Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk

@ClintBeastwood:

På CPU:n 1.3625V och på minnet 1.45V

Men det verkar inte riktigt stabilt.
Känns lite sådär om man behöver gå upp än mer i volt på RAM-minnet.
14-13-13-28 är stabilt på 1.4V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ditt exemplar vill inte vara med utan där lär gränsen gå
3.9ghz verkar vara normal resultat

Är VRM-kretsarna som blir varma, 4 ghz för processorn är lugnt och kylning. Måste bara byta moderkort till något med bättre vrm-kylning eller själv försöka modifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppsan Kärstin!

Alltså det här med SoC-voltage.... Det är ju för sjutton viktigt ju!

Jag satte min på 0.95V när jag testade gränserna för min klockning, men sen ser man folk lite verstans som sitter och skriver att "0.8v räcker". Kanske om man inte klockar men... När jag ställer tillbaka till 0.8 så fastnar datorn i bootloop, medans 0.95v är helt stabilt i flera timmars stresstest med 3.925Ghz, så underskatta inte vikten av SoC voltage när ni klockar.

Det kan ju vara så att det finns folk därute som sitter och tror att de slagit i taket för sin CPU men i själva verket har de mycket mer att hämta, så tänkte att jag delar med mig av mina erfarenheter här

Skrivet av BjornS:

@Ozzed:
Kan nog stämma. AMD-snubben i den här videon
rekommenderar att man drar upp SOC-voltage till 1.1 vid aggressiv minnesöverklockning.

original SOC=0.9v. Har funkat att köra DDR3200 med CL12-12-12-12-1T på flera Ryzen med 0.9v. Lägre spänning är alltid bra att köra, men värt att testa sig fram om man inte får allt stabilt med bara vCORE och vDIMM.

Lämna aldrig något på "auto" då moderkorten i majoritet om inte alla ökar spänningen när du klockar fullständigt osymmetrisk och till för höga nivåer=onödig värme som i sin tur kan göra systemet desto mer instabilt som följd. Testat säkert 10 olika AM4 kort i massa olika configs så har lite kött på benen även om det inte är något speciellt unikt hos Ryzen heller. Minneskontrollern hos Ryzen är i regel stark förutom att den inte gillar kyla riktigt (klockpotential på RAM minskar propertionellt med kylan efter ca -20c).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Står i mitt bios att power saving ska vara avstängt när man överklockar men tänkte göra ett test ändå, känns bättre om den går ner när den kan. Problemet är att även om jag sätter på läget att den ska klocka ner så kör den maxklock ändå. Är det här något som man får räkna med och hur dåligt kan det vara om den ligger och skickar på max spänning hela tiden?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Enigma: Ser att du i din sign anger att du har 4.2Ghz? Vilken volt får du ge processorn och hur har du testat stabiliteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

original SOC=0.9v. Har funkat att köra DDR3200 med CL12-12-12-12-1T på flera Ryzen med 0.9v. Lägre spänning är alltid bra att köra, men värt att testa sig fram om man inte får allt stabilt med bara vCORE och vDIMM.

Lämna aldrig något på "auto" då moderkorten i majoritet om inte alla ökar spänningen när du klockar fullständigt osymmetrisk och till för höga nivåer=onödig värme som i sin tur kan göra systemet desto mer instabilt som följd. Testat säkert 10 olika AM4 kort i massa olika configs så har lite kött på benen även om det inte är något speciellt unikt hos Ryzen heller. Minneskontrollern hos Ryzen är i regel stark förutom att den inte gillar kyla riktigt (klockpotential på RAM minskar propertionellt med kylan efter ca -20c).

Min var 0.8V som default och det var för lite, men 0.95V behövdes inte heller. Har suttit och filat på det igår och för just mitt ex så verkar 0.825V räcka för att den skall vara stabil.

Intressant att moderkortet överdriver spänningar på andra komponenter. Det kan ju vara fört att kolla upp.

