Permalänk
Medlem

Är du ägare av Swedx tv?

Är en gammal ägare till Sony Bravia TV och hemmabio sedan 8 år tillbaka (super duper system och kvalitet).
Jag har dock tänkt mig komma ner lite i strömförbrukning och funderar på att köpa en Swedx TV, en sådan utan tv-mottagare.

Jag är dock jäkligt rädd för att jag kommer bli missnöjd på bilden, därför vill jag att ni tidigare köpare ska berätta om era erfarenheter. Priset hos Swedx är ju rent ut sagt underbart, men jag är oxå en gammal säljare och vet vad ordspråket "Du får vad du betalar för". Dock stämmer inte det alltid.

Så....
Blir jag missnöjd? Är inne på en 50" och absolut inte större.

Tänkte köpa en Android box från Kina för att kunna se plex och viasat. Allt annat är ointressant för mig.

Permalänk
Medlem

Så länge du bara ska använda den som bildskärm så är det lugnt. Har själv en Andersson 65" tillverkad av Vestel i Turkiet. Vad jag förstått så tillverkas alla dessa budgetmärken av dem. Andersson, Swedx, Finlux och allt vad de nu må heta...

Menyerna är inte i klass med Samsung och Sony precis samt de "smarta" funktionerna är mer eller mindre värdelösa.

Har min kopplad till en PS3:a samt en Chromecast. Riktigt nöjd för pengarna!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Så länge du bara ska använda den som bildskärm så är det lugnt. Har själv en Andersson 65" tillverkad av Vestel i Turkiet. Vad jag förstått så tillverkas alla dessa budgetmärken av dem. Andersson, Swedx, Finlux och allt vad de nu må heta...

Menyerna är inte i klass med Samsung och Sony precis samt de "smarta" funktionerna är mer eller mindre värdelösa.

Har min kopplad till en PS3:a samt en Chromecast. Riktigt nöjd för pengarna!

Tack för dit svar. Vilken köpte du?
Jag ska bara kolla film och serier (plex) och Viasat (on the go, om det går) Discovery Channel.

Permalänk
Skrivet av Gwildor:

Tack för dit svar. Vilken köpte du?
Jag ska bara kolla film och serier (plex) och Viasat (on the go, om det går) Discovery Channel.

Hej, köpt deras 50 tums LCD skärm. Pixel policy 1
Bra produkt sett till pengar, men jag sitter nu en vecka senare och sliter för få bort "rödhet" i bilden. ser ut som många skådisar på filmer har rosenröda ansikten, speciellt öron. Men jag tror med lite mer pill så sk jag få bort det också

min recension här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4019481

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem

Köpte en swedx 49'' pp1 och är ruskigt nöjd för det priset. Det jag har märkt, som kanske folk från highendträsket skulle anmärka på, är att den har backbleed. Vilket jag bara ser när den är på utan bild, dvs ett icke problem för mig. Och att toningen är svår att få till så det ser jämt ut i hela spektrumet.
Byggde precis klart en htpc (4k 30hz) för netflix, surf etc
Med tanke på pengarna jag spar in på tvlicens och priset på monitorn var det en nobrainer för mig!
Lite pill med inställningar mer värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Äger inte själv men hjälpt till med köp.
Jag passade på i samband med detta att göra en minirecension som finns här: #16552313

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Vilken var det du tittade på? Kollar jag på prisjakt så är den billigaste SwedX-TV:n över 48tum denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3977764

Men då får du samtidigt denna Philips för 300kr mer https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3845578

Hursomhelst, jag äger ingen SwedX själv. Men det finns ju trots allt en anledning till att dem är billiga. Jag skulle personligen aldrig köpa en SwedX ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vilken var det du tittade på? Kollar jag på prisjakt så är den billigaste SwedX-TV:n över 48tum denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3977764

Men då får du samtidigt denna Philips för 300kr mer https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3845578

Hursomhelst, jag äger ingen SwedX själv. Men det finns ju trots allt en anledning till att dem är billiga. Jag skulle personligen aldrig köpa en SwedX ..

Det är bildskärmar som gäller, inte tv.
Som denna: https://m.prisjakt.nu/product/4061742
Nästa 4k skärm över 46" som inte är swedex kostar 3x så mycket. Inte så mycket att fundera på om det är skärm i den klassen man är ute efter imho. Fjantigt mycket monitor för den pengen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som har använt en kalibrator på en Swedx och vet om det går att profilera dem på ett vettigt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som har använt en kalibrator på en Swedx och vet om det går att profilera dem på ett vettigt sätt ?

