design Define C Serien som exempel:
Fractal Design Define C 889:-
Fractal Design Define Mini C 849:-

Moderkort:
Z270 ATX från 945:-
Z270 Micro ATX från 799:-

Asus Prime B250 serien som exempel:
Asus Prime B250-Plus 1 049:-
Asus Prime B250M-K 798:-

Gigabyte GA-B250 serien som ett annat exempel:
Gigabyte GA-B250-HD3P 1 048:-
Gigabyte GA-B250M-D2V 898:-

Hm, kanske borde jag kollat med prisjakt då. Tackar för informationen.

Skrivet av anon52047:

@Yaana: Skillnaden är bara 4 cm i höjd så atx borde fungera med ett define c?

? Jag har inte behov av ATX så för mig gäller Fractal Design Mini C precis som jag skrev, mAtx täcker mitt behov.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Yaana:

Hm, kanske borde jag kollat med prisjakt då. Tackar för informationen.

Det var så lite!

Brukar dock endast vara en marginell skillnad i pris så det spelar bara en väsentlig roll om man köper dator med en budget på 5000-7000.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Föredrar mATX men eftersom de flesta bra chassin är ATX brukar jag köra på det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skulle röstat på E-atx.

Ser ingen direkt fördel med ett mindre chassi, blir bara så kompakt och jag har utrymme så kör hellre på e-atx eller atx. Dessutom tycker jag inte de mindre moderkorten är så snygga i sin fyrkantiga form. Vill ha ett stort luftigt chassi med ett stort luftigt moderkort med massa anslutningar både externt och internt. Vill ha så mycket kontakter som möjligt och svårt att få tillräkligt med sata anslutningar på de mindre moderkorten.

Har datorn på skrivbordet bredvid skärmarna, har inga problem med storleken (se chassi i sign).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det finns många bra kompakta komponenter.
Problemet är om man vill ha HDD vilket @Kronvrak skrev. Om man skall ha HDD i stor mängd så är man mycket mer begränsad i sitt val av chassi vid köp av Mini-ITX. Dock finns det bra Mini-ITX chassin med gott om HDD platser, dock aldrig lika många som motsvarande ATX.

Går alltid att slänga in en HBA med SFF-8088 och ansluta en DAS (utan grafikkort dock). Eller en DAS via Thunderbolt (med grafikkort). Eller så köper man sig en NAS och bryr sig inte om DAS eller Thunderbolt övht.

Så nej, några praktiska begränsningar finns inte, bara monetära sådana.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Entusiast

Vart kan man rösta på E-ATX?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Afrasbaba:

Går alltid att slänga in en HBA med SFF-8088 och ansluta en DAS (utan grafikkort dock).

Ursäkta min okunnighet men använder inte en HBA en PCI plats?
Med en sådan lösning begränsar du dig till det inbyggda grafikkortet.

Skrivet av Afrasbaba:

Eller en DAS via Thunderbolt (med grafikkort).

Thunderbolt är det få Mini-ITX moderkort som har. Då begränsar du dig väldigt i valet av moderkort.

Skrivet av Afrasbaba:

Eller så köper man sig en NAS

En NAS blir en mycket mer kostsam lösning än att ha HDD i maskinen.

Jag är dock för Mini-ITX!
Fördelarna överväger helt klart nackdelarna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Går alltid att slänga in en HBA med SFF-8088 och ansluta en DAS (utan grafikkort dock). Eller en DAS via Thunderbolt (med grafikkort). Eller så köper man sig en NAS och bryr sig inte om DAS eller Thunderbolt övht.

Så nej, några praktiska begränsningar finns inte, bara monetära sådana.

Jag håller med, finns lösningar om man av någon anledning behöver lagra så mycket data. Sedan är jag generellt för att samla lagring, speciellt hårddiskar, på nätverket istället för lokalt. Mycket smidigare att samla allt, både vid ominstallationer men även för säkerhetskopiering och eventuell redunans samt att man får bort oljudet från dessa.

Behöver man fler USB-portar finns det hubbar. Jag har själv en TP-Link UH720 på skrivbordet, mycket smidigt. 7 USB3-portar och 2 extra 2,4 A portar enbart för laddning. Finns ingen anledning att ha en massa portar på moderkortet/chassit med tanke på hur USB faktiskt är designad.

Dock hade jag gärna sett att 10GBe skulle bli vanligare på konsumentprylar. Eller en annan mer konsumentinriktad lösning för snabbare nätverk. GigabitLAN har funnits väldigt länge och med tanke på de hastigheter dagens lagring är uppe i så behövs något snabbare alternativ.

Den enda direkta anledningen jag ser att någon faktiskt måste ha mATX eller större är om man behöver mer än ett grafikkort. Mycket smidigare och bättre stöd med två riktiga portar men de som behöver detta är väldigt få. Allt annat klarar mITX utan några direkta problem.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar idén av itx formfaktorn men då det inte finns ett bra inbyggt ljudkort på något moderkort ännu så fortsätter jag köra med mitt Asus STX Essence & därmed får det bli ett mATX chassi för min del. Har en Ganska liten låda - Bitfenix Colossus mATX och jag har en bärsele från mitt gamla Antec LanBoy som fungerar utmärkt att förflytta lådan med, hade såklart föredragit en lite mindre plåtburk men som sagt vill jag kunna ha ett ljudkort som inte är externt, inte minst då min budget inte räcker för att köpa både mitx och ett bra externt ljudkort just nu, det är helt enkelt en dyrare lösning när jag redan har ett bra ljudkort.

Flyttar kanske datorn 10-20 gånger om året och då kör jag bil, att bära datorn från lägenheten går utmärkt med 1 hand.

Lagringen utöver ssd'er har jag i ett Fractal design XL, aka min nas/server. 12 3,5" platser räcker långt.