Windows 7 och 8.1 blockerar uppdateringar för nya Intel- och AMD-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Barnacules svar:
Behöver vi hålla på med fetmarkerade metoder för att stoppa några av nackdelarna i Windows 10 så har det gått för långt. Inte ens den mest hårdföra Winbro kan förespråka att få reklam i file explorer.

Håller med, man har med Windows 10 tagit det här alldeles för långt och jag tror Microsoft kommer få äta upp det. Helt övertygad om att fler och fler som utvecklar är mycket noga med att stödja flera operativsystem vilket inkluderar Linux. Det är så "störigt" med reklam och andra fönster som hoppar upp (exempelvis för onedrive) att folk byter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

Håller med, man har med Windows 10 tagit det här alldeles för långt och jag tror Microsoft kommer få äta upp det. Helt övertygad om att fler och fler som utvecklar är mycket noga med att stödja flera operativsystem vilket inkluderar Linux. Det är så "störigt" med reklam och andra fönster som hoppar upp (exempelvis för onedrive) att folk byter

The cloud in the Sky is the future, folk använder molntjänster som aldrig för. Även om man ej kör med en weblösning så växer citrix och Azure m.m så det knackar. Detta med att underhålla klientdatorer håller på att bli det försluta, de som sysslar med detta idag kommer snart kallas för vaktmästare och allt jobb utgörs av tekniker på servrarna. Detta gör inte att jobbet med Windows försvinner, men man slipper röra de dåliga klientversionerna och enbart behöver underhålla ett operativsystem.

Jag vet många riktigt stora anläggningar som har gått över till Molnet som jag använder i år och när man skapar en större system så är genast molnet det man först tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Håller med, man har med Windows 10 tagit det här alldeles för långt och jag tror Microsoft kommer få äta upp det. Helt övertygad om att fler och fler som utvecklar är mycket noga med att stödja flera operativsystem vilket inkluderar Linux. Det är så "störigt" med reklam och andra fönster som hoppar upp (exempelvis för onedrive) att folk byter

Om utvecklarna inte får en redig klumpsumma från Microsoft för att göra en app eller sorgligt nog för dem är ägda av Microsoft finns inget intresse för den här app-store'n de skapat. Den är ett kolossalt misslyckande och ses av både business och end users som bloatware. De kommer inte vända detta, inte med de metoder de tar till. De kommer få slutanvändare framför allt att hata apparna mer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Haha!!
Mycket bra video, va säger alla windows 10 älskare om detta??
FAKE NEWS?

Nä ush och fy vilket skitföretag, bra att videon säger att ja kan köra ryzen utan problem.

Att Barnacules Nerdgasm älskar Windows 10 kanske

Men visst är det fel av microsoft. Som han sa Bullshit!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

The cloud in the Sky is the future, folk använder molntjänster som aldrig för. Även om man ej kör med en weblösning så växer citrix och Azure m.m så det knackar. Detta med att underhålla klientdatorer håller på att bli det försluta, de som sysslar med detta idag kommer snart kallas för vaktmästare och allt jobb utgörs av tekniker på servrarna. Detta gör inte att jobbet med Windows försvinner, men man slipper röra de dåliga klientversionerna och enbart behöver underhålla ett operativsystem.

Jag vet många riktigt stora anläggningar som har gått över till Molnet som jag använder i år och när man skapar en större system så är genast molnet det man först tänker på.

Och vad de "glömmer" är att vem som helst kan skapa en molnlösning. En snabb SSD med pci anslutning och större disk för inte så prestandakrävande data, 8 kärnig processor och någorlunda snabb internetkoppling så kan vem som helst bygga ett system som hanterar 100 000 användare.

De stora försöker vara först men jag tror marknaden kommer ändra sig ganska snabbt och fler märker nackdelarna. Molnlösningar innebär oftast mindre flexibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Ni som sitter på Windows 7 och har nya CPUerna uppgradera till win 10 bara lovar ni kommer inte se nån skillnad annat en att de ser nyare ut på skärmen .. lovar många av er satt på XP eller Vista då Windows 7 va nytt och va lika motståndare då som ni är nu och här är ni nu bara för ni vart övertvingade!!!

Ska bara tala om att där finns bra orsaker, buggar och åter buggar.

Både Vista och W7 bröt databashantering i CAD och affärssystem, att rapportera buggarna skulle kosta tiotusentalskronor enligt M$ Sverige, JA dom ville ha betalt för att få en buggrapport!

