Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

windows 7 är gammalt och de kostar ms massor med pengar hålla igång gammal programvara klart de vill ha alla till win 10 det ÄR dax att pensionera win 7

Schysst med Windows 10 auto update på kassasystemet på ICA...
Ojdå, sorry nu måste vi stänga av kassan en stund här.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Uppgradera betyder att något blir bättre. Ända som win10 är bättre på än win7 är att spionera på användaren. Då jag inte ser det som ett speciellt viktig funktion hos mitt OS ser jag ingen anledning att uppgradera. Visst MS kan förbjuda uppdateringar och så vidare men förr eller senare kommer de och deras herrar i NSA att åka dit. Jag är rätt säker att EU inte kommer vara helt nöjda med att folk inte får uppdateringar av random anledningar.

som nån tidigare sa Bakåtsträvare!! windows 10 är inte sämre en win 7 snarare bättre.. win10 med kommande game mode bl blir kalas....

att du inte tycker om windows 10 är din åsikt men en dag kommer du hit med på denna sidan

Permalänk

Det var det j*vligaste! Tur att man inte använder någon utav de senaste processorerna samt Windows 10 då och inte heller har några som helst planer på att göra det framöver. MS gör ett avtalsbrott igen. Inte direkt förvånad dock. De gör precis som de behagar. Mycket tråkig utveckling med MS gällande denna 100% aggressiva marknadsföringstekniken när det gäller W10. Det är ju på gränsen till ett tvång om man nu känner att man nödvändigt måste ha det absolut senaste.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Många företag kör fortfarande Windows 7. Innebär det att de får problem med operativsystemet om de skaffar nya datorer? Där jag jobbar installerar de Windows 7 även på de nya datorerna de köper in. Någon skrev att Enterprise-versionen kommer få fortsatta uppdateringar men vad hjälper det om operativsystemets kärna inte stödjer processorn? Då får de väl ändå problem?

nej de kommer inte få problem detta pg av att de sitter antingen på win 7 ultimate eller enterprise ... kärnan stödjer ny cpuerna det är bara som de säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

blå skärm får man för att en driver inte funkar man behöver inte ta emot drivers kan man stänga av på kontrollpanelen

Redan avstängt, första som ryker (Litar inte på MS drivrutinshantering). Nej vanliga uppdateringar kan även det bli avstängt (kommer ju inte bara säkerhetsuppdateringar med win update tyvärr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Men de kommer garanterat lansera nya OS versioner som kommer kosta, om de kommer kalla det 11 eller abc är irrelevant. Eftersom stor del av deras affärsidé grundar sig på att sälja lösa licenser till en mängd olika hårdvara till skillnad från Apple som helst vill sälja med deras egna fysiskaprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer de inte windows 10 är den sista de har MS själva sagt..
Det kommer komma en Windows 11 ja men den kommer som en update på Windows 10.. De har gått över till samma system som Apple har och många andra.
Äger du det så får du det enda gången du behöver köpa Windows är om du bygger ny dator eller så följer Windows med en färdig byggd dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förstår uppriktigt inte hur du tänker nu!

Har man köpt ett OS som ska ha support till den datum som supporten är satt i avtalet, så ska man inte straffas för att man köpt ny hårdvara.

Köper du hårdvara som inte stödjer operativsystemet så är det klart du inte är garanterad att det fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

nej du har köpt en licens att använda Windows 7 du äger inte programvaran.. MS har full rätt att ändra!!! du har sagt att de ska supporta till ett vist datum men inte hur den supporten ska se ut och va är liksom the big deal skaffa Windows 10 så får du köra de nya cpuerna

Du har köpt rätte att använda programvaran och då med support/updatering till en viss datum, ja!

När den rätten köptes så var enda begränsningen hårdvarumässigt att en del äldre hårdvara inte stöddes. Men nu så ändras avtalet till att även omfatta nyare hårdvara som uppenbarligen fungerar utmärkt med mjukvaran. Att sen den nya hårdvaran har funktioner som inte blir nyttjat är en helt annan sak.

