Permalänk

Ny till AMD

Tjena,

Sitter på ett 970 men precis plockat hem https://www.bhphotovideo.com/c/product/1271903-REG/acer_um_cx...

Ska således någon gång under de närmsta månaderna ta steget över till AMD är det tänkt, om det nu är värt det för Freesync, vad tycker folket? Enda skärmen som var i klass med denna är ju ASUS och Acer's toppmodeller men ligger 4-5k högre i pris.

Hur ser marknaden ut för Radeon, jag känner inte till deras serier. Verkar som att det mesta som är nytt ligger i mellanklassen och inte märkvärdigt bättre än mitt 970? Läser också om Vega, ska det bli några värsting grejer som det kan vara värt att vänta på?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Hedersmedlem

RX 580 är AMDs bästa grafikkort just nu och precis som du säger ligger det i mellanklassen och skvalpar och kommer inte bli någon större uppgradering från ditt 970. Just nu har AMD inget som tävlar mot 1070 eller högre från Nvidia. Det är där Vega kommer in men jag har för mig att Vega för konsumenter precis blev uppflyttad igen? Den skulle ha kommit under sommaren men är väl uppskjuten till runt början på 2018 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

RX 580 är AMDs bästa grafikkort just nu och precis som du säger ligger det i mellanklassen och skvalpar och kommer inte bli någon större uppgradering från ditt 970. Just nu har AMD inget som tävlar mot 1070 eller högre från Nvidia. Det är där Vega kommer in men jag har för mig att Vega för konsumenter precis blev uppflyttad igen? Den skulle ha kommit under sommaren men är väl uppskjuten till runt början på 2018 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar du i 2560x1440 eller högre så tycker jag R9 fury x tävlar mot gtx 1070. Ibland är det bättre ibland sämre men de ligger jämnt. Så ett begagnat sådant kan man ju försöka hitta. Just nu det bästa amd kortet om man inte vill köra croissfire.

Edit Ändrade "croissanter" till "crossfire" mobilen ändrade åt mig...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

RX 580 är AMDs bästa grafikkort just nu och precis som du säger ligger det i mellanklassen och skvalpar och kommer inte bli någon större uppgradering från ditt 970. Just nu har AMD inget som tävlar mot 1070 eller högre från Nvidia. Det är där Vega kommer in men jag har för mig att Vega för konsumenter precis blev uppflyttad igen? Den skulle ha kommit under sommaren men är väl uppskjuten till runt början på 2018 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså?
Då har jag missat det helt, var har du fått denna info ifrån?

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Vega är ännu värdigare att vänta på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McMillan:

Jasså?
Då har jag missat det helt, var har du fått denna info ifrån?

Kolla i arkivet, finns en artikel om detta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andreaz1:

RX 580 är AMDs bästa grafikkort just nu och precis som du säger ligger det i mellanklassen och skvalpar och kommer inte bli någon större uppgradering från ditt 970. Just nu har AMD inget som tävlar mot 1070 eller högre från Nvidia. Det är där Vega kommer in men jag har för mig att Vega för konsumenter precis blev uppflyttad igen? Den skulle ha kommit under sommaren men är väl uppskjuten till runt början på 2018 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer ihåg helt fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ryktet som går är att vi kommer få mer info på Tisdag när AMD håller sitt Event för/på Computex. Är ganska säker på att vi kommer få se och få mer info om release av Vega då. Annars är Videocardz en bra sida för att hålla koll på grafikkorts nyheter.

När det kommer till Freesync så har jag motsvarande skärm du köpt fast modellen anpassad för Nvidias G-sync. Sitter just nu på ett 970 och spelar Witcher 3 på höga inställningar men lyckas bara hålla runt 30-35 FPS. Detta hade varit nästan olidligt ifall skärmen inte haft G-sync, men med den tekniken tycker jag det fungerar bra, även om det inte är perfekt.