På en del så står det ju vad det ska vara i beskrivningen, typ "2.5v SB voltage", men hur vet man vad resten ska ha? Det nuvarande värdet brukar ju vara listat. Kan man köra på det tror du eller kan det också vara fel?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Står i mitt bios att power saving ska vara avstängt när man överklockar men tänkte göra ett test ändå, känns bättre om den går ner när den kan. Problemet är att även om jag sätter på läget att den ska klocka ner så kör den maxklock ändå. Är det här något som man får räkna med och hur dåligt kan det vara om den ligger och skickar på max spänning hela tiden?

Stäng av det. SMU som styr energisparfunktionalitet inaktiveras när du överklockat automatiskt av microcode. Ryzen är snål även överklockad i idle så inget att tänka på.

Skrivet av Nighthog:

@Enigma: Ser att du i din sign anger att du har 4.2Ghz? Vilken volt får du ge processorn och hur har du testat stabiliteten?

Det var med 2 eller 4 kärnor aktiva. Dock tror jag den fixar samma eller högre frekvens med alla 8 kärnor om jag inaktiverar SMT. 4.1GHz gör den stabilt på alla kärnor med SMT på ca 1.42v. Högre spänning ger ofta inget extra och inte på min heller. Kör den mest i 4GHz på 1.33v. För att klara AVX2 100% stabilt på alla trådar så behöver den ~1.35v. Givetvis klarar den memtest också i samtliga frekvenser med 700%+ rate.

Skrivet av Ozzed:

Min var 0.8V som default och det var för lite, men 0.95V behövdes inte heller. Har suttit och filat på det igår och för just mitt ex så verkar 0.825V räcka för att den skall vara stabil.

Intressant att moderkortet överdriver spänningar på andra komponenter. Det kan ju vara fört att kolla upp.

På en del så står det ju vad det ska vara i beskrivningen, typ "2.5v SB voltage", men hur vet man vad resten ska ha? Det nuvarande värdet brukar ju vara listat. Kan man köra på det tror du eller kan det också vara fel?

Tror 0.9v är standard. Det bästa är att se vad allt står på innan man börjar överklocka, sen sätter man dessa värden manuellt för att slippa auto's överdrifter.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Trevlig guide, AMD Robert går igenom hur man klockar.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475124-amd-sjalva-visa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Finns det något bra knep för att räkna ut vad offset kommer bli?

En fråga till, har så jävla svårt att se vad det står på stickorna och kan inte ta ut för kylaren sitter i vägen. Tror jag såg rätt, ser något konstigt ut?

edit: Vad ska jag testa för timings om det här visar sig vara stabilt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Clint. Ta ned ett program som heter Taiphoon Burner. Där kan du läsa av en massa saker om ditt minne.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Clint. Ta ned ett program som heter Taiphoon Burner. Där kan du läsa av en massa saker om ditt minne.

Bra program. Länk till deras sida http://www.softnology.biz/files.html

På samma sida finns DDR4 for dummies i PDF format + lite mer http://www.softnology.biz/pdf/ddr4_for_dummies_2ed.pdf

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, eller snarare ett problem.
Kör på min AMD Ryzen 1600 smärtfritt @ 3600Mhz, med bara en smutta justering på VCORE. Hade 3700 Mhz och tänkte gå tillbaka till det nu när jag testat temps lite mer.
Men mitt problem är att jag skulle pröva att disablea SMT för att se om det blev någon ändring i FPSen. Jag stängde av SMT och skulle testa lite i Cinebench om det blev någon skillnad, och skillnad blev det. Från 1218 till 837. Efter det prövade jag att slå på SMT och satte igång ännu ett Cinebench-test. Resultatet blev snarlikt med 847 poäng.
Har någon en förklaring varför det sjönk såpass mycket? Jag har laddat om bios till default och därefter överklockat igen med SMT på "auto" som var förinställningen.

