AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem

There is no such thing as too many cores

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det kommer bara från dom som inte sitter med många kärnor

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Dedär är för många kärnor, tänk på miljön för fan!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda alla kärnorna till?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Datavetare

Kör man Windows finns "för många kärnor", i alla fall om man gör något där OSet har stor del i jobbet.

Men kan toppa det, 44 kärnor 88 trådar. På Linux så klart

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: ta gärna ett screenshot när du kör htop istället. Mer grafiskt jämförbart med windows task manager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad ska du använda alla kärnorna till?

Är utvecklare så har ofta en massa saker igång samtidigt. Sitter man mitt i något, har två tre VM's igång och någon skriver "vill du ha sista spot i pugb?" så vill man inte behöva stänga ner allt först vilket jag behövde med min gamla 4790K.
Sedan tror jag att många kärnor (även om 16 kanske är en bra bit bort) kommer vara mer relevant i framtiden.

Skrivet av Yoshman:

Kör man Windows finns "för många kärnor", i alla fall om man gör något där OSet har stor del i jobbet.

Men kan toppa det, 44 kärnor 88 trådar. På Linux så klart
https://i.imgur.com/2YAs8nB.png

Att schedulern kan få det lite spånnande vet jag... Menar mer i generella termer. Min server hemma rockar faktiskt inte mer än 16 kärnor/32 trådar den heller. Men det räcker för familjens behov.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av inquam:

Att schedulern kan få det lite spånnande vet jag... Menar mer i generella termer. Min server hemma rockar faktiskt inte mer än 16 kärnor/32 trådar den heller. Men det räcker för familjens behov.

Är lång större problem än bara schedulern.

Om du t.ex. kollar på resultaten jag postade här, notera att även R7-1800X och än mer HEDT-systemen presterar betydligt bättre under Linux.

Kollar du Geekbench topplista finns inget annat än Linux-resultat det första ~30 sidorna, samma maskiner presterar långt sämre under Windows. Nu finns ett helt galet resultat som #1, men det lär rensas bort...

Till och med min R5-1600 står sig väldigt bra mot R5-1600X och överklockade R5-1600 som kör Windows, framförallt i multicore-testerna. Då kör min Ubuntu server, är oklockad med "endast" 2933 MT/s CL16 minnen.

Program som Cinebench skalar perfekt på Windows, detta då ett sådant program överhuvudtaget inte använder services från OS-kärnan. Finns en del deltester i Geekbench som är befattade på samma sätt, där ser man ingen fördel för Linux.

Problemet är de laster som har viss skalning med CPU-kärnor och där man använder OS-tjänster som olika former av lås, IPC (Inter Process Communication), etc. På Intel använder t.ex. Linux TSX (transaktionsminne), men även utan det skalar det OSet betydligt bättre i de "svåra" fallen.

Så om du använder din HEDT för att rendera eller köra ray-tracer, då är Windows inget problem. Men gör du mer "normala" desktop-uppgifter finns risken att din HEDT-plattform inte är så "HE", det får i de lägena stryk av betydligt billigare konsument-CPUer med färre kärnor.

Man ser ju att fall som Dijstra och PDF-rendering testerna i Geekbench uppvisar negativ skalning med CPU-kärnor under Windows, är inget fel på Geekbench där utan det är förväntat utfall på en sådan typ av last. Linux kommer också uppvisa negativ skalning i något läge för en sådan last, det händer dock vid långt fler kärnor (utanför vad någon HEDT-maskin har).

Maskinen jag postad htop för ovan må vara "cool", men faktum är att den är rätt kass för rätt många interaktiva uppgifter. Har ett 16-kärnors system som är betydligt högre klockat, det är väsentligt bättre för de flesta saker != server-batch-jobb. Oftast kör jag ändå på en 4C/8T "vanlig" CPU för dagligt jobb, den är i genomsnitt den snabbaste för det jag normalt gör (programutveckling).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Det där är grymt bra pris för 1950X. Endast 8 199 Kr. Det får man mycket dator för. Jag gav 8 888 Kr häromveckan.

