Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Kan inte så mycket om minnen.
75 är satt av BIOS via DOCP, men drog det manuellt till 48 nu.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Ozzed: Kan inte så mycket om minnen.
75 är satt av BIOS via DOCP, men drog det manuellt till 48 nu.

http://i.imgur.com/ZnOSqno.png

Enligt G-skills spec så skall bank cycle time vara 48 på dem. Så det kan hända att BIOS själv satt den till 75 vid "minnesträning" och liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

DAT Bank cycle time! 75 clocks??? Har du en väldigt bra anledning? Normalt ska ju Bank cycle time vara max tras+trp, alltså 48 i ditt fall. att ha den så pass högt som 75 borde göra negativt avtryck i verkliga scenarior och inte bara i benchmarks.

Tack för att du uppmärksammade det. Kan som macke inte heller så mkt om minnen och rätt säker på att mina g skill körs med 75. Får kika ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Är faktiskt inte mem.training som sätter 75, det sätts av DOCP.
Så då är det fel i profilerna, bara att ändra manuellt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Ozzed: Är faktiskt inte mem.training som sätter 75, det sätts av DOCP.
Så då är det fel i profilerna, bara att ändra manuellt.

Är du säker? Kolla på SPD-fliken i CPU-z, där bör stå 48 för bank cycle time under XMP. Att sedan det sätts när man väljer DOCP är en annan sak. SPD med XMP är en "rekommendation" kan man säga, men UEFI kan sätta vilka timings det vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Står 48 där.
Men DOCP sätter 75.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Ozzed: Står 48 där.
Men DOCP sätter 75.

Fast DOPC går på det som står i XMP, så då är det i så fall något annat som gör att det blir 75. Kan hända att det ligger en offset i UEFI eftersom Ryzen haft problem med hastigheter över 2666Mhz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även mina minnen körs i 3200mhz 16-18-18-36 med tRc på 75, jag kan ställa manuellt men finns inget sätt för mig att ändra tRc i uefi på en Msi bräda. Spelar ingen roll om jag kör med eller utan xmp, alltid tRc på 75 jag får.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@Ozzed: Hmm. Intressant. HWInfo visar 75 för mig med. CPU-Z visar 75 under "memory", men 48 under SPD. Får ta och kolla i BIOS och se hur det ser ut där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

@Ozzed: Hmm. Intressant. HWInfo visar 75 för mig med. CPU-Z visar 75 under "memory", men 48 under SPD. Får ta och kolla i BIOS och se hur det ser ut där.

Det som är under "memory" är det som det är ställt på. Men jag tror de ställer in slappa färglösa timimngs just nu för att vara säker på att det bootar. men att ställa ner det till rätt timings manuellt brukar inte vara några problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Hmm. Ser inte ut som att jag har den inställningen i BIOS på mitt Asrock Taichi. Har iofs inte flashat senaste betan, men har näst senaste BIOS. Verkar ju underligt, det är ändå en rätt så high end bräda....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

@Ozzed: Hmm. Ser inte ut som att jag har den inställningen i BIOS på mitt Asrock Taichi. Har iofs inte flashat senaste betan, men har näst senaste BIOS. Verkar ju underligt, det är ändå en rätt så high end bräda....

Jag tror inte det har med det att göra. Det är ju en så kallad subtiming, och AMD har inte släppt på custom inställningar utav dem förren AGESA 1.0.0.6 utan det har skötts av minneskontrollern. Så man måste ha AGESA 1.0.0.6 för att det skall bli tillgängligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det har med det att göra. Det är ju en så kallad subtiming, och AMD har inte släppt på custom inställningar utav dem förren AGESA 1.0.0.6 utan det har skötts av minneskontrollern. Så man måste ha AGESA 1.0.0.6 för att det skall bli tillgängligt.

Aha. Senaste biosbetan har AGESA 1.0.0.6, men eftersom mina minnen har funkat (trodde jag då) som de ska från första början så har jag inte flashat det. Tänkte vänta på officiell patch. Tack för informationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har gått från "100%" stabilt till lite mera halvsäkra clocks som fungerar med det jag gör dagligen utan problem.
Bara för att klämma ut lite extra av de där godsakerna.

Sitter med CnQ fungerande på 40.25Multi för en clock på 4015Mhz och minnen på 3192Mhz med 14.17.17.40.(58.18...333.192.132) 1T

VCore ~1.500V (1.21250 Ryzen master +0.300V bios offset)
VSoc ~1.172V (lägre fungera men märkte mindre problem vad mera man hällde på)
VMem ~1.450V

Permalänk
Medlem

Körde min 1700 med offset volt på 0.072 @3.7 ghz. drog iväg över 70 grader.
Kör en dubbelsidig noctua.

Lite besviken
Vilken temp vill man ligga under för 24/7?

Permalänk
Medlem

Hej

Min 1700x körs i 3800 på 1.35 volt med 3200mhz 16-18-18-36 corsair minnen.

Stabil i spel, kan kompilera saker i Linux, haft datorn i drift både win&linux under flera dagar åt gången, alla spel program allt är ok, prime95 stabilt, occt/cinebench/superpi på windows är stabila, under linux är mprime stabilt, alltså allt är Stabilt och fungerar Bra, Men aida64 krashar min pc så fort jag kör deras test, verkar vara stabil oavsett vad jag gör men just aida64 krashar. Nu är min win10 installation gjord på en intel maskin men det verkar ju inte påverka något annat. Och förtydligande här: Aida64 krashar hela datorn, inte bara programmet.