Ingen kalibrator men det enda jag inte kunde justera tillfredställade var toningarna i de yttersta fälten på ljust o mörkt, samt gamman.
I verkligheten är det inget som stör särskilt mycket, förutom ibland när man har både högdagrar och mörka skuggor i bild samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem en 28tum 4K 60hz SwedX skärm, hade lite krångel med blå "scanlines" på svarta bakgrunder. Visade sig vara Deltaco hdmi kabeln jag köpte samtidigt.
Nu bytte jag ut sladden mot en flat hdmi jag köpte till ps4 för flera år sen, 4K 60hz rullar på fint utan några som helst problem nu.
Ruskigt fin/skarp bild på skärmen måste jag dock säga.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Beställde just en 32 tum 4k skärm att ha som datorskärm. Blev den istället för 28 tummarna för lite större och bättre kontrast även om det är lite långsammare panel SMVA istället för TN i 28 tummarna. 32an verkar vara ny sen januari så inga omdömen men hoppas den är bra. 3k med frakten är inte så farligt för en 4k skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Provat den nu. Fick först bara 4k i 30hz och var rädd att jag blivit lurad men visade sig vara en inställning på TVn sen fungerade det att köra 60hz. Provade Witcher 3 lite snabbt och verkar helt ok skärm klar förbättring mot min 23 tum 1080p Samsung inga döda pixlar vad jag ser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bra skärmar för det priset, om man använder det som en monitor och inte är intresserad av en TV:s smarta funktioner, kompetenta menyer etc.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Köpte en swedx 49'' pp1 och är ruskigt nöjd för det priset. Det jag har märkt, som kanske folk från highendträsket skulle anmärka på, är att den har backbleed. Vilket jag bara ser när den är på utan bild, dvs ett icke problem för mig. Och att toningen är svår att få till så det ser jämt ut i hela spektrumet.
Byggde precis klart en htpc (4k 30hz) för netflix, surf etc
Med tanke på pengarna jag spar in på tvlicens och priset på monitorn var det en nobrainer för mig!
Lite pill med inställningar mer värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig sett en TV med bakgrundsbelysning som inte har backlightbleed. Gäller även apparater i 30000kr klassen. Bara OLED som jag har sett utan BLB

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Är en gammal ägare till Sony Bravia TV och hemmabio sedan 8 år tillbaka (super duper system och kvalitet).
Jag har dock tänkt mig komma ner lite i strömförbrukning och funderar på att köpa en Swedx TV, en sådan utan tv-mottagare.

Jag är dock jäkligt rädd för att jag kommer bli missnöjd på bilden, därför vill jag att ni tidigare köpare ska berätta om era erfarenheter. Priset hos Swedx är ju rent ut sagt underbart, men jag är oxå en gammal säljare och vet vad ordspråket "Du får vad du betalar för". Dock stämmer inte det alltid.

Så....
Blir jag missnöjd? Är inne på en 50" och absolut inte större.

Tänkte köpa en Android box från Kina för att kunna se plex och viasat. Allt annat är ointressant för mig.

jag köpte 2010 en Swedx 40", den funkar fortfarande och inga tekniska skavanker, inga yttre häller för den delen
hur dem är idag kan jag inte svara på, men min erfarenhet är positiv och ger tummen upp.

sitter Samsung panel i min iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Köpte en 50" Swedx för 1½ år sedan och jag är riktigt nöjd!
Använder den för att kolla på film/serie via chromecast och plex, inga problem där

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt den lite mer kan jag säga att jag överlag är nöjd men en sak kunde varit bättre. Svärtan är inte helt svart. Ser ingen inställning för dynamisk kontrast. Finns en för local dimming men den kan jag inte se göra någon skillnad alls oavsett bild.

Helt ok skärm som är bättre än min gamla och 4k Witcher 3 see fantastiskt ut. Färgerna känns ok men ingen expert i det det enda är som sakt kontrasten som kunde varit bättre dock är den långt ifrån den värsta jag varit med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Efter att ha använt den lite mer kan jag säga att jag överlag är nöjd men en sak kunde varit bättre. Svärtan är inte helt svart. Ser ingen inställning för dynamisk kontrast. Finns en för local dimming men den kan jag inte se göra någon skillnad alls oavsett bild.

Helt ok skärm som är bättre än min gamla och 4k Witcher 3 see fantastiskt ut. Färgerna känns ok men ingen expert i det det enda är som sakt kontrasten som kunde varit bättre dock är den långt ifrån den värsta jag varit med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Ställ en lampa (helst vitt lysande LED) bakom TV:n när du tittar på film i ett mörkt rum. Skönt för ögonen och svärtan kommer att upplevas som betydligt bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eller ännu bättre, sänkt ljusstyrkan på skärmen!

@dagas: artikeln där jag beskriver ditt problem och vad du gör åt det: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk
Avstängd

Slog till på en scantic 50tum nyligen som med är en budget tv och lite samshit skulle jag tro och tycker bilden där är helt ok och spenderar man lite tid på att ställa in ljus och färger är dom budget tv jag testat rätt bra och strömsnåla 49w a++ på min och är ingen oled 4k men långt bättre än många tror och tycker budget segment är rätt bra och av dom jag sett har ingen varit usel

Har inte sett Swedx irl men antar det är samma där och ska man ge nått tips så tror jag antal anslutningar kan vara en sak att se upp med då det ibland kan vara lite sparsamt och min som exempel 2x hdmi scart vga där kan 2x hdmi vara ett problem om man kör lite extra saker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eller ännu bättre, sänkt ljusstyrkan på skärmen!

