Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

[IMAC] boot Linux USB

Tja,

Hur ska jag gå tillväga för att boota Linux från USB minne?

Tänkte installera Linux på ett USB minne funkar det?

Tex man har två USB minne en som är tom och en med FAT32 med Linux och sen installera den på den andra USB minne med ext4 funkar det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för det mesta onödigt att installera linux på ett usbminne eftersom man kan köra det live men det går nog att göra det på en mac om man vill.
För att skapa en livelinux på en Mac så prova detta
https://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är för det mesta onödigt att installera linux på ett usbminne eftersom man kan köra det live men det går nog att göra det på en mac om man vill.
För att skapa en livelinux på en Mac så prova detta
https://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on...

Jag förstår hur du menar men.

Men när man kör med live då kan man inte spara saker eller installera program.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Jag förstår hur du menar men.

Men när man kör med live då kan man inte spara saker eller installera program.

Jo det borde gå på en Mac också, dels går det att köra "persistent live" men det går ju att använda usbminnet för sånt utan att installera operativsystemet på det då länge det finns plats, jag antar att det inte är nått problem att göra det så på en Mac, jag är ingen Macanvändare men kolla om detta hjälper dig på vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo det borde gå på en Mac också, dels går det att köra "persistent live" men det går ju att använda usbminnet för sånt utan att installera operativsystemet på det då länge det finns plats, jag antar att det inte är nått problem att göra det så på en Mac, jag är ingen Macanvändare men kolla om detta hjälper dig på vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=MpwrrQ36yqM

Jag har kollat på den.

Är själv osäker.

För om man kör med Fat32 då är den jätte seg och sen så vet jag inte om man kan installera sak på live.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Jag har kollat på den.

Är själv osäker.

För om man kör med Fat32 då är den jätte seg och sen så vet jag inte om man kan installera sak på live.

Det som gör det segt är att du kör från ett usbminne, de är absolut inte tänkta för det och förutom att det går långsamt så slits de ut.
Live persistence är en variant på live som blandar live och installerat på ett sätt som minskar slitaget på usbminnet men det hjälper inte mot att usbminnen är långsamma men du kan ju skippa usbminnet och använda en usb ssd i stället så ökar prestandan så att det blir själva usbbussen som begränsar i stället och det blir ju även betydligt enklare att kunna hantera den som en extern ssd i stället för ett usbminne.
Det påverkar även om operativsystemet kan köras helt i ram så det slipper använda usbminnet annat vid start och det finn en del färdiga specialversioner på det men det går nog att själv göra nått som kopierar upp det i en ramdisk eller liknade också så man slipper använda usbminnet mer än absolut nödvändigt för det är där begränsningarna blir.
Du borde nog alltså ha nått liknade denna http://www.corsair.com/en-eu/flash-voyager-gtx-usb-3-0-128gb-... om du verkligen tänkt använda ett "usbminne" som ssd för den typen av enhet är en ssd i usbminnesformat och med usb 3 anslutning i stället för interna typer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:

Jo det förstår jag.

Men tänkte mer på filsystemet för Fat32 hur snabb är den kan man köra med ext4 sen?

Jag hade tänkte mig att köpa en USB SSD minne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

@mrqaffe:

Jo det förstår jag.

Men tänkte mer på filsystemet för Fat32 hur snabb är den kan man köra med ext4 sen?

Jag hade tänkte mig att köpa en USB SSD minne.

Det är minnet som bestämmer farten i de flesta fall men det är ofta dumt att använda journalförande filsystem på usbminnen så ext4 är nog inte ett bra val på en vanlig minnespinne om man inte trixar för att minimera skrivningarna, usbminnen tål inte många skrivningar idag utan de tillverkas normalt av de allra sämsta minnena som inte duger till ssder eller minneskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@mrqaffe:

Jo det förstår jag.

Men tänkte mer på filsystemet för Fat32 hur snabb är den kan man köra med ext4 sen?

Jag hade tänkte mig att köpa en USB SSD minne.

Hastighetsskillnader på olika filsystem är (i normala fall) försumbara, för att svara på din fråga.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6