Skulle inte protesterat om M$ haft en fri upgradering till W10 fram till sista supportdagen för W7/W8, men nu är det att tvinga folk som av en eller annan orsak kanske måste vara kvar på äldre OS.

Men mig gör det inget då M$ medvetet eller omedvetet styr folk över till andra alternativ så som Linux, å inte skulle jag gråta om M$ förlorar användarbas på grund av dumheter som denna...

Vi tar ett bil exempel, du får vid köp av en ny bil 1 års fri service, men när du kommer till verkstaden för att hämta bilen så säger dom "Du kör ju mellan Göteborg och Malmö, då gäller inte fri service!"... Vi ändrade avtalet idag!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper du hårdvara som inte stödjer operativsystemet så är det klart du inte är garanterad att det fungerar bra.

Det finns ju en viss skillnad i att inte officiellt garantera stöd och att aktivt blockera något.

x86-processorer är bakåtkompatibla så det finns ingen teknisk anledning att en ny processor inte skulle fungera med ett äldre operativsystem.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper du hårdvara som inte stödjer operativsystemet så är det klart du inte är garanterad att det fungerar bra.

Nu stödjer hårdvaran uppenbarligen OS'et, att sen hårdvaran har nya funktioner som OS'et inte stödjer är inte samma sak!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Um, Spotify "tillåter" säkerligen inte att man laddar ner deras program på hårdvaruplattformar de inte stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill man tolka fel så vill man

Är fritt för var och en, så fortsätt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Haha!!
Mycket bra video, va säger alla windows 10 älskare om detta??
FAKE NEWS?

Nä ush och fy vilket skitföretag, bra att videon säger att ja kan köra ryzen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Det finns ju en viss skillnad i att inte officiellt garantera stöd och att aktivt blockera något.

x86-processorer är bakåtkompatibla så det finns ingen teknisk anledning att en ny processor inte skulle fungera med ett äldre operativsystem.

Intel AMD och Microsoft har all rätt att välja hur sakerna ska fungera ihop. Vill de vara jobbiga mot användare för att tvinga folk till att använda moderna operativsystem så får de vara det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Um, Spotify "tillåter" säkerligen inte att man laddar ner deras program på hårdvaruplattformar de inte stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså... var står det?

Finns en hel del program som kan emuleras i Linux, och jag har aldrig sett någon "hindra det"? bara för ett ex...

Skrivet av Duckface21:

Det kommer de inte windows 10 är den sista de har MS själva sagt..
Det kommer komma en Windows 11 ja men den kommer som en update på Windows 10.. De har gått över till samma system som Apple har och många andra.
Äger du det så får du det enda gången du behöver köpa Windows är om du bygger ny dator eller så följer Windows med en färdig byggd dator

De sa också att Win 7 och 8 ska ha support i 10 år... så varför lita på något de säger?
De säger vilket än bull-shit de behöver för att du ska acceptera deras skit. (och det är inte MS bara... utan de flesta företag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Intel AMD och Microsoft har all rätt att välja hur sakerna ska fungera ihop. Vill de vara jobbiga mot användare för att tvinga folk till att använda moderna operativsystem så får de vara det.

Yes... och AMD har valt att inte ge support för det på RyZen. Men folk kan, vill och kör fortfarande det om de vill. Där är skillnaden.

Får... kan... support för... Detta är rätt skilda saker.

Och jag tvivlar på att någon kräver att AMD ska stöda det, att aktivt göra allt man kan för att hindra det? Wtf is that all about?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

jo men de spärrar inte dig för det att ta emot uppdateringar de slutar bara supporta uppdateringar om du har de nya CPUerna

Jo de spärrar dig att ta emot uppdateringar. Det är just det som är hela grejen. Att de aktivt blockerar uppdateringar.