@dagas: artikeln där jag beskriver ditt problem och vad du gör åt det: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

På andra skärmar skylla jag sänkt men på denna blir bilden fort extremt mörk när man gör det. Den står på 50 som standard och redan vid 45 är det svårt att se något i mörka scener. Läste omdömen från de som hade 28 tummarna att de hade samma problem. Var en som sänkte alla färger istället för att lösa det men sa att det blev urvattnad en färger.

Finns inte så mycket inställningar på den. Ska kanske prova med ljuset bakom skärmen istället för snett bakom mig som lampan står nu.

SONY har väldigt bra inställningar för ljud. Både de jag har/haft IAF har haft en inställning för backlight och en för ljus. Med backlight på 0 blir det väldigt bra svärta även på en 2008 SONY TV. Men med vissa TV som tex denna känns det inte som man ändrar just backlight utan att man sänker gamma eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Bildexpert 📺

@dagas: Det beror på det jag belyser i artikeln. Formodligen är "Ljusstyrka" inte reglaget för faktisk ljusstyrka som i hur mycket bakgrundsbelysningen det är. Istället är det reglaget för var du ankrar signalnivåerna för svart i bilden. Så du behöver finna reglaget som påverkar bakgrundsbelysningen och det är inte alltid det finns. En del budgetapparater saknar sådana funktioner och lyser alltid lika starkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Sååå du ska lägga ut 5-10k på att sänka strömförbrukningen?

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

@dagas @laxpudding Jag har en 28 tum 4k och upplever precis samma sak. Tycker att reglagen borde byta namn, kontrasten ökar/sänker ljusstyrkan ordentligt medan brightness bara bestämmer svärtan. Jag ändrar numera alltid kontrasten istället för ljusstyrkan beroende på hur ljust det är i rummet. 30 kontrast i mörker, 70 när solen lyser in i rummet. Ibland ändrar jag från "home mode" till "dynamic" i systeminställningarna (alltså inte i bildinställningarna) om ljuset ändå inte räcker till. Brightness har jag alltid på 42 (har dock ökat värdena för färgtemperaturen vilket gör bilden ljusare, har röd 70, grön 60 och blå 63).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@dagas: Det beror på det jag belyser i artikeln. Formodligen är "Ljusstyrka" inte reglaget för faktisk ljusstyrka som i hur mycket bakgrundsbelysningen det är. Istället är det reglaget för var du ankrar signalnivåerna för svart i bilden. Så du behöver finna reglaget som påverkar bakgrundsbelysningen och det är inte alltid det finns. En del budgetapparater saknar sådana funktioner och lyser alltid lika starkt.

Jo jag har läst lite mer nu. Den kanske saknar funktionen för är väldigt lite inställningar som finns. Ser ingen annan att ändra. Får titta mer sen och kolla om jag ändrat gamma i spelet och sådant. I teorin ska det vara bra kontrast på VA paneler så borde vara bättre. Men är som det är inte så dåligt IAF. Varit med om mycket värre. Samtidigt som jag sett bättre med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@dagas @laxpudding Jag har en 28 tum 4k och upplever precis samma sak. Tycker att reglagen borde byta namn, kontrasten ökar/sänker ljusstyrkan ordentligt medan brightness bara bestämmer svärtan. Jag ändrar numera alltid kontrasten istället för ljusstyrkan beroende på hur ljust det är i rummet. 30 kontrast i mörker, 70 när solen lyser in i rummet. Ibland ändrar jag från "home mode" till "dynamic" i systeminställningarna (alltså inte i bildinställningarna) om ljuset ändå inte räcker till. Brightness har jag alltid på 42 (har dock ökat värdena för färgtemperaturen vilket gör bilden ljusare, har röd 70, grön 60 och blå 63).

Intresant. Jag kör med standard på det mesta just nu. Får justera lite mer när jag kommer hem. Denna har på pappret 3x mer statisk kontrast än 28 tummaren.

Hur som helst nöjd för priset. Det är ingen skärm jag ska se film på bara spela.

Men ändå imponerande att en SONY LCD tv från 2008 har så bra svärta. Kostade visserligen 25k ny men det gjorde de flesta stora 1080p tv då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

varför köpa en tv utan tv mottagare? De ska ju slopa tv avgiften och introducera det som skatt istället. Ingen kommer undan om du inte flyttar utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

varför köpa en tv utan tv mottagare? De ska ju slopa tv avgiften och introducera det som skatt istället. Ingen kommer undan om du inte flyttar utomlands?

Som jag förstår originalinlägget handlar det nog om att spara ström genom att minimera onödig elektronik samt få ut så mycket bildskärm för pengarna som möjligt genom att - igen - minimera onödig elektronik.

Sedan är väl beslutet kring TV-avgiften inte i närheten färdigt än, mig varse. Så det finns tid för de hysteriska Sweclockarna att i lugn och ro i förväg leta grönare marker utomlands inför att den eventuella atombomben på en uppskattad avgift om ~115:- i månaden slår ned och slår hela det svenska samhället och ekonomin i småbitar. [Kursiv text markerar sarkastisk ton].

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka: Det lär dock ta ett tag innan man tjänar igen och gör en besparing på elkostnaden kontra nytt TV-inköp...