Jämför det med Intel Core i9-7980XE som har 18 kärnor och idag kostar allt från 18 990 Kr till 21 358 Kr enligt prisjakt.nu. Kitguru har en jämförelse mellan 1950X och Intels värsting, https://www.kitguru.net/components/leo-waldock/intel-core-i9-... Ser man på Blender-testet så klår en Threadripper 1950X överklockad till 3,9 GHz 7980XE i stock. Då skall man veta att 1950X ofta når lite till; en del når 4,2 GHz som utlovat, men inte alla.

Strunt samma om man når 3,9 eller 4,2. Prisskillnaden gör att intel framstår som ... Huh? Äh.

Mer. Här från Toms Hardware:

Dold text

Ja, spel också. Sweclockers skriver:

Citat:

Nykomlingen Core i7-8700K lyckas med nöd och näppe knipa åt sig första platsen över Ryzen Threadripper 1950X sett till totalpoäng. Med blicken en bit ned i listan placerar sig Core i5-8600K precis ovanför tidigare toppmodellen Core i7-7700K.

Priset finns kvar, knappt tre timmar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Makalöst vackert.
Så sent som i våras var en åttakärnig CPU utom räckhåll för de flesta (12 000 kr), ja även en sexkärnig var mer än de flesta ville punga ut med, i dag är allt annorlunda, tack vare AMD, vad gör många här på Sweclockers som tack, Jo, de köper en ny Intel!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Motivera varför folk ska köpa 8-kärniga processorer när 4-6 kärnor är överlägsna i spel?
Du vet lika väl som mig att nästan alla köper sin dator för spel på detta forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@Ratatosk: Motivera varför folk ska köpa 8-kärniga processorer när 4-6 kärnor är överlägsna i spel?
Du vet lika väl som mig att nästan alla köper sin dator för spel på detta forumet.

För modligen är det för de som INTE endast spelar spel han tänker ändå? Man kan ju exempelvis tänka att de som läser och skriver i en tråd om "Ryzen Threadripper" är just sådana människor. Jag spelar en hel del, men jag får 100fps+ i de flesta spel jag lirar med min 1950X och det räcker för mig. Självklart för jag i äldre spel mer absurda fps, men i mordena saker på Ultra så är det högst spelbart. Att den sedan fungerar ljusår bättre när jag har igång lite docker containers och VM's kontra min gamla fyrkärninga i7:a som körde i 4.7GHz gör mig nöjd och glad.

Medan min gamla i7:a lät rätt bra för att hållas kyld så är detta systemet väldigt tysst även under spelsessioner med en Enermax 360 AIO. Det var inte gratis, men jag är absolut nöjd med detta bytet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Makalöst vackert.
Så sent som i våras var en åttakärnig CPU utom räckhåll för de flesta (12 000 kr), ja även en sexkärnig var mer än de flesta ville punga ut med, i dag är allt annorlunda, tack vare AMD, vad gör många här på Sweclockers som tack, Jo, de köper en ny Intel!

https://en.wikipedia.org/wiki/Molly_Bawn_(novel)

Men, för ett år sedan var jag på allvar beredd att betala runt åtta för Ryzen. Sedan kom det lite för många orsaker till att jag dröjde, men plupp så dök jokern upp, Threadripper, och jag fick den för knappt nio. Tack AMD!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@inquam: Lite samma situation i mitt fall. Har till och med gått i planerna om att stänga ner servern i garderoben i mån om att låta min arbetsstation/spelmaskin agera någon slags virtuellhost.

Hur som helst så kommer nog min 1950x att få bli server någon gång i framtiden när man ger sig an nästa uppgradering