Att de inte officiellt supportar nya CPUer är helt OK. Att aktivt blockera uppdateringar om man har en ny CPU är inte OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

windows 7 är gammalt och de kostar ms massor med pengar hålla igång gammal programvara klart de vill ha alla till win 10 det ÄR dax att pensionera win 7

Intressant!
Så det kostar mindre att ge support för äldre hårdvara?

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu testar ju knappast Microsoft säkerhetsuppdateringar på det sättet, och många säkerhetsuppdateringar som de kommer behöva göra till W7 kommer även gälla W8.1 och W10, då det ofta är samma mjukvara/del som drabbas över alla versioner. I nödfall behöver Microsoft stoppa olika uppdateringar till någon specifik tillverkare/modell av dator/server, men det gäller främst feature-uppdateringar som W7 ändå inte får. Det är i stort sett OEM-tillverkarens ansvar, vilket också är varför Microsofts egna modeller har problem, det är ju de själva som måste fixa UEFI-buggar och liknande där och det är det ju inte Windows-teamet som fixar. Det är alltså inte otänkbart att Windows-teamet skjuter ut uppdateringar som inte fungerar på Microsofts egna datormodeller, det är ju inte Windows-teamet som ska testa alla tänkbara konfigurationer och är datortillverkarna som ska erbjuda support i grunden, Windows-teamet kan inte garantera att UEFI och olika komponenters firmware alltid fungerar.

Jo visst, men eftersom Windows är closed source så skulle de då kunna göra såhär:

1: Gå ut med att nya CPU i W7 är "på egen risk", och att det inte stöds
2: Baka in något som tokkrachar systemet om man har en cpu de inte gillar i nästa uppdatering.

Om då användarna klagar så kan de bara säga att "nej det fixar vi inte för det stöds inte".

I realiteten är det ingen skillnad på ovanstående och det de nu gör. Det är bara det att nu kör de åtminstonne med öppna kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

kag känner en viss förakt mot MS och Windows 10... buhu jag har gammalt Operativ jag blir drabbad ut med taggarna ska minsann visa jag e missnöjd... äää sluta va sån uppgraderings motståndare nu bara larvigt...

Självfallet så skapar M$ ett förakt när dom stoppar updateringar för nyare hårdvara, är ju helt naturligt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Ni som sitter på Windows 7 och har nya CPUerna uppgradera till win 10 bara lovar ni kommer inte se nån skillnad annat en att de ser nyare ut på skärmen .. lovar många av er satt på XP eller Vista då Windows 7 va nytt och va lika motståndare då som ni är nu och här är ni nu bara för ni vart övertvingade!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

där har du fel Linux kan man köra mycket rakt av och kan du inte det så e du bara riktigt okunnig eller valt en helt galen distro

Där håller jag med till fullo, Linux är rätt enkelt att installera idag även för en novis.

Samt ger så mycket mer till den som är kunnig och härdad, som exempel möjligheten att kompilera om kärnan för ens hårdvara = ger ett enormt stabilt och snabbt OS.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo visst, men eftersom Windows är closed source så skulle de då kunna göra såhär:

1: Gå ut med att nya CPU i W7 är "på egen risk", och att det inte stöds
2: Baka in något som tokkrachar systemet om man har en cpu de inte gillar i nästa uppdatering.

Om då användarna klagar så kan de bara säga att "nej det fixar vi inte för det stöds inte".

I realiteten är det ingen skillnad på ovanstående och det de nu gör. Det är bara det att nu kör de åtminstonne med öppna kort.

De skulle kunna. Men man kan inte försvara ett fel med att de kan göra nåt annat fel om de vill.

De kan ju också gå ut med att nya CPU i W7 är "på egen risk", och att det inte stöds. Och sen låta bli både att aktivt krascha systemet och att aktivt blockera uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det kan du lita på!
Det kommer inte att komma W11 (eller 10.1 etc etc) Det kommer enbart att finnas W10.

