Vilken formfaktor föredrar ni?

Permalänk
Medlem

Vilken formfaktor föredrar ni?

Nuförtiden tycks itx chassin vara i ropet. Samtidigt ger man fortfarande upp en del kylning och ett par sata portar när man går ner till itx. Jag har idag ett r4 chassi, men har börjat inse att det är onödigt stort, kör en 3.5 tums och tre 2,5 tums i det och använder inte 5.25 platser. Datorn är ett ända tomrum kort sagt. Om jag går ner till itx å andra sidan får jag plats med fyra hårdiskar och hyffsad kylning, men det känns inte som om man vill överclocka så mycket. Kanske är ett litet m-atx chassi perfekt för mina behov.

Permalänk
Medlem

Mini-ITX räcker för mig till det mesta, men behöver jag fler expansionsmöjligheter så kan man ju gå upp en storlek till mATX.

Dock så håller jag inte med dig om att man tappar kylförmåga för att man går ner i storlek på moderkortet, det är mer en fråga om vad för chassi man använder. Finns ju lika gärna ATX chassin som inte har plats för en massa vattenkylning eller stora tornkylare, som det finns Mini-ITX lådor (egentligen Mini-DTX då de har två expansionsplatser) som har det.

Men visst skaffar man ett mindre moderkort så vill man ju gärna ha en mindre låda och då kan kylningen stryka på foten något, men det beror ju också på vad man har för kriterier på ljudnivå, prestanda och storlek.

Permalänk
Medlem

folk som kör atx har bara helt enkelt inte testat matx än (en liten procent har specifik orsak till atx som följer logiskt resonemang)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jocke86:

Jag har idag ett r4 chassi, men har börjat inse att det är onödigt stort, kör en 3.5 tums och tre 2,5 tums i det och använder inte 5.25 platser. Datorn är ett ända tomrum kort sagt.

Vad roligt att fler börjar göra samma observation som jag torgfört ett bra tag nu! Många av de vanliga chassina (Define Rx, H440, Phantom, HAF, Graphite …) är verkligen abnormt stora för vad de i den förkrossande majoriteten av fallen används till: vanlig mainstreamplattform, ett grafikkort, en SSD, en hårddisk och ingen spektakulär kylning. Detta är också vad de flesta maximalt borde ha i sin dator, varför mainstreamchassin definitivt borde vara mindre.

ATX verkar leva nu kvar ett tag till av tradition, trots att det för en vanlig användare inte är mycket mer än en artefakt från en tid då man faktiskt behövde grafikkort, ljudkort, nätverkskort, USB-kort osv, så tills själva formfaktorn är utrotad bland vanliga användare rekommenderar jag generellt chassin av vettig storlek som Define C, 400Q och S340.

Jag har aldrig argumenterat för att gemene man borde köpa ITX: Det har väsentliga begränsningar med avseende på kylning, minnesplatser, portar och montering. Den gyllene sweetspoten för en "standarddator" idag är istället mATX, som tillhandahåller allt en vanlig användare någonsin behöver: fyra RAM-platser, rejäla kylare, många portar – till och med möjlighet till SLI/CF.

ITX ligger dock mig personligen kärt, eftersom det möjliggör extremt smidiga och sexiga små byggen som verkligen låter en sitta och mysa medan alla andra kånkar in sina 65-litersbestar på LAN. Min LAN‑PC är inhyst i ett Lian Li PC‑TU100 på under 12 liter. Tack vare aluminiumkonstruktionen väger det inte heller mer än 1,8 kg och är därmed något man gärna bär med sig både hit och dit vid behov, till skillnad från en "vanlig" dator.

Mina generella rekommendationer angående storlek på chassi och moderkort är riktade mot vanliga användare. Entusiaster som ska köra tre grafikkort, 64 GiB RAM och custom loop ska självfallet fortsätta köpa stora moderkort och stora chassin, och dessa vet redan exakt vad de behöver, så de behöver inte fråga någon. (Kör själv ATX för att kunna ha åtta DIMM:ar och för att det inte fanns snygga mATX-kort för X99 när det begav sig.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kör M-ATX i fulltower.. Haft en del mindre lådor, men det är så trångt och ihoptryckt.

https://www.youtube.com/watch?v=uuOUev9EgI8

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

ITX, som jag sannolikt återvänder till så snart det kommer ett grafikkort som klarar 60 fps i 4K.