Permalänk

Detta har säkert frågats ca 200ggr redan i denna tråd men jag hittar lite olika information om detta. Vad för minnen ska jag ha till min TR? Jag har Dominator idag från en gammal Intel build men lyckas inte få dessa att gå snabbare än 3066Mhz, inte så konstigt kanske då det är speccade till 3000MHz bara. Även fast jag ändrar timings så vägrar de boota i 3200Mhz. Har förstått att det är Samsung B die som gäller för 3200 och 3600 hastigheter. Men är det bara G.Skill som har dessa? Hade gärna gått på ett par Dominator igen då de är mycket mer stilrena.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Detta har säkert frågats ca 200ggr redan i denna tråd men jag hittar lite olika information om detta. Vad för minnen ska jag ha till min TR? Jag har Dominator idag från en gammal Intel build men lyckas inte få dessa att gå snabbare än 3066Mhz, inte så konstigt kanske då det är speccade till 3000MHz bara. Även fast jag ändrar timings så vägrar de boota i 3200Mhz. Har förstått att det är Samsung B die som gäller för 3200 och 3600 hastigheter. Men är det bara G.Skill som har dessa? Hade gärna gått på ett par Dominator igen då de är mycket mer stilrena.

G.Skill Flare X, kör mina i 3466MHz med samma timings som de kom med i 3200MHz.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Datavetare

Fast statistik är bara ett lite grålätt får i sammanhanget, det verkliga problemet i detta kontext är

Lies, Damn Lies, and Benchmarks

För att beröra ditt efterföljande inlägg: är det så konstigt att folk nu väljer Coffee Lake? Vilken CPU presterar bättre i det folk bryr sig om än i7-8700K?

HEDT är på det stora hela en nischprodukt och verkar till stor del vara benchmark-dragsters. Finns absolut ett par nischer där HEDT är vettig, men de verkar mycket finnas för att "vinna benchmarks".

CPU-benchmarks utanför spel är ofta otroligt missvisande när det kommer till skalning med CPU-kärnor. Gillar själv hardware.fr skarpt, men lite får mitt förtroende för dem en törn när man ser att deras CPU-tester skalar 27 % från Zen-6C till Zen-8C (33 % fler kärnor).

Är inte riktigt det prestandalyften man kan förvänta sig rent generellt. Utan spel-benchmarks i 1280x720 hade man knappt haft någon indikation på vilken prestanda man kan förvänta sig i "vanliga" applikationer (d.v.s. inte spel och inte benchmarks).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast statistik är bara ett lite grålätt får i sammanhanget, det verkliga problemet i detta kontext är

Lies, Damn Lies, and Benchmarks

För att beröra ditt efterföljande inlägg: är det så konstigt att folk nu väljer Coffee Lake? Vilken CPU presterar bättre i det folk bryr sig om än i7-8700K?

HEDT är på det stora hela en nischprodukt och verkar till stor del vara benchmark-dragsters. Finns absolut ett par nischer där HEDT är vettig, men de verkar mycket finnas för att "vinna benchmarks".

CPU-benchmarks utanför spel är ofta otroligt missvisande när det kommer till skalning med CPU-kärnor. Gillar själv hardware.fr skarpt, men lite får mitt förtroende för dem en törn när man ser att deras CPU-tester skalar 27 % från Zen-6C till Zen-8C (33 % fler kärnor).

Är inte riktigt det prestandalyften man kan förvänta sig rent generellt. Utan spel-benchmarks i 1280x720 hade man knappt haft någon indikation på vilken prestanda man kan förvänta sig i "vanliga" applikationer (d.v.s. inte spel och inte benchmarks).

Här är två benchmark jag aldrig sett tidigare och det går emot allt jag läst tidigare, det att Intel Core skulle vara bättre än AMD Zen vid ljudproduktion.

Artikeln kommer från scanproaudio.info och heter vitsigt nog "First look at the Intel 8700K as the i7-range gets a caffeine injection"; http://www.scanproaudio.info/2017/10/05/first-look-at-the-int...

Dawbench-DSP

Dold text

DAWBench vi

Dold text

Tänk om de överklockat lite på 1950X och inte kört på 3,7 GHz.

Ljudproduktion är väl något verkligt, "real-world", icke-syntetiskt. Det borde uppfylla de kriterier du satte upp och vara något som "folk bryr sig om".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Här är två benchmark jag aldrig sett tidigare och det går emot allt jag läst tidigare, det att Intel Core skulle vara bättre än AMD Zen vid ljudproduktion.

Artikeln kommer från scanproaudio.info och heter vitsigt nog "First look at the Intel 8700K as the i7-range gets a caffeine injection"; http://www.scanproaudio.info/2017/10/05/first-look-at-the-int...

