Kan man ta bort ett Comhem-uttag och kapa kablarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Kan man ta bort ett Comhem-uttag och kapa kablarna?

Hej,

Precis köpt en ny lägenhet som har ett comhem uttag i vardagsrummet och ett i köket. Båda sitter väldigt fult mitt på väggarna och jag vill inte ha kvar det i köket. Uttaget i vardagsrummet har 2 kablar in i sig och går vidare till grannar och det i köket och som bara har 1 kabel in och är som jag förstår det en "ändstation". Det jag vill göra är att ta bort uttaget i köket och kapa kablarna som går till det samt skruva loss uttaget i vardagsrummet och flytta ner det en meter (utan att behöva ändra på sladdlängder).

Någon som vet om det är OK att kapa kablarna till uttaget i köket som bara har en sladd in? Några konstigheter med att flytta det i vardagsrummet?

Gör det gärna själv om jag kan men klart det blir bättre med elektriker

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

@Phed123: Kolla alltid med styrelsen innan du gör några ändringar så slipper du få skit sen, en del föreningar är ganska petiga med vad man får och inte får göra.

HTPC: In Win BQ656 Mini-ITX 120W Svart, MSI J1900I, Kingston DDR3 1333MHz 2x4GB, Adata SP550 120 GB, Dvdbrännare LG GT20N, Logitech K400, Win 10 Pro.
Stationär: Asus GeForce GTX 750 Ti OC, Cooler Master Elite 130, Cooler Master Seidon 120V, Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800 CL9 2x8GB, Gigabyte GA-H97N-WIFI, Intel Core i5 4690K, Samsung 850 EVO 250GB, Lite-On iHBS112, 600W 80+, Win 7 x64.Plus ett antal enkortsdatorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Kolla med föreningen hur det är kopplat och vad man kan klippa. Tycker det låter märkligt att grannarna är kopplade via din lina.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005

Är du helt säker på att den går vidare till grannen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av tcntad:

Är du helt säker på att den går vidare till grannen?

Så byggde man ofta kabel-TV näten förr.
Antingen alla i serie eller åtminstone några i följd.

Egentligen skall man även ha en terminering när man inte använder uttaget.

Mitt Internet från Comhem har störts av att grannarna renoverat.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Hmm ok nej jag är inte säker på att kabeln går vidare till grannen Trodde bara det var så det funkade eftersom jag förstått att hela huset i en brf sitter ihop och man kan paja för grannarna om man kapar fel kabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av iller:

Så byggde man ofta kabel-TV näten förr.
Antingen alla i serie eller åtminstone några i följd.

Egentligen skall man även ha en terminering när man inte använder uttaget.

Mitt Internet från Comhem har störts av att grannarna renoverat.

Jo jag vet, men det var ju inte frågan:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Du bör inte röra installationen. Det brukar vara ett antal uttag i serie och förändringar påverkar helheten. Det är alltså inget konstigt om det går vidare till grannen. Du bör ta upp det med föreningen och låta den bestämma vem som ska göra förändringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Phed123:

Hej,

Precis köpt en ny lägenhet som har ett comhem uttag i vardagsrummet och ett i köket. Båda sitter väldigt fult mitt på väggarna och jag vill inte ha kvar det i köket. Uttaget i vardagsrummet har 2 kablar in i sig och går vidare till grannar och det i köket och som bara har 1 kabel in och är som jag förstår det en "ändstation". Det jag vill göra är att ta bort uttaget i köket och kapa kablarna som går till det samt skruva loss uttaget i vardagsrummet och flytta ner det en meter (utan att behöva ändra på sladdlängder).

Någon som vet om det är OK att kapa kablarna till uttaget i köket som bara har en sladd in? Några konstigheter med att flytta det i vardagsrummet?

Gör det gärna själv om jag kan men klart det blir bättre med elektriker

Tack!

Skrivet av Hubertus:

Du bör inte röra installationen. Det brukar vara ett antal uttag i serie och förändringar påverkar helheten. Det är alltså inget konstigt om det går vidare till grannen. Du bör ta upp det med föreningen och låta den bestämma vem som ska göra förändringen.

Precis som Hubertus säger här, det är seriekopplat, vad du än gör, pilla INTE sönder uttagen även om de är fula, det brukar vara jäkligt dyrt att ta ut tekniker och laga de här uttagen om man pajat dem på eget bevåg
Sen dessutom kommer det bli x antal sura grannar som följd^^

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

OK tack för svaren. Utan att veta så tänker jag att uttaget i vardagsrummet länkar vidare till andra eftersom den har två sladdar i sig medan den i köket endast har en sladd och känns som en slutstation. Borde man inte då kunna kapa den i köket? Svårt att se hur det skulle påverka grannarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Phed123:

OK tack för svaren. Utan att veta så tänker jag att uttaget i vardagsrummet länkar vidare till andra eftersom den har två sladdar i sig medan den i köket endast har en sladd och känns som en slutstation. Borde man inte då kunna kapa den i köket? Svårt att se hur det skulle påverka grannarna?

Prata med BRF först så slipper du möjliga problem i framtiden.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Till att börja med så vet man väldigt lite om skicket på anläggningen. Det kan vara så att även mindre förändringar stör helheten och då får du skulden. Det ska också sitta ett avslutningsmotstånd där slingan slutar. Så prata med föreningen först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Hej,

Har själv jobbat hos Com Hem förut, och precis som många andra nämner så skall du vända dig till styrelsen. I regel brukar det vara så att dem kontaktar en auktoriserad (av Com Hem) firma som åtgärdar det, om man tycker att det är rimligt att kostnaden skall ligga på föreningen. Men mest troligt kommer dem hänvisa dig till att du får bekosta det hela, och att du kontaktar en auktoriserad firma.

Så att vända dig till din förening är helt rätt svar.