Haft ett NCase M1 tidigare, har ett Silverstone FT05 för närvarande. En viss storleksskillnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gillar ITX av princip men vill släpar inte runt på min låda för att åka på lan eller dylikt och vill inte heller ha datorn på skrivbordet så ser inte heller någon vinst med att begränsa mig bara för att. Bryr mig mer om ljudnivåer än datorvolym och bara tanken på att trycka in händerna i en ITX låda och försöka få saker på plats med vettig kabeldragning ger min ångest

Röstade ATX, mATX kanske är rimligare för mina behov men det kvittar när lådorna ser ut som de gör imo.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Min dator skall helst inte någonstans och jag kör ATX. Jag gillar luften i burken. Rent och rymligt. Men nästa kanske blir ett kompaktbygge.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken layout och vilka egenskaper man är ute efter på ett kort. Har själv köpt fel en gång och det blev lite trist och bökigt.

mATX vore fint, bara man skulle få med allt skrammel man önskar sig.

Permalänk
Medlem

Svårt. ATX eller framförallt E-ATX (dual socket) modermodemen är definitivt roligare. Men så fort de går upp till ATX blir chassin så blir ju själva chassin oerhört tråkiga, fyrkantiga torn där utvecklingen inte gått framåt alls.

mATX eller SFF chassin känns ju mer kreativa i hur de är designade när det gäller t.ex. luftflöde och design.

Skulle vara kul med ATX/EATX chassi som har mer nytänk men inte ser ut som ett rymdskepp eller julgran eller är över stort/bulkigt. t.ex. Silverstone FT03 men ATX/EATX och i LianLi eller S. Temjin-serien kvalitet som gör att matchar kontoret lika bra som vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Svårt. ATX eller framförallt E-ATX (dual socket) modermodemen är definitivt roligare. Men så fort de går upp till ATX blir chassin så blir ju själva chassin oerhört tråkiga, fyrkantiga torn där utvecklingen inte gått framåt alls.

mATX eller SFF chassin känns ju mer kreativa i hur de är designade när det gäller t.ex. luftflöde och design.

Skulle vara kul med ATX/EATX chassi som har mer nytänk men inte ser ut som ett rymdskepp eller julgran eller är över stort/bulkigt. t.ex. Silverstone FT03 men ATX/EATX och i LianLi eller S. Temjin-serien kvalitet som gör att matchar kontoret lika bra som vardagsrummet.

Jag tycker att det är svårast att hitta ett chassi som gör ögat glad och som samtidigt har plats för min custom loop där i kistan. Äh, tycker det viktigaste nu för tiden är att lådan har fina dammfilter som är lätt och dammsuga vid behov.

Permalänk
Medlem

Föredrar mikrosystem, önskar bara att det fanns ett större utbud av system som ligger någonstans mellan mikro- och SFF.

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen mAtx! Den perfekta kombinationen av allt!

Permalänk
Medlem

Jag gillar utrymme så mitt HPTX-chassie byter jag inte bort

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

M-atx, kör inga 3,5 eller 5,25, inget SLI/CF så känns som bästa storleken. M-itx vore det bästa om det inte var för kablar men det är bara för bökigt för att vara värt.

Permalänk
Inaktiv

m-ITX är vad jag föredrar, tätt följt av m-ATX. Senaste köpet blev det dock ATX av den enkla anledning att jag kände mig smått tvingad pga av dåligt utbud och specifikation av de mindre moderkorten. Otroligt stort klumpigt och onödigt men fick bli en sån kompromiss.

Dock vankas det RyZen-uppgradering inom en relativt snar framtid så är rätt sugen på något kompakt och mysigt m-ITX baserat med R7 processor och ett Vega-grafikkort. Kanske m-ATX beroende på hur det ser ut med moderkort. Inte bestämt mig för chassi dock, finns ändå en del att välja på och de roligare kostar en slant med.

Permalänk
Medlem

Kör ATX men hade lätt klarat mig på mATX eller kanske till och med ett mITX. Dock så har jag gott om plats i mitt hus och har datorn på golvet och där har den stått nu i fem år. Ser ingen mening med att begränsa sig. Byggde en mATX till päronen för ett tag sedan, var helt okej men lite trångt vid bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

folk som kör atx har bara helt enkelt inte testat matx än (en liten procent har specifik orsak till atx som följer logiskt resonemang)

Nope. Min dator (ATX) står i ett skåp i skrivbordet, spelar ingen roll hur stort det är eftersom det ändå bara står där.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Har man platsen är ATX billigare. Själv kommer jag eventuellt köra på mAtx nästa bygge med Fractal design mini C som jag är väldigt glad över att de skapade. Hade R4 innan men den upplevedes som alldeles för stor, onödigt så. Att jag kan få samma look i mindre faktor med en del förbättringar är guld.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Mitx eller Matx gillar jag mest små maskiner med mycket kräm är najs

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tack för alla intressanta svar. Ni som gillar itx; hur mycket varmare cpu får man räkna med i ett av de mer rymliga itx lådorna? Är riktigt sugen på att joina i mini hysterin, mest för att det är coolt. Men det är viktigt för mig att kunna överklocka min cpu och gpu så långt silikonet tillåter på luft. Förstår att det är väldigt beroende av låda, men är det någonsin realistiskt?