Vi hade precis inhandlat nya CAD och affärs PC på företaget och fick dom med W7 då vi räknade med att det var fixat sen Vista, men tji fick vi.
Vi höll på i två veckor för att försöka fixa och gå förbi M$ nya och gammla buggar, under tiden så stod runt hälften av all konstruktion stilla och en del av övriga kontorssysslor, det var kaos.
Vi konstaterade att en del fungerade med W-XP i virituell maskin, men då kom där andra buggar som krachade CAD'en.

Med facit i handen så skulle vi inte ens tänkt på att gå över till W7 då... Ett helt år senare så lyckades M$ att äntligen fixa det, men då hade vi redan gått vidare med två nyare versitioner av CAD-systemet som patchat sig förbi M$'ts buggar.

Funktionen "Tidigare Versioner" fungerade ej mot servern då M$ inte updaterade eller fixade den brutna kompatibiliteten mellan W7 och Server... Iressant är att det fungerade med XP i virituel maskin på W7.

Idag så kör vi med både W8.1 och W10, W8.1 då vissa mjukvaror inte fungerar fullt ut i W10. Om det är buggar elle ändrat API vet jag inte...

På jobbet och för mig personligen så är det buggar som är största orsaken till att jag väntar med att gå över till nästa OS, ibland även bruten kompatibilitet.

I W10 så har M$ som ex. tvingat uppdatering till en 1½~2 år gammal grafikdrivrutin två gånger för mig, första gången så tog det 1½ timma att finna och återställa rätt drivrutiner, andra gången så tog det runt halvtimman.
Detta var/är en updatering som ursprungligen kördes ut för betatestare, det är skrivet i stjärnorna vad deras orsak är att fortfarande köra utt en gammal antik uppdatering. Är kanske viljan att inte supporta nyare hårdvara

Så snälla nämn inte övertvingade, såvida du nu inte menar att vi var tvingade att ligga kvar på äldre OS på grund av bruten kompatibilitet och/eller buggar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

F*n vad man blir ledsen över att alla försöker tvinga på en uppdatering till Windows 10.

Jag ser det så här. Man har en gammal bil som är från tex 90 talet och man behöver en reservdel och dom säger så här tyvärr vi kan inte erbjuda det utan du måste uppdatera till en nyare modell.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duckface21:

som nån tidigare sa Bakåtsträvare!! windows 10 är inte sämre en win 7 snarare bättre.. win10 med kommande game mode bl blir kalas....

att du inte tycker om windows 10 är din åsikt men en dag kommer du hit med på denna sidan

Kan du försöka läsa mitt inlägg och besvara den om du nu ska citera mig?

Just nu låter du som anställd på MSs marknadsavdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Bernacules har gjort en video som förklarar detta väldigt bra. Rekommenderar att kolla på hela.
https://www.youtube.com/watch?v=u5mFI9spp10&t=631s

Tack för den länken, va mycket intressant:D
Ska kolla andra videos från den killen. Känns litte bittert dock, beställde Win10 för några timmar sedan...

Permalänk
Medlem

Microsoft låter som politiker. Säger en massa smörja man vet är lögner.

Permalänk
Medlem

MS snackar mycket om att man skall uppgradera till W10 för att vara säker själv och för att inte vara en risk mot andra genom att sprida "skit" då W10 skall vara så mycket säkrare/bättre.

Men i och med detta draget från MS är dom enskilt den största faran för att "skit" sprids via ej uppdaterade datorer på nätet, dom kan inte (hur dom än vrider och vänder på det) lägga över skulden på någon annan när dom stryper möjligheten att uppdatera en dator på detta sättet.

Permalänk
Medlem

Detta är ju uppenbart ett fulknep för att få folk att går över till w10, det finns ju ingen anledning till att w7 inte skulle gå att köra på nyare cpu'er, visst man kanske inte har stöd för de senaste funktionerna men det funkar.