Hjälp skulle uppskattas!

AMD Ryzen 1600 @ 3.6 ghz
Gigabyte b350m
Crossair @ 2666mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njewken:

Jag har en fråga, eller snarare ett problem.
Kör på min AMD Ryzen 1600 smärtfritt @ 3600Mhz, med bara en smutta justering på VCORE. Hade 3700 Mhz och tänkte gå tillbaka till det nu när jag testat temps lite mer.
Men mitt problem är att jag skulle pröva att disablea SMT för att se om det blev någon ändring i FPSen. Jag stängde av SMT och skulle testa lite i Cinebench om det blev någon skillnad, och skillnad blev det. Från 1218 till 837. Efter det prövade jag att slå på SMT och satte igång ännu ett Cinebench-test. Resultatet blev snarlikt med 847 poäng.
Har någon en förklaring varför det sjönk såpass mycket? Jag har laddat om bios till default och därefter överklockat igen med SMT på "auto" som var förinställningen.

Hjälp skulle uppskattas!

AMD Ryzen 1600 @ 3.6 ghz
Gigabyte b350m
Crossair @ 2666mhz

Det är en bugg. För att få på SMT igen så gör du en CLEAR CMOS. Se till att spara/memorera ev egna inställningar innan du gör det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma: Tack, det fungerade!

Har dock en till fråga. Jag ser i CPUID HWMonitor hur CPU Vcore skiftar mellan 1.260 V och 0.420 V. Är det här normalt? Tycks ha läst lite runt omkring om folk med samma "problem", men tycker fortfarande det känns konstigt med den drastiska ändringen.
Har märkt att den går ner i 0.420 när CPUn är i idle. Kanske det som är faktorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njewken:

@Enigma: Tack, det fungerade!

Har dock en till fråga. Jag ser i CPUID HWMonitor hur CPU Vcore skiftar mellan 1.260 V och 0.420 V. Är det här normalt? Tycks ha läst lite runt omkring om folk med samma "problem", men tycker fortfarande det känns konstigt med den drastiska ändringen.
Har märkt att den går ner i 0.420 när CPUn är i idle. Kanske det som är faktorn?

Det är normalt. SMU i Zen styr/övervakar bl.a spänning konstant med ~1ms intervaller för att hålla energikonsumtionen och temperaturer maximalt nere. Jag rekommenderar att du kör "high performance" / "hög prestanda" profilen i Windows energischema dock. Din Ryzen kommer fortsatt vara mycket sval/strömeffektiv.

Om du överklockar inaktiveras SMU och processorn går in i OC mode. Din Ryzen kommer fortfarande vara väldigt sval/energieffektiv för att vara en såpass högt klockad sexkärnig processor såvida du inte överdriver med spänningen till den (1.35-1.4v borde räcka för att nå 3.9-4GHz.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Skaffade en ryzen setup nyligen, har inte vågat ändra några inställningar förutom på minnena då temperaturerna ligger högt på CPUn, jag vet att AMD satte en +20 offset men jag hade för mig att denna försvann vid biosuppdateringarna. Har något gått åt skogen här eller är det faktiskt 68 grader full load, har googlat runt lite men får det varken bekräftat eller dementerat.

Varmt i rummet men lite högt i mitt tycke.
Temps Idle BIOS: 44
Idle Windows: 66
Full Load: 88

Sitter med följande setup:
MSI X370 Gaming Pro Carbon - Bios v1.40
AMD Ryzen 5 1600X Processor
Corsair Carbide Quiet 400Q
Noctua NH-D15
Corsair Vengeance LPX 3600 MHz 16 GB (kör i 3200)

Permalänk
Medlem

@fawb: Jo, 20-graders offset är tyvärr kvar. Jag börjar bli trött på det där - svårt att ställa in fläktkurvor på ett bra sätt när det där trasslar till det. Installera AMD Ryzen Master och kör den så ser du den verkliga temperaturen.