" windows 10 will be its final release of the iconic operating system"

Tro mig, förr eller senare kommer ett namnbyte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är såna här översittarfasoner som rättfärdigar att jag aldrig har eller kommer betala för Windows.

Tänk om Linux hade haft samma spelstöd som Windows.. Vilken dröm

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså kört Windows i gud vet hur många år och klagar på företaget som tillhandahåller operativsystemetet för att dom idag, 2017 inte vill supporta nya processorer på en av deras äldre operativsystem.

Är du bortskämd, snål eller bara ohederligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Den här videon behöver uppmärksammas mer. Denne man sitter inne med långt mer info om hur saker och tänk fungerar hos Microsoft än precis alla fundamentalistiska Winbro's (vägrar ni med vilje se nackdelarna och enbart ser fördelar ni personligen gillar förtjänar ni termen) som lökar här kan gissa sig till. Windows 10 som produkt är en skam mot användaren hur man än vrider och vänder på det. Sen fanns det en pärla i kommentarerna till den här videon.

Skrivet av ReztaNZ:

I've worked closely with MS engineers via insider program while Windows 10 has been in development. Recently I have been testing the next release 'RS2' or 'creators update'. And I have to say, I have logged new telemetry and data collection in this new update coming in a few weeks. They are have now implemented advert into the Windows explorer & file explorer. There is a service called 'user and telemetry host', if you try to turn that service off you get 'access is denied' and if you try to kill it via task manager it says 'if you terminate the process, windows will be shutdown to prevent "instability". I love Windows and Windows 10, but the ads and watching processes need to stop, it is scary and makes me feel so invaded.

Barnacules svar:

Skrivet av Barnacules:

That is so messed up. This is also how they prevented people from disabling Cortana when everyone started doing it by making it a part of a key service. Now you can disable the inputs to her but you can't fully kill her off. Now they are doing the same stuff with telemetry. This means the next series of blocks will have to be at the router level and I'll have to do a video on how to create a bridge with an old net book or something to filter all the telemetry and deny connections since the hosts file is now ignored for telemetry endpoints. So much bullshit to prevent MS from collecting something they have no right to in the first place.

Behöver vi hålla på med fetmarkerade metoder för att stoppa några av nackdelarna i Windows 10 så har det gått för långt. Inte ens den mest hårdföra Winbro kan förespråka att få reklam i file explorer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Uppgradera betyder att något blir bättre. Ända som win10 är bättre på än win7 är att spionera på användaren. Då jag inte ser det som ett speciellt viktig funktion hos mitt OS ser jag ingen anledning att uppgradera. Visst MS kan förbjuda uppdateringar och så vidare men förr eller senare kommer de och deras herrar i NSA att åka dit. Jag är rätt säker att EU inte kommer vara helt nöjda med att folk inte får uppdateringar av random anledningar.

Men AxMi-24 kan vi vara lite seriösa????!

Är det verkligen det ända W10är bättre på än W7: att spionera på användaren
För mig blir det resonemanget lite väl blekt!

Det har liksom ingen tyngd, om du förstår vad jag menar.

Det finns massor av fördelar att använda W10 istället för W7.
Men du kanske inte vet det? Vad vet jag?

Kan ju bara skriva för mig själv, det som hindrade mig att gå från W7 till W10 var mer utseendet, jag gillade inte dom stela ikonerna etc etc...

Finns en liten inlärningströskel, men vilken datorvan som helst fixar det på några dagar.
En sådan lite sak som att hitta kontrollpanelen, hade jag ett helvete med
Ja det är bara att högerklicka på Start-menyn, så är den där!
Och det bästa av allt, den är exakt lika som som i W7

Sen när det gäller olika versioner av Windows, typ Xp & W7 så har jag alltid confat dom så som jag vill ha dom, likaså har jag fixat med 10:an.