Dawbench-DSP

DAWBench vi

Tänk om de överklockat lite på 1950X och inte kört på 3,7 GHz.

Ljudproduktion är väl något verkligt, "real-world", icke-syntetiskt. Det borde uppfylla de kriterier du satte upp och vara något som "folk bryr sig om".

Vad jag menar är hur allmängiltigt det är. Tar vi nischer: Intels HEDT totalt krossar i Matlab då det är kraftigt AVX512 optimerat. Rätt säker på att det finns rejält många fler Matlab användare än DAW användare. Ändrar ändå inte på faktumet att de som befinner sig på SweC lär i genomsnitt knappast vara några storkonsumenter av vare sig Matlab eller DAW.

Majoriteten bryr sig om spel samt att ha snabbast tänkbara dator för vad man nu har som sina dagliga sysslor.

Är personligen inte alls intresserad av spelprestanda, har gått tillbaka till att spela på konsol. Är ändå väldigt intresserad av spelbenchmarks, detta då jag noterat att de är bland de bättre indikatorerna på hur en viss CPU hanterar de saker jag faktiskt är intresserad av (senaste nöjet är Stan, skalar riktigt bra med CPU-kärnor och det jobbas på GPGPU stöd nu, finns gränssnitt mot R).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

But there is a thing called too less ram.. Jag skulle ha skaffat mer till denna.

Skrivet av Yoshman:

Vad jag menar är hur allmängiltigt det är. Tar vi nischer: Intels HEDT totalt krossar i Matlab då det är kraftigt AVX512 optimerat. Rätt säker på att det finns rejält många fler Matlab användare än DAW användare. Ändrar ändå inte på faktumet att de som befinner sig på SweC lär i genomsnitt knappast vara några storkonsumenter av vare sig Matlab eller DAW.

Hur många newbies som använder ett program är irrelevant. Man ska se på skaran användare som tjänar prestanda på att betala 10 000kr extra på att välja HEDT istället för 1950X i matlab och det är inte många.

Skrivet av inquam:

Är ändå väldigt intresserad av spelbenchmarks, detta då jag noterat att de är bland de bättre indikatorerna på hur en viss CPU hanterar de saker jag faktiskt är intresserad av (senaste nöjet är Stan, skalar riktigt bra med CPU-kärnor och det jobbas på GPGPU stöd nu, finns gränssnitt mot R).

Borde inte spelbenchmark med mycket kommunikation mellan kärnorna vara ett dåligt exempel för de flesta program? De flesta problem som tar tid är när trådar arbetar i princip helt oberoende av varandra och det intressanta är hur de kan dela olika io-resurser av olika slag.

Sedan att linux kan hantera si och så många kärnor, visst dockers blir vanligare, men folk som har bättre processorer har ofta igång x antal windows samtidigt. Säg att man kör 10st, ger alla 8st kärnor var (ej dedikerade) så snurrar windows på bra.
Visst när dockers blir bättre så kommer säkerligen fler våga köra mer på samma windows, men nu splittrar folk och kör en sak på varje operativsystem. Ska man ha en databas, ja lägg den på en egen maskin osv. Installera databaser och annat på samma os blir bara ett kladeverk i windows och det är stora problem när det krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag menar är hur allmängiltigt det är. Tar vi nischer: Intels HEDT totalt krossar i Matlab då det är kraftigt AVX512 optimerat. Rätt säker på att det finns rejält många fler Matlab användare än DAW användare. Ändrar ändå inte på faktumet att de som befinner sig på SweC lär i genomsnitt knappast vara några storkonsumenter av vare sig Matlab eller DAW.

Majoriteten bryr sig om spel samt att ha snabbast tänkbara dator för vad man nu har som sina dagliga sysslor.

Är personligen inte alls intresserad av spelprestanda, har gått tillbaka till att spela på konsol. Är ändå väldigt intresserad av spelbenchmarks, detta då jag noterat att de är bland de bättre indikatorerna på hur en viss CPU hanterar de saker jag faktiskt är intresserad av (senaste nöjet är Stan, skalar riktigt bra med CPU-kärnor och det jobbas på GPGPU stöd nu, finns gränssnitt mot R).