3440x1440 är ju inte en lätt upplösning att driva tyvärr så med ett grafikkort i mellanklassen får man vara beredd att det inte blir hög FPS på high/ultra i AAA spel som Witcher 3, the division, Far Cry etc. Med det sagt så är skärmen freakin amazeballs. Bästa köpet jag gjort på sjukt länge

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tyvärr, du kommer ihåg helt fel

Konsument VEGA (Den vi kallar gaming) släpps inte Q2 vilket AMD har sagt är release date för VEGA korten, detta gäller endast prosumer korten av VEGA arkitekturen (icke gaming kort, de funkar men är inte optimerade för det).

Lisa Su, VD för AMD har sagt att under de kommande månaderna att de ska släppa VEGA för alla marknader, så räkna med release Q3 för gaming VEGA.

Som någon tidigare sade så hoppas folk på mer information om just gaming VEGA på Computex tisdag-torsdag nästa vecka.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: RX580 är inte AMDs starkaste kort för gaming. Det är fortfarande Radeon Pro Duo.

TS: Fråga dig vilken Prestanda du behöver och hur mycket pengar du är beredd att lägga.
Nu du har dessa klara för dig är det lättare välja grafikkort.

Det finns RX580 8Gb för 2 700 Kr. Dessa är bra köp.
Om du vill kräma på lite mer så rekommenderar jag att titta på GTX 1080 som har bra priser just nu. GTX 1070 är bra men lite låg prestanda per krona (dyra).
Jag rekommenderar att du väntar på Vega. De kommer att handla om prestandakort av senaste generation med stöd för FreeSync. Precis vad du söker.

Om inte annat kan släppet även påverka prissättningen på GTX 1070 och 1080.

Permalänk
Hjälpsam

Med lite tur får vi datum för släpp av Vega på Tisdag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga som relativt novis:

Är AMD gpu:er bättre optimerade ihop med AMD Chipset t.ex. AMD X370? Är ju mest fokus på CPU'er men man hör lite om chipsets.

Har nyss uppgraderat till ett Sapphire Nitro+ RX 580 8Gb och sitter idag på ett Asus Z87-Expert(Intel Z87 chipset) samt en Intel i7 4770.
Är lite sugen på att gå över till AMD men inte om det blir en försämring/ingen märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem

75hz, 480/580 räcker gott och väl.

Sen att köpa ett nvidia kort till en Freesync skärm är pengar i sjön.. Såvida man inte kan hålla 75fps konstant så kommer det kännas mera flyt på Freesync än 10fps till som han får på typ 1070.

Variabel uppdateringsfrekvens är riktigt trevligt att ha och är inte värt att prioritera bort för några fps extra om man ändå inte kan maxa "hz'en".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Slänger in en fråga som relativt novis:

Är AMD gpu:er bättre optimerade ihop med AMD Chipset t.ex. AMD X370? Är ju mest fokus på CPU'er men man hör lite om chipsets.

Har nyss uppgraderat till ett Sapphire Nitro+ RX 580 8Gb och sitter idag på ett Asus Z87-Expert(Intel Z87 chipset) samt en Intel i7 4770.
Är lite sugen på att gå över till AMD men inte om det blir en försämring/ingen märkbar skillnad.

Svar nej. Spelar ingen roll om man har AMD/nVidia grafikkort ihop med Intel eller AMD processor/moderkort. Eller det gör det väl i och för sig men det är ingen fördel att ha ett AMD grafikkort ihop med en AMD processor/moderkort eller ett nVidia grafikkort ihop med en Intel processor/moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Svar nej. Spelar ingen roll om man har AMD/nVidia grafikkort ihop med Intel eller AMD processor/moderkort. Eller det gör det väl i och för sig men det är ingen fördel att ha ett AMD grafikkort ihop med en AMD processor/moderkort eller ett nVidia grafikkort ihop med en Intel processor/moderkort.

Ok, då vet jag.

Permalänk
Medlem

Vänta på Vega, är mitt förslag