Jag lutar åt att tro att det aida64 är felet, men känns ändå inte ok. Hoppas på lite input av någon här för vidare test.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av klusbert:

Körde min 1700 med offset volt på 0.072 @3.7 ghz. drog iväg över 70 grader.
Kör en dubbelsidig noctua.

Lite besviken
Vilken temp vill man ligga under för 24/7?

70 grader under vilka förhållanden? Idle/spel/stresstest? Vad ligger vCore på? Vet inte vad 1700 ligger på i stock, så kan inte räkna ut det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Adrenochrome: när jag kör cinebench, vcore 1.260

Permalänk

@klusbert: låter ju väldigt högt för den volten. Har iofs bara en 1600x själv, så färre cores, men även med 1.375 volt så går jag sällan över 70 med min DH.15 (med endast en fläkt). Säker på att den är monterad rätt? (Tillräckligt hårt, lagom med kylpasta?). Hur är luftflödet i chassit som helhet?

Någon annan som har en 1700 som kan flika in hur era temps är på liknande spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

@klusbert: låter ju väldigt högt för den volten. Har iofs bara en 1600x själv, så färre cores, men även med 1.375 volt så går jag sällan över 70 med min DH.15 (med endast en fläkt). Säker på att den är monterad rätt? (Tillräckligt hårt, lagom med kylpasta?). Hur är luftflödet i chassit som helhet?

Någon annan som har en 1700 som kan flika in hur era temps är på liknande spänning?

har iof litet chassi med en 120mm inlås i fronten o en suger ut i bak, valde att använda amds pasta som dom skickade med cpun. Har lite Artic silver nånstans tror inte det är deal-breaker dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stressar jag med aida är inte tempen lika hög
Sen läser jag tempen på cpu diod i aida inte cpu.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite nya benchmarks med bios beta 1.74 (X370 Xpower Titanium (MSI)) Heja heja!

https://valid.x86.fr/jb326y

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det har med det att göra. Det är ju en så kallad subtiming, och AMD har inte släppt på custom inställningar utav dem förren AGESA 1.0.0.6 utan det har skötts av minneskontrollern. Så man måste ha AGESA 1.0.0.6 för att det skall bli tillgängligt.

Liten uppdatering. Fick tummen ut och uppdaterade BIOS till senaste, och nu sätter XMP trc till 48 automatiskt.
Såg en liten förbättring i Cinebench, men inget fantastiskt.

Kanske att man skulle ge sig på att se om minnena går högre än sina rejtade 3200@14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av klusbert:

har iof litet chassi med en 120mm inlås i fronten o en suger ut i bak, valde att använda amds pasta som dom skickade med cpun. Har lite Artic silver nånstans tror inte det är deal-breaker dock

Skickades från m.sweclockers.com

Artic silver hjälpte! Sjukt vad lite bättre pasta kan göra.
Kör 3.7 nu blir aldrig över 75grader o då stressar jag verkligen på!

Kan vcore 1.27, kan ju säkert öka lite till är nöjd tillsvidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Liten uppdatering. Fick tummen ut och uppdaterade BIOS till senaste, och nu sätter XMP trc till 48 automatiskt.
Såg en liten förbättring i Cinebench, men inget fantastiskt.

Kanske att man skulle ge sig på att se om minnena går högre än sina rejtade 3200@14-14-14-34

Men 0801-beta så kunde jag faktiskt nå 2800Mhz utan större besvät men 0803 är åter fast på 2666Mhz... Fattar inte hur en nyare beta kan vara SÄMRE än en äldre men får väl hoppas att den stabila versionen blir bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

CPU: Ryzen 7 1700
Frekvens: 3900 MHz
Moderkort: Asus PRIME B350M-A Bios: 0612
Kylare: Corsair H60 AiO
Minne: 2x16GB Corsair CMK32GX4M2A2400C14 @2666Mhz 14-16-16-31 (Väntar AGESA 1.0.0.6 för 3000Mhz)
Voltage: 1.35v
Temp(idle): ~27 C
Temp(full load): ~55 C

Signaturen ska uppdateras

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men 0801-beta så kunde jag faktiskt nå 2800Mhz utan större besvät men 0803 är åter fast på 2666Mhz... Fattar inte hur en nyare beta kan vara SÄMRE än en äldre men får väl hoppas att den stabila versionen blir bättre.

Jag fick mina att gå i 2993mhz och då har jag 4st 8 gb stickor, med 801 kom jag till 2666

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jag fick mina att gå i 2993mhz och då har jag 4st 8 gb stickor, med 801 kom jag till 2666

Vad kör du för command rate? Vad ska det vara officiellt? Jag har letat men inte lyckats hitta. jhust nu har jag bara testat med T1.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad kör du för command rate? Vad ska det vara officiellt? Jag har letat men inte lyckats hitta. jhust nu har jag bara testat med T1.

Den står på T1 kör docp och endast höjt volt till 1.4 på mina corsair 3200mhx

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Den står på T1 kör docp och endast höjt volt till 1.4 på mina corsair 3200mhx

OK. då ska ju 2933 vara nåbart även med 1T. Jag har provat med så högt som 1.5v på minnena och SoC på 1.1V.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.