Skrivet av anon159643:

But there is a thing called too less ram.. Jag skulle ha skaffat mer till denna.

Hur många newbies som använder ett program är irrelevant. Man ska se på skaran användare som tjänar prestanda på att betala 10 000kr extra på att välja HEDT istället för 1950X i matlab och det är inte många.

Borde inte spelbenchmark med mycket kommunikation mellan kärnorna vara ett dåligt exempel för de flesta program? De flesta problem som tar tid är när trådar arbetar i princip helt oberoende av varandra och det intressanta är hur de kan dela olika io-resurser av olika slag.

Sedan att linux kan hantera si och så många kärnor, visst dockers blir vanligare, men folk som har bättre processorer har ofta igång x antal windows samtidigt. Säg att man kör 10st, ger alla 8st kärnor var (ej dedikerade) så snurrar windows på bra.
Visst när dockers blir bättre så kommer säkerligen fler våga köra mer på samma windows, men nu splittrar folk och kör en sak på varje operativsystem. Ska man ha en databas, ja lägg den på en egen maskin osv. Installera databaser och annat på samma os blir bara ett kladeverk i windows och det är stora problem när det krånglar.

Jag tror att skaran som väljer HEDT är ganska stor, kanske 10 % enligt en studie nämnd i

https://www.extremetech.com/computing/255122-european-retaile...

Det är för stort nog för att inte glömma bort. Notera att 1950X är större än 7900X.

@Yoshman, grymt med Stan. Hade inte hört talas om det, men använder ofta Bayesianskt (anropade binärer från R med system). Nu kanske man kan finsnickra själv framöver; har redan hittat ett exempel jag vill spinna vidare på. Tack!

Har du något uppfattning om varför spel och bayesianskt samvarierar? Har du siffror eller en hunch? Priors och rekursivitet finns ju dessutom inte hos spel. Inser inte att det finns likheter.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Jag tror att skaran som väljer HEDT är ganska stor, kanske 10 % enligt en studie nämnd i

https://www.extremetech.com/computing/255122-european-retaile...

Det är för stort nog för att inte glömma bort. Notera att 1950X är större än 7900X.

Källkritik. Då inte ens var 10 köpare här på sweclockers köper HEDT, då trådarna kring dessa skulle vara fler. Likaså en vettig HEDT kostar från ca 30 000kr, det är väldigt svårt att montera ihop något billigare och säga att HEDT var ett bra val. Jag skulle t.o.m vilja påstå att i princip alla HEDT datorer för under 40 000kr troligen är feldimensionerande.
-Visst man kan skipa dyrt grafikkort och ha den till beräkningar, men är man intresserad av att få rätt resultat så skulle man ha valt en cpu med stöd för ecc minne.
Jag tror retailern Mindfactory.de inte är representativ, på samma sätt som Inet försäljning inte säger mycket om vad folk i allmänhet har för datorer eller vad de ens har dem till.

Visst finns det billiga HEDT som Intel Core i5 7640X, men vem är denna ett bra val för? Det enda jag kan komma på är folk som vill ha sin dator på ett obevakad ställe och inte behöva vara orolig för att någon vill stjäla den.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

G.Skill Flare X, kör mina i 3466MHz med samma timings som de kom med i 3200MHz.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Vi gärna ha lite stilrenare minnen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

G.Skill Flare X, kör mina i 3466MHz med samma timings som de kom med i 3200MHz.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Har samma, vilka settings kör du? Täönkte testa få ut 3466 jag också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har samma, vilka settings kör du? Täönkte testa få ut 3466 jag också.

kör Stilt's fast 3466MHz preset som finns inlagt i bios på moderkortet,1.40v

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommit någon ny BIOS till AMDs TR4 serie där kommande CPUer är med.
(jag frågar då det har kommit till RYZEN serien)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

ECC minnen till Threadripper.

Hej!

Någon som vet vilka ECC minnen som funkar med Threadripper? Inga av de som finns på tex Dustin finns med i QVL listan för tex ASUS X399-A eller ROG.

Behöver inte vara så de snabbaste bara det funkar.