Det finns gott om datorer med gammal hårdvara som inte går att köra på w10. Och nu så ska helt plötsligt alla dessa datorer göras om till bot-nets om dom behöver bytas ut? Det är en sak att inte erbjuda nya uppdateringar för gamla OS. Men att blockera uppdateringar bara för att den har en nyare CPU är helt jävla knas.
Och om du tycker jag snackar skit, fundera på det här. Det finns gott om små företag som har köpt in maskiner som behöver en dator för att köras. Dessa maskiner är inte billiga (tänk 100.000kr+). Men oops, datorn drog sin sista suck och behöver bytas ut. In med en fräsh PC och dunka in programvaran och,, nehe,, det går inte att uppdatera till den versionen av VC som programvaran behöver. Panik, rota runt på internet, ladda ner manuellt osv... tillsist kör den programvaran, allt är frid. eller? Efter en vecka går burken på 100% CPU i vila för den är nu en del av ett botnet. (inga uppdateringar remember). Företaget kan inte köra maskinen , företaget tappar kunder, företaget är för litet för att ha råd med en nyare maskin. Arbetslöshet och anarki i förorterna. (ok, lite överdrivet, men du fattar väl!?)
Så vi snackar inte bara om en jeppe med en gammal skrivare som saknar drivare på w10. Mitt gamla jobb hade en skrivare som kostade runt 650,000kr ny, som vi blev tvungna att byta dator på. Det var lite klurigt att att få det att funka då fanskapet körde parallel port för att koppla mot skrivaren, men det gick till sist. Och det finns gott om små företag som livnär sig på gamla CNC-svarvar, skrivare, laser cutter, etc etc. Personerna på dessa företag kommer ju inte ha någon aning om att det inte går att uppdatera ett gammalt OS på nyare hårdvara.

Detta gäller alltså ett OS som för ung. 1 år sen var aktuellt.

Permalänk
Medlem

Vill se de Linux fantaster som inte uppgraderar kernel för att få stöd för de nya CPU:erna, alla de som vill sitta kvar på en gammal kernel och klagar på att det inte bak patchas ty den kernel de kör nu är det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Detta är i stort sett samma sak som att byta Windows version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det kan du lita på!
Det kommer inte att komma W11 (eller 10.1 etc etc) Det kommer enbart att finnas W10.

" windows 10 will be its final release of the iconic operating system"

Instead of releasing an entirely new and different version of its desktop OS every few years, Microsoft is taking an Apple-like approach to subsequent Windows releases, standardizing on Windows 10 as its Cupertino-based rival has done with os X. Under this new strategy, Microsoft will deliver regular improvements to Windows through software updates.

klart att dom går att ladda ner, sen om dom funkar, är en annan femma.

Sitt still i båten

Du behöver inte köpa nått.
Det är valfritt

Bra skrivet!

Varför köpa den senaste CPU för att spela dom senaste spelen, och sitta på Win 7 ?

Ryzen presterar bättre på win7 än win10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk om...
1) Någon kunde uppfinna en modernare ersättare till OpenGL och ge det ett nytt fräsigt namn, typ Vulkan eller något.
2) Spelutvecklare kunde börja ge stöd för det nya gränssnittet istället för (eller som komplement till) Direct X.
3) Någon kunde göra någon klient liknande Steam för Linux

Då hade man sluppit använda Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men sluta med detta skit snack... det är en förbenad X86-64 CPU, likt de 10 som kommit innan.
Windows 7 både KAN köra på Kaby och Zen, och tom bättre prestanda på vissa saker med Zen... varför detta trams?

Du kan köra både NVMe, USB3, PCI-E 3,0, Lightning, 10Gbit NIC, 192GB RAM och rubbet på Windows 7 Pro. Enda anledningen varför det ens tjafsas om det, är för att "någon" inte vill ha det... inte för att det inte kan.

Enligt artikeln:
"Anledningen uppges vara att de nya processorerna kommer med nya finesser som kräver ingrepp i operativsystemets kärna."

Det var detta som kändes konstigt, att det skulle funka för enterprise trots att operativsystemet uppgavs ha så stora brister att det inte längre går att installera uppdateringar i övriga versioner. Det är väl bara licenserna som skiljer rent tekniskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Jag kör Linux på en maskin här och ska erkänna på mina 4 andra kör jag Windows 10 men jag säger inte Linux e perfekt men man ska inte säga det är svårt inte svårare en att köra ett program i Windows i kommando tolken

..och varför ska man köra programmet genom kommandotolken? Linux innebär betydligt mer krångel än nödvändigt för 99% av användare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

Och vad de "glömmer" är att vem som helst kan skapa en molnlösning. En snabb SSD med pci anslutning och större disk för inte så prestandakrävande data, 8 kärnig processor och någorlunda snabb internetkoppling så kan vem som helst bygga ett system som hanterar 100 000 användare.