Jag vill ha och kräver att mitt O S ska se ut som jag vill ha det, ja då fixar jag det.
Så har det alltid varit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

De skulle kunna. Men man kan inte försvara ett fel med att de kan göra nåt annat fel om de vill.

De kan ju också gå ut med att nya CPU i W7 är "på egen risk", och att det inte stöds. Och sen låta bli både att aktivt krascha systemet och att aktivt blockera uppdateringar.

Ja, fast det blir nog dyrare i längden. Någonstans är det här "business". De vet väl säkerligen med sig att folk blir arga och upprörda, men har beräknat att i slutändan så kommer de tjäna mer pengar på att göra det här än att inte göra det. Om någon enstaka person faktiskt går över till Linux så gör det inte så mycket i längden för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo visst, men eftersom Windows är closed source så skulle de då kunna göra såhär:

1: Gå ut med att nya CPU i W7 är "på egen risk", och att det inte stöds
2: Baka in något som tokkrachar systemet om man har en cpu de inte gillar i nästa uppdatering.

Om då användarna klagar så kan de bara säga att "nej det fixar vi inte för det stöds inte".

I realiteten är det ingen skillnad på ovanstående och det de nu gör. Det är bara det att nu kör de åtminstonne med öppna kort.

Nu har ju företag som AMD och andra tillgång till källkoden, så i praktiken skulle de kunna patcha bort blockeringar själva och internt rulla på något som inte stöds. Vanliga konsumenter kan inte köpa Windows 7 sedan många år tillbaka redan och har ändå ingen support från Microsoft.

Problemet för de som vill köra W7 är att AMD och Microsoft tillsammans fattat beslutet, AMD slutar komma med drivrutiner och Microsoft blockerar eventuellt WU. Tveksamt att de blockerar uppdateringarna självt däremot, så de kan man fortfarande ladda ner och installera (förmodligen) för de som vill köra allt inofficiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, fast det blir nog dyrare i längden. Någonstans är det här "business". De vet väl säkerligen med sig att folk blir arga och upprörda, men har beräknat att i slutändan så kommer de tjäna mer pengar på att göra det här än att inte göra det. Om någon enstaka person faktiskt går över till Linux så gör det inte så mycket i längden för dem.

Ja visst handlar det om business och pengar i slutänden. Jag tror också att de räknat på det och kommit fram till att de tjänar på att göra så här. Men det gör inte agerandet mindre fult.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt Microsoft kan göra som de vill, men industrin anpassar sg därefter och börjar fundera på att bygga lösningar som ej är lika plattformsoberoende.

För ni som inte förstår varför folk vill köra Windows 7 på ny hårdvara när det är så enkelt att uppgradera, kan ni förklara för mig varför ni troligen sitter på ett dåligt betalt jobb när det finns välbetalda bra jobb som ni lätt kan utföra?
T.ex. jag själv byter nu ut en gammal desktopdator av enklare modell, jag sak samtidigt uppgradera den från Windows Xp till Windows 7 och jag får ca 80 000kr enbart för arbetskostnaden.
Nu är jag allmänt rätt kass på att uppgradera windows, men för ni som är duktiga på detta så är det 80 000kr på en kvälls arbete troligen mer än vad de flesta nu tjänar, varför inte göra sånt jobb på en helg vid sidan av ert befintliga arbete. När dessutom ni ställer upp så blir priset billigare och alla gladare.
Datorn i mitt fall är en ganska simpel windowsuppgradering, det är ett 10 tals drivers som ska programmerarnas om enbart så de fungerar, en webbserver med activeXkomponenter som får kodas om så att den fungerar med internet Explorer 11, en massa DCOM som ska ändras och drivers till denna också kodas om och sist traditionella programuppdateringar. Alltså jobb som alla som gör uppgraderingar av lite vettigare maskiner råkar ut för jämnt och ständigt.
När man börjar prata om servrar ja då kan det bli riktigt komplicerat.