Så din temperatur på load är ingen konstig. Jag kan tycka att din idle är hög jämfört med min, som väl snarare ligger på 38(58). Men det beror väl klart på hur vi har ställt in våra respektive fläktkurvor.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Hwmonitor visar samma temp som Ryzen Master för min del så jag antar att man kan köra det programmet om man vill kunna se sin maxtemperatur efter spel t.ex.

Sedan kan man kanske inte ta tempen jätteseriöst i Ryzen Master heller. För mig går det ner till 30 grader i idle, spikar upp till 37-39 och repeat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, HWmonitor, MSI command center etc visar fel för mig, konstigt att det fungerar olika.
Ryzen Master verkar rimligt, men håller mig dig @BjornS att fläktkurvorna är struliga att ställa in, hoppas väl på att dem släpper sin offset snart då.

Permalänk
Medlem

Köpte idag en 1700x tillsammans med ett Msi x370 sli med Corsair vengeance 3200mhz lpx, flyter än så länge på fin fint! Flashade senaste uefi och valde 3200 xmp men det fungerade inte, däremot 2932 fungerade fint, en bra början!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Lång historia kort om the silicon lottery.

Köpte en 1700 vid launch som klarade 3800 MHz (1.373 volt) och ram i 3404 Mhz 16-16-16-36 (ej nöjd med denna, vill minst få 3,9 GHz)

Köpte en 1700X som endast klarar 3700 MHz!!! (postar inte ens i 3800 MHz med 1.425 volt, men installerades igår så inte testat mkt. RAM klockning verkar gå lika dåligt)

Köpte idag en ny 1700 som jag hoppas kunna nå minst 3900 MHz med (uppdaterar denna post med resultat.)

Men hittills har jag åkt på riktiga nitlotter tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K:
Min 1700x gör strax över 3700MHZ som bäst. Har inte testat jättemycket dock. Men 3800 gick inte alls, då krascha den rätt fort. Har bara prövat från Ryzen Master

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Jag måste haft tur i lotteriet? Fick min för två dagar sedan, har inte spenderat mer tid än c:a 2 timmar med att tweaka, men min 1700x med lpx 3200 minnen körs i 1.365volt, 3200mhz med 18-xx-xx-xx något och 3850 mhz, 3850 var stabilt från start och minnena verkar fungera bra efter tweakande. Inte testat att gå högre ännu, bara tweakat minnen. Jag trodde alla 1700x var 'garanterade' 3800 mhz?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@Gambit_2K:
Min 1700x gör strax över 3700MHZ som bäst. Har inte testat jättemycket dock. Men 3800 gick inte alls, då krascha den rätt fort. Har bara prövat från Ryzen Master

Min nya 1700 jag plockade upp idag bootar direkt vid 4 GHz @ 1.4250 volt. Klarar Cinebench, ska testa den i OCCT och Prime under kvällen. Tredje gången gillt känns det som.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

original SOC=0.9v. Har funkat att köra DDR3200 med CL12-12-12-12-1T på flera Ryzen med 0.9v. Lägre spänning är alltid bra att köra, men värt att testa sig fram om man inte får allt stabilt med bara vCORE och vDIMM.

Lämna aldrig något på "auto" då moderkorten i majoritet om inte alla ökar spänningen när du klockar fullständigt osymmetrisk och till för höga nivåer=onödig värme som i sin tur kan göra systemet desto mer instabilt som följd. Testat säkert 10 olika AM4 kort i massa olika configs så har lite kött på benen även om det inte är något speciellt unikt hos Ryzen heller. Minneskontrollern hos Ryzen är i regel stark förutom att den inte gillar kyla riktigt (klockpotential på RAM minskar propertionellt med kylan efter ca -20c).

Hittar ingenting som heter SOC på mitt MSI x370 gaming carbon. Är det bara Asus som har det?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jays_swe:

Hittar ingenting som heter SOC på mitt MSI x370 gaming carbon. Är det bara Asus som har det?

kallas NB voltage (soc) med msi kort.