De stora försöker vara först men jag tror marknaden kommer ändra sig ganska snabbt och fler märker nackdelarna. Molnlösningar innebär oftast mindre flexibilitet.

Som med allt annat finns det problem med molnet. Att enbart virtualisera ett litet system bestående av en server och några klienter kostar i slänga 300 000kr i hårdvara om man ska ha något vettigt och då är det ej helt redundant utan bara en enkel SAN etc.

Men hur krångligt det är beror på mycket. Angående molnet så är dessa tjänster vansinnes dyra och många har svårt att förstå detta även projektledare. Som ett projekt där en kamrat jobbade för som tänkte köpa in runt 20st 8 cores VM maskiner i Molnet hos någon aktör med vardera 32GB ram och 2TB hd, jag försökte förklara för dem att priserna som ni ser på komplett/dustin för liknande hårdvara inte har ett skvatt med vad den hårdvara som finns i servrarna att kosta. Jag vet inte vad priset blev då projektledaren jobbade hos kund, men många av dessa 8 cores VM blev 2 cores.
"2TB san disk till en dator gick för ett tag sedan på runt 30 000kr, de som kör molntjänster versionhanterar nog och grejar så hd utrymmet blir dyrt.

Nå det är dyrt med mjukvara och Microsoft agerande tvingar folk att tänka till för att minska underhåll av så många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

F*n vad man blir ledsen över att alla försöker tvinga på en uppdatering till Windows 10.

Jag ser det så här. Man har en gammal bil som är från tex 90 talet och man behöver en reservdel och dom säger så här tyvärr vi kan inte erbjuda det utan du måste uppdatera till en nyare modell.

Det är ingen som tvingar dig!
Det är helt ok att köra XP om du vill.

Och din bilmetafor kan lika väl se ut så här:

Du har en gammal bil som är från t e x 20 talet, och man behöver en reservdel, och dom säger så här: - tyvärr vi kan inte erbjuda det utan du måste uppdatera till en nyare modell. Eller så, kan du leta upp begagnade delar på blocket/Ebay och fortsätta köra din T-ford.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

In a world without walls and fences, who needs windows and gates?

Skönt att vara fri, microsoft, Fuck u!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Hur många av er som klagar i den här tråden har antingen oäkta Windows-licens eller flyttar OEM-licenser till ny hårdvara? Majoriteten skulle jag gissa.

Microsoft har praktiserat en extremt generös policy gällande såna avtalsbrott, genom att slutanvändare t.ex. kunnat uppgradera oäkta volymlicensnycklar till Windows 10, samt kunnat aktivera sina OEM-licenser på ny hårdvara genom ett automatiserat telefonsamtal. Hur stor andel av användarbasen som är kvar på Windows 7 sitter med en avtalsmässigt äkta och flyttbar licens, och väljer att installera Windows 7 på ny hårdvara? En tiotusendels promille?

Att Microsoft valt att spärra uppdateringar på ny datorhårdvara är garanterat förknippat med att de släpper en hel del av kompatibiliteten för ny hårdvara på Windows 7, och inte vill lägga ner massa resurser på att stödja något som nära noll av kunderna betalat för. De som sitter med gamla datorer i övrigt kan glädja sig med att Microsoft fortsätter att släppa säkerhetsuppdateringar till Windows 7 under så lång tid att deras datorer kommer hinna säcka ihop av hög ålder innan det blir ett problem.

Det kommer alltid kommer finnas foliehattar och rättshaverister som kommer "kräva sin rätt", men det här är bara ännu en storm i ett vattenglas som kommer blåsa över och glömmas bort. Det är nog dags för er att inse att ni inte tillhör kundgruppen som Microsoft riktar sig till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

In a world without walls and fences, who needs windows and gates?

Skönt att vara fri, microsoft, Fuck u!

Med tanke på din Signatur, så måste det ju vara riktigt fint för dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Enligt artikeln:
"Anledningen uppges vara att de nya processorerna kommer med nya finesser som kräver ingrepp i operativsystemets kärna."

Det var detta som kändes konstigt, att det skulle funka för enterprise trots att operativsystemet uppgavs ha så stora brister att det inte längre går att installera uppdateringar i övriga versioner. Det är väl bara licenserna som skiljer rent tekniskt?

De måste väl säga något... Att säga att "vi vill inte ge uppdatering för home och pro versionerna längre för vi känner inte för det"
eller "för vi är griniga"
eller "för vi gillar att jävlas med våra kunder"
eller ... något dylikt...