Permalänk
Medlem

Vilken formfaktor som helst, som passar i mina rackchassin, och ger de funktioner och anslutningsmöjligheter jag vill ha. Jag är inte så petig. Jag har ITX, m-ATX, ATX...
För mig handlar det om att göra jobbet till lägsta pris, med lägsta ljudnivå.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Valde m-ATX även fast jag aldrig ägt en dator med den formfaktorn själv. Sitter på ATX i dagsläget, men skulle inte ha några som helst problem att gå ner till m-ATX så länge som moderkortet har tillräckligt med anslutningar för det jag vill koppla in.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Mini-ITX alla dagar i veckan, går ju att köra grafikkort men kör gärna det inbyggda sen gäller det bara att det finns USB portar då jag behöver 6st vilket är synd för där faller många barbones bort så man får bygga själv då moderkorten är fullspecade.

Har mATX idag men det sitter i ett Antec P180mini som är större än en del ATX chassin haha men det var the shit på sin tid.

Permalänk

mATX + ATX.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Föredrar Mini-ITX och SFX-L.

Har idag dator byggt i SilverStone Milo ML07 (Swec/Alina HTPC), men har precis skaffat ett Dan A4 som blir kommande bygge under året (håller på med bostadsflytt just nu, och lite båtprojekt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Beror helt på ändamål, vanliga speldatorn kör jag ATX, något i vardagsrummet? så litet jag har råd med

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av de som ibland kallas mini-DTX eller Flex-ATX som har samma bredd resp. är något bredare än mini-ITX men med två resp. tre kortplatser. Många av dessa skulle passa i nästan alla mITX-chassin där man också får plats med en GPU. De kategoriseras ofta som mATX i produktlistningar.
Tyvärr finns det inte många såna. Även normalstora mATX är aldeles för mobbat av moderkortstillverkarna. Jag vill gärna ha inbyggd Wifi, Bluetooth och Thunderbolt - vilket går att hitta på NUC och mITX men som knappt finns på mATX. Dåligt!

Annars tycker jag att mITX är suboptimalt för riktigt små datorer. PCIe-platsen för GPU är vänd åt fel håll för ultrasmå eller platta mITX-chassin som behöver PCIe-kablar eller andra krombukter för att funka. Tornkylare behöver lyfta upp flänsar och fläkt en del från kortet för att få plats, vilket äter upp volym. Jag vill gärna se en ny omvänd mini-formfaktor med layout inspirerad av BTX, där luftkylaren kan sitta direkt på kortet och dra in luft direkt från framsidan - eller där CPU och GPU kan dra luft från samma sida.
MSI Trident tycker jag är ett steg i rätt riktning för SFF (mer så än STX) storleksmässigt och för att PCIe-platsen är rättvänd (även om kylaren är dum och den bara stödjer SO-DIMM:ar). Jag ser gärna en renässans för låda under datorskärmen (Cryorig Taku, Inverse) och då passar det bättre med fläktarna på samma sida.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad jag har, Corsair Obsidian 650D är det men vilken formfaktor det är vetefan.

Jag förstår inte grejen med små chassin. Får man plats med en liten låda så får man nog plats med en stor också. Såklart det finns undantag om man ska ha den i någon tv-bänk eller dylikt.

Större chassi = enklare att montera delar och dra kablar, borde vara bättre kylning då det är större utrymme, oftast mer plats för fläktar osv, borde väl även vara tystare då det blir svalare och fläktarna inte behöver gå så fort?

Så jag kan förstå att folk köper de minsta lådorna som finns då de har specifika ändamål, men om man har en låda som är 30cm hög eller 80cm hög känns ju knappast som något som tar utrymme då man ändå inte har något ovanför.

Permalänk
Medlem

En målgrupp för små chassin är de som åker mycket på LAN-partyn. Vissa lådor är t.om. designade för att passa storleksföreskrifterna för handbagage på flygplan.
För min egen del så har jag begränsat utrymme i min lägenhet - och det är inte höjden som är problemet.
Sen föredrar jag att ha hörlursuttag, USB-portar och kortläsare lätt åtkomliga på skrivbordet - de senare för bl.a. kamera, extern DVD-spelare, m.m.

Mer utrymme ger inte nödvändigtvis bättre kylning. I en ATX-låda med utrymme är det mer luft som behöver flyttas runt: då behövs chassifläktar både i luftintag och luftutblås förutom CPU-fläkt. Dessa ska dessutom kyla minne och moderkort och ofta flytta luft både till och från GPU.
Traditionellt så har chassifläktarna också kylt en stack med hårddiskar i fronten, men det är långt ifrån alla som har det längre.
I många SFF behövs inga chassifläktar: CPU-fläkten tar in luft direkt från utsidan som flödar över minne och moderkort efter att den passerad CPU:ns kylfläns; Likaså med GPU:n.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.