Filsystem för expandering, kryptering samt driftsäkerhet i Debian 8

Permalänk

Filsystem för expandering, kryptering samt driftsäkerhet i Debian 8

God förmiddag,

Har en server som står och tuggar med lite olika tjänster men fungerar framförallt som en NAS här hemma.
Min HD miljö ser ut som på ett ungefär som följande
/dev/sda (2tb raid automount)
/dev/sdb (256gb SSD EXT4, system samt swap)
/dev/sdc (2tb raid automount)
/dev/sdd (2tb raid automount)
/dev/sde (2tb raid automount)
/dev/sdf (2tb raid automount)
/dev/sdg (2tb raid automount)

Samtliga 2tb diskar är raidade (RAID5) och sedan lagda i en logisk volym där jag ovanpå lagt EXT4 som filsystem varav 1/6del försvinner som redundans.

Hur som helst och till min fråga:
Vilket filsystem bör jag konvertera till där jag vill i framtiden ha möjlighet att:
1. Expandera utrymmet, helst utan att bygga om hela raiden och starta från början med allt med så liten risk att döda diskarna som möjligt vid denna omfattande ombyggnation.
2. Kryptera hela kalaset, helst på blocknivå
3. Underhållsfritt (vilket iofs de absolut flesta är) och hyfsat driftsäkert.
4. Snabbt tillsammans med både stora och små filer (från enstaka KB upp till omkring 15gb per fil)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Det du har kan redan uppfylla 1, det är bara lägga till en disk till raiden och expandera den.
2 däremot är svårare då det måste göras först på raiden, innan du lägger filsystem på den. Cryptsetup är din vän här.
3 är du väl redan "där" på, möjligen skulle raid6 kunna vara bra för att inte behöva panikbyta disk när en väl går sönder.
4 svårare, är det långsamt i dagsläget? Jag har något liknande och den presterarar väl över 100 MB/s. hårdvarukontroller kanske, men det är inte riktigt lika smidigt som mdadm som jag antar du använder.

En raid1 på system/swap vore najs med för lite ytterligare redundans.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Skrivet av slackr:

Det du har kan redan uppfylla 1, det är bara lägga till en disk till raiden och expandera den.
2 däremot är svårare då det måste göras först på raiden, innan du lägger filsystem på den. Cryptsetup är din vän här.
3 är du väl redan "där" på, möjligen skulle raid6 kunna vara bra för att inte behöva panikbyta disk när en väl går sönder.
4 svårare, är det långsamt i dagsläget? Jag har något liknande och den presterarar väl över 100 MB/s. hårdvarukontroller kanske, men det är inte riktigt lika smidigt som mdadm som jag antar du använder.

En raid1 på system/swap vore najs med för lite ytterligare redundans.

Expanderade min raid som ovan förut och tog en halv evighet vilket är helt ok, men tänkte närmare om det finns någon variant som löper mindre risk att döda en disk pga belastningen som blir.

Jo jag använder mdadm i dagsläget och det fungerar egentligen fint men mer och snabbare vill man ju alltid ha så tänkte om man kan tjäna en (högst sannolikt pytte) liten skvätt prestanda genom filsystem.

Men har du kännedom om Cryptsetup om det spelar bra ihop med expandering?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Men har du kännedom om Cryptsetup om det spelar bra ihop med expandering?

Ja det gick bra när jag gjorde det i min setup som var ganska lik din. Många förordar LVM (logical volume manager) å det fungerar säkert bra det med, jag tyckte det var överdrivet krångligt och körde "naket". Det finns lite att läsa här t.ex.: https://help.ubuntu.com/community/ResizeEncryptedPartitions

Man får hålla koll på vilket lager som är var och vad som ska expanderas först bara.

Visa signatur

Många datorer.