Min google kung fu är Neo nivå

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kallas NB voltage (soc) med msi kort.

Min google kung fu är Neo nivå

Satt och googlade på telefonen idag på jobbet, men fick inte fram att det var NB volten.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett MSI x370 Pro Carbon och måste köra LLC Mode 1 för att uppnå stabil klock på 3800 på 1.35vcore.
Tanken som slog mig är det safe att köra högsta LLC 24/7 eller ska man höja vcoren och sänka LLC nivån.
Det jag har hittat på nätet är väl mest att dom varnar att hög LLC kan övervolta, men har koll på vcoren och den stickar aldrig över 1.36

Nybörjar på detta med LLC då jag inte behövt det förut för stabilitet

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Tjenare byggde precis en dator med Ryzen 1600 och har testat att clocka den. Eftersom jag är ny med clockning är man inte helt säker på vad som är rätt osv. Har i alla fall dragit upp den till 3.8ghz med 1.3500v. Inget annat är ändrat i BIOS förutom core voltage och ghz. Har även använt XMP för att klocka minnena till 2933, testade 3200mhz med då dog datorn titt som tätt. Körde stresstest i Prime95 lite snabbt imorse ungefär 20min

Är lite orolig över temperaturen på CPU eller är den normal (84C) på så kort testande? Använder mig utav stockkylaren. När man kollar på CPU-Z så går aldrig corevoltage över 1.350v, pendlar mellan 1.328-1334v ungefär. Ska jag testa dra ner CPUn till 3.7ghz för att få bättre temperaturer? Kan tillägga att jag inte har många fläktar i chassit. två 140mm och en 120mm. 140+120 insug och andra 140 utblås. När använder datorn för vanligt bruk t.ex. surfa ligger cpun på 40-46C

Setup:
MSI B350 Tomahawk
MSI gaming X 1080
Corsair Vengeance LPX DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB
Corsair CX650M, 650W PSU
AMD Wraith Spire

Ber om ursäkt ifall det är svårt att förstå vad jag skrivit, stressade för ska iväg till jobbet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JinKx:

Tjenare byggde precis en dator med Ryzen 1600 och har testat att clocka den. Eftersom jag är ny med clockning är man inte helt säker på vad som är rätt osv. Har i alla fall dragit upp den till 3.8ghz med 1.3500v. Inget annat är ändrat i BIOS förutom core voltage och ghz. Har även använt XMP för att klocka minnena till 2933, testade 3200mhz med då dog datorn titt som tätt. Körde stresstest i Prime95 lite snabbt imorse ungefär 20min

https://i.gyazo.com/8e5dc7585c2b9e5a1ee50c1a3f4e263f.png
https://i.gyazo.com/585760745f6f41b589847334e3c55a93.png

Är lite orolig över temperaturen på CPU eller är den normal (84C) på så kort testande? Använder mig utav stockkylaren. När man kollar på CPU-Z så går aldrig corevoltage över 1.350v, pendlar mellan 1.328-1334v ungefär. Ska jag testa dra ner CPUn till 3.7ghz för att få bättre temperaturer? Kan tillägga att jag inte har många fläktar i chassit. två 140mm och en 120mm. 140+120 insug och andra 140 utblås. När använder datorn för vanligt bruk t.ex. surfa ligger cpun på 40-46C

Setup:
MSI B350 Tomahawk
MSI gaming X 1080
Corsair Vengeance LPX DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB
Corsair CX650M, 650W PSU
AMD Wraith Spire

Ber om ursäkt ifall det är svårt att förstå vad jag skrivit, stressade för ska iväg till jobbet

normal användning för mig så ser jag ca 50-60c, spel etc.., kör man prime kan den sticka iväg över 80c.
3.8ghz 1.308v
dvs 3,8ghz för dig kommer funka bra med temps.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)