Låter inte speciellt bra.
Då får de istället göra ett halvhjärtat försök att hitta på någon ursäkt som kan låta rimlig.

"Vi har hittat på en artificiell begränsning för att vi vill att alla som fortfarande kör Windows 7 eller 8.1 ska köpa Windows 10 istället"
Det hade varit ett ärligt uttalande. Men det låter heller inte så bra...

PR
Det behöver inte vara bra. Det behöver bara låta bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ska bara tala om att där finns bra orsaker, buggar och åter buggar.

Både Vista och W7 bröt databashantering i CAD och affärssystem, att rapportera buggarna skulle kosta tiotusentalskronor enligt M$ Sverige, JA dom ville ha betalt för att få en buggrapport!

Vi hade precis inhandlat nya CAD och affärs PC på företaget och fick dom med W7 då vi räknade med att det var fixat sen Vista, men tji fick vi.
Vi höll på i två veckor för att försöka fixa och gå förbi M$ nya och gammla buggar, under tiden så stod runt hälften av all konstruktion stilla och en del av övriga kontorssysslor, det var kaos.
Vi konstaterade att en del fungerade med W-XP i virituell maskin, men då kom där andra buggar som krachade CAD'en.

Med facit i handen så skulle vi inte ens tänkt på att gå över till W7 då... Ett helt år senare så lyckades M$ att äntligen fixa det, men då hade vi redan gått vidare med två nyare versitioner av CAD-systemet som patchat sig förbi M$'ts buggar.

Funktionen "Tidigare Versioner" fungerade ej mot servern då M$ inte updaterade eller fixade den brutna kompatibiliteten mellan W7 och Server... Iressant är att det fungerade med XP i virituel maskin på W7.

Idag så kör vi med både W8.1 och W10, W8.1 då vissa mjukvaror inte fungerar fullt ut i W10. Om det är buggar elle ändrat API vet jag inte...

På jobbet och för mig personligen så är det buggar som är största orsaken till att jag väntar med att gå över till nästa OS, ibland även bruten kompatibilitet.

I W10 så har M$ som ex. tvingat uppdatering till en 1½~2 år gammal grafikdrivrutin två gånger för mig, första gången så tog det 1½ timma att finna och återställa rätt drivrutiner, andra gången så tog det runt halvtimman.
Detta var/är en updatering som ursprungligen kördes ut för betatestare, det är skrivet i stjärnorna vad deras orsak är att fortfarande köra utt en gammal antik uppdatering. Är kanske viljan att inte supporta nyare hårdvara

Så snälla nämn inte övertvingade, såvida du nu inte menar att vi var tvingade att ligga kvar på äldre OS på grund av bruten kompatibilitet och/eller buggar.

Jag antar att 10000 var för att lägga ett supportcase utan avtal? Så vitt jag vet tar MS inte emot "buggrapporter" som kunden inte vill ha löst.

Det känns som att ni borde börja testa mer kontrollerat innan ni kör större uppgraderingsprojekt.

Ett annat tips är att köra en egen WSUS, då styr ni själva över vilka uppdateringar som trillar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Enligt artikeln:
"Anledningen uppges vara att de nya processorerna kommer med nya finesser som kräver ingrepp i operativsystemets kärna."

Det var detta som kändes konstigt, att det skulle funka för enterprise trots att operativsystemet uppgavs ha så stora brister att det inte längre går att installera uppdateringar i övriga versioner. Det är väl bara licenserna som skiljer rent tekniskt?

Eller hur...

Och hur kommer det sig att Kaby-lake, som mer eller mindre är en tweakad och OC:ad Skylake, plötsligt inte stöds?! Skylake är ju ffs nästan samma CPU. Redan där kliar man sig i huvudet på deras "ursäkt/orsak".

Detta är inget mer än desperat-skitsnack från MS igen. De får inte över folk på Windows 10, och fortsätter försöka "tvinga"... Ang Win 7 så är det väl tyvärr lagligt för dem att jävlas verkar det som. Men Win 8.1, som har 5 års support som än är aktiv, så är frågan om avtalsbrott och jag hoppas de dras till domstol för det, för detta trams måste få ett stop.

och @Sveklockarn
Har 2 st 100% lagliga Win 7 Ultimate Retail, med kartonger och kvitton från Svensk butik + OEM på de maskiner som är köpta med det.
Har 2 st 100% lagliga Win 8 och 8.1 Retail med kartong och allt, senaste av dem betalade jag 2400kr för i 2016. Mao... jag betalar hellre 2400kr för Win 8.1, än 0kr för Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Att Microsoft valt att spärra uppdateringar på ny datorhårdvara är garanterat förknippat med att de släpper en hel del av kompatibiliteten för ny hårdvara på Windows 7, och inte vill lägga ner massa resurser på att stödja något som nära noll av kunderna betalat för.

Varför skulle de behöva lägga ner kraft på support? De kan göra som många tillverkare och kräva att man visar sin licens och hr man inget som är godkänt får inget support. Det naturliga vore för Microsoft att säga att alla Windows 7 användare kan glömma allt vad support heter, sedan säljer de garanterat support till vissa kunder men de får betala över 1000kr/h för detta.

Skrivet av Sveklockarn:

De som sitter med gamla datorer i övrigt kan glädja sig med att Microsoft fortsätter att släppa säkerhetsuppdateringar till Windows 7 under så lång tid att deras datorer kommer hinna säcka ihop av hög ålder innan det blir ett problem.

Många kör windows virtuellt, så när ni hårdvara kommer så kan man oftast fortsätta och köra som vanligt. Detta innebär att Windows 7 maskiner lär snurra på servrar även efter 2030.

Jag pratade med en kollega idag och han påstod att ett jättestort företag som nog alla i tråden någon gång det senaste året har handlat ifrån fortfarande har några Luxor ABC 80 maskiner i drift. Troligtvis är de inte så jättekritiska, men mycket äldre maskiner finns i produktion idag. En dator med OS som närmar sig 40 år säljs under beteckningen nyservad och lätt inkörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är ingen som tvingar dig!
Det är helt ok att köra XP om du vill.

Och din bilmetafor kan lika väl se ut så här:

Du har en gammal bil som är från t e x 20 talet, och man behöver en reservdel, och dom säger så här: - tyvärr vi kan inte erbjuda det utan du måste uppdatera till en nyare modell. Eller så, kan du leta upp begagnade delar på blocket/Ebay och fortsätta köra din T-ford.

Men artikeln ovan säger ju...
Du har en gammal bil som är från 20-talet. Nu får du inte köra den längre på nyasfalterade vägar, endast gamla grusvägar och äldre asfalterade. Oavsett om du har fungerande eller letar reservdelar så får du nu inte använda den längre.

Hur lång tid tror du det hade tagit innan folk hade stormat transportstyrelsen för att deras veteranbilar inte får användas??

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Eller hur...

Och hur kommer det sig att Kaby-lake, som mer eller mindre är en tweakad och OC:ad Skylake, plötsligt inte stöds?! Skylake är ju ffs nästan samma CPU. Redan där kliar man sig i huvudet på deras "ursäkt/orsak".

Detta är inget mer än desperat-skitsnack från MS igen. De får inte över folk på Windows 10, och fortsätter försöka "tvinga"... Ang Win 7 så är det väl tyvärr lagligt för dem att jävlas verkar det som. Men Win 8.1, som har 5 års support som än är aktiv, så är frågan om avtalsbrott och jag hoppas de dras till domstol för det, för detta trams måste få ett stop.

och @Sveklockarn
Har 2 st 100% lagliga Win 7 Ultimate Retail, med kartonger och kvitton från Svensk butik + OEM på de maskiner som är köpta med det.
Har 2 st 100% lagliga Win 8 och 8.1 Retail med kartong och allt, senaste av dem betalade jag 2400kr för i 2016. Mao... jag betalar hellre 2400kr för Win 8.1, än 0kr för Windows 10.

det är inte frågan om nått avtalsbrott har du läst licens avtalet???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

det är inte frågan om nått avtalsbrott har du läst licens avtalet???

Att jag har rätt till 5 års support, jepp. Det är i avtalet.
Förstår dock inte hur detta påverkar dig?

Gå du tillbaka till ditt Windows 10...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Att jag har rätt till 5 års support, jepp. Det är i avtalet.
Förstår dock inte hur detta påverkar dig?

Gå du tillbaka till ditt Windows 10...

jo men ms har rätt när som helst att ändra i avtalet det gör många företag .. de kan va att de ändrar tex support tid osv..

finns många ex gör en googling på ms o ändring licensavtal så ser du