Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fiber-tv tappar uppkoppling

Hej!

Mina föräldrar skaffade fiber för inte så länge sen och nu har jag fått igång alltihopa med en asus RT-AC66U router och en asus RP-AC52 repeater.
Repeatern är trådad till routern då signalen blev riktigt dålig via wifi. Tvn, boxern, är uppkopplat till repeatern.

De har telia 100/100 och boxer fiber tv. Wifi-signalen är 5/5 överallt.

Problemet är att endast fiber-tvn tappar uppkoppling, trådlöst, till repeatern.
Tittar de dock på cmore play/etc så funkar det som det ska utan avbrott.

Det här är första gången jag lekt med fiber-tv så jag vet inte riktigt vad som kan vara fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fryingpan:

Hej!

Mina föräldrar skaffade fiber för inte så länge sen och nu har jag fått igång alltihopa med en asus RT-AC66U router och en asus RP-AC52 repeater.
Repeatern är trådad till routern då signalen blev riktigt dålig via wifi. Tvn, boxern, är uppkopplat till repeatern.

De har telia 100/100 och boxer fiber tv. Wifi-signalen är 5/5 överallt.

Problemet är att endast fiber-tvn tappar uppkoppling, trådlöst, till repeatern.
Tittar de dock på cmore play/etc så funkar det som det ska utan avbrott.

Det här är första gången jag lekt med fiber-tv så jag vet inte riktigt vad som kan vara fel.

Man ansluter inte en repeater med kabel utan är den ansluten med kabel är det en accesspunkt och det är mycket bättre. Ge apn egna ssidn så du kan skilja på den och routern så du vet vad du ansluter mot, använd också 5GHz om boxen stödjer det men var lite försiktig med .ac och prova helst att köra apn som .n så det inte strular pga kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lyckades hitta ett utländskt forum med en tråd där alla som hade problem med repeatern var svenskar..

Ska köpa en Netgear EX6150 och se ifall det funkar utan problem.

mrqaffe: Jo det blev väl en AP istället eftersom den var så otroligt svag igenom alla väggar.

Den har en egen ssid, både för 2.4 och 5ghz.

Det funkar ju perfekt med allting annat, mobiler, laptops. Full hastighet, trådlöst mot rp-ac52.

Enbart fiber-tvn som tappar uppkoppling. Både 2.4 och 5ghz.

Mycket säker på att boxer-support inte vet vad felet kan vara, därför jag inte kontaktat dem.

Det hela hade kunnat funka ifall boxers... box kunde koppla upp sig via kabel, den har t.o.m port för det. Men det funkar inte med denna model enligt dem.

Ska testa den i .n